Wat is er nieuw

Mijn waardes nu na 12 dagen indraaien

• Onderwerp starter Onderwerp starter Ruud37
  • Startdatum Startdatum
R

Ruud37

Guest
Hallo,

Ik ben nu 12 dagen aan het indraaien, een juwel Lido 120 met een echt planten bestand en een fijne zandbodem... Filter is een tetra ex 600 plus ....

Ik heb een aantal keer plantenvoeding toegevoegd van easy-life, moet zeggen mijn planten doen het aardig, ze wortelen goed en blijven aardig op kleur! Wel hier en daar een kleine verkleuring etc maar dat hoort er waarschijnlijk ook wel bij?

Zojuist gemeten en kom op de volgende uitkomst:

Nitraat mg/l = 0 ( ben ik blij mee )

Nitriet mg/l = 0,9 ( kan ik aannemen dat de bacterie huishouding nu volop op gang is?? Moet 0 worden natuurlijk )

DH = 10 ( gemiddeld dacht ik )

PH = 7,2 ( mag paar tiende lager )

Chloor mg/l = 0 ( top )

Koolstofdioxide mg/l = 20

Mag ik met deze waardes aannemen dat ik op de goede weg ben ? Ik blijf testen en de eerste bewoners komen er over een aantal weken pas in want ik heb geen haast ( beetje dan 😁 )

Hoor graag jullie mening

Niets aan de hand, laat maar rustig nog een week of 2 draaien dan komt alles goed.

@TonHageraats thanks voor de feedback! Mijn planning was ook om op zijn vroegst de eerste week van januari voor een paar bewoners te gaan kijken... Maar tot die tijd wachten en meten 💪

Gemeten met een teststrip gok ik?
indien ja: dan kan je m.i. net zo goed koffiedik kijken :))

Ik zou ook investeren in druppeltesten. Die koffer van Colombo is goed betaalbaar en een leuke basis.

Daar ben ik ook voor aan het kijken inderdaad dank voor de tip.. neen geen strip had water meegenomen naar iemand

wachten en meten
En kijken. Altijd bijzonder om te zien hoe een bak met een schone bodem, nog veel schoner kraanwater en wat plantjes langzaam in een bak veranderd vol met allerlei leven.

Haha ja inderdaad @quistero zeer zeker .. ik had waarschijnlijk m'n plantjes niet goed genoeg afgespoeld dus de eerste slakjes melden zich.. heb eerder slakken gehad maar dat kon je echt een plaag noemen, van die kleine slakjes die overal opdoken. Deze zijn anders , groot van formaat en volgens m'n Google lens was het een Posthoorn slak 🐌 ze zijn met z'n 2e, heb ze bewust niet gevangen want volgens info die ik las zijn het prima schoonmakers en zijn ze zeer nuttig, en aardig om naar te kijken.. al hou ik ze wel in de gaten natuurlijk ......

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan