Wat is er nieuw

Mikrogeophagus ramirezi vrouw jaagt op man

• Onderwerp starter Onderwerp starter m1l4n
  • Startdatum Startdatum
M

m1l4n

Guest
Ik heb sinds 4 maanden een koppeltje ramirezi, de eerste 2 maanden gingen prima en kreeg zelfs 2 x een nestje.
maar de laatste 2 maanden is het stuk kleinere vrouwtje heel dominant geworden en jaagt m'n mannetje constant op en zelfs m'n kardinaal tetra's laat ze niet altijd met rust..

Wat zou dat kunnen zijn.. in het begin zo'n vredig klein vrouwtje die zelfs wat onderdanig was naar het grote mannetje, dat ze zo veranderd in een woeste kleine tiran?

Gr. Mil0

Kan je wat meer informatie geven?
bakmaat, temperatuur, ph, ec, Kh, gh? Zijn het wildvang of nakweek dieren, wat zijn de medebewoners, heb je een foto van je bak?

Is het gejaag begonnen na een mislukt nestje?

Jelle touwen: Morgen kan ik de waardes posten, ben nog aan het werk nu. Bakmaat is 25liter, of het wildvang is weet ik niet..maar wat kan dat er mee te maken hebben? en de medebewoners zijn 5 kardinaaltetra's en een koppeltje ottinclus vittatus. Moet zeggen dat zelfs de ottinclus door het vrouwtje worden weggejaagd als ze hun algentabletje aan het eten zijn.. want zij lust dat tabletje net zo graag, nadat ze al d'r eigen voer op heeft.

Mascha&Ivo: Het eerste en het tweede nestje is mislukt.. want heb ze nauwgelet gevolgd na het eerste nestje en dat was ineens verdwenen na de 2de nacht en het tweede nestje idem dito..kan het volgens jou dus wat daarmee te maken hebben?

Gr. Milo

'huwelijksproblemen' willen wel eens ontstaan na een mislukt nestje ja.
25 liter, dat is helaas v��l te klein. Er is geen enkele vluchtruimte en ze zitten continu op elkaars lip. Moet een keer fout gaan.

~ Ivo

Dat is inderdaad wel wat ik dacht..Het is niet constant dat gejaag maar zodra de man iets te dicht bij haar komt of probeert om het 'goed te maken' lijkt het dan jaagt ze hem even weg en moet die niks proberen..maar als ze bijvoorbeeld eten dan eten ze wel samen van mijn pincet af( voer de vissen met een pincet ) en dan is er ook geen strijd voor eventjes..maar vrede zit er dus niet meer in, zonde. weet dat het te klein is maar goed in het begin wordt er gezegd kleine cichlide kan in een klein bakje maar moet zeggen dat een groter bakje mooier had geweest, maar fysiek zijn beide vissen wel prachtig en heel actief beide en toch al bijna 4 maanden in mn bakje zonder problemen.. op het gejaag na dan.

Mil0

Helaas heb je je niet goed ingelezen.
Een dwergcichlide heeft minimaal een bak van 80cm nodig. Dan praat je dus al snel over 120 liter.
Je ziet dat 25 liter echt niet kan. Ik raad je dan ook aan om een grotere bak aan te schaffen. Cichliden zijn vissen met karakter. Ze vormen een territorium en hebben dus een grotere bak nodig. Ook moet de inrichting daar op zijn aangepast. Je moet voor obstakels zorgen zodat ze elkaar niet constant zien. Niet zelden blijven ze elkaar najagen tot de dood er op volgt. 25 liter is leuk voor Vuurgarnaaltjes, maar zeker niet voor dwergcichliden. Dit gaat niet goed aflopen op deze manier.
Cichliden en dus ook dwergcichliden kunnen zomaar echtelijke ruzie krijgen bij een onenigheid en dan moeten ze echt kunnen schuilen. Ik denk dan ook dat dit bij jou aan de hand is. Als dan vluchten niet mogelijk is doordat de bak zo klein is...nou ja je kunt je zelf wel voorstellen dat e.e.a. dan niet goed gaat.

E.e.a. niet rot bedoeld, maar juist positief als verbetering. 🙂

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan