Mijn water is verkleurt..!


K

KogelKempvisje

Guest
Hallo iedereen,

Mijn aquarium heb ik laatst opgestart en stuk een stuk hout erin gedaan, helemaal leuk.
Nu had ik nog een stuk gekocht om mijn heater te verbergen en wat extra verstopplekken te creëren.
Deze zorgvuldig schoongespoeld etc en erin gedaan vandaag. Maar nu is mijn water helemaal roodbruin gekleurd.. Wat kan ik het beste doen?

Had al nitrovec toegevoegd ivm nieuwe vissen en aanpassingen aan aquarium dus de waarden zullen wel goed zijn. Vissen zwemmen vrolijk rond. Alleen het ziet er niet uit zo natuurlijk woeps
Snapchat-1771995796.jpg
Snapchat-1771995796.jpg
 
Met bepaalde stukken hout blijf je dat altijd wel houden. Enige optie is dus een ander stuk hout er in doen. Als ik me niet vergis vekleurt spiderwood het water niet.
 
Niets mis met een blackwater aquarium ;)
Inderdaad, veel soorten hout zullen lang blijven kleuren, is eigenlijk niet veel aan te doen behalve de echt harde houtsoorten gebruiken. (Denk aan mopani hout)
 
Zowel mopani als spiderwood kleurde het water bij mij. Wordt mettertijd door waterwissel vanzelf minder.
 
Zowel mopani als spiderwood kleurde het water bij mij. Wordt mettertijd door waterwissel vanzelf minder.
Denk dat ik ook idd zo'n soort heb. Het zit er nu al een paar uur in en net zagen we de verkleuring pas heel erg. Nu een kwart van het water ververst. En maar even het hout in een emmer met water gezet dat die daar nog even z'n kleurtje kwijt kan haha
 
Zowel mopani als spiderwood kleurde het water bij mij. Wordt mettertijd door waterwissel vanzelf minder.
Ik heb twee stukken mopani in de 80cm zitten, nog nooit kleur van gehad.

Denk dat ik ook idd zo'n soort heb. Het zit er nu al een paar uur in en net zagen we de verkleuring pas heel erg. Nu een kwart van het water ververst. En maar even het hout in een emmer met water gezet dat die daar nog even z'n kleurtje kwijt kan haha
Paar keer overgieten met goed heet water wil wel eens helpen.
 
Maar verder is deze verkleuring dan niet schadelijk voor de vissen? Mijn vriend raakte namelijk helemaal in paniek haha
 
Ik heb twee stukken mopani in de 80cm zitten, nog nooit kleur van gehad.
Dat vind ik dan wel weer grappig dat het bij jou als blackwaterlover niet gebeurd:D Nu verdenk ik mevrouw derooij ervan dat ze elke dag stiekem grote waterwissels deed als jij er niet was ;):D
 
Dat vind ik dan wel weer grappig dat het bij jou als blackwaterlover niet gebeurd:D Nu verdenk ik mevrouw derooij ervan dat ze elke dag stiekem grote waterwissels deed als jij er niet was ;):D
Nee dit was nog voor het blackwater virus toe sloeg :p
 
Maar verder is deze verkleuring dan niet schadelijk voor de vissen? Mijn vriend raakte namelijk helemaal in paniek haha

bij vissen uit het Malaw/Tanganyika meer kan dit nog wel is nadelig werken.
voor de rest van de vissen werkt het alleen maar positief.

in de natuur is het water ook maar zelden echt helder, zit altijd wel wat kleur in.
in sommige gebieden is het water zo bruin dat je er bijna niks in ziet.
 
Nou ik heb het stuk hout nu in een emmer met heet water gedaan, net even dat water weer vervangen want kleurt nog best snel weer. Misschien morgen of zo weer proberen.
Wil mijn mooie visjes nog wel graag kunnen zien namelijk haha
 
Denk niet dat je die waterverkleuring tegen gaat door het hout een paar keer in warm water te leggen, het kan best wel wat schelen maar voordat zo'n stuk hout echt geen kleur meer afgeeft ben je wel wat jaar verder.
 
Ik kreeg van @TonHageraats de tip om Purigen te gebruiken. Dit zou enkel de kleur eruit halen en bv niet de plantenvoeding.

Ik heb het in bestelling staan

Ook ik wil een tikje van die kleur af. Ik realiseer me dat ik er nog wel een jaar last van heb... maar als dat purigen een beetje werkt zou dat tof zijn
 
Purigen werkt echt heel goed,
ik heb zelf een stuk mopani gehad dat best lang kleur bleef afgeven in mijn 60 cm bak. Geen idee meer hoe lang, het is al lang geleden maar in mijn herinnering was het een paar maanden.
 
Ik heb m'n stuk hout meerdere malen in warm water laten weken. En het lijkt nu goed te gaan. Hout staat al weer een aantal uren in het aquarium en nog geen verkleuringen
 
Purigen werkt prima en haal alleen organische stoffen eruit. Ik heb gelezen dat men beweert dat het ook nitraat en nitriet eruit haalt maar dat klopt niet want dat is niet organisch. Wat het wel doet is organische belasting eruit halen waardoor dat niet meer kan worden omgezet tot nitriet en nitraat.
 
Btw, je hebt ook nog kans dat je schimmel op het nieuwe hout gaat krijgen maar dat kan geen kwaad en dat gaat vanzelf ook weer weg.
 
Purigen zorgt er voor dat je water binnen hooguit enkele dagen kristalhelder is!
 

Terug
Bovenaan