Wat is er nieuw

Mijn Rio240 (Suzarno-34)

• Onderwerp starter Onderwerp starter Suzarno-34
  • Startdatum Startdatum
S

Suzarno-34

Guest
Hallo,

hierbij wil ik me ook gelijk voorstellen.
Ben Suzanne, 34 jaar en getrouwd.
Ik heb in het verleden een Vision 180 gehad wat ik niet goed kreeg. Planten gingen dood,vissen stierven, Co2 kreeg ik niet goed,
zieke vissen en een hoop ellende...
We gingen verhuizen naar een kleiner huis dus met een rampen aquarium de boel maar verkocht.
Maar wat had ik een spijt..... 😳

Nu een heleboel jaren later en wat meubilait eruit ging het toch weer kriebelen. Nu via marktplaats een 2e hands Aquarium gekocht.
De vision240 en weer zo blij als een klein kind. 😉

Mezelf en mijn man beloofd dat ik alles op me gemak en zeer zorgvuldig ga doen. Heb een heleboel plannen en zou graag jullie advies en tips voor willen.
In deze aquarium is de pomp eruit gehaald en zat ook geen verwarming bij, deze is inmiddels al aangeschaft.
Er zaten 2 eheimpompen bij, de 2213 met 440 liter per uur en de 2424 met 700 liter per uur.
Ik heb besloten om de 2424 de gaan gebruiken omdat die met schoonmaken makkelijker is.

Er zitten nu 2 TL-lampen in waar niet meer op staat welke ze zijn dus ook die wil ik vervangen. Nu heb ik gelezen over led-verlichting dus daar ben ik hard voor aan het sparen.
Maar kan ik die gewoon op de Juwel klep plakken? Ik hoef daar toch geen nieuwe afdekplaten voor te kopen?

Ik wil ook graag met bio-co2 opstarten omdat ik graag wel flink wat planten wil neerzetten. Ik heb vandaag het stuk van Darter zitten lezen en het lijkt me redelijk eenvoudig om dit op te starten.

Ik heb 3 zakken van 10 kg zwart grind al in huis en ook 1 zak met
voedingsbodem liggen. Is dit genoeg? Is met name 1 zak van 4 kg voedingsbodem wel genoeg?

Nu ga ik van het weekend het aquarium schoonmaken ( zit een hele witte waas op de ruiten) en kijken waar ik de pomp, thermostaat en de slangen voor de bio-co2 gaat plaatsen en misschien ook het grind en spoelen en plaatsen als ik er genoeg tijd voor heb.

Vanavond ga ik eerst even kijken hoe ik foto's moet plaatsen in mijn bericht. Daar kwam ik nu niet uit. Moet nog een hoop leren..... :!

Groeten Suzanne

Re: Mijn Rio240

Welkom! Een voedingsbodem is op zich niet nodig, ik zelf zou het afraden. Geeft alleen maar rotzooi en is na een tijd ook uitgewerkt. Er zijn maar weinig mensen hier op het forum die gebruik maken van een voedingsbodem.

Hoe je een foto plaatst kun je hier lezen: http://www.aquaforum.nl/ubb/ubbthreads. ... ost1011307

Leuk dat je weer gaat beginnen, en met een mooi formaat bak ook!
Wat betreft de voedingsbodem, ben ik het met Ludger eens. Doe dat er niet in. Geeft narigheid. Heb er zelf eentje gehad en daar had ik achteraf spijt van. Dus beter niet doen. Werk dan met kleibolletjes.

Ik gebruik zelf geen LED, dus daar kan ik niks over zeggen. Succes er mee, en ik ben benieuwd naar de foto's!

Welkom!

Voedingsbodem zou ik niet gebruiken. Indien je die nog kan terugbrengen naar de winkel zou ik dat zeker doen. Gewoon vloeibare plantenvoeding bijv profito en kleibolletjes gaan gebruiken.

Ik gebruik zelf ook Led. Ik heb de strips en easy time controller van Kitelight. Tegenwoordig verkopen ze ook van die klicksystemen waarmee je de ledstrips aan de tl buizen kan klikken. Die kunnen dus gewoon in je jewel kap.

kliksysteem led

Bedankt voor jullie reacties.

Ik kan helaas de zak niet meer ruilen omdat ik het aquarium zelf al vanaf begin december heb staan en toen ook gelijk het grind besteld heb via internet. Maar is 3 zakken grind niet te weinig?

Ik had zelf dit systeem led verlichting gezien wat al compleet was,
http://www.ledstripkoning.nl/aquarium-t ... rips-basic of eventueel de advance omdat ik wel heel graag zonsopkomst en zonsondergang wilde na bootsen. dat leek me wel gaaf.
Maar dat je ze zo aan je lampen kan hangen is ook een heel mooi systeem. Ga toch nog even goed lezen en afwegen.

Nu eindelijk ook de eerste foto's:

537669suzarno34_0_82_20150116_16.jpg

155857suzarno34_0_82_20150116_16.jpg

461413suzarno34_0_82_20150116_16.jpg

Volgende keer maak ik foto's met mijn camera, zie dat me telefoon geen mooie foto's maakt.

Je zou ook met tyreps de ledverlichting aan je tl kunnen bevestigen.
Mischien als je die site contacteert hebben hun ook wel van die bevestigingsclips.

Nu moet ik zeggen dat een zonsop- en ondergang er super mooi uitziet vanaf de bank. Je kan er ook nog blauwe maanlicht ed mee instellen. Ik zou niet meer zonder willen iedergeval.

Ik kan me niet meer herrineren hoeveel kg grind er in mijn aquarium ging, ik dacht zelf ook rond de 25kg. Mijn aquarium is 1,20m en hierin heb ik gewerkt met terassen dus er ging aardig wat grind in. Mocht je niet genoeg hebben kan je altijd nog een zak(je) bijhalen toch.

WElkom Susanne.

Je kunt de bodem niet terug brengen,is spijtig.
ERger wordt het als je hem er toch in doet,op langere termijn.

Bertus

Ja, ik ga jullie raad op volgen om deze zak er niet in te stoppen (eerst dacht ik er nog aan om hem gewoon door het zwarte grind heen te mengen zodat hij op een gegeven moment wel weer mee gaat met afhevelen) en ja, helaas mag ik de zak niet meer terug brengen.

Ik ben aan het kijken waar ik alles wil hangen, thermostaat, filter input, output en het co2 bakje.
Ik heb nu het filter in en uitstroom rechts hangen, links de thermostaat en links komt ook het bakje van de co2 te hangen maar krijg ik zo wel heel mijn aquarium op themperatuur en gaat dan niet het gefilterde water gelijk terug het filter in?
Of is het verstandiger om bij de uitstroom de thermostaat te hangen en aan de andere kant van de bak de instroom te hangen?

Morgen wel nieuwe slangen halen voor de eheim pomp want in de slangen die erbij zaten staat de schimmel erin. Dan krijg je nooit je aquarium goed opgestart.....

Dat was eeen slecht idee, doorheen mengen.
Blijft dan altijd een stofbak.
Heb zelf overal fijn grind. Dan kleibolletje bij de wortels,van Moeasplanten.

Slang Even doorspoelen. Heb je een stuk koperdraad, dotje eraan, en doorragen.

Vandaag mijn grind gewassen en in mijn aquarium gedaan.
Heb uiteindelijk alle 3 de zakken erin gedaan en denk wel dat het genoeg is.
Heb de bodem nog niet glad getrokken want ik wilde mijn eheim 2224 aanzetten maar ik krijg de slangen niet goed gemonteerd. Heb mijn eheim pomp gevuld met eheim pijpjes (mech), blauwe filter, substraat en dan het witte filter. er zat in de doos 2 zakken substraat en dat stond ook op de doos dat die erin moesten maar dat lukte niet. Dat is dan toch niet heel erg dat er minder substraat in zit?
Weet iemand hoe de aansluiting van de 2 slangen moet? De slangen moeten toch verder op de aansluiting en dan moet het klemmetje er toch op?

955374_0_82_img_8694.jpg

235421_0_82_img_8697.jpg

773935_0_82_img_8698.jpg

Weet iemand ook hoe ik deze er tussen moet plaatsen zodat ik de kraantjes dicht kan draaien tijdens het schoonmaken?

982719_0_82_img_8699.jpg

En dan nog wel even laten zien hoe mooi die wordt....

994685_0_82_img_8693.jpg

Van de week plantjes en led-verlichting bestellen maar eerst zorgen dat de temperatuur naar de 23 graden want die is nu nog maar 11 graden.

Heel mooi zo een groot aquarium, zodra ik de kans ervoor krijg wil ik ook een grotere aanschaffen. Het begint nu al te kriebelen.

Maar over je filter.. ik heb geen ervaringen met eheim filters (gebruik zelf een tetratec ex 800), dus weet niet waar die kraantjes moeten of dat ze uberhaupt wel nodig zijn, want als ik even op youtube kijk vind ik wel deze:
https://www.youtube.com/watch?v=QqPGjcMFd8U

is de eheim 2225, maar volgens mij werkt dat met hetzelfde principe. Misschien dat je er wat aan hebt.

De kraantjes horen volgens mij bij het eheim 2213 model (https://www.youtube.com/watch?v=dnSmpXde9kQ), maar die ga je niet gebruiken neem ik aan?

Dank jullie wel voor jullie advies en reacties.

De eheim pomp draait inmiddels.
Ik ben er wel achtergekomen dat ik niet de eheim 2424 heb maar de eheim 2224. Dit houdt in dat ik in de linkse hoek amper stroming heb en dat deze pomp is minder krachtig is.
Ik zit er nu wel aan te denken om de 2e pomp aan te sluiten om toch iets meer stroming te krijgen en de bak helder te krijgen. Ik heb zondag easy life vloeibaar filtermedium toegevoegd en sindsdien is hij niet meer helder geweest.

Kan ik deze pomp dan vullen met alleen witte filterwatten of moet ik er ook ander filtermatriaal in stoppen?

Morgen komen de 1e 15 plantjes binnen. 🙂
Met kleikegeltjes. Moet/kan ik van de week al beginnen met ee bio-co2 of heb ik daar nog iets te weinig plantjes voor?

Ik zal kijken of ik morgenavond weer wat foto's kan plaatsen.

Ik denk dat je er beter ook siporax in kan stoppen en daarboven de witte watten. Dan kunnen in de siporaxbuisjes meer bactierie�n vestigen die weer goed zijn voor de filtering van je aquarium.

Een update van mijn 240bak..

Van de week geveld door de griep maar dinsdag kwamen ook mijn plantjes binnen, die er toch maar gelijk in gezet.
En vandaag de waterwaardes getest en de uitstroom veranderd waardoor ik meer stroming in de bak heb en nu nog even wacht met een 2e pomp aansluiten.
Alleen heb ik het idee dat het aquarium troebel blijft.
Sta ik aan de voorkant ervoor lijkt hij mooi helder, kijk ik aan de zijkant dan blijft het water troebel. Wat kan ik hier aan doen?
Ik heb vandaag ook alle ruiten aan de binnenkant schoongemaakt en met een netje de losse blaadjes eruit gehaald.
Toen ik deze aquarium kocht zat er nog een jbl buisje met staaf testjes, ik ga van de week een sera testboxje kopen zodat ik makkelijker kan testen.
Morgen wil ik een begin maken aan de bio-co2, kijken of het lukt om de stelling van darter na te bouwen. Hopelijk gaat mijn ph dan ook wat zakken.

De testresultaten:
No3 = 0
No2 = 0
Gh = tussen 7 en 14
Kh = 6
Ph = 8.

Hopelijk met de seratest kan ik de Gh nauwkeuriger testen.

En hierbij de foto's:

759319_0_82_20150124_210343.jpg

216191_0_82_20150124_210313.jpg

267643_0_82_20150124_210321.jpg

392566_0_82_20150124_210332.jpg

En nu maar groeien🙂. Kleine tip/raad. Ik zou er iets van wat stenen of hout bij doen. Mis dat een beetje. Maar dit is mijn smaak natuurlijk. Jij moet er naar kijken he

Ik wil er heel graag nog een paar stenen in maar dan ook 1 of 2 stenen met mos erop.
En dan het liefst een beetje een hoge zodat ik alle techniek
daar achter kan wegstoppen.
Ik wil graag corydorassen en vuurgarnalen of japonica garnalen op de bodem dus daar moet ik ook nog wat verstop plaatsen voor maken.

Oke. Dat gaat helemaal goedkomen dan 😀

Update van mijn Rio240

Even een update van mijn bak die nu 3 weken draait.

977238_0_82_img_8733.jpg

Weet iemand ook de naam van dit plantje?
Het is misschien slecht te zien door de achterwand.

792951_0_82_img_8723.jpg

824227_0_82_img_8736.jpg

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan