Wat is er nieuw

Mijn vuurgarnalen gaan dood..

AquaElv

Well-known member
Lid geworden
14 januari 2025
Leeftijd
35
Website
www.huisdiertekening.nl
Hoi hoi,

Ik heb te vroeg gejuicht.
Vorige week donderdag heb ik mijn bak heringericht.
Er zijn nu 8 vuurgarnalen dood. Eigenlijk alleen de jong volwassenen/volwassenen. Ik zie geen raar gedrag, ze zitten niet aan de oppervlakte, zijn niet erg onrustig door de bak aan het zwemmen en maken geen spastische bewegingen.
Er zijn er ook nog genoeg verveld over de afgelopen dagen.

Alle testen uit de colombo kit lijken gewoon wit terug te komen.
De KH had ik 6 druppels voor nodig en de GH 6.

Wat is nu handig om te doen?

Bijlagen

• IMG_4704.JPEG
    IMG_4704.JPEG
    310.9 KB · Weergaven: 19
  • IMG_4705.JPEG
    IMG_4705.JPEG
    319.9 KB · Weergaven: 16
  • IMG_4707.JPEG
    IMG_4707.JPEG
    307 KB · Weergaven: 17
  • IMG_4721.JPEG
    IMG_4721.JPEG
    1,021 KB · Weergaven: 15
  • IMG_4739.JPEG
    IMG_4739.JPEG
    304 KB · Weergaven: 21
Water verversen 50% paar dagen.

Nieuwe dingen in je bak geplaatst?

Vorige week donderdag heb ik mijn bak heringericht.
Daarna had je bak gewoon weer de gebruikelijke periode in moeten laten draaien, de NH3/4 moest nog goed op gang komen. Dit is puur gif voor je dieren.

Daarna had je bak gewoon weer de gebruikelijke periode in moeten laten draaien, de NH3/4 moest nog goed op gang komen. Dit is puur gif voor je dieren.
Hoe bedoel je? Wat moet de waarde van Nh3 normaal zijn dan? Want er komt niks uit de test, oftewel 0. Filter, verwarming en bestaande planten zijn gewoon mee terug de bak ingegaan..

Het kan zijn dat de nh3/4 nu weer 0 is maar vaak bij dingen met de bodem doen heb je dat wel in je water en daar kunnen ze niet tegen.

Het kan zijn dat de nh3/4 nu weer 0 is maar vaak bij dingen met de bodem doen heb je dat wel in je water en daar kunnen ze niet tegen.
Ik heb de bak helemaal leeg gehaald, al het grind er uit. En de onderkant van het aquarium afgedept, totdat er geen bruine meuk meer van mijn keukenrol af kwam.
Een deel van het oude water zat in twee emmers, die heb ik gevuld voordat ik met alles aan de slag ging.
Maar ik zal wel een waterverversing doen de komende dagen. 👍

Daarna het grind zo weer in de bak gedaan?

Daarna het grind zo weer in de bak gedaan?
Ik heb het nieuwe grind twee dagen voorgespoeld, zodat al het vuil eruit was. 😆 Voordat ik het nieuwe grind er in ging doen nog een keer voorgespoeld en toen pas erin gedaan.
Ik heb aquasafe gebruikt voor het nieuwe water in de bak.

Oude grind staat in een andere emmer voor naar de stort.

Ja als je nieuw grind hebt gebruikt dan ben je al die bacterien kwijt waardoor er denk ik onbalans was en dus te weinig bacterien.

Ik zie de foto van je testen maar je moet de rode dop eraf halen en dan hem tussen de kleur inzetten en van bovenaf beoordelen.

Hoe bedoel je? Wat moet de waarde van Nh3 normaal zijn dan? Want er komt niks uit de test, oftewel 0. Filter, verwarming en bestaande planten zijn gewoon mee terug de bak ingegaan..
Dat verteld je eerste bericht niet aan de lezer. 2 Emmers water is een klein aquarium. Garnalen houden vooral van stabiliteit. Zijn ze niet omgegaan van de veranderende waterkwaliteit, is het wel van de stress…. 😉 Met zo’n grote verandering in je bak, is het voor de volgende keer handiger als je de druppelmethode toepast van een paar uur, dan had je waarschijnlijk minder doden gehad.

is het voor de volgende keer handiger als je de druppelmethode toepast van een paar uur,
Met garnalen die op gewoon kraanwater worden gehouden zie ik hier de meerwaarde niet van in. Sowieso is overdruppelen van vissen/garnalen naar mijn mening vaak niet nodig.

Ik had eigenlijk wel verwacht dat ze dan heel erg heen en weer zouden bewegen.. en de bak uit zouden willen, of spastisch bewegen. Maar ik ga water verversen en dan kijken hoe of wat.. Had ook bacto start weer toegevoegd aan het begin, maar zal morgen nog wel wat toevoegen.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan