Wat is er nieuw

Mijn zoetwaternaald microphis brachyurus is zwanger!!!

• Onderwerp starter Onderwerp starter Loaches
  • Startdatum Startdatum
L

Loaches

Guest
Ik heb een groepje zoetwaternaalden. Nu zouden ze in gevangenschap niet voortplanten maar mijn man is nu overduidelijk zwanger. Zijn buidel zit vol met kleine zwarte eitjes.
Advies????
acujBQNkt_j1ev386m9VyhXNjJJpUxom.jpeg

Wel leuk dat je zoiets meemaakt hoor:thumbs:.

Wel leuk dat je zoiets meemaakt hoor:thumbs:.
Thanks, ja heel bijzonder! de mannen pronken al maanden tegen elkaar, ik dacht dat ze homo waren.. nu heeft 1 man zn buidel vol eieren en het grappige is dat een aantal andere mannen een paar eitjes hebben meegepikt en ook stiekem in hun buideltje hebben gestopt. Er is maar heeeel weinig info te vinden over voortplanting van deze dieren. Ik heb ergens gelezen dat de eieren in 36 uur uitkomen, maar zeker weten doe ik het niet. Ze schijnen ook gelijk bij uitkomst op brak water te moeten.
Ik had het volgende plan bedacht:
Vandaag een 80cm bak regelen en vulken met aquarium water, de zwangere mannen er in, klein pompje met panty erover erin. Zodra de mannen de eieren los laten de mannen eruit en zout toevoegen. Ik heb gister gelijk artemia nauplien op kweek gezet om te voeren.
Advies is zeer welkom!

Nou ik ga je ontwikkelingen wel volgen hoor.

Ben alweer druk bezig geweest. De 80cm staat er, schoon en gevuld met water uit het aquarium.
OAUiI0jCLkzH8VmLTYgmrxq-1BLDpxzV.jpeg

De man met de meeste eieren heb ik er in gezet en nu maar wachten tot de eieren uitkomen. Het zout en weegschaal staan klaar. De artemia staat klaar.
OAUiI0jCLkzH8VmLTYgmrxq-1BLDpxzV.jpeg

Laat de babies maar komen.
De kans dat het in 1x goed gaat is denk ik niet heel groot met de weinige info die er te vinden is... maar wie weet 🙂

Bij deze foto kun je de eieren redelijk goed zien zitten in de buidel
De zwarte bolletjes aan buik
zHp5TNuCarpd7Fw9WLraDoG_4SXPYCZH.jpeg

Erg leuk, ik blijf het volgen.

WauW!!!

Wat heb jij een aparte diertjes!
Erg leuk om te zien en ze te leren kennen!

Bedankt voor de leuke reacties! Ik zal de vorderingen hier plaatsen.
Op de ene site zeggen ze 24 tot 36 uur voordat de larfjes uitkomen en op een andere 5 tot 10 dagen.. handig de vaak uiteenlopende informatie op internet..
Als gezelschap heb ik het kleinste vrouwtje er bij in de 'kweekbak' gezet, want het zijn nogal groepsdieren en wil hem zo min mogelijk stress bezorgen. Ik heb voor de kleinste vrouw gekozen omdat mannen misschien uit jaloezie de eieren gaan 'aborteren' en grote vrouwen wakkeren het paargedrag wellicht weer aan en wil liever focussen opdat deze eieren zo goed mogelijk de kans krijgen.
Ik heb alvast 1gr/l zout toegevoegd om schimmelvorming tegen te gaan en alvast voor te wennen aan brak water straks. Zodra de larfjes uitkomen moeten ze binnen een dag op tot wel 18gr/l zout (bv vanaf de geboorte elk uur een gram per liter toevoegen tot 18 gram per liter.)
Ik hoop dat het allemaal goed gaat, zou leuk zijn!

Ik ben ook even wat gaan opzoeken omdat ik het zo leuk vond.
Maar dan wennen de ouders ook aan het zoute water, dus moeten ze als de jonkies groot genoeg zijn weer terug wennen naar zoet, of laat je het brak.

Ik ben ook even wat gaan opzoeken omdat ik het zo leuk vond.
Maar dan wennen de ouders ook aan het zoute water, dus moeten ze als de jonkies groot genoeg zijn weer terug wennen naar zoet, of laat je het brak.

Nog iets kunnen vinden?
De bedoeling is om de ouders er gelijk uit te halen en terug naar hun eigen bak te zetten zodra ze de larven los laten en dan pas het water brak maken. Zo hoeven de ouders niet mee te wennen naar brak water. Naar wat ik gelezen heb moeten de larfjes binnen een dag nadat ze zijn losgelaten op brak water en dat gedurende 2 weken, waarna het weer afgebouwd kan worden naar zoetwater.
Ik moet nu alleen even iets aan de filtratie gaan doen denk ik, want er hangt alleen een kleine aquaflow 50 in..hoewel die kleine dingen nog voor redelijke stroming zorgen en naalden weinig vervuilen.. maar minder dan een keer per uur filteren is wel heel weinig natuurlijk..

Leuk voor je 🙂
Ik volg dit zeker en hoop vooral dat het je lukt

Helaas heb ik net moeten vaststellen dat de buidel leeg is en ik geen babies zie zwemmen..
Wellicht dat het iets met de saliniteit van het water te maken heeft gehad
Heel erg jammer, maar wie weet,misschien volgende keer meer geluk..

Jammer, maar mogelijk ook de eerste keer voor de vissen, volgende keer misschien beter.

Jammer maar een volgende keer misschien meer geluk🙂.

Ik snap er niks meer van, nu zie ik bij een andere naald allemaal witte bolletjes in de buidel... bij de andere waren het zwarte bolletjes..nouja ik laat hem maar mooi zitten en zie wel wat er gebeurd
CXMJlHqN18ih4zGLnH4yrNwxKTjAqZ5y.jpeg

Ze houden het wel spannend zo 😀

Even een kleine update
Ik heb de naalden de afgelopen tijd bestudeerd, ze zijn constant zwanger en werpen hun broed af zodra het larfjes worden.. (te vroeg, waarschijnlijk door het onjuiste zoutpercentage)
Ik heb gezien dat ze eerst witte doorzichtige eitjes hebben, die binnen enkele dagen veranderen in kleine zwarte larfjes (een soort halve maantjes) dan werpen ze de larfjes een paar dagen later af (onrijpe larfjes) en paren gelijk opnieuw en hebben gelijk weer witte eitjes in hun buidel.
Nu ben ik sinds een paar dagen aan het experimenteren om langzaam het zout in de bak op te hogen en ik zie nu al dat 1 naald de larfjes langer vast houdt dan eerst. Ik hoop dat het me gaat lukken om uiteindelijk de perfecte waterwaardes te creëren voor een succesvolle dracht
Ik heb besloten de kweekbak voorlopig te laten voor wat het is en het in hun eigen bak te proberen, want het geeft ze veel stress om steeds over te plaatsen en bovendien zijn de wisselende zoutpercentages niet goed voor ze lijkt me.Alle medebewoners kunnen gelukkig zout verdragen, dus geen groot probleem om het in de gewone bak te doen.

leuk voor je dat ze blijven gaan 😛

ik volg dit zeker, en ik ben zeker dat mensen je in de toekomst nog dankbaar gaan zijn want je vindt hier zo weinig van op het internet

De grappige paradox doet zich voor dat als de mannetjes in die periode meer worden gevoerd, ze minder jongen krijgen en omgedraaid. Blijkbaar maken ze méér maar kleinere jongen als het weinig voedsel en meer maar grotere jongen als er weinig voedsel is.

dit is wel iets gek dat ik erover lees

Er is inderdaad behoorlijk weinig info te vinden, het blijft spannend 🙂
Grappig he dat de mannen hun broedsel aanpassen aan de voeding. het zijn bijzondere beestjes

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan