Milwaukee pH Controller


F

Felereca

Guest
Goedenavond,

ik ben op een probleem gestuit met mijn pH controller.
mijn pH controller gaf net een waarde van 6.8 aan, en dat zou een goede waarde moeten zijn alleen heb er ook een Co2 indicator inhangen van Colombo die groen zou moeten kleuren maar hij blijft groen-blauw achtig....
ik zat al te denken net, hoe kan mijn pH waarde goed aangeven worden op de controller maar de liquid in de indicator is alsnog meer aan de blauwe kant? dus ik pakte even de druppeltest setje erbij en begon even mijn pH te meten en wat blijkt is dat de druppeltest 7.5 aangeeft dus dat is 0.7 meer dan dat er aangeven wordt door de pH controller.
ik heb hem deze week nog gekalibreerd dus daar kan het niet aan liggen.
iemand enig idee wat ik kan proberen?

Mvg,

Peter
 
Kan je pH electrode ook op andere plek in het aquarium hangen, mischien dat hij dan een betere waarde aan kan geven.
En hoe oud is de electrode want na verloop van tijd kan de electrode minder goed gaan werken.
En reinig je de electrode tussen door wel eens want er kan wat kalk aanslag op de electrode komen te zitten.
 
jan fokke zei:
Kan je pH electrode ook op andere plek in het aquarium hangen, mischien dat hij dan een betere waarde aan kan geven.
En hoe oud is de electrode want na verloop van tijd kan de electrode minder goed gaan werken.
En reinig je de electrode tussen door wel eens want er kan wat kalk aanslag op de electrode komen te zitten.
heb de electrode momenteel bij m'n uitstroom buisje hangen en vlak naast mijn taifun, weet niet of het beter is om hem misschien helemaal aan de andere kant te hangen. ook is het zo als ik hem dieper in het water hang dat de ph lager wordt dan dat ik hem iets meer omhoog haal, dus weet niet welke waarde ik nou het beste aan kan houden. ik zal niet durven zeggen hoe oud de electrode is want ik had hem 2e hands meegekregen toen ik een co2 set had aangeschaft. ik maak de electrode af en toe wel schoon alleen is het moeilijk schoonmaken daartussen. Enig idee hoe ik dat het beste kan doen? Misschien met een wattenstaafje ertussen?

Mvg

Peter
 
Heb de electrode nu rechts achterin geplaatst, maar geeft dezelfde waarde aan.
 
Ph meten is een vak apart. Ik kan het weten.

Misschien is het handig om deze links eens door te lezen. Ikzelf vind het heel leerzaam. Zeker voor diegene die pH gaan meten en geen chemische achtergrond hebben. :!

Meetprincipe

pH kalibratie

Hierin wordt uitgelegd wat een pH elektrode doet. Wat er mis kan gaan. En hoe je dit kunt oplossen.

Grote kans dat de elektrode vulling is vervuild. Hierdoor klopt het afgegeven signaal niet meer.
Heb je een hervulbare, mooi. Kun je opnieuw vullen met 3M KCl.

Heb je een dichte, dan heb je een nieuwe nodig.

Als je naar aanleiding van de links nog vragen hebt, stel ze maar. Ik zal dan proberen hierop antwoord te geven. :help:
 
biljoenblik zei:
Ph meten is een vak apart. Ik kan het weten.

Misschien is het handig om deze links eens door te lezen. Ikzelf vind het heel leerzaam. Zeker voor diegene die pH gaan meten en geen chemische achtergrond hebben. :!

Meetprincipe

pH kalibratie

Hierin wordt uitgelegd wat een pH elektrode doet. Wat er mis kan gaan. En hoe je dit kunt oplossen.

Grote kans dat de elektrode vulling is vervuild. Hierdoor klopt het afgegeven signaal niet meer.
Heb je een hervulbare, mooi. Kun je opnieuw vullen met 3M KCl.

Heb je een dichte, dan heb je een nieuwe nodig.

Als je naar aanleiding van de links nog vragen hebt, stel ze maar. Ik zal dan proberen hierop antwoord te geven. :help:
Bedankt voor deze link! gelijk aandachtig gelezen. heb zojuist mijn elektrode opnieuw gekalibreerd en gaf bij de 7.0 buffer 7.0 aan en bij de 4 buffer 3.8 dus heb de 2e kalibratie punt gelijk netjes op 4.0 gezet. aangezien die wel naar de 4.0 ging en niet rond de 6.5-7.0 bleef hangen is die dus niet kapot. had hem net heel voorzichtig schoongemaakt met een wattenstaafje en er weer in gehangen na de kalibratie.
hopelijk geeft die morgen wat beters aan. even de ph punt van de controller hoger gezet zodat die niet snachts zomaar co2 erin gaat pompen voor de zekerheid.
 
Zojuist mijn elektrode weer schoongemaakt en opnieuw gekalibreerd maar volgens mij zonder succes.
pH controller geeft momenteel 6.8 aan bij een KH van 8 oftewel iets te veel co2, maar het aparte is dat de vloeistof van mijn co2 permanent test nog steeds blauw aangeef.
voor mijn kH moet mijn pH ongeveer 7-7.1 zijn om op een perfecte co2 mg/liter uit te komen dus volgens mijn controller zit er te veel in terwijl mijn vloeistof niet groen wordt. ook schakelt mijn co2 helemaal niet aan omdat mijn pH gewoon niet hoger dan 6.8-6.9 kom volgens de controller.. ik heb alles geprobeerd met de elektrode, is er misschien iets anders waardoor mijn elektrode misschien niet meer perfect meet? want als die een paar jaar oud is kan er misschien iets binnenin van de elektrode iets mis zijn?
als dit het geval is zal ik een nieuwe elektrode aan moeten schaffen, maar ze zijn niet zo goedkoop dus wil zeker weten of er iets mis is met de elektrode of dat het een ander probleem is.
 
Hoelang heb je de elektrode al?
Sommige elektrodes die continu meten moeten vervangen worden, wat me raar zou lijken omdat bij de kalibratie de meetresultaten kloppen.

Heb je je water al eens gemeten met druppeltest of andere elektrode?
 
Apisto zei:
Hoelang heb je de elektrode al?
Sommige elektrodes die continu meten moeten vervangen worden, wat me raar zou lijken omdat bij de kalibratie de meetresultaten kloppen.

Heb je je water al eens gemeten met druppeltest of andere elektrode?
ik heb de elektrode zelf sinds begin maart. maar ik heb deze controller er gratis bijgekregen toen ik op marktplaats voor goedkoop een co2 systeem had aangeschaft.
ik weet niet hoelang de vorige eigenaar de elektrode heeft gebruikt, ik weet wel dat er continue mee werd gemeten omdat hij ook zijn co2 systeem erop aan had gesloten.
ik heb het water wel al een paar keer getest met een druppeltest maar niet met een andere elektrode want ik heb er zelf geen 1 meer liggen. ik zal wel even wat foto's plaatsen met de resultaten van de druppeltest, ph controller en continue test van JBL
de foto van de continue test is een bezig wazig maar wel zichtbaar

Druppeltest

http://imgur.com/mg0bDdW

pH Controller

http://imgur.com/BNh8eAS

JBL Continuetest

http://imgur.com/yRPjeGT
 
een dag later,
vloeistof van mijn co2 indicator nog steeds blauw en mijn co2 staat op 7.0 ingesteld nu, dus het moet echt aan mijn elektrode liggen.
misschien een nieuwe elektrode kopen? of toch eerst weer even ijkvloeistof kopen en alles weer stap voor stap doen om er zeker van te zijn.
Ben er bijna 100% zeker van dat het de elektrode is, want aan de controller zelf kan het niet liggen denk ik.
 
Felereca zei:
een dag later,
vloeistof van mijn co2 indicator nog steeds blauw en mijn co2 staat op 7.0 ingesteld nu, dus het moet echt aan mijn elektrode liggen.
misschien een nieuwe elektrode kopen? of toch eerst weer even ijkvloeistof kopen en alles weer stap voor stap doen om er zeker van te zijn.
Ben er bijna 100% zeker van dat het de elektrode is, want aan de controller zelf kan het niet liggen denk ik.

Zou voor de zekerheid een nieuwe elektrode halen. Had ook een afwijking continu in mijn milwaulkee ph meter en na vervanging niet meer. Daarbij niet teveel uitgaan van de ph/kh tabel, ik heb een ph van 6,2 en kh van 4 volgens de tabel zouden nu mijn vissen vergast moeten zijn en geloof me dat is niet zo. Mijn dropchecker geeft ook gewoon netjes groen aan.
 
KevinK zei:
Felereca zei:
een dag later,
vloeistof van mijn co2 indicator nog steeds blauw en mijn co2 staat op 7.0 ingesteld nu, dus het moet echt aan mijn elektrode liggen.
misschien een nieuwe elektrode kopen? of toch eerst weer even ijkvloeistof kopen en alles weer stap voor stap doen om er zeker van te zijn.
Ben er bijna 100% zeker van dat het de elektrode is, want aan de controller zelf kan het niet liggen denk ik.

Zou voor de zekerheid een nieuwe elektrode halen. Had ook een afwijking continu in mijn milwaulkee ph meter en na vervanging niet meer. Daarbij niet teveel uitgaan van de ph/kh tabel, ik heb een ph van 6,2 en kh van 4 volgens de tabel zouden nu mijn vissen vergast moeten zijn en geloof me dat is niet zo. Mijn dropchecker geeft ook gewoon netjes groen aan.
Misschien dan beter van de indicator uitgaan? en ga voor de zekerheid ook een nieuwe elektrode aanschaffen, zijn aardig prijzig maarja heb niks te klagen... je weet immers dat een hobby geld kost.
ook nog aan het wachten op een 2e externe filter en hopelijk dat ik dan mijn bak wat mooier kan gaan beplanten.
in iedergeval bedankt!
 
Felereca zei:
KevinK zei:
Felereca zei:
een dag later,
vloeistof van mijn co2 indicator nog steeds blauw en mijn co2 staat op 7.0 ingesteld nu, dus het moet echt aan mijn elektrode liggen.
misschien een nieuwe elektrode kopen? of toch eerst weer even ijkvloeistof kopen en alles weer stap voor stap doen om er zeker van te zijn.
Ben er bijna 100% zeker van dat het de elektrode is, want aan de controller zelf kan het niet liggen denk ik.

Zou voor de zekerheid een nieuwe elektrode halen. Had ook een afwijking continu in mijn milwaulkee ph meter en na vervanging niet meer. Daarbij niet teveel uitgaan van de ph/kh tabel, ik heb een ph van 6,2 en kh van 4 volgens de tabel zouden nu mijn vissen vergast moeten zijn en geloof me dat is niet zo. Mijn dropchecker geeft ook gewoon netjes groen aan.
Misschien dan beter van de indicator uitgaan? en ga voor de zekerheid ook een nieuwe elektrode aanschaffen, zijn aardig prijzig maarja heb niks te klagen... je weet immers dat een hobby geld kost.
ook nog aan het wachten op een 2e externe filter en hopelijk dat ik dan mijn bak wat mooier kan gaan beplanten.
in iedergeval bedankt!

Zeker aangezien hij tweedehands is aan te raden. Je weet niet hoe oud hij is en of hij goed onderhouden / gebruikt is.
Voor deze elektrode staat maar ongeveer een jaar en daarna moeten ze vervangen worden. Misschien een idee om voor een hervulbare elektrode te kijken, deze gaan langer mee en kan je gewoon opnieuw vullen.

Ik vind persoonlijk die dropcheckers redelijk betrouwbaar, wel ook altijd de vloeistof optijd vervangen :)
 
KevinK zei:
Felereca zei:
KevinK zei:
Felereca zei:
een dag later,
vloeistof van mijn co2 indicator nog steeds blauw en mijn co2 staat op 7.0 ingesteld nu, dus het moet echt aan mijn elektrode liggen.
misschien een nieuwe elektrode kopen? of toch eerst weer even ijkvloeistof kopen en alles weer stap voor stap doen om er zeker van te zijn.
Ben er bijna 100% zeker van dat het de elektrode is, want aan de controller zelf kan het niet liggen denk ik.

Zou voor de zekerheid een nieuwe elektrode halen. Had ook een afwijking continu in mijn milwaulkee ph meter en na vervanging niet meer. Daarbij niet teveel uitgaan van de ph/kh tabel, ik heb een ph van 6,2 en kh van 4 volgens de tabel zouden nu mijn vissen vergast moeten zijn en geloof me dat is niet zo. Mijn dropchecker geeft ook gewoon netjes groen aan.
Misschien dan beter van de indicator uitgaan? en ga voor de zekerheid ook een nieuwe elektrode aanschaffen, zijn aardig prijzig maarja heb niks te klagen... je weet immers dat een hobby geld kost.
ook nog aan het wachten op een 2e externe filter en hopelijk dat ik dan mijn bak wat mooier kan gaan beplanten.
in iedergeval bedankt!

Zeker aangezien hij tweedehands is aan te raden. Je weet niet hoe oud hij is en of hij goed onderhouden / gebruikt is.
Voor deze elektrode staat maar ongeveer een jaar en daarna moeten ze vervangen worden. Misschien een idee om voor een hervulbare elektrode te kijken, deze gaan langer mee en kan je gewoon opnieuw vullen.

Ik vind persoonlijk die dropcheckers redelijk betrouwbaar, wel ook altijd de vloeistof optijd vervangen :)

Dus een elektrode die niet hervulbaar is ( in dit geval die van milwaukee zelf) gaat maar een jaar mee? dat kost elk jaar dus 80 euro?
enige ervaring met een hervulbare? en kan ik die ook gewoon aansluiten dan op de milwaukee meter? ik ben er niet heel erg bekend mee omdat dit de eerste elektrode is die ik heb gebruikt. dus misschien enig idee welke elektrode ik dan zal kunnen kopen, en waar kan je de vloeistof kopen om hem opnieuw te vullen?
 
Als ik het zo lees komen de PH druppeltest en je CO2 indicator met elkaar overeen.
Dus grootte kans dat de afwijking in de controller zit.

Kan het ook zijn dat je calibratie vloeistof een afwijking heeft.
Als je hem verkeerd gekalibreerd heb kun je dit probleem krijgen.

Ik weet niet op welke waarde je kalibreert maar denk er aan dat de pH6,86 (pH7) overeenkomt met ca. 0mV.
Een kapotte elektrode zal dus nog steeds een 'goede' waarde aangeven in pH6,86.
 
Henko zei:
Als ik het zo lees komen de PH druppeltest en je CO2 indicator met elkaar overeen.
Dus grootte kans dat de afwijking in de controller zit.

Kan het ook zijn dat je calibratie vloeistof een afwijking heeft.
Als je hem verkeerd gekalibreerd heb kun je dit probleem krijgen.

Ik weet niet op welke waarde je kalibreert maar denk er aan dat de pH6,86 (pH7) overeenkomt met ca. 0mV.
Een kapotte elektrode zal dus nog steeds een 'goede' waarde aangeven in pH6,86.
Ik kalibreer eerst met 7, en daarna kalibreer ik hem in 4.
wat ik raar vind is dat die echt binnen 15 seconden van de 7 naar 4 gaat.
waardoor het mijn een gevoel geeft dat de elektrode nog wel goed is..
 
Hoogfrequent voorschakel apparaten voor de TL verlichting kunnen een stoorveld veroorzaken, wat zich kan uiten in een verkeerde meting.
Zet b.v de verlichting eens uit en kijk of de waarde verandert

Of haal eens een glas water uit het aquarium en voer de meting buiten het aquarium uit.
 
Henko zei:
Hoogfrequent voorschakel apparaten voor de TL verlichting kunnen een stoorveld veroorzaken, wat zich kan uiten in een verkeerde meting.
Zet b.v de verlichting eens uit en kijk of de waarde verandert

Of haal eens een glas water uit het aquarium en voer de meting buiten het aquarium uit.
Heb even het licht uitgedaan, maar geeft gewoon dezelfde waarde aan
 

Terug
Bovenaan