Wat is er nieuw

Mijn vis doet vreemd

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Evanlyn
  • Startdatum Startdatum
E

Evanlyn

Guest
We hebben vanmiddag een bak (40 liter) vissen gekocht met 4 hele drukke vissen met horizontale strepen en lange vinnen en twee bredere vissen. Die ene hangt al sinds vanmiddag stil tussen de planteb met zijn neus omhoog. Weet iemand wat dit is en wat wij kunnen doen?
 
Was het een bak die al een tijdje draaide of helemaal nieuw?
Bak is sowieso te klein voor drukke vissen...
 
Hij draaide al een tijdje en het zijn hele kleine visjes. Maar de 'zieke' vis en zn maatje zijn rustig.
 
WElkom Evanlyn.
Ja,die zijn aan het dood gaan.
Drukke vissen,die normaal in een 1-1.50 bak zwemmen,doe je in een NIET ingedraaide bakje.

En zit er ook een filter in? Is ook niet ingedraait. voor bacterie.

Helaas, een verkeerde keuze geweest.

Ververs nu 30 % van het water,en elke morgen weer.
Zie ze dan terug te brengen,die horen daar niet in.
 
Evanlyn zei:
We hebben vanmiddag een bak (40 liter) vissen gekocht met 4 hele drukke vissen met horizontale strepen en lange vinnen en twee bredere vissen. Die ene hangt al sinds vanmiddag stil tussen de planteb met zijn neus omhoog. Weet iemand wat dit is en wat wij kunnen doen?


Vanmiddag,is geen tijdje,hoor.

Een bak indraaien staat 3 weken voor.
 
Ik begreep uit de startpost dat je de bak vanmiddag hebt gekocht. Of lees ik dat verkeerd?? Of is jet een 2e handse bak?
Zoals John al aangeeft is die eigenlijk te klein.
Maar weet je ook waterwaarden en heb je foto s van je bak en de vis??
 
Alles is ingedraaid, en ik kan ze helaas niet terugbrengen, ik heb ze gekregen van een kennis
 
Bertus zei:
Evanlyn zei:
We hebben vanmiddag een bak (40 liter) vissen gekocht met 4 hele drukke vissen met horizontale strepen en lange vinnen en twee bredere vissen. Die ene hangt al sinds vanmiddag stil tussen de planteb met zijn neus omhoog. Weet iemand wat dit is en wat wij kunnen doen?


Vanmiddag,is geen tijdje,hoor.

Een bak indraaien staat 3 weken voor.

Misschien bedoeld de TS dat het een gebruikte en ingedraaide bak betreft.
Ik vind het ook een beetje lastig omschreven 🙂.
 
Evanlyn zei:
Alles is ingedraaid, en ik kan ze helaas niet terugbrengen, ik heb ze gekregen van een kennis

Aha, helemaal duidelijk nu hoor 🙂
Is de filter lang van de stroom af geweest waardoor de bacterien dood zijn gegaan en wellicht de bak nu vervuilen??
 
Hoe heb je dat gedaan ,dan?
vanmiddag een bak (40 liter) vissen gekocht!!
Is toch niet ingedraait?
 
Bertus zei:
Hoe heb je dat gedaan ,dan?
vanmiddag een bak (40 liter) vissen gekocht!!
Is toch niet ingedraait?

Ik begrijp dat die van een kennis is overgenomen en dus was ingedraaid.
 
Ohw opa trek nou niet zo snel conclussies... 😉
Ik kan vanmiddag bij jouw in Vaardingen toch ook een bak met vissen van je gekocht hebben? 😉
 
Ik ben momteel fotos aan het uploaden. Een momentje alstublieft
 
Ja, hij valt.

Dan water blijven verversen.tot filter ingedraait is.
Maar die zebra,s horen daar niet in.
 
Nou ja John ik vond de startpost ook wat vaag maar inmiddels is het mij wel duidelijk lijkt me 😉
Dit bracht denk ik enige verwarring over het hoe en wat en waar :deal:
Maar we komen er wel weer uit met zn allen :thumbs:
 
Seabait zei:
Ohw opa trek nou niet zo snel conclussies... 😉
Ik kan vanmiddag bij jouw in Vaardingen toch ook een bak met vissen van je gekocht hebben? 😉



Nee,John,dat kan je niet,ik woon in Schiedam. 😉
 
http://i1294.photobucket.com/albums/b60 ... c24e85.jpg
Dit is het aquarium


http://i1294.photobucket.com/albums/b60 ... 6565e5.jpg
dit is in het aquarium


http://i1294.photobucket.com/albums/b60 ... 3eb7e2.jpg
De blauwe is de desbetreffende vis

Ik zal even opheldering geven 🙂

De bak is 40 liter, bevat 6 vissen en een paar vuurgarnalen, een verwarmings element (26 graden) en een filter. We hebben het overgenomen van een kennis en is vanmiddag ongeveer een half uur van de stroom geweest. We hadden de helft van het water eruit gehaald. Toen we thuis kwamen hebben we alles zo snel mogelijk weer aangezet en na een uurtje de vissen erbij gedaan (met oorspronkelijk water). De blauwe vis begon inactief te worden en hing en zwom raar in het water, de andere vissen zwommen vrolijk rond. Morgen halen we een testsetje voor de waterwaarden.

Hij had het aquarium al bijna twee jaar en voor zover ik weet ging alles goed.

Ik hoop dat dit helpt
groetjes
 
Zoals gezegd is deze bak niet geschikt voor de vissen die er nu in zitten. De zebravisjes die je hebt, horen eigenlijk in een school te zwemmen. Doordat ze hier met een te klein aantal zitten en te weinig ruimte hebben ondervinden ze stress. Van de bredere vissen weet ik niet met hoeveel ze zich prettig voelen, maar ook voor hun lijkt dit aquarium te klein.
Daarbij is het bakje ook wel heel weinig beplant. Snelgroeiende planten halen schadelijke afvalstoffen uit het water en zorgen voor zuurstof. Daarnaast zorgen planten ook voor schuilplaatsen waardoor je vissen zich veiliger voelen.
Het is mogelijk dat je water niet in orde is en dat je vissen zijn vergiftigd door bijv. NO2, of dat de stress ze teveel is.
Stress zorgt ervoor dat het immuunsysteem van de vissen niet goed kan functioneren. Als je de omstandigheden voor je visjes niet verbeterd, is de kans groot dat ze ziek worden.
Ik raad je aan om, indien mogelijk, de vissen die zich niet op hun gemak voelen in dit aquarium elders onder te brengen en er garnaaltjes in te houden 🙂 Daarnaast kan je het best zo snel mogelijk de waterwaarden controleren op NO3, NO2, NH3 en PO4 om te zien of het water vervuild is.
 
Oke bedankt. De blauwe vis is doodgegaan en de rest is al meer ontspannen
 
Bertus zei:
Seabait zei:
Ohw opa trek nou niet zo snel conclussies... 😉
Ik kan vanmiddag bij jouw in Vaardingen toch ook een bak met vissen van je gekocht hebben? 😉



Nee,John,dat kan je niet,ik woon in Schiedam. 😉

:stom: hoe kom ik dan steeds bij Vlaardingen :S
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan