Wat is er nieuw

Mijn sump filtert de helft van de bak, andere helft veel zwerfvuil

Moppersmurf

Well-known member
Lid geworden
24 april 2017
Leeftijd
59
Ik heb echt enorm veel zwerfvuil aan de rechterkant van de bak, hier zit ook de uitstroom van de sump.
De linkerkant, waar de overloop zit is helder. Heb al met een stromingspomp geprobeerd het vuil naar links te
blazen zonder veel succes. Ook een klein intern filtertje geplaatst met alleen watten. Vangt enorm veel vuil op maar is een druppel op een gloeiende plaat.
Ik overweeg om een losse potfilter extra er naast te zetten met de aanzuiging rechts. De verwachting is dat het meeste zweefvuil dan verleden tijd zal zijn.
Hoe is dat bij collega aquarianen met een sump?
En wat zou een goede filter zijn als extra? Niet te groot vanwege beperkte ruimte ivm sump.
35 jaar geleden altijd Eheim gehad maar een hoop geëmmer met die rubber ring en klemmetjes en lucht in de pomp.

Nergens last van.
Mechanisch filtert mijn bioloog gewoon van grof naar fijn en dan word het biologische verhaal aangepakt.

Maar hoe is de stroming in de bak zelf?
Heb je dat al eens getest met wat easy-life bacterie starter oid?

Wellicht moet je de uitstroom van je sump ook anders plaatsen.

De onderste tekening werkt doorgaans ideaal.

4030B88A-9948-4AC1-B9DC-016E551C5857.jpeg

dus waar op de tekening de instroom zit. is bij jou de overloop. dus de overloop en uitstroom zitten in dezelfde hoek.

heeft hier al eerder iemand goed geholpen, werd allerlei zooi als kool aangeraden terwijl het verplaatsen van de uitstroom de oplossing was 🙂

is maar een idee´tje uiteraard, wat Tuinkabouter al zegt kan je de stroming even checken met een vloeibaar filtemedium.

Ik heb een filtermat liggen in de bioloog 1e bak.
in de 2e bak ligt onderin een filtermat fijn met daarop lavastenen
in de 3e bak ligt onderin een filtermat fijn met daarop pijpjes en daar weer op een filtermat
in de 4e bak ligt onderin een filtermat met co2 probe
in de 5e bak staat de opvoerpomp.
Dit was de opstelling van de vorige eigenaar en heb ik overgenomen.
Heb ook een gafzak gebruikt. Dat filtert erg veel vuil weg maar dus niet aan de rechterkant. Hier een foto hoe de uitstroom loopt.
Merk niet veel van stroming onderin. Ik zal morgen eerst eens proberen de uitstroom schuin de bak in te richten.
Wat ik wel ervaar is dat ik de opvoerpomp niet te hard kan laten lopen, omdat dan in het 5e vak nog maar weinig water staat.

uitstroom.jpg

En de kraan kan niet verder open van je overloop?

Wel raar..
meeste overlopen zijn 40mm doorvoeren, kan je 5000 liter per uur doorheen gooien zonder problemen.

Maargoed dat mag de pret niet drukken, je kan je stroming checken, spelen met je uitstroom. Alleen blijkbaar niet je pomp harder laten werken

Tja, heb de bak zo overgenomen. Heb een aanvoer van 32mm en retour van 25mm. Ik heb nu wat aangepast aan de uitstroom.
1e foto hoe het was en de 2e foto hoe het provisorisch gemaakt is. Merk nu in de nieuwe situatie dat granulaat wat ik rechts gooi zinkt en richting de linkerkant wordt geblazen. Stuk betere doorstroming.
De CO2 wordt zo ook stuk beter verspreid. Even afwachten of het zwerfvuil minder gaat worden.

IMG_0712.jpg
IMG_0714.jpg

Laatst bewerkt:
Kleine correctie. Ik heb wel 40mm doorvoer echter heeft de vorige eigenaar zitten rommelen met de doorvoer. Een stuk ingelijmt zodat in de overloop hier een stuk van 32mm zit. Begrijp dat dit niet ideaal is.
IMG_0715.PNG

Naja dan nog zou je voldoende water moeten kunnen verplaatsen...
Maar mooi dat je vooruitgang weet te boekeb

Kwam vandaag thuis van werk en een glasheldere bak. :thumbs::thumbs: Ben zeer tevreden, eindelijk, bijna helemaal, verlost van dat zweefvuil

Kwam vandaag thuis van werk en een glasheldere bak. :thumbs::thumbs: Ben zeer tevreden, eindelijk, bijna helemaal, verlost van dat zweefvuil

Heel mooi om te horen! En wederom alleen de uitroom verplaatst. Wat een goede stroming al niet doet!

O zweefvuil. Ik dacht lege bierblikjes chipszakjes etc hoe komt dat in je bak 😀

Maar mooi dat het weer gelukt is om het goed te krijgen :thumbs:

O zweefvuil. Ik dacht lege bierblikjes chipszakjes etc hoe komt dat in je bak 😀

Maar mooi dat het weer gelukt is om het goed te krijgen :thumbs:

Haha zie nu pas wat je bedoelt in de titel. Naast ons huis ligt een fietspad. Veel jongeren dus enorm veel zwerfvuil, weet er alles van....
Gelukkig in de bak niet.

Zeker, bedankt voor alle advies!!!

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan