Mijn superfish expert 70: Franquarium


F

Franquarium

Guest
Afgelopen maanden heb ik veel gelezen en meegenoten van de bakken van iedereen. Het lijkt me toch leuk om mijn bak te laten zien om anderen te laten mee te genieten en om tips te krijgen :)

Ik heb in juni mijn eerste aquarium gekocht. Ik ben een beginner zonder ervaring. Uiteraard heb ik me ingelezen en eigenlijk gaat het tot nu toe bijna probleemloos.

Aquarium: Superfish Expert 70
Buitenfilter: Eheim Classic 250 Plus (2213)
- Pompcapaciteit: 440 liter / uur.
- Filter volume: 3 liter
Bodem: ADA Aqua Soil Amazonia
PH: 7
KH: 2
GH: 4

Temperatuur rond 24

Ik ben mij bewust dat ik eigenlijk een te groot filter heb voor de grote van mijn aquarium. Een collega van mij tipte me om voor een extern filter te gaan, zodat ik meer ruimte had voor bacteriën en zo een stabielere bak krijg. Tot nu toe lijkt hij wel gelijk te hebben. weinig problemen met algen.

Planten:
Vallisneria Spiralis
Cyperus Helferi
Cryptocoryne Wendtii
Javavaren
javamos

Dieren:
2 honinggoerami's
10 rashora's galaxy
5 ottocinclus
8 vuurgarnalen
2 mini-japonica garnalen
1 zebraslak

ik ben begonnen met een groep van 13 vuurtjes. Uiteindelijk bleken daarvan 2 mini-japonica's te zijn. Ik had ze via een hobbykweker gekregen, dus dat zal wel een risicootje geweest zijn. Van de 11 vuurtjes zijn er nog 4 volwassen overgebleven. wel hebben ze zich voortgeplant. Ik denk dat ik inmiddels rond de 8 zit. maar ik hoop dat afgelopen week wat eitjes zijn uitgekomen die ik volgende week of daarna weer kan zien. Ze zijn lastig te tellen.

Het is een koppeltje honinggoerami's die jong gekocht zijn, inmiddels begint er bij het vrouwtje een zwart buikje te ontstaan. Ze zitten elkaar regelmatig achterna (volgens mij vooral de vrouw achter de man), maar soms lijken ze ook het heel gezellig te hebben samen en lijken ze om elkaar heen te dansen.

de rashora's doen het prima.

afgelopen week ontdekte ik witte stippen op het kienhout, maar dat bleken eitjes te zijn van de zebraslak. Ze zitten er nog.

Hierbij wat foto's van het begin

Opbouw:
IMG_5104.JPG

IMG_5108.JPG


Startopstelling:
IMG_5116.JPG


Na een maand: 3 mosballen toegevoegd en wat lavamos op het stukje hout.

image1.JPG

IMG_5372.JPG

IMG_5373.JPG


Na 2 maanden:
IMG_0105.JPG


Ik zal morgen of dinsdag proberen wat actuele foto's te maken. We zijn toch zeker weer bijna 5 maanden verder sinds de start van de bak.
 
Nog wat foto's van de bewoners:

De otto's:
IMG_5293.JPG


De honinggoerami's. inmiddels heeft het vrouwtje dus een meer zwarte buik. Zal proberen daar een scherpere foto van te maken.
IMG_0355.JPG


Zebraslak Martin (mijn vrouw mocht hem een naam geven :p )
IMG_0356.JPG


volwassen vuurtjes:
IMG_0601.JPG


Zwangere vuurtjes. 1 is sowieso bevallen en er lijken een aantal het overleeft te hebben. de ander verstopt zich, dus is vermoed dat daar nu eea mee aan het gebeuren is:
IMG_0684.JPG


De 2 ongenodigde gasten, die desondanks zich prima lijken te vermaken op het kienhout:
IMG_0744.JPG
 
vind m erg geslaagd, knijp je het filter nog wat? of staat die voluit open?

en welke soort otto is dat? vind ze erg mooi.
 
Leuke bak hoor, maar zie ik achter het hout een Javavaren in de bodem staan? Deze mag niet met de wortelstok in de bodem namelijk;).
 
Btw, je hebt Vuurtjes dus ik zou wel de afzuiging van de filter Vuurtjesproof maken want vooral het jonge grut komt anders makkelijk in de filter terecht.
 
Ziet er heel mooi uit hoor! Ook een mooie rode kleur van de vuurgarnalen. Overigens, als 1 van je honinggoerami's een zwarte buik krijgt is dat waarschijnlijk een mannetje en geen vrouwtje ;)
 
@RichD1011 Volgens mij is het de otocinclus affinis. ik heb begrepen dat het wildvang is. Ik heb het idee dat er 1 van een andere soort is. Die zonder zich meer af van de rest.

@jessicapilon Bedankt :) Wat betreft de javavaren. Hij staat deels aan een stukje hout, maar ook deels in de grond. Kan dit helemaal niet? Over het filter: Ik controleer het filter regelmatig en heb al eens kleine garnaaltjes gevonden. Ik houd het in de gaten. Heb al eens geprobeerd met een kous eromheen, maar dan zuigt de pomp niet meer zo goed aan.

@Biologist Dank je :) en dat verklaard al veel. Ik vroeg me telkens al af waarom het vrouwtje zo achter het mannetje aanzat. Maar dat is dus andersom ;) Bedankt voor de attendering!

Hierbij nog wat nieuwe foto's

Voor en zij aanzichten:
IMG_0845.JPG

IMG_0844.JPG

IMG_0851.JPG


De rashora's bewegen te snel voor een goede foto. Ik heb er 1 redelijk opgekregen:
IMG_0834.JPG


Het koppeltje. Het mannetje met opkomende zwarte buik
IMG_0863.JPG
IMG_0860.JPG


2 foto's die ik zelf mooi vind :)
IMG_0870.JPG

IMG_0872.JPG


Zo staat de bak en kast in de kamer. Alle benodigdheden weggewerkt achter de deurtjes:
IMG_0875.JPG
 
Ziet er prachtig uit:thumbs:
Maar ik denk dat je goeramis allebij mannen zijn want ze hebben beiden zwart aan hun buik
 
Vooral dat stuk hout staat heel mooi zeg:thumbs:.
 
Erg mooi ingerichte bak en super leuke foto's!
Toevallig heb ik sinds kort ook de Iphone SE en idd als je wat verder af houdt kan hij best mooie foto's maken van kleine dingen.
 
Bedankt allemaal. Leuk om complimentjes van ervaren aquarianen te horen :)

@guppy5 er heeft maar 1 een zwarte buik. Op foto 1 van de goerami's staat het koppeltje, dus mannetje en vrouwtje. Op de 2e foto het zelfde mannetje alleen een meer gedetailleerde foto.
 
Een kleine aanpassing gedaan. Wat meer ruimte op de voorgrond gecreëerd. Ik heb momenteel wel een stuk of 15 a 20 babygarnaaltjes rondlopen, maar die verstoppen zich nog. Ik hoop dat als ze wat groeien dat ze meer naar de voorgrond durven als groep.

Rechtsvoor heb ik een nieuw plantje geplaatst. Gescoord op de Vivarium beurs, net als de twijgballetjes en andere bruine nootjes. Ik ben alleen de naam vergeten van het plantje. Herkennen jullie deze plant? De verkoper noemde het als de vervanger van de cabomba die nu verboden zou zijn??

IMG_1021.JPG
IMG_1022.JPG


Het plantje is in 5 dagen al flink gegroeid.
IMG_1035.JPG

IMG_1036.JPG


1 van de baby's die zich durft te laten zien. Bijna niet scherp op de foto te krijgen

IMG_1039.JPG
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hele mooie inrichting. Een genot om naar te kijken.
 
@guppy5 Je bleek toch gelijk te hebben! Ik had 2 honinggoerami mannen in mijn bak, Ik ging een vrouwtje erbij kopen, omdat mijn 'vrouwtje' wel erg opgejaagd werd. Toen ik terug kwam vond ik het nieuwe (echte) vrouwtje toch duidelijk anders mijn 2 honing hoerami's. Wat resource gedaan en uiteindelijk terug naar de winkel. Zij bevestigden het vermoeden. Dus uiteindelijk nu een echt koppeltje in mijn bak. Het ziet er een stuk liefdevoller uit, dan het gejaag van de 2 mannen. Nu hopen dat er een keer een schuimnestje van komt.

Verder mijn rasbora's galaxy vervangen voor 13 neontetra's. Geeft direct een mooi effect door de felle blauwe kleur met de groen bruine achtergrond. Ik zal er een foto van maken als ze wat gewend zijn.

wat een werk trouwens om die 10 rasbora's galaxy te vangen in een goed beplante bak. Ben er in totaal een uur mee bezig geweest denk ik. :( Maar goed, de nieuwe eigenaar was er blij mee :)
 
Jammer dat die goerami dan toch een man bleek te zijn.

Ik ben ook benieuwd naar foto's ;)
 
overigens is een man + vrouw bij elkaar zetten niet meteen een echt koppeltje.

luistert bij deze wat minder nouw dan met cichliden bijvoorbeeld, maar bij ons mensen werkt het ook niet zo :)
 
Oeps ja, Hoop doet leven dan maar ;)

Hier wat foto's. het was wat lastig qua verlichting, maar het geeft weer een beeld.

IMG_1080.JPG
IMG_1089.JPG
IMG_1090.JPG
IMG_1095.JPG
IMG_1098.JPG
 
hoort die komkommer in bij de vaste inrichting? :D

ik vind je bak erg mooi met mooie vissen :)
 
Bedankt :) Niet slecht voor een beginner heb ik al door. Krijg veel complimentjes. leuk om te horen. Ik merk ook dat ik alweer zit na te denken over aanpassingen in de bak. Het is ook een kunst om te blijven genieten van wat je hebt ;)
 
de eerste tijd vooral zul je nog wel het een en ander aanpassen hoor. Dat is heel herkenbaar;).Pas wel op met de komkommer dat die niet te lang in de bak zit en gaat versnotteren want dat vervuilt het water namelijk.
 
Doe ik hoor! Ik laat hem max 2 dagen erin staan. De eerste dag hebben de otto's en garnalen nog niet zo veel interesse en de 2e dag vaak wel. wellicht omdat de komkommer dan zachter is?
 

Terug
Bovenaan