Wat is er nieuw

Mijn waterwaarden in de strijd tegen baardalg. Graag input!

• Onderwerp starter Onderwerp starter Ferry Heibrink
  • Startdatum Startdatum
F

Ferry Heibrink

Guest
Ik ben al sinds jaar en dag in strijd tegen baardalg. Ik heb afgelopen periode veel problemen gehad met ijzertekort. Deze was ondanks regematige toediening vaak onleesbaar bij de test.

Sinds deze week heb ik een automatische druppelaar, waar de plantenvoeding van backplay doorheen stroomt. Daarnaast draait er al sinds jaar en dag een CO2 installatie mer reactor op (automatisch). Ingesteld op een PH van 6.7.

Ik heb een bak van ongeveer 800 liter

Nu ik de automatische druppelaar een paar dagen heb draaien heb ik een uitgebreide watertest gedaan en wilde de resultaten graag delen.

PH: 6,7
KH: 4
GH: 5
FE: 0,5 mg/l
No3: 25-50 mg/l
Po4: 1,0 mg/l
No2: 0,0 mg/l
Nh4: 0,0 mg/l
CU: 0,0 mg/l

Sinds ik automatisch tijdens de licht aan momenten voedingsstoffen laat druppelen zijn de waarden vrij drastisch veranderd. De No3 is van 10 naar 25-50 gegaan (test zit er tussenin) en de Po4 van 0,25 naar 1,0. Ik heb het idee dat ik op de goede weg ben, maar ik sta open voor commentaar en advies.

Graag jullie input! Alvast bedank!

Laatst bewerkt door een moderator:
Ph, KH, GH, CO2 lijken me allemaal zeer mooie waarden.
NO3 is wat overdreven veel nu. Daar doe je je vissen geen plezier mee. Met een waarde van 20-25 mg/l heb je ook zeker geen tekorten.
PO4 zou ik nog wat opdrijven naar 2-2.5 mg/l
Fe is moeilijk meetbaar. Er zijn veel testen die geen betrouwbaar resultaat geven.
Hoe voeg je trouwens ijzer toe?
Ergen zit/zat je met een tekort. Bemest je met poeders?
Als je KNO3 en KH2PO4 gebruikt, zit je kalium meestal wel goed.
Eventueel een beetje K2SO4 kan geen kwaad, en dan heb je meteen ook je sulfaten mee.
Bij mij was magnesium een tijd geleden een boosdoener. Na het specifiek bijmesten met magnesium deden mijn planten het heel wat beter. Je Ca/Mg is best in een verhouding van 4/1. In veel water zit hoofdzakelijk Ca en in sommige GH+ zit ook hoofdzakelijk Ca.
Of het zit in de spoorelementen. Ik voeg 1x per week CSM+B (0,3g/100 liter) toe na het verversen en dagelijks profito (volgens fles).

Let ook: baardalg is één van de moeilijkste algen om terug weg te krijgen. Tijdelijk carbo toevoegen kan helpen om hem te vermoorden, maar ik ben zelf erg vies van dat goedje.
Geduld zal je in elk geval nodig hebben: ga zeker niet voortdurend van strategie veranderen. Zorg dat je voedingsstoffen goed zitten en ververs regelmatig je water.
Succes.

Let ook: baardalg is één van de moeilijkste algen om terug weg te krijgen. Tijdelijk carbo toevoegen kan helpen om hem te vermoorden, maar ik ben zelf erg vies van dat goedje.
Geduld zal je in elk geval nodig hebben: ga zeker niet voortdurend van strategie veranderen. Zorg dat je voedingsstoffen goed zitten en ververs regelmatig je water.
Volledig mee eens.

Bedankt! De No3 is inderdaad veel. Deze heb ik niet apart toegevoegd. De Po4 kan ik handmatig opvoeren, ik heb hiervoor een flesje van easylife nog staan.

Plantenvoeding is op dit moment de Complete van Backplay. Hiervan heb ik overigens4 nieuwe porties besteld. De extra ijzervoeding is scapers iron die ik gebruikt heb, maar sinds de automatische druppelaar heb ik die nog niet gebruikt.

Ik weet overigens nog niet hoe ik de No3 kan onderdrukken. Verversen is natuurlijk 1 ding, maar als de plantenvoeding dit structureel verhoogd, dan moet ik de dosering hierop aanpassen. De Complete voeding heeft de volgende waarde:

NO3 = 6,1mg/l

Aangezien daar per dag op het moment 24ml in gaat kan dit nooit de bron van de No3 zijn. Of maak ik een rekenfout?

Ik zit overigens wel kort voor een verversing. Dit kán ook een oorzaak zijn.

Ik moet even tijd vrij zien te maken, zit nu even moeilijk, maar ik wil proberen donderdag de verversing te doen en meteen de voedingscapsules in de bodem brengen zodra ik het waterpeil wat lager heb. De bodem is vrij moeilijk te bereiken (natte oksels).

PS. Easycarbo heb ik in huis (Backplay variant). Dit helpt wel wat, vooral bij plaatselijk aanbrengen, maar is geen structurele oplossing.

EDIT: Ik heb toch maar even tijd vrij gemaakt. Ik ben nu aan het afpompen en verversen. Gaat met een 60 watt pomp dus is vrij snel te doen.

Laatst bewerkt door een moderator:
Aan ijzer heb je niet snel tekort. Bij een nitraat van 20mg/l heb je aan 0.05 mg/l ijzer al ruim voldoende.
Mijn ijzer geeft altijd 0 aan. Ik doseer theoretisch op 0,1 mg/l. En alles wat je in je bak gooit, gaat niet weg. Dus ook al meet je niks. Het zit er wel.
Mijn lotus is knalrood, dus die zal wel genoeg hebben.

Fosfaat nog zoiets. Kan je best laag houden. Maar niet 0 natuurlijk.

Fosfaat boven de 0,5 mg/l zorgt ervoor dat ijzer neerslaat met fosfaat.

Daarnaast is dagelijks doseren beter, dan 1x in de week. Zo hebben de planten iedere dag weer alles wat ze wensen.

De Complete voeding heeft de volgende waarde:

NO3 = 6,1mg/l

Bij welke dosering??

Op dit moment 24 ml per dag.

Met 24ml op 800L per dag voeg je, afgerond, dit toe:
NO3 = 1,8 mg/l
PO4 = 0,12 mg/l
Fe = 0,036 mg/l
En alle andere sporen in verhouding.
Dit is ongeveer wat ik ook meestal doseer in een volle plantenbak met CO2, proper water en weinig vissen. En dat werkt prima.
Als je meer watervolume hebt ten opzichte van je planten, en meer vissen te voeren hebt, kan je met minder ook toekomen.
ALS je metingen kloppen kan je makkelijk de dosering halveren. De meeste planten zullen alleen iets minder snel groeien, maar het bespaard je wel plantenvoeding en snoeiwerk.

Maar ik denk niet dat je baardalg probleem hiermee te maken.
Wat meer verversen, minder voeren, verlichting wat minder, CO2 op orde brengen, vuiligheid uit het filter... (the usual eigenlijk) en wat geduld zijn meestal wel de oplossing.

De verlichting heb ik al een uur ingekort. Deze heeft over de dag een traag verloop (TC42), dus kan ik niet precies zeggen hoeveel uur het licht aan is. Hij brand in ieder geval ongeveer 9 uur op sterkte (ongeveer 170 watt aan LED). De CO2 gaat middels controller en is stabiel. Filters heb ik ook onder controle. Deze zijn schoon en lopen goed door. Deze maak ik niet overmatig schoon.

Ik denk zelf dat de automatische toediening me goed gaat helpen (misschien inderdaad wel wat minderen qua hoeveelheid). Voeren doe ik zo min mogelijk, maar met 5 herossen en 2 zeer grote gephagussen en dan nog het nodige andere spul heb ik natuurlijk wel een paar flinke vervuilers in de bak.

Verversen zal ik consequenter moeten doen. Ik doe het nu om de week ongeveer 1/3 verversen. Dit zal toch echt elke week moeten gebeuren en dan 1/4. Tenzij iemand daar iets op aan te merken heeft?

Wekelijks 25% verversing is redelijk standaard, hevel dan ook gelijk je bodem goed af.

Je kan de alg met een stootkuur carbo bestrijden maar daar bestrijdt je niet de oorzaak mee natuurlijk en Backplay geeft al goede handvaten daarvoor.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan