Wat is er nieuw

Mikrogeophagus altispinosus geslacht

• Onderwerp starter Onderwerp starter Matthijs H
  • Startdatum Startdatum
M

Matthijs H

Guest
Ik heb laatst twee Mikrogeophagus altispinosus gekocht als waarschijnlijk man en vrouw.
Ik begin echter te twijfelen of ik niet twee vrouwen heb.

Zijn er experts onder jullie die aan de volgende foto's kunnen zien welk geslacht ze zijn? Ze zijn nog niet helemaal volgroeid dus misschien moet ik gewoon nog even wachten voordat ik het weet.

Vis1:
ram_1.jpg

Vis2:
ram_2.jpg

Wat mij betreft

Vis 1 is 100% een vrouw
Vis 2 is heel lastig te zien, ik twijfel nog
omdat ik de vinnen niet heel goed kan zien. Het neigt wel naar een
man wat mij betreft.

Waarom twijfel je of het een man en een vrouw zijn? Ik zou nog wat tijd
geven om te groeien, zodat je het beter gaat zien.

Vis 1 is inderdaad sowieso een vrouwtje. Vis 2 lijkt mij op het eerste oog ook een man al is het niet overduidelijk. Een vrouwelijke man 😉

Ik heb gehoord dat het vooral goed kan zien aan de legbuis. Die zie je bij vis 1 inderdaad heel goed. Echter bij vis 2 denk ik die ook te zien alleen even niet op de foto 🙂

De reden dat ik het graag wil weten is dat als het twee vrouwen zijn ik nog op zoek ga naar een man en anders laat ik het zo. Maar dat kan later ook nog.

Zal kijken of ik nog een beter foto kan maken van vis 2 vanavond.

Be dankt in ieder geval zover.

Hoe groot is je aquarium? Dit is namelijk een soort die bij uitstek geschikt is voor het houden in een groep.

90x70x55. Dus er zouden er inderdaad wel wat meer in kunnen maar weet niet zeker of ik wel meer als een trio wil.

Dan laat ik het zo, of maak er ooit een groep van 5-6 van.

Ik zie trouwens nu pas dat er een sticky onderwerp is over geslachts bepaling bij Mikrogeophagus altispinosus 😳

Je moet idd goed naar de legbuis kijken. Bovenste foto laat een omgekeerd kroontje zien dus dat is een vrouw. De 2e foto kun je dat niet zien. Een mannetje heeft een heel klein puntvormig geslachtsdeel, eigenlijk lijkt het een beetje op een weerhaak.

Heb hier iets in het Turks gevonden, maar je ziet als je naar beneden scrollt twee duidelijke foto's met de verschillen tussen man en vrouw.

http://www.akvaryumportali.net/bolivian ... inosa.html

Durf het niet met 100% zekerheid te zeggen, maar gezien de legbuis van de eerste, denk ik ook een vrouw.

De tweede, durf ik helemaal niet met 100% zekerheid te zeggen. Maar zo te zien is het wel een groot exemplaar. Als het een mannetje was, dan zou hij nu wel verlengde vinstralen moeten hebben (zie ik niet zo op de foto). Kan zijn dat nog moet komen..
Maar ik denk daarom dat het een vrouwtje is.

Twee hele mooi altispinosus trouwens!

Eerst nog verder laten groeien en als het een koppeltje wordt zie je het vanzelf wel.
Op dee leeftijd is het heel lastig te zien wat voor geslacht het is.

Hobbygroet,
Jos Hut

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan