Wat is er nieuw

Mijn sluierstaart eet niet meer, wat nu??

• Onderwerp starter Onderwerp starter Nikki
  • Startdatum Startdatum
N

Nikki

Guest
Hoi! Ik heb een vraag over mijn sluierstaart vis en ik hoop dat iemand dit weet. Ik heb twee sluierstaart vissen van nu ong 3 a 4 jaar oud in een 70 liter bak. Nu is 1 daarvan mega dominant, hij doet me af en toe zelfs denken aan een piranha hoe snel hij heen en weer zwemt opzoek naar eten ;p. De andere vis is altijd al een beetje slomer geweest en zat de laatste tijd heel depri in hoekje en at niet meer + werd erg 'gepest' door de ander. Nu zag ik dat hij ook last kreeg van vinrot. Ik heb de zielige vis in een ander aquarium gezet en medicatie voor de vinrot gegeven. Het is nog niet helemaal weg (wel stukke minder) maar inmiddels zwemt hij wel weer rond en is niet meer depri. Alleen nu reageert hij 0,0 op het voer wat naar beneden zinkt, en hij eet niks. Heeft iemand de gouden tip voor mij om mijn vis weer aan het eten te krijgen? Hoop heel erg op een reactie, alvast bedankt hiervoor!! 🙂

In wat voor bak zit de vis nu? Wat voor filter heb je erop? Wat voer je? Heb je je waterwaardes getest?

Hij zit nu nog in de oude bak van 35 liter en ik heb er een standaard filter in wat je bij de dierenwinkel kan kopen. Voorderest heb ik nog nooit de waterwaardes getest, er is mij nooit verteld door de dierenwinkel dat ik dit zou moeten doen dus ik zou hier graag advies over willen. Ik gebruik voer van tetra goldfish Gold Japan.

Ik gok op een nitrietpiek in je tweede bak. Dagelijks water verversen, en zorgen dat je het rottend voer verwijdert.

Je vis voelt zich duidelijk niet lekker. Op zich is dat ook niet echt verwonderlijk. Een goudvis heeft namelijk eigenlijk minimaal 50 liter nodig en minimaal een aquarium van een meter lang.

Iets minder liter zou best een tijdje kunnen maar dan moet je echt een monsterlijk goede externe pomp hebben of een bioloog (daar wordt het ingewikkeld)

Ik denk dat je het beste nu eerst kunt zorgen dat je aan de basisbehoeftes van de vissen kunt voldoen. Dus een aquarium regelen die groot genoeg is met een goede pomp. Dan gaan de vissen zich beter voelen en komt de eetlust ook wel weer.

Ze kunnen prima een tijdje zonder eten.

Voor nu de kleine bak dagelijks minimaal 50% van het water verversen. Je kunt proberen om gekookte doperwtjes zonder schil te geven. Als je ze een beetje fijn drukt eet het makkelijker. De vissen houden ervan en het helpt bij de ontlasting voor het geval je vis last heeft van een verstopping.

Hallo Nikki,

Goed dat je actie onderneemt. Als ik het zo lees voelen je vissen zich niet fijn in de bakken die je nu hebt. Door te hoge ammoniak- en nitrietwaarden treedt er verminderde weerstand op, wat kan zorgen voor bacteriele infecties ( vinrot bijvoorbeeld) en kan de vis bovendien gaan lijden aan nitrietvergiftiging. Het feit dat er een vis dominant lijkt te zijn , heeft vermoedelijk ook te maken met te weinig ruimte. Normaal gesproken, als Goudvissen/Sluierstaarten zich happy voelen, gaan ze vaak ook over tot paaigedrag in het voorjaar, als de temperaturen stijgen. De mannetjes jagen dan achter de vrouwtjes aan en beuken ze de planten in, zodat ze eitjes af gaat zetten.

Een bak van 1 meter breed met een goede filtering is het minimum om Sluierstaarten gezond en happy te houden. In onderstaande link vind je een artikel over de Stikstofcyclus speciaal voor Goudvis/Sluierstaarthouders.

https://aquaforum.nl/threads/stikstofcyclus-speciaal-voor-goudvis-sluierstaarthouders.171486/
Als je vis helemaal niet meer eet en al een bacteriele infectie onder de leden heeft, kun je ook een cacaobad proberen. Je doet dit in de quarantainebak, omdat hij niet eet, krijgt hij wel cacao binnen, wat antibacterieel werkt. Dat doen ze in Japan al heel lang bij dit soort situaties. In onderstaande link vind je het recept.

https://aquaforum.nl/threads/huisapotheek-voor-goudvishouders.169357/

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan