Wat is er nieuw

Mijn rio 240 filter

Steph87

Well-known member
Lid geworden
23 augustus 2019
Leeftijd
37
Hi! Ik heb best wat opstart ellende gehad maar heb nu eindelijk het idee dat mijn aquarium na 4/5 maanden stabiel is. Water waarden zijn al een hele tijd goed en stabiel, geen gekke plagen (op slakken na) en op 2 kleine pandas na allemaal hele gezonde vissen!

Tijd om eens goed naar mijn filter te gaan kijken, nu heb ik er (na de ellende) eindelijk rustig tijd voor. Ik heb de standaard rio 240 filter inhoud erin zitten plus een extra bakje cirax. Hoe kan ik mijn filter het beste onderhouden?

De witte wattenfilters spoel ik geregeld uit onder de kraan en als ze "op" zijn vervang ik ze. De rest van de sponzen heb ik altijd gelaten voor wat ze zijn, een enkele keer uitgespeeld in een emmer met aquariumwater. Op internet staat dat je die dingen eens per zoveel tijd moet vervangen, maar hier lees ik dat dat juist niet de bedoeling is? Blijf ik ze dan gewoon om en om uitspoelen in een emmer aquariumwater?

Het water stroomt in de Juwel filters van boven naar beneden en de onderste helft is een zogenaamde 'low-flow' stukje. In principe doe je daar dus je Cirax bakje en andere biologische media. In de bovenste helft van het filter kun je al je filterspons en watten plaatsen. In tegenstelling tot hoe deze standaard geleverd wordt zou ik het grofste spons helemaal bovenaan doen, daarna een medium spons en daarna pas de witte filterwatten. Op deze manier gaat dat witte spul veel langer mee. En hoef je die niet elke week te vervangen.

De blauwe/groene sponsen kun je om de zoveel tijd (ik doe meestal 2 tot 4 weken) even uitknijpen in een emmer met aquariumwater en gewoon weer terug plaatsen. Vervangen hoeft alleen als ze uit elkaar beginnen te vallen. Het witte fijne padje vervang ik meestal gewoon met een pluk filterwatten. Veel goedkoper en werkt net zo goed!

ik ga nu ook al bijna 1.5 jaar mee met de sponsen die ik alleen maar schoonmaak, alleen de witte sponsjes zijn zo nu en dan aan vervanging toe.

Sponsen spoel ik gewoon uit onder de kraan, hier in Holland is het kraanwater van dermate kwaliteit dat het geen kwaad kan.
Ik gebruik zelf filtervlies dat ik eens per maand vervang, uitspoelen is bij kansloos.

Kleine kanttekening, ik heb geen juwel filter en ook nooit gehad ik heb op mijn grote bak een bioloog en verder bijna altijd met externe filters gewerkt

De waterkwaliteit in Nederland is inderdaad prima, echter door kraanwater te gebruiken kun je de opgebouwde bacteriën een PH en / of temperatuurschok toebrengen waardoor een deel kan afsterven. In jouw bioloog is het geen probleem want je gebruikt ze toch vooral om mechanisch te filteren neem ik aan echter in een Juwel bioflow filter zijn ze ook belangrijk voor het biologische gedeelte. Het is dan dus verstandiger om toch gewoon aquarium water te gebruiken omdat je dan zeker weet dat de temperatuur en zuurgraad in orde zijn. En ik neem aan dat je bij het schoonmaken van het filter toch ook water aan het verversen bent en dan moet een emmertje aquariumwater geen probleem zijn neem ik aan.

De waterkwaliteit in Nederland is inderdaad prima, echter door kraanwater te gebruiken kun je de opgebouwde bacteriën een PH en / of temperatuurschok toebrengen waardoor een deel kan afsterven. In jouw bioloog is het geen probleem want je gebruikt ze toch vooral om mechanisch te filteren neem ik aan echter in een Juwel bioflow filter zijn ze ook belangrijk voor het biologische gedeelte. Het is dan dus verstandiger om toch gewoon aquarium water te gebruiken omdat je dan zeker weet dat de temperatuur en zuurgraad in orde zijn. En ik neem aan dat je bij het schoonmaken van het filter toch ook water aan het verversen bent en dan moet een emmertje aquariumwater geen probleem zijn neem ik aan.

Ik ververs mijn aquarium water wekelijks met zo'n 40% kraanwater, zo ook vandaag. Filtersponzen spoel ik uit soms met aqariumwater maar ook gewoon uit onder de kraan. Voor de rest doe ik niets aan mij filter, gewoonlijk blijft het ding zeker in jaar intact. De hier opgenoemde nadelige gevolgen heb ik nog nooit opgemerkt. De waterkwaliteit in Nederland is inderdaad erg goed.

Opzich valt dat ook wel weer mee, veel bacteriën leven ook in de substraat.
Het is nou ook weer niet zo dat je iedere mm2 aan oppervlak nodig hebt in een intern filter.

Volgens mij hebben de bacterien een brede range voor wat betreft de ph. Als je ph bv 6.9 is en je spoelt de sponzen licht uit onder de kraan met een ph van 8 dan gaan die volgens mij niet zomaar dood. Ik heb er nog nooit iets van gemerkt in elk geval.

Het water stroomt in de Juwel filters van boven naar beneden en de onderste helft is een zogenaamde 'low-flow' stukje. In principe doe je daar dus je Cirax bakje en andere biologische media. In de bovenste helft van het filter kun je al je filterspons en watten plaatsen. In tegenstelling tot hoe deze standaard geleverd wordt zou ik het grofste spons helemaal bovenaan doen, daarna een medium spons en daarna pas de witte filterwatten. Op deze manier gaat dat witte spul veel langer mee. En hoef je die niet elke week te vervangen.

De blauwe/groene sponsen kun je om de zoveel tijd (ik doe meestal 2 tot 4 weken) even uitknijpen in een emmer met aquariumwater en gewoon weer terug plaatsen. Vervangen hoeft alleen als ze uit elkaar beginnen te vallen. Het witte fijne padje vervang ik meestal gewoon met een pluk filterwatten. Veel goedkoper en werkt net zo goed!

Thanks! Ik ga het intern eens omgooien zoals jij omschrijft.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan