Wat is er nieuw

mijn tropische vissen gaan dood

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Anastasia
  • Startdatum Startdatum
A

Anastasia

Guest
~Ik weet niet wat er aan de hand is, maar mijn vissen gaan allemaal dood. De afgelopen week heb ik iedere dag 1 of 2 dode vissen.
Ik weet niet wat er aan de hand is 🙁
Ze vertonen vooraf geen vreemd gedrag, ze schuren niet, verstoppen zich niet , eten normaal, maar de een na de ander drijft dood tussen de plantjes.


Wat is je bakmaat 180 liter
�Wat zijn je waterwaarden ? No2 0 No3 10 Ph 7.2
�Welke filter gebruik je en hoeveel debiet geeft deze.Een
�Om de hoeveel tijd ververs je water en welke hoeveelheid is dit dan? 1x in de week 1/3
�Om welke vis(sen) gaat het ? alle vissen inmiddels 3 dode ramirezi's 3 dode beta vissen pfff
�Wat zijn de medebewoners ? een grote algeneter, neontetras hockeysticks en nog een aantal soorten maar ik weet de naam niet 🙂
�Heb je iets veranderd aan het aquarium de laaste tijd ? 3 weken geleden 3 nieuwe vissen gekocht. vorige week hadden een paar vissen witte stip toen is de bak behandeld met spul uit de dierenwinkel ( iets met methyleengroen, en dat blauw )
�Wat is het ziektebeeld ? (beschrijf het zo precies mogelijk) Ze hebben niet echt een ziektebeeld. ze gaan op een gegeven moment in een hoekje bij de pomp drijven en ineens zijn ze dood...
�Wat heb je al gedaan om het te verhelpen ? (evt medicijngebruik etc) Ik heb gisteren 3/4 van het water ververst en het filter schoongemaakt, gecontroleerd op dode vissen tussen het groen...
�Hoelang heeft de vis het al ? De bak heeft nu een week of 2 problemen met elke dag wel een dode vis
�Heb je de vis al lang ? of betreft het een nieuwe vis ? beiden.
�Heb je een foto van de symptomen? De blauwe vissen die ik recent kocht heb ik vanmiddag uit het water gehaald. toen leefden ze nog wel dreven aan de bovenkant vd bak maar was weinig aan te zien. Nu keek ik later nog wat beter en zag ik tussen de buikvinnen een wit stipje, en later leek het alsof er een wond zat. Bij beide vissen hetzelfde.

Bij de vorige vissen heb ik het niet opgemerkt,dat ze ook zoiets hadden.

Help!!!
Ik heb overigens wel een foto maar geen idee hoe ik deze moet toevoegen.
 
ziekevishelp.jpg
 
Dat is heel lastig zo,wat zie je zelf aan de vis?
Grauwe vlekken,open staande schubben o.i.d.
 
ziekevishelp2.jpg
 
Mondeo, dat is het ik zie niet zo veel bijzonders aan de vissen... dat is juist het probleem.. 🙁
 
Water ververst en filter schoongemaakt,kun je no2 meten?
 
zoals in de beginpost gemeld No2 =0 water ververst en filter is schoongemaakt 🙁
 
Kun je ook de andere waarden meten in je bak zoals de po4 en de kh en de ammoniak/ammonium.
Hoelang draait je bak nu??
Kun je een foto van de bak posten??
 
Ik had alleen sera test strips.. daar zit geen ammoniak test op.

De bak draait al een jaar inmiddels. zonder noemenswaardige problemen.. 🙁

Ik dacht wel laatst misschien ligt het probleem in de bodem. Ik las dat voedingsbodems op een gegeven moment dicht gaan zitten en voor problemen zorgen.
ik heb een paar fotos van de andere vissen in de bak


problemenmetdebak.jpg


problemenmetdebak2.jpg


problemenmetdebak3.jpg
 
misschien even de warmte van 't water checken misschien is je verwarming kapot. (waarschijnlijk niet maar alles kan)
ik zou kijken of ze misschien wormen hebben opgelopen, of een andere ziekte...
ook zou ik kijken of het water goed is voor de vissen, checken met druppels niet met strips de zijn minder specifiek.
kijken of 't poep van de vissen transparant is, heb gehoor dat dat ook een of andere ziekte is...
ook bestaat er een onzichtbare parasiet die niet te zien is maar wel dodelijk.
voor meer advies kan je ook altijd bij de dichtsbijZijnde viskwekerij terecht
Succes
 
Een jaar is wel lang voor een voedingsbodem dacht ik. Ik heb daar geen ervaring mee en wellicht kan een ander zeggen wat dat voor problemen kan geven.
Wellicht zit daar de oorzaak in.
 
dat je vissen vlak voor het dood gaan in een hoekje bij de pomp zitten in omdat ze hun co�rdinatie verliezen (waarschijnlijk door pijn ) co�rdinatie verliezen ze bij stip vlak voor de dood dat ze schuin gaan zwemmen en ondersteboven enz parasieten hebben soortgelijken tekenen
 
Je bak draait prima, met DAT filter.
Alles kan verwerkt worden.
Ineens zet je er 6 vissen er bij.
Nu kan het filter aanbod niet meer aan. dus ammoniak stijgt.

En gaan nu NET die nieuwe vissen dood.
Je ververst water,maak de pomp schoon.
Hoort niet ,he.

Zet er een groter filter op, die het wel kan.
 
jair22 zei:
dat je vissen vlak voor het dood gaan in een hoekje bij de pomp zitten in omdat ze hun co�rdinatie verliezen (waarschijnlijk door pijn ) co�rdinatie verliezen ze bij stip vlak voor de dood dat ze schuin gaan zwemmen en ondersteboven enz parasieten hebben soortgelijken tekenen



Waar jij het allemaal over heb?????
 
@Bertus ik heb 2 filters. een Eheim voor een eigenlijk nog veel grotere bak en nog 1 voor een 200l bak dus filter zat lijkt mij ?

Ik heb er expres 2 zodat als er 1 stuk is ik altijd nog een filter heb 🙂

Kan het toch stip zijn?
 
Dat je laatst stip hebt gehad kan al een aanwijzing zijn dat er iets niet goed zit: vissen worden niet zomaar ziek. Het immuunsysteem van vissen wordt ernstig verzwakt door mentale en fysieke stress (mentaal is bijv. verlichting, andere vissen, etc. en fysiek is bijv. voer, waterwaarden, etc). Als je vissen zomaar overlijden zonder dat er iets mis is met de waterwaarden zou ik zelf denken aan ziekte. Dit kan witte stip zijn, maar de stip kan ook zijn opgetreden als secundaire infectie.
Teststrookjes geven trouwens niet een betrouwbaar beeld van de waterkwaliteit.
 
Merethe de stip kwam nadat ik die beta vrouwtjes had gekocht. Toen hadden binnen 2 /3 dagen die rode vissen ineens witte plekjes op de staart. Ik heb toen medicijn van de dierenwinkel in de bak gedaan en na 2 dagen was het weg.
Na 3 dagen heb ik het koolstof filter er weer in gedaan. Nu blijkt dat dit te snel is. Maar op het flesje stond niet hoe lang ik niet over kool mocht filteren dus ik heb dat ws te snel gedaan.

Ik weet nog steeds niet wat er precies aan de hand was, maar met de toevoeging van esha exit en esha 200 lijkt het onder controle.
Er zijn geen nieuwe vissen dood gegaan, en het lijkt wel of ze ook actiever worden.
Zit nu op behandeldag 2.

Als ik straks klaar ben met behandelen sluit ik een nieuw filter aan. Ik denk dat de Eheim ook aan het eind is.
Dan heb ik een interne en een externe filter. Beide zijn goed genoeg voor 200 liter per pomp dus filtering moet daarmee toch echt goed zijn.

Water is 26-27 graden dus element is niet stuk.

Bedankt voor alle tips en adviezen
 
Goed om te horen dat het nu beter gaat 🙂
 
Helaas had ik vanmorgen een dode neon tetra in de bak drijven. Hij had een hele witte buik 🙁 Ik begrijp het niet de bak is zoals hierboven te lezen behandeld met exit en 2000 . Wat kan dit dan toch geweest zijn?
 
Ja dat kan natuurlijk, maar begrijp er niks van 1 van de andere vissen lijkt ook een wit plekje naast zn mond te hebben. Is mij nog niet gelukt om er een foto van te maken. 🙁

Mijn grote pleco heeft trouwens inmiddels een ander onderkomen gevonden en daar kan hij naar alle rust uitgebreid zwemmen 🙂
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan