Wat is er nieuw

mijn vuurgarnalen gaan dood

• Onderwerp starter Onderwerp starter Thibo
  • Startdatum Startdatum
T

Thibo

Guest
hey,

Ik ben gisteren naar de LFS geweest en heb 6 zebradanio's meegebracht. En mijn school cardinaaltetra's weer opgevuld. Maar als ik nu in het aquarium kijk zie ik ineens 2 volwassen garnalen op de grond liggen en wat verder op ook nog 1 kleine. De waterwaarden zijn nog hetzelfde als vorige week. Kunnen jullie mij helpen te achterhalen hoe het komt?
Alvast bedankt

Hoe groot is de bak?
mede bewoners?
water waardes?

heb je het water van de lfs in je eigen bak gegooid???

Ik zou toch als eerst water verversen....

Ik heb alleen het water van in het wenbakje bij in het aquarium gedaan maar dat is max 1l en de bak is 60*30*30
bewoners:
- 6 zebradanio's
- 6 kardinaaltetra's
- 2 guppy's
- 1 corydora paleatus
- nu nog 2 levende vuurgarnalen waarvan 1 met eitjes

Ze kunnen best aan gevreten zijn.

Vul dat wen bakje weer met aquarium water, en doe daar die garnalen in,met wat groen.

Waarom koop je zebra danio,s in 60 cm???

Ik had opgezocht voor danio's en op verschillende sites stond dat 60cm genoeg was. Dus ging ik naar de lfs en er waren 2 soorten danio's : chinese en de zebradanio's en dan heb ik de zebra's gekozen. Achteraf gezien was dit heel dom. Hoe groot moet da wenbakje minimum zijn?

Ik heb alleen het water van in het wenbakje bij in het aquarium. ZEG JIJ.
Hoe groot is die dan>

dat bakje is misschien 1.5l groot.
Dus ik denk niet echt dat dat ideaal is

Dat was hij ook niet als gewenbakje.
Hoe had je dat dan gedaan? met 6 vissen erin?

eerst in het zakje van de lfs laten zitten, daarna overgekapt in het bakje, dan elk kwartier een deel van het aquariumwater bij het bakje gegoten.

Heel raar, ik kom net terug thuis en kijk in mijn aquarium en de garnalen leven terug!?
Daarstraks lagen ze op de grond en nu zitten ze op de grond maar bewegen ze alleen met hun pootjes en als de andere vissen ertegen zwemmen doen ze niets.
Kan iemand mij helpen??

Heb je al water ververst? en dan nog een keer.

Jij bent daar, en ik zit hier.

ben ik nu mee bezig

zou het helpen om foto's te maken?

ken je doen.

Ik heb net gemerkt dat het water maar 17� was dus ik heb er snel een ander verwarmingselement ingestoken, zou dit de oorzaak kunnen zijn van het rare gedrag van de garnalen?

heb je toevallig er ook een plantje in gekocht??
Anders zou ik een heel groot deel verversen.
17 graden is niet warm hoor maar ja je hebt er nu verwarming in begrijp ik.
Uberhaupt vind ik 17 graden veel te laag hoor. Ook voor de vissen.

Ja normaal staat de verwarming op 22�-24� maar ik denk da die kapot is dus heb ik een nieuw verwarmingselement genomen en nu is het water terug 22�
En ik heb gisteren inderdaad ook een plantje gekocht: cabomba en javamos

En niet eerst goed uitgespoeld?

Tja dat dacht ik al wel. Zal zeker de Cabomba zijn die behandeld is. Eruit en 5 dagen in een emmer weken zou ik adviseren en dagelijks spoelen.
Met garnalen nooit zomaar planten erin doen hoor.

Oke ik zal dit morgen zeker doen.

jessicapilon zei:
Tja dat dacht ik al wel. Zal zeker de Cabomba zijn die behandeld is. Eruit en 5 dagen in een emmer weken zou ik adviseren en dagelijks spoelen.
Wauw nooit geweten.
Goed dat ik dit topic lees 😉

Vissen kunnen geen last van gif hebben?
En is dit alleen bij de * amateur * fishstore, of ook bij de professionals?

Altijd planten eerst uitspoelen dus?

Aquariana zei:
jessicapilon zei:
Wauw nooit geweten.
Goed dat ik dit topic lees 😉

Vissen kunnen geen last van gif hebben?
En is dit alleen bij de * amateur * fishstore, of ook bij de professionals?

Altijd planten eerst uitspoelen dus?

Yep.. zoals beschreven, x-aantal dagen laten dobberen in een emmer en dagelijks af en toe het water verversen en plantje onder de kraan..
De verkoper weet vaak niet of het is behandeld bij de groothandel, of misschien zelfs bij de plantenkweker?

Ik weet dat de mensen van aquaplantsonline.nl stellen dat hun planten niet behandeld zijn, ook niet bij de groothandel/kweker.. ik heb ook nooit gehoord van dit soort problemen door bij hen gekochte planten.. maar goed, je kunt het zekere voor het onzekere nemen, in ieder geval als je garnalen houd.

Vissen (bij mijn weten) hebben er geen 'last' van.. of het goed voor ze is is een tweede..

Edit: Het moge trouwens duidelijk zijn dat als plantjes niet zijn behandeld met slakkengif er dus weer wel een risico is op het meekomen van slakken(eitjes) 😉
Heb ik zelf geen problemen mee maar het is maar dat je het weet..

Tja bij onbehandelde planten planten kun je weer eitjes meekrijgen in je bak.
Eigenlijk zou het zo moeten zijn dat er bij de verkoop voor wordt gewaarschuwd middels een mededeling op die plastic "zuil" die er vaak bij zit.
Maar ja die ontbreekt ook weer vaak.
Dus het beste is om standaard bij garnalen de boel te schonen in een emmer.
Ik heb ook niet de ervaring dat vissen er last van hebben. Maar ja als dat wel zo is zullen ze het je toch niet vertellen 😉

De garnalen doen weer heel normaal, moet ik de cabomba er dan nog uithalen?

Thibo zei:
De garnalen doen weer heel normaal, moet ik de cabomba er dan nog uithalen?

Kun je je inderdaad afvragen.. waarschijnlijk is het gif al opgenomen door het water.. als je nu ziet dat ze weer 'normaal' doen is het vermoedelijk toereikend. Blijf het wel in de gaten houden en verversen zodra je problemen ziet.. het is de enige manier om enig residu slakkengif eruit te krijgen.

Edit: Hier en daar lees je trouwens ook over problemen daar waar planten (die zijn behandeld met slakkengif) worden gesnoeid!
Er is een mogelijkheid dat er nog slakkengif in het plantje zit. Dus daar waar je deze plant snoeit moet je dat misschien ook even scherp in de gaten houden..

Oke dat zal ik zeker doen.
En iedereen die gereageerd heeft op dit topic is hartelijk bedankt

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan