Mijn zebraslak beweegt op dag twee niet meer.


F

Fietstas riempje

Guest
Beste forumleden,

Gisteren heb ik twee zebraslakken toegevoegd aan m'n Aquarium. Na 5 minuten waren ze al druk aan het grond glijden door de hele bak heen om hier en daar wat bruin alg op te eten.
Maar na een uur of drie begonnen ze steeds minder te bewegen. Ik maakte mij een beetje zorgen maar dacht misschien dat ze gewoon uit rusten.

De volgende ochtend zie ik de slakken (nog wel tegen de ruit geplakt) maar bewegingsloos in m'n Aquarium zitten. Zou ik mij zorgen moeten maken? Zou het komen doordat ik 3 weken geleden flubenol heb gebruikt, of is dit al lang niet meer werkzaam na 3 water wissels.

Mijn hoofd vraag: Zou ik mij zorgen moeten maken denken jullie? Of moet ik even geduld hebben.

PS. Waterwaardes:
NH 3 0.0mgl
NO2 0.0 mgl
NO3 20 mgl

pH 7
Gg 9
Kh 7

Po4 0
1587884787846929064598.jpg
 
Zover ik zie plakken ze nog aan de ruit en als ze dood zijn dan plakken ze niet meer volgens mij. Ik zou het zelf nog even aankijken.
 
Zover ik zie plakken ze nog aan de ruit en als ze dood zijn dan plakken ze niet meer volgens mij. Ik zou het zelf nog even aankijken.


Wat is jou ervaring met flubenol? Zou het nog werkzaam zijn?
 
Zover ik weet gaat het deels in de bodem zitten en zul je na het verversen nog de eerste tijd wat in je water kunnen krijgen maar aan de andere kant is mijn ervaring ook dat puntslakken en Posthoornslakken er meestal goed tegen kunnen. Van de Neritina kan ik dat niet uit ervaring zeggen want ik heb deze niet.
 
Update:

De slakken leven nog. Maar er zit geen beweging meer in. Ik had ze dezelfde dag nog in een andere bak gezet in de hoop dat ze weer gezond zouden worden. Tot dus ver zonder resultaat.

Op dit moment ben ik begonnen met filteren over actieve kool om te kijken of ik daar mee de flubenol uit m'n Aquarium krijg.

Advies voor anderen: heb je flubenol gebruikt. Ook al is het twee maanden geleden en vele water wissels verder. Plaats je slakken nog niet terug!!!

De flubenol blijft dodelijk voor de beestjes. Ik heb inmiddels gelezen dat flubenol pas na maanden zijn werkzaamheid kwijt raakt helaas. Filteren over actieve kool is wel een optie om het middel uit je water te krijgen. Maar uiteraard blijft flubenol nog wel zitten in je substraat. Dus pas daar goed mee op als je slakken hebt.. neritina (zebra/renslakken) slakken kunnen er erg slecht tegen.
 
Goede tip om te weten want ik heb de ervaring dat punt en posthoornslakjes er zich niet veel van aantrekken.
 
verplaatsen ze zich ook gedurende de nacht niet? veel slakken zijn snachts actiever.
waar komen de slakken vandaan?
 
verplaatsen ze zich ook gedurende de nacht niet? veel slakken zijn snachts actiever.
waar komen de slakken vandaan?
Nee helaas niet. Ze liggen al meer dan een week op de zelfde plek in m'n quarantaine bak.
Toch zijn ze nog wel levend gezien ze nog af en toe poepen en ze hun huisje in kruipen als ik ze op pak.
 

Terug
Bovenaan