Mijn superfish expert 70: Franquarium


F

Franquarium

Guest
Afgelopen maanden heb ik veel gelezen en meegenoten van de bakken van iedereen. Het lijkt me toch leuk om mijn bak te laten zien om anderen te laten mee te genieten en om tips te krijgen :)

Ik heb in juni mijn eerste aquarium gekocht. Ik ben een beginner zonder ervaring. Uiteraard heb ik me ingelezen en eigenlijk gaat het tot nu toe bijna probleemloos.

Aquarium: Superfish Expert 70
Buitenfilter: Eheim Classic 250 Plus (2213)
- Pompcapaciteit: 440 liter / uur.
- Filter volume: 3 liter
Bodem: ADA Aqua Soil Amazonia
PH: 7
KH: 2
GH: 4

Temperatuur rond 24

Ik ben mij bewust dat ik eigenlijk een te groot filter heb voor de grote van mijn aquarium. Een collega van mij tipte me om voor een extern filter te gaan, zodat ik meer ruimte had voor bacteriën en zo een stabielere bak krijg. Tot nu toe lijkt hij wel gelijk te hebben. weinig problemen met algen.

Planten:
Vallisneria Spiralis
Cyperus Helferi
Cryptocoryne Wendtii
Javavaren
javamos

Dieren:
2 honinggoerami's
10 rashora's galaxy
5 ottocinclus
8 vuurgarnalen
2 mini-japonica garnalen
1 zebraslak

ik ben begonnen met een groep van 13 vuurtjes. Uiteindelijk bleken daarvan 2 mini-japonica's te zijn. Ik had ze via een hobbykweker gekregen, dus dat zal wel een risicootje geweest zijn. Van de 11 vuurtjes zijn er nog 4 volwassen overgebleven. wel hebben ze zich voortgeplant. Ik denk dat ik inmiddels rond de 8 zit. maar ik hoop dat afgelopen week wat eitjes zijn uitgekomen die ik volgende week of daarna weer kan zien. Ze zijn lastig te tellen.

Het is een koppeltje honinggoerami's die jong gekocht zijn, inmiddels begint er bij het vrouwtje een zwart buikje te ontstaan. Ze zitten elkaar regelmatig achterna (volgens mij vooral de vrouw achter de man), maar soms lijken ze ook het heel gezellig te hebben samen en lijken ze om elkaar heen te dansen.

de rashora's doen het prima.