Minder fel licht

M

Mieka

Guest
Heb de Juwel Rio 240, met de meegeleverde verlichting van Juwel:

- 1x Juwel Nature highlite T5

- 1x Juwel Day highlite T5


Nu is de verlichting best fel en hoewel de bak nog geen week draait ( en door een foutje van mij sinds vandaag weer opnieuw), had ik binnen enkele dagen bijna alle drijfplantjes onder de bruine alg zitten, alsmede de Krulvarens.
Deze vertoonden ook bruinige draadjes aan het blad.
Verder zit deze alg ook op sommige andere planten, wat zeer lelijk lijkt.

Nu dacht ikzelf dat het door de verlichting kan komen, omdat deze aardig fel schijnt te zijn.

Bestaat er een ander type/merk verlichting waarbij het aquarium qua verlichting donkerder/rustiger overkomt?
De planten moeten wel goed kunnen groeien, dus wel graag een lamp voor de planten erbij dan.
 
Bruine alg is in het begin heel normaal, en 2 buizen boven een rio 240 is niks te veel. En veel planten hebben nu enmaal veel licht nodig om mooi te kunnen groeien. Er zijn best lampen die minder fel zijn en een ander spectrum hebben (bv Grolux), maar dat zijn de slechtste lampen die je maar kan hebben voor een mooie plantengroei. Aan fel licht kan je best veel doen om het minder fel over te laten komen, bijvoorbeeld een donkere bodem (wat heb je nu voor een bodem ??? Foto ??? ) of drijfplanten.

Ik ben erg benieuwd naar je bak, ook in verband met je vraag over zaken die je zou toe willen voegen voor je planten na een waterwissel
 
"Niks te veel?" Niet mee eens, althans niet ongeclausuleerd, dus zonder verdere informatie over (gewenste) beplanting, (gewenste) verlichtingsduur en (gewenste) bemesting.

2x 54 Watt boven een 240 liter bak neigt al richting de 0.5 Watt/liter, waar zelfs de meest lichtvereisende aquariumplanten het goed op doen (mits natuurlijk aan hun andere vereisten wordt voldaan). Voor minder eisende planten zit je dan snel aan de hoge kant.

Al die topics over algen(problemen) met de T5-armaturen in Juwel bakken, waarbij steeds weer blijkt dat tweemaal T5 simpelweg een flinke lading licht geeft en menigeen moeite heeft de algen hierbij onder controle te houden, geven dit ook al min of meer aan.

Dat wil natuurlijk niet zeggen dat de alg nu in kwestie ook komt door te veel licht.

~ Ivo
 
Ik zou de Daylight ook vervangen door een Nature. Dat oogt wat geliger.
 
Mascha&Ivo zei:
"Niks te veel?" Niet mee eens, althans niet ongeclausuleerd, dus zonder verdere informatie over (gewenste) beplanting, (gewenste) verlichtingsduur en (gewenste) bemesting.

Daarom vroeg ik ook om een foto
 
Mascha&Ivo zei:
"Niks te veel?" Niet mee eens, althans niet ongeclausuleerd, dus zonder verdere informatie over (gewenste) beplanting, (gewenste) verlichtingsduur en (gewenste) bemesting.

2x 54 Watt boven een 240 liter bak neigt al richting de 0.5 Watt/liter, waar zelfs de meest lichtvereisende aquariumplanten het goed op doen (mits natuurlijk aan hun andere vereisten wordt voldaan). Voor minder eisende planten zit je dan snel aan de hoge kant.

Al die topics over algen(problemen) met de T5-armaturen in Juwel bakken, waarbij steeds weer blijkt dat tweemaal T5 simpelweg een flinke lading licht geeft en menigeen moeite heeft de algen hierbij onder controle te houden, geven dit ook al min of meer aan.

Dat wil natuurlijk niet zeggen dat de alg nu in kwestie ook komt door te veel licht.

~ Ivo

Daarom heb ik in de kamerbak de T8 balk terug gelegt.
Het groeit toch wel.
 
hoe lang heb je de verlichting aan staan??
 
Hij staat 10 uren per dag aan.

Heb filterzand, bruin.

Heb voornamelijk Echinodorussen en Crypto's erin.
Ook wat Krulvarens en Javavaren en enkele HN soorten.
En drijfplantjes en een grote bos Cabomba om mee op te starten.

De meeste drijvertjes zijn gewoon bruin geworden en op de Krulvarens zitten best veel van die langharige algen.
Ik kan het er wel zo afvegen, gaat vrij makkelijk.

Ik dacht zelf dat het aan de verlichting zou kunnen liggen.
Het is ook best fel moet ik zeggen hoor.

Valt dit op te lossen door er een minder felle soort boven te hangen.
Ik wil best 2x Nature doen, als dit maar niet schadelijk is voor de planten en de toekomstige bewoners.
 
Misschien moeten we een onderscheid maken in "fel" voor het oog en "fel" voor de planten.
Wat wij zien, is grotendeels anders dan planten "zien" en gebruiken !!
 
Je bent toch net gestart met die Rio. Dit is je nieuwe bak nadat de oude lek
was? En dan al meteen 10 uur per dag het licht aan?

Zou eerst eens beginnen met 8 uur en dan eventueel opschroeven.

Wel vreemd dat je al meteen rotzooi in je bak hebt. Die langharige algen zouden
draad algen kunnen zijn. Een tekort aan co2 ( heb ik me laten vertellen ) en dus
in jouw geval, want ik last niks over toevoeging of bio co2, een teveel aan licht.

2 tl in een rio 240 is niet veel maar 2 x t5 blijft een BAK licht. Zou ook kunnen
verklaren waarom je drijvers bruin worden. Die verbranden nadat de condens uit de
kap erop gevallen is.

Zoals al aangegeven, een foto van de "bruine zooi" zal waarschijnlijk meer
duidelijkheid geven.

En natuurlijk van het geheel.
 
De drijvers zelf worden niet bruin, maar hun wortels.
Daar zit allemaal bruine drap/vuil in.
 
Mieka zei:
De drijvers zelf worden niet bruin, maar hun wortels.
Daar zit allemaal bruine drap/vuil in.

Zoals ik al aanhaalde, foto :) helpt altijd 100 x beter.
 
Ik kan geen foto's maken omdat ik niet in het bezit ben van een toestel.
 
Weet je gelijk wat je met je verjaardag moet vragen.
 
Geen telefoon? Niks? Niemand in huis? de buurman? Een vriend?

Mogelijkheden zijn er altijd en denk dat als je idd gericht antwoord wil hebben
op je vragen, zeker als het echt gaat om visuele dingen, dan is een uitleg meestal
niet voldoende.

Goed idee idd voor een verjaardag.
 
En anders kun je een foto opsnorren via Google/Images met dezelfde verschijnselen.
 
Ik ben vandaag naar de winkel geweest en heb nieuwe, minder felle verlichting gekocht.

Te weten:

1x Dennerle Trocal Color Plus T5

1x Dennerle Trocal Special Plant T5


Daarnaast heb ik nog 2x HS Laterit bolltjes gekocht en 2x een verpakking van JBL "de 7 balletjes".
Dit zijn beide voedingsbolletjes die ik bij de planten kan doen in de bodem.


Deze verlichting bevalt me uitstekend, veel minder fel dan de Juwel-serie.
Als ik de fabrikant moet geloven zijn deze lampen perfect.

Hoe is jullie ervaring met deze lampen?
 
Ik heb dezelfde combi en bevalt me prima.
Special plant heb ik achter en op de color zit een reflector.
 
Seabait zei:
Ik heb dezelfde combi en bevalt me prima.
Special plant heb ik achter en op de color zit een reflector.

Ik heb dezelfde volgorde als jou alleen geen reflector.
Is dat aan te raden nu, een reflector?
 
Zou het ff aankijken maar hier doen de lage planten aan de voorkant het beter door de reflector.
 
Je gaat eerst naar de winkel en gaat dan vragen voor ervaringen.

Als de ervaringen nu slecht waren kon je weer terug :p

Je doet echt iets op een heel verkeerde volgorde.

Denk dat als je een reflector op de oude gezet had, het net zo goed geweest was.

Je hebt t5, dat is meestal niet aan vervanging toe tot het kapot is :)

Is niet de eerste keer dat gezegd word dat je misschien eens even moet ademen voor je

gaat rennen :)

Bedoel dit niet verkeerd hoor, maar je maak het jezelf onnodig moeilijk.
 
Vergis je niet Mieka, die nieuwe verlichting mag wel minder fel overkomen op jouw ogen (niet zo gek, het is voor ieders ogen een stuk 'zachter' licht) maar in termen van plantenlicht, algengroei etc. ben je er qua hoeveelheid licht niets mee opgeschoten. Verwacht geen grote wonderen voor je algen.

~ Ivo
 
Terug
Bovenaan