Wat is er nieuw

Mijn waterwaardes met opstart

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Kingfisher
  • Startdatum Startdatum
K

Kingfisher

Guest
Sedert een week draait mijn vision 450 met JBL co2 m2003 PH control.
Misschien heb ik de fout gemaakt om te beginnen met puur kraanwater, want die is helemaal ongeschikt qua hardheid.....blijkt nu...
Ik wil graag zalmsoorten houden zoals congozalm en eventueel wat maanvissen erbij als dit mogelijk is.
De waarden zo uit de kraan volgens de site van onze waterleverancier:
De hardheid bedraagt 12.88 - 19.04 °D
De PH 7.8
Ijzer (Fe)< 20
Nitriet (NO2) < .015
Nitraat (NO3)< 4
Zuurstof (O2) 9.86
Sulfaat (SO4) 134.6
Ammonium (NH4)< .3

Na een week indraaien meet ik met mijn JBL druppeltest

KH 10
NO2 0.01
NO3 05 - 01
NH 4 - 0.05
PH 7 met de PH controller van de CO2 ( mijn druppelteller staat op ong 120 drups per minuut en mijn dropchecker staat mooi groen)

Voor de GH heb ik nog geen duppeltest, die is met een strip gedaan en zit op ong 20 (4 rose vlakjes op de JBL striptest)
Er staan redelijk wat planten in mijn bak die eigenlijk goed beginnen te groeien en te wortelen, doe dagelijks druppelvoeding in.
Ik overweeg mij sterk om een osmose toestel te kopen om mijn water optimaal te krijgen qua hardheid.
Over turf enzo beginnen filteren begin ik niet, wil mijn water helder houden.

Het budget om een osmosefilter te kopen heb ik er wel voor over, heb wel geen zin om elke keer chemische brol aan mijn water toe te voegen om het goed te krijgen, op den duur kom je duurder uit.
Dus.......mijn vraag is eigenlijk heeft het voor mij nut om een osmose toestel te kopen zodat ik mijn KH, GH onder controle krijg. Of zijn er andere oplossingen?
Dank voor de hulp
 
Waar woon jij dan met die eerste waarden.
Klopt niets van.
Ijzer 20 mg.? nitriet nitraat. al 4,


en andere waarden.
In een week?


Osmoseapparaat is altijd handig, voor het geld.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Waar woon jij dan met die eerste waarden.
Klopt niets van

Er staat wel een < voor he, dus wil zeggen minder dan.....die waarden zijn gekopieerd van de site van onze waterleverancier.
KH zelf getest zo uit de kraan en zat aan 13 druppels voor aleer het geel kwam.

Mijn druppeltesten zijn wel ok, heb die zorgvuldig genomen en die waardes kloppen wel.
Nu ga mij zowiezo een osmose ding aanschaffen zodat ik alles zelf onder controle krijg.
 
Ik zou gewoon eens even een week of twee verdergaan zoals je nu doet. Testen. En dan pas actie ondernemen. Misschien iets minder druppelvoeding, of gewoon even geen? Ik ben ook net een week aan het indraaien en alleen mijn KH was echt te hoog. De rest zat prima of zelfs tekort voor planten. Maarja ik voegde dan ook nog geen voeding toe. Dat Osmose klinkt leuk maar hoe ga je dat met je waterwissels doen dan op een 450 literbak? Een hardheid van 12-19Dh lijkt me echt veel. Woon je tussen de mergelgrotten of zo?
 
Wij hebben hier in west vlaanderen gewoon zulk hard water, waarom weet ik ook niet. Ga mijn bak gewoon verder laten indraaien voor een week of vier. Mijn planten zijn na een week al goed gegroeid. En alles gaat goed eigenlijk. Ga dan Osmose mengen met kraanwater om aan betere, zachtere waardes te komen, eerst eens testen met 50/50 wat het resultaat is en eventueel bijsturen. Dan wekelijks een 20% verversen zodat het geleidelijk aan naar beneden gaat. Heb hier eens ergens gelezen dat daar een berekening voor bestaat hoeveel je moet mengen.
Waarom zou ik geen plantenvoeding mogen geven nu ?
Thx.
 
Gewoon nog even wachten tot week 3 met testen.
 
Westvlaming tof van waar ergens ?

Tijdens de opstart gewoon laten draaien en voor de anderen ja er vallen bij ons gewoon steenbrokken uit de kraan wat ze hier leidingwater noemen .
Op 15 km van waar ik woon is een gH van 25 en een kH 20 de gewoonste zaak .
 
Dan kun je een probleempje hebben water van Ingelmunster kom ofwel van de Gavers ofwel van Bellegem . Verschil tussen beide in waarde is soms enorm .
 
Dan kun je een probleempje hebben water van Ingelmunster kom ofwel van de Gavers ofwel van Bellegem . Verschil tussen beide in waarde is soms enorm .

Idd, dat zal telkens testen worden.
 
Ik wordt steeds door de gavers water aangeleverd en dat is gemiddeld tweemaal beter dan dat van Bellegem .
 
Daarmee dat ik een osmose toestel ga kopen, heb dan alles beter in de hand.
Mss wat werk en een beetje duurder, maar beter dan te zitten klooien met vanalles.
Nu komt de kalk zo uit de kraan......tis erg .:stom:
 
Goed inlezen dan 😀 😀😀😀😀
 
Ik heb een kleine kation-anion aangeschaft . Geen verlieswater zoals bij een osmose .
 
Ken dat niet..
En krijg je daarmee uw GH KH naar beneden van het kraanwater? Heb je linkje dat ik dat eens kan bekijken ?
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan