Wat is er nieuw

minder lichturen beter voor planten?

• Onderwerp starter Onderwerp starter patrickiej11
  • Startdatum Startdatum
P

patrickiej11

Guest
hallo,

ik heb een tropisch aquarium van 280 liter. er zitten op het moment 23 plantjes in en ongeveer 20 vissen. in januari heb ik deze bak opgestart en hij draait nu lekker.

ik laat wekelijks mijn water testen en dit is tot nu toe altijd prima in orde geweest. toch doen mijn planten het nog niet optimaal. mijn planten staan allemaal goed in het licht, krijgen wekelijks plantenvoeding en worden wekelijks bemest met ijzer, bovendien licht er een 4cm dikke laag voedingsbodem onder.

vorige week kreeg ik de tip om s nachts me zuurstof belletjes uit te zetten omdat deze je co2 verdrijven. en nog zie ik geen verschil. ik wil eerst nog even afwachten op andere tips voordat ik er een co2 systeem op zet.

ik dacht als ik minder lichturen draai, maken me planten zelf meer co2 aan. mijn lichturen zijn nu van 10.00 tot 22.00uur. zou ik dit moeten aanpassen?

Voedingsbodem?

En dan ga jij de bodem WEL voorzichtig schoonmaken,he.

Anders trek je de bodem naar boven.

Hoe vaak heb jij je water al ververst?

Ik zou de duur van 12 naar 9 uur terugbrengen. dat is voldoende. Ik heb zelf tussen de middag een pauze van 2 uur.
Ik zou er helemaal geen steentje indoen omdat dit de co2 verdrijft. Planten maken wel zuurstof aan.
Je zult na een verandering even geduld moeten hebben eer je ziet dat er iets veranderd hoor.
Weet je je waterwaarden ook??
Ben benieuwd naar je no3 en po4 waarde namelijk.

Overdag produceren de planten zuurstof en nemen ze co2.

ja ik ga niet mijn bodem helemaal omploegen.

nog niet, dit mocht niet van de dierenspeciaalzaak ivm met de bacterie die zich ontwikkelen moest.

nee op het moment weet ik de waardes niet. ik laat iedere donderdag mijn water testen, dus morgen weet ik het.
wat moeten deze waardes zijn??

Als hij al rond de 2 maanden draait dan mag je nu wel wat verversen hoor. Ook zou ik de watten wel controleren.
Tja wat de waarden moeten zijn hangt van factoren af zoals hoeveel planten je hebt en of je co2 gebruikt en of je reflectorenhebt.
Ik zou zeggen een nitraat van 15 a 20mg is prima en een po4 tussen de 1 en de 2 is wel ok.
Vraag de lfs even of hij de waarden wil opschrijven voor je zodat je deze kan posten.

patrickiej11 zei:
ik wil eerst nog even afwachten op andere tips voordat ik er een co2 systeem op zet.

ik dacht als ik minder lichturen draai, maken me planten zelf meer co2 aan. mijn lichturen zijn nu van 10.00 tot 22.00uur. zou ik dit moeten aanpassen?

Niet alleen je planten maken CO2 aan, wat dacht je van de vissen ?? Net als mensen ademen die zuurstof in, en ademen CO2 uit. Ook is toevoegen van CO2 afhankelijk van het aantal planten en het type planten die je hebt. In jouw geval (slechts een gering aantal planten), waag ik het te betwijfelen of extra CO2 toevoegen wel noodzakelijk is.

Onderstaand een foto van een bak waar absoluut geen extra CO2 wordt toegevoegd

adKOstTfri-GZ_tRHeSLhM1JQ2M9ep-s.jpeg

Planten die CO2 aanmaken ? waar kan ik die kopen?
Dacht dat planten CO2 opname en O2 ofgeven of hoe zuurstof ook omschreven word shoot me if im wrong

Owja, ergens klopt het wel.. snachts stoten ze CO2 af ... dat dan weer wel

Vandalize zei:
Planten die CO2 aanmaken ? waar kan ik die kopen?
Overal waar ze planten verkopen 😉

Het zijn namelijk dezelfde planten als degene die overdag CO2 opnemen en O2 produceren. Meet voor de gein 's ochtends en 's avonds je pH maar eens.

~ Ivo

Overdag onder invloed van het licht nemen planten co2 op en scheiden o2 (zuurstof) uit en in de donkere uren gaat dat omgekeerd! Dus nemen zuurstof op en scheiden co2 uit.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan