Mijn sluierstaart heeft rare vlekken


N

Nolens42

Guest
Hallo allemaal ik heb al 3 jaren 2 sluierstaarten blackmolly, s. Nu heeft 1 van de 2 rare vlekken. Weten jullie wat dat is. Maak me namelijk zorgen..
Alvast bedankt..

Groetjes,
Yvonne

985F8399-836E-45BB-BECC-AC1EEFB47728.jpeg


5990BA79-1BA9-4AA7-AC11-CED40EDAD671.jpeg
 
Ik weet wat het is maar denk dat als ik het hier neerzet dat je boos op me gaat worden... :juggle:
Er komen nog genoeg reacties van mensen die wel de gave hebben om geduldig uit te leggen hoe of wat maar zou nu zsm dat lood van de planten halen iig!
 
Lees het onderstaande eens door en je zult zien dat deze veeeeeeel te klein zitten. Dat je dan problemen gaat krijgen is te verwachten. Dit is wellicht niet wat je graag wil horen maar wel een feit. Ook moet dat lood als de bliksem je bak uit en ik zou een flinke verversing doen en voor andere huisvesting zorgen. Ik kan het niet mooier maken dan het is:sorry:

https://www.aquaforum.nl/ubb/pdfs/sluierstaarten.pdf
 
Arme drommels. Zal een poging wagen om het geduldig uit te leggen. Ze zullen dood gaan in dat aquariumpje. Ze zitten in veel te weinig liters waardoor ze in giftig water liggen. Dat ze op de bodem liggen geeft al een hele duidelijke indicatie dat ze erg ongelukkig zijn/ziek zijn.

Voor nu moet je de vissen met water en al in een maatbeker of pannetje gaan vangen en eruit halen. Dan al het water uit het aquariumpje halen en vers nieuw water erin doen. Niet teveel op dat grind laten plonsen want daardoor gaat er nog veel meer vuil omhoog komen en word het helemaal beroerd. Nog beter is de vissen in een grotere bak Curverbox, cementkuip desnoods badkuip, plastic kinder zwembadje in tuin te zetten. Tempratuur een beetje houden zoals aquariumpje. niet veel kouder!! Des te meer liters vers water des te beter. Dit moet vandaag nog als het even kan.

Op zoek gaan naar een nieuw huis voor ze. Kijk bij je in de buurt naar een mooie vijver waar ze verder kunnen leven.

De witte vlekken zijn parasieten omdat ze verzwakt/ziek zijn. Je moet geen medicatie gaan gebruiken in dat aquariumpje. Dan gaat het goed fout.

In het aquariumpje zal je iedere dag zo niet 2 keer per dag vers water moeten doen 100%. In een grote curverbox ook iedere dag omdat er verder niets bij zit. Een vijver de beste oplossing.

Snap dat het niet leuk is maar dit is de beste oplossing anders zullen ze eerdaags dood bovenin drijven.

Succes!!
 
Och heren.

dat deze beestjes anno 2018 nogsteeds in zulke erbarmelijke omstandigheden worden gehuisvest...
 
Wat er aan de hand is, is dat deze vissen in een bak zouden moeten zitten dat 6 keer zo lang is als deze, er vanuit gaande dat deze bak 20 cm is, en 12 keer meer inhoud heeft, er vanuit gaande dat deze bak zo'n 15 liter inhoud heeft.
 
Vele kunnen er ook zelf ook niets aan doen. Lopen LFS in en kopen z on mooi design aquariumpje en kies leuk wat vissen uit dat gaat prima. Het is uberhaupt al een wonder dat ze al 2 jaar zijn geworden dus TS zal ze toch wel naar beste weten hebben verzorgt. Zo te zien zijn ze ook nog niet heel erg vergroeit zo aan de buitenkant te zien maar binnen in zal het toch krap zijn.

Ts heeft hier voldoende informatie om te zorgen dat vissen beter gehuisvest worden. Na 2 jaar verzorgen zal TS denk ik zijn best doen voor zijn visjes.
 
dus TS zal ze toch wel naar beste weten hebben verzorgt.
:thumbs::thumbs: Iedereen doet zijn/haar best om de dieren te verzorgen,:thumbs: doch is het lastig om goede informatie te krijgen, zelfs als je naar "speciaal" zaken gaat.
 
Vele kunnen er ook zelf ook niets aan doen. Lopen LFS in en kopen z on mooi design aquariumpje en kies leuk wat vissen uit dat gaat prima.
Ze kunnen er allemaal wat aan doen: Research doen.

En al zou je de verkoper vertrouwen, op het moment dat je 2(!!) vissen hebt die de helft van de bak innemen, en dan ziek worden, zou je toch wel denken van "oh, misschien moeten ze kunnen bewegen?".


En ja, we zullen zien of TS hier wat aan wil dien, of net als vele anderen nooit meer op het forum komt omdat ze wel beter weet.
Het klinkt alsof ze er wel wat aan wil doen, dus laten we hopen dat er ook daadwerkelijk wat gebeurt.
 
Bedank voor al jullie reacties. Ik ga er zeker wat aan doen. Ga zo snel mogelijk een grotere bak kopen. Voel me ontzettend schuldig...
 
Oja en dat lood was ik vergeten er af te halen.. had die plantjes vandaag pas gekocht....
 
Geloof me, ik schat dat 80+% van de mensen met de mooiste bakken hier fout zijn begonnen, en daar sluit ik mijzelf niet bij uit.
Probeer info te vinden over je vissen en hun benodigde huisvesting, uiteraard is het www daar een goed begin voor, b.v aquainfo.nl, maar ook veel andere sites.
Verder, probeer via de zoek functie hier een probleem te onderzoeken of een mogelijkheid en volg de discussie waarna je de beste optie voor jezelf daaruit haalt.

Succes met je besluiten.
 
Fijn dat je iets ga ondernemen!

Voordat je halsoverkop een aquarium koop etc. haal eerst even bij action z on grote curver. Kosten weinig en hebben ze meteen genoeg water voorlopig. Een nieuw aquarium heeft ook goed filter nodig. Soms kan je op MP wat leuks scoren maar dan heeft het ook even tijd nodig om in te draaien etc. Gaat een maand duren. Tot die tijd moet je zeker iedere dag de helft verversen omdat je NH3 en NO2 hard gaat oplopen zonder ingedraait filter. Beste is om oud filtersponsen ofzo in nieuw onderkomen te stoppen.

De witte vlekken is een indicatie dat ze parasieten hebben. Je vissen zijn op dit moment al ziek en verzwakt dus vlot in grijpen is wel noodzakelijk. Als je de curverbox of iets heb post dan weer even als ze niet tieren. De witte vlekken zou je even een paar dagen kunnen "behandelen" met zoutbadjes. Dit in combi met meer liter water zal ze goed doen.

2 bakjes water zelfde tempratuur als aquarium op aanrecht ofzo. 1 met 25 tot 30 gram zout per liter zonder jodium (salinazout), 1 met schoon water. Visje vangen met pannetje ofzo dan met hand in het zoutbadje doen. max. 3 minuten of korter als hij niet meer beweegt of ademd of op zij/rug gaat liggen. erna doe je hem in het bakje zonder zout en beweeg je hem langzaam op de hand heen en weer. Baantje trekken met hem zodat hij de kieuwen spoelt. In vers gevuld onderkomen zetten. dan andere vis. beide vissen om de beurt doen. 5 dagen iedere dag een badje. In curver geen bodem doen. Bij elke 100% verversing even de bodem met spons afnemen en afspoeln. Parasieten nestelen zich ook op bodem en alles wat erin zit.

Succse en ik hoop dat je ze er door heen trek.
 
Laatst bewerkt:
je sluierstaarten zijn geen black mollys. Het zijn moortjes met zo te zien telescoop ogen. Black mollys zijn ander soort visjes. Volgens mij tropisch maar dat weet ik niet zeker.
 
Dat dit een foute situatie is moet eigenlijk niet herhaald worden, het lijkt me ondertussen duidelijk (ook voor Yvonne gelukkig).

Maar wat ik zeer opmerkelijk vind is dat deze vissen blijkbaar 3 jaar (??) in dit bakje hebben geleefd?
Of vergis ik me en zaten ze eerder in andere omstandigheden?

Want al bij al zien de vissen er toch vrij goed uit (althans voor een niet-kenner) en ik veronderstel obv het verhaal dat ze in deze bak tot dit formaat zijn uitgegroeid? Ze lijken gigantisch in verhouding met de bak...
Ik vraag me een paar zaken af hierdoor:

-Wat was je verversschema gedurende al die tijd? Hoeveel procent van het water en hoe dikwijls ververste je precies?
En wat maakte je allemaal schoon (bodem, filter)?
-Hoe groot waren de visjes bij aankoop? Hoe groot zijn ze nu eigenlijk? (dus eigenlijk: hoeveel zijn ze gegroeid?)
-Hebben ze in deze periode nog andere gezondheidsproblemen gehad? Of problemen door waterkwaliteit/zuurstoftekort/nitriet?
-Hoeveel liter is de bak juist en hoe is je filter opgebouwd?
-Hoe gedragen de vissen zich eigenlijk? Zijn ze actief? Hangen ze vaak bovenin of onderin de bak?

Wel top dat je op zoek gaat naar een grotere bak! Lees je goed in zodat je een goede tweede start kan maken.
Succes!!
 
Het is een 15 liter bak en maak deze in zijn totaal om de 2 weken schoon. Vers water. Nieuw plantje ga zo maar door. Zitten er van het begin in.. waren toen een heel stuk kleiner...
Filter vervang ik om de 3 mnd...
Hebben nooit eerder gezondheid problemen gehad . Ze hebben ook niet alle twee van de vlekken alleen de zwartste van de 2. Ze zitte dan boven en dan onder...
 
Filtersponzen vervangen is in de regel niet nodig maar als de uitstroom minder wordt dan de spons licht uitspoelen. De sponzen kunnen jaren mee in de regel.
 

Terug
Bovenaan