Wat is er nieuw

Mijn visbestand!!! welke vissen kunnen er nog bij???

• Onderwerp starter Onderwerp starter Triple-A
  • Startdatum Startdatum
T

Triple-A

Guest
Hallo,

ik heb een aquarium: Juwel RIO 300 circa 350 liter

mijn vissen bestand:

Synodontis petricola dwerg 2x
synodontis valentia 2x
synodontis nigiventris rugzwemmer 2x
Hoplosternum thoracatum 2x
Pimelodus
gastromyzon punctulatus 3 x
pimelodus pictus 2 x
hypostomus leopard 2x
hypostomus plecostomus 1x
Corydora sterbai 2x
Corydora panda 4x
corydora juli 4x
kersenbuik cichlide 2x
blauwespat goerami, die binnekort weggaat!! zijn er mensen geitresseerd???

Ik wil graag cichlide's, en nu heb ik alleen die kersenbuik cichlide's

welke cichlide(dwerg) soorten kan ik er nog bij nemen?
want ik heb nu alleen meervallen(bodemvissen)

ik hoor graag jullie tips!!!

Ik vind dat je nu al veel teveel verschillende soorten. Je kunt beter het bestaande bestand uitbreiden.

Geen eigenlijk, je hebt de bodem al propvol (wat een wazig bestand trouwens, sorry...), en vrijwel alle cichliden hebben een territorium op de bodem. Maanvissen lijken me wel kunnen in jouw bak, en zijn een mooie combi met meervallen.

Ik zou zelf dat hele bestand eens goed nazien, waarom geen scholen van de vissen die in scholen horen (de cory's, de syno's, de pictus), en dan de rest weg? Dus 1 school syno's of pictus en 1 school cory's, van dezelfde soort dus. De synodontis valentina is een hybride, iets dat veel mensen op dit forum niet kunnen waarderen (ik ook niet)... De gastromyzon heeft er al helemaal weinig te zoeken gezien die van veel stroming houdt, en de rest niet.

Hay 'trippel' . . .

Mijns inziens kan je beter een paar soortjes van je meervallen houden en voor de andere meervallen een ander
plekje gaan zoeken. Je bodem is druk bezet, en voor de afmeting van je bak is dat dan eigenlijk té druk ! Probeer
méér rust te maken in je bak, hoe mooi de vissen op zich ook zijn ! Zoveel soortjes meervallen geeft heel veel stress.
Je kunt het vergelijken met een Chinese wereldstad van 20 miljoen mensen, te veel op één kleine plek. Dit geeft
enorm veel stress en onverdraagzame vissen in je bak die waarschijnlijk heel veel ruzie zullen gaan maken of erg
angstig gaan worden . . . ! En dat is waarschijnlijk niet iets wat jij wilt, toch ?

Daarnaast zou ik je adviseren om van je aquarium een 'biotoop' te maken, dit houdt in: dat jij vissen
uitkiest en gaat verzorgen die in hetzelfde werelddeel voorkomen. Ook in een dierentuin zie je dat dieren qua
werelddeel geordend zijn, en loopt, staat en zwemt en hangt niet alles door elkaar !

Het komt namelijk veel natuurlijker en 'echter' over in plaats van alles door elkaar te laten zwemmen. Ik ben het
wel met je eens dat ze allemaal vinnen hebben en onder water leven, maar dan houdt de vergelijking wel zo'n beetje op !

Probeer dus in je bak je vissenbestand rustiger en in evenwicht te brengen . . .

Kijk ook hoe de dieren ten opzichte van elkaar leven, bijvoorbeeld een Corydoras is een gezellige scholenvis, maar
2 of 4 dieren van één soort is geen school ! Scholenvissen van 2 stuks zullen zich niet prettig en goed voelen
en zullen wegkwijnen ! Ze hebben soortgenoten om zich heen nodig !

Neem daarom bijvoorbeeld 1 soort Corydoras en dan een 8 á 10 stuks, klaar . . . meer niet ! Op die manier wordt
je een echte aquariaan die de dieren hun wereld en behoeften in jouw bak terug geeft. Je geeft de dieren dan datgene
waar Z I J behoefte aan hebben.

Wat zijn de afmetingen van je bak ?

'By the way' . . . wijze woorden van Jaqueline en Saskia

We zijn benieuwd naar de eerste foto's . . . 🙂

Laatst bewerkt door een moderator:
Foto's vragen in een 4 jaar oud topic 😉

Had ik ook gezien en ik denk niet dat de topic starter hier nog op zal antwoorden maar je info en tips zijn dan wel weer goed voor andere die het lezen.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan