Minder voedingsstoffen, minder verversen, minder algen !


Crash Cowboy

Well-known member
Lid geworden
9 oktober 2014
Berichten
2,191
Locatie
Nijmegen
ik pas in mijn ' nieuwe' 450 liter plantenbak al vanaf het begin de EI methode toe. Dat gaat uitermate goed: planten groeien als kool en vanaf het begin nauwelijks algenproblemen. Sinds een maand of twee ververs ik niet meer iedere week 50% van het water, maar ik doe dat nu gemiddeld om de twee weken. Ik voeg dan alleen in de eerste week nitraat, fosfaat en sporen toe, in de voorgeschreven hoeveelheden voor ��n week. Verder voeg ik de eerste vijf dagen EasyCarbo toe; daarna de rest van de twee weken ook niet. Bij het toedienen van nitraat hou ik geen rekening met het nitraatgehalte in het kraanwater; dat is rond de 15 mg/l.

Ik had tot voor kort wat last van hardnekkige groene draadalg in het Javamos, en ik moest iedere week de ruiten schoonmaken. Sinds ik minder vaak ververs zijn die beide algensoorten helemaal verdwenen.

Omdat ik alles wil begrijpen hier de vraag:

Hoe kan het dat bij minder verversen en minder vaak plantenvoeding toevoegen de algen verdwijnen ??? De EI gaat uit van overschotten aan alle voedingsstoffen, dus ik ga ervan uit dat alles ook voldoende aanwezig is. Maar: minder vaak verversen leidt tot het verdwijnen van de alg ! Wie kan dat verklaren ?

Begrijp me goed: ik heb geen probleem met algen; ik kan alleen de (welkome) afname niet verklaren !

Gegevens aquarium:

450 liter

CO2 toevoeging
Filtercapaciteit ruim voldoende

pH 6.5 - 7.0
KH 4 - 5
PO4 ~ 2 mg/l
NO3 ~ 20 mg/l
MO2 0 mg/l
 
Dat je om de week ververst zou prima kunnen werken als je voldoende in je bak aan voeding hebt zitten. Je zou eens na 14 dagen moeten meten hoeveel fosfaat er nog over is.
Als dat alles nog voldoende voorhanden is dan verbruikt je bak in die 14 dagen dus niet zoveel als er wordt toegevoegd en wat er in je kraanwater zit.
Als ik kijk naar mijn eigen bak dan is het verbruik ook lang niet wat ik toevoeg en zou ik daar ook best om de week kunnen verversen. Als ik ga verversen dan is er vaak nog meer aanwezig dan wat ik heb toegevoegd. Komt doordat de bak zelf produceert en doordat er ook in het kraanwater al voedingsstoffen zitten. Ook heb ik erg veel drijvers wat ook de groei wat belemmert waardoor er minder wordt verbruikt.

Die aanslag op de ruiten kun je krijgen door een teveel aan voedingsstoffen. Als de planten dat niet verbruiken kan je die krijgen omdat ze dan de functie van de planten willen en gaan overnemen. Dus omdat je minder bent gaan toevoegen is het wel te verklaren dat het weg is.
Voorheen voegde je iedere week sporen toe en nu per 14 dagen dus de hoeveelheid in de bak is minder na enige tijd.

Waarom je in het mos algen had durf ik niet te zeggen. Misschien dat een kenner als Backplay dat zou kunnen verklaren. Het is opvallend dat alleen het mos die alg had natuurlijk.
 
Ik zie je bak dat die flink beplant is en wellicht dat er bij dat mos wat minder stroming stond en dus wat minder co2.
 
jessicapilon zei:
Ik zie je bak dat die flink beplant is en wellicht dat er bij dat mos wat minder stroming stond en dus wat minder co2.
Dank voor je antwoord !

Dat zou kunnen. Alleen begon de vermindering van alg in het mos al v��r dat ik de planten uitdunde. Maar je zet me wel aan het denken: kan het zijn dat de bak bij iedere verversing een 'opdonder' krijgt omdat het CO2 gehalte tijdelijk flink daalt ? Normaal zijn de indicatoren lichtgroen; na verversen van 225 liter water zijn ze blauwgroen. Het duurt tot de volgende dag voordat het CO2 gehalte weer op peil (lichtgroen) is. Als ik minder vaak (iedere twee � drie welen ipv iedere week) ververs schommelt het CO2 gehalte minder vaak. Kan dat een reden zijn ?

Ern bijkomend 'voordeel' is trouwens dat de plantengroei iets minder hard gaat, met name van (stengel)planten als Vallisneria en Ludwigia repens. Maar minder plantengroei zou algengroei juist bevorderen. Ik denk dat ik zo massaal veel planten heb dat die de strijd winnen. M�t de EI, dat wel !
 
jessicapilon zei:
Waarom je in het mos algen had durf ik niet te zeggen. Misschien dat een kenner als Backplay dat zou kunnen verklaren. Het is opvallend dat alleen het mos die alg had natuurlijk.
Ik denk dat ik dat wel weet: tussen het mos gaat veel vuil zitten, en het is een 'dichte' bos waarin de voedingsstoffen niet goed door kunnen dringen.
 
Volgens mij hoort je co2 in een aantal uren wel weer op peil te zijn. Hier duurt dat rond de 6 uur.
Waardoor dat bijna 1 dag duurt weet ik dus niet.
Wel vreemd dat alleen het mos er last van had dan. Je zou denken dat dan meer planten draadalg zouden ontwikkelen.
 
jessicapilon zei:
Volgens mij hoort je co2 in een aantal uren wel weer op peil te zijn. Hier duurt dat rond de 6 uur. Waardoor dat bijna 1 dag duurt weet ik dus niet.
Ik ververs meestal laat in de middag; om 23.00 gaat de CO2 uit. De volgende ochtend start de CO2 een uur voor de lampen aangaan. Dan duurt het nog even voor de indicatoren lichtgroen zijn.

jessicapilon zei:
Wel vreemd dat alleen het mos er last van had dan. Je zou denken dat dan meer planten draadalg zouden ontwikkelen.
Ja dat vond ik vanaf het begin al raar. Maar soms doet een plant het niet (mijn Naaldgras staat bijvoorbeeld echt op de verkeerde plek en verpietert). Javamos veralgt bij mij al tien jaar altijd; daarom ben ik zo benieuwd waarom dat nu voorbij lijkt !
 
Iets wat nog niet benoemd is: verversen zorgt voor een nieuwe situatie en algen kunnen beter/sneller/makkelijker omgaan met veranderingen omgaan dan planten.
 
Mascha&Ivo zei:
Iets wat nog niet benoemd is: verversen zorgt voor een nieuwe situatie en algen kunnen beter/sneller/makkelijker omgaan met veranderingen omgaan dan planten.
Dat bedoelde ik hierboven ook met mijn CO2 verhaal na de suggestie van jessicapilon. Maar dat geldt niet alleen voor CO2 dus, maar voor alle voedingsstoffen ?

Dat betekent dus dat iedere week verversen niet alleen maar voordelen heeft binnen de EI ? Je zou dus moeten weten wanneer de voedingsstoffen een kritisch minimum naderen, en vlak daarv��r water kunnen verversen. Dan beperk je de 'traumatische' impact van een waterverversing tot een minimum. Je zou daarvoor wel weer eaterwaarden moeten meten; bij de EI hoeft dat eigenlijk niet. Snijdt deze redenatie hout ?

NB: ik doe dat nu niet bewust; het begon gewoon met een paar keer door omstandigheden of luiheid een waterverversing overslaan, en ik merkte dat dat geen nadelen had. Toen dacht ik: waarom dan niet gewoon altijd iedere twee weken verversen ipv ��n ?
 
Je periode van een stabiele omgeving duurt langer dan voorheen, misschien daarom die verandering. Na 2 weken nog geen tekorten?
Probeer eens 3 weken en dan 4, 5? Wat is het effect?

Of worden de algeneters ineens actiever omdat je minder voer geeft?

Uiteindelijk zal er wel een max zitten aan een tussenpauze. Het te verrichte werk iedere keer wordt er niet minder om, dus langer met die handen in de bak.
 
eric79 zei:
Je periode van een stabiele omgeving duurt langer dan voorheen, misschien daarom die verandering. Na 2 weken nog geen tekorten?
Probeer eens 3 weken en dan 4, 5? Wat is het effect?

Of worden de algeneters ineens actiever omdat je minder voer geeft?

Uiteindelijk zal er wel een max zitten aan een tussenpauze. Het te verrichte werk iedere keer wordt er niet minder om, dus langer met die handen in de bak.
Ik hou het gewoon zo hoor. Ik wil het niet op de spits drijven, en iedere week verversen is geen ramp. Dat doe ik graag ! De bak is nu helemaal algenvrij en de vissen zijn kerngezond; het lijkt nu dus dat iedere twee of drie weken verversen goed werkt. Never change a winning team !

De algeneters: die zitten vooral op de ruiten. Daar is het meest te halen denk ik. Het zijn trouwens maar 5 Otocinclus vittatus, dus de invloed daarvan zal wel meevallen. Er schijnen ook nog steeds 6 Japonica's in de bak te zitten, maar die heb ik sinds de opstart al niet meer gezien. Dat was in de Rio 125 die ik hiervoor had ook zo; ik vond ze pas terug bij het leeghalen van de bak. De invloed van algeneters op een eventueel algenprobleem wordt in in ogen behoorlijk overschat, hoewel Amano met zijn Japonica's (vooral tijdens de opstart) daar anders over dacht.
 
eric79 zei:
Je periode van een stabiele omgeving duurt langer dan voorheen, misschien daarom die verandering. Na 2 weken nog geen tekorten?
Probeer eens 3 weken en dan 4, 5? Wat is het effect?

Of worden de algeneters ineens actiever omdat je minder voer geeft?

Uiteindelijk zal er wel een max zitten aan een tussenpauze. Het te verrichte werk iedere keer wordt er niet minder om, dus langer met die handen
in de bak.

Dan is de kans groot dat je geen overschot meer hebt en dat is juist de bedoeling van de EI
 
jessicapilon zei:
eric79 zei:
Je periode van een stabiele omgeving duurt langer dan voorheen, misschien daarom die verandering. Na 2 weken nog geen tekorten?
Probeer eens 3 weken en dan 4, 5? Wat is het effect?

Of worden de algeneters ineens actiever omdat je minder voer geeft?

Uiteindelijk zal er wel een max zitten aan een tussenpauze. Het te verrichte werk iedere keer wordt er niet minder om, dus langer met die handen
in de bak.

Dan is de kans groot dat je geen overschot meer hebt en dat is juist de bedoeling van de EI
Exact. Dus dat doe ik niet !
 
Verstandig om dat niet te doen want dan zit je ook weer vast aan meer meten. Dan mis je de voordelen van de EI weer.
Echt algen eten de meeste algeneters ook niet hoor. Een enkele soort zoals je zegt dus wel maar ze zullen je niet van een bak vol alg afhelpen denk ik.
 
Ik heb vandaag na twee en een halve week water ververst en wat gesnoeid. Er is nergens een spoor van alg meer te bekennen. Ik voeg nu ook wat minder nitraat toe: 20 ml ipv 30 ml van de stockoplossing per keer. Fosfaat blijft gewoon 30 ml. En morgen de sporenoplossing ook 30 ml. Gedurende de 5 dagen dat ik dit toevoeg ook dagelijks 10 ml EasyCarbo.
 
Mooi dat de alg weg is. Zolang je geen tekorten krijgt is iets minder niet het ergste, maar normaal geeft overdosering geen algen.
 
Een stabiele bak die al een tijdje loopt kan wel een tikje hebben.
Ik zou het ook niet op de spits drijven, anders is de bak groen, maar dan van de alg.
Ik heb bijv. Een standaard rio 300 en volg ei volgens aquabemesting, halveer de ml en om de 2 weken verversen. Gaat prima!
Maar ik ben ook niet Pietje precies daarin.
De Cuba variant is bij mij aan het verpieteren, doet het bij jouw geweldig, maar dat ligt denk ik aan het licht bij mij.
 
Wat gebeurt er als je stopt met de easy carbo ? ;-) ik denk dat dan er her en der wel alg tevoorschijn komt.

hele mooie bak btw!
 
Als je geen co2 doseert en de carbo stopt dan is de kans op algen wel zeker aanwezig.
Maar de TS volgt de EI dus dat zal hij denk ik niet overwegen.
 
Wat ik probeerde aan te geven is dat zonder de easy carbo maar wel de "gewone" co2 toevoeging er waarschijnlijk wel algen zullen ontstaan? Waarom easy carbo en co2 toevoeging? Persoonlijk gebruik ik geen easy carbo meer aangezien sommige planten ,vissen en garnalen t niet echt waarderen
 
Ik gebruik alleen gewone co2 en het niet gebruiken van carbo is denk ik geen reden om alg te krigen. Carbo is een vervanger voor co2 dus het is beter om gewoon co2 te gebruiken lijkt me.
Carbo kun je soms gebruiken om algen te bestrijden als je die al hebt. Maar als je stopt met carbo en gewone co2 gebruikt dan is dat denk ik geen reden voor het ontstaan van algen.Verreweg de meeste mensen gebruiken geen carbo en hebben ook geen algen.
 
Aquascraper zei:
Wat ik probeerde aan te geven is dat zonder de easy carbo maar wel de "gewone" co2 toevoeging er waarschijnlijk wel algen zullen ontstaan? Waarom easy carbo en co2 toevoeging? Persoonlijk gebruik ik geen easy carbo meer aangezien sommige planten ,vissen en garnalen t niet echt waarderen
Daar maak je een heel goed punt.
Als je CO2 en een biocide gebruikt moet er al veel mis gaan eer je algen krijgt.

eric79 zei:
De Cuba variant is bij mij aan het verpieteren, doet het bij jouw geweldig, maar dat ligt denk ik aan het licht bij mij.
De TS heeft "Monte Carlo" en geen HC. Je ziet duidelijk het verschil in de groei en grote.
Bij HC gaat het meestal mis als de CO2 niet goed zit, licht heeft daar veel minder invloed op. Kan je makkelijk met T8 verlichting laten groeien.
 
jessicapilon zei:
Als je geen co2 doseert en de carbo stopt dan is de kans op algen wel zeker aanwezig.
Maar de TS volgt de EI dus dat zal hij denk ik niet overwegen.
Ik voeg CO2 toe, inderdaad.

Aquascraper zei:
Wat ik probeerde aan te geven is dat zonder de easy carbo maar wel de "gewone" co2 toevoeging er waarschijnlijk wel algen zullen ontstaan? Waarom easy carbo en co2 toevoeging? Persoonlijk gebruik ik geen easy carbo meer aangezien sommige planten ,vissen en garnalen t niet echt waarderen
Ik ben een paar maanden geleden begonnen met EasyCarbo spuiten op het Javamos om te proberen daar de alg uit te krijgen. Die is nu weg, maar pas sinds ik minder ververs dus. Misschien heeft de EasyCarbo meegeholpen.
 
Het kan inderdaad goed helpen tegen de zgn rode algen.
Wanneer je beide gebruikt en stopt met de carbo dan verwacht ik ook geen algen zolang je voldoende co2 toedient.
 
backplay zei:
De TS heeft "Monte Carlo" en geen HC. Je ziet duidelijk het verschil in de groei en grote.
Bij HC gaat het meestal mis als de CO2 niet goed zit, licht heeft daar veel minder invloed op. Kan je makkelijk met T8 verlichting laten groeien.
Ik weet nog steeds niet zeker wat nu de bodembedekker is. Ik kocht hem ooit op een beurs als Glossostigma, maar toen attendeerde men mij er op dit gorum op datcdat niet klopte, en het Hemiathus callitrichoides 'Cuba' moet zijn. Nu denk jij dat het Monte Carlo is ? In ieder geval is het plantje vanaf het moment dat ik in de Rio 125 startte met de EI een regelrecht succesnummer.
 
De Glosso is inderdaad anders en dat zijn meer steeltjes met een blaadje eraan als ik mij goed herinner. Deze deden het in mn nano met weinig licht en geen co2 zelfs nog goed.
Gelet op de uitleg van Backplay kan hij best eens gelijk hebben dat het de MC is.
 
lotus zei:
http://www.kennislink.nl/publicaties/algen-in-het-wild

dit is wat de wetenschap over algen vertelt alg problemen zijn fosfaat en of nitraat overschotten, dus geen nitraat/fosfaat geen alg.
Dat is volgens mij al een achterhaalde visie.
 
Lijkt mij ook, maar kijk maar eens hoe snel je alg kan krijgen als je nitraat en fosfaat in de bak 0 is.
Zaken zijn lastig te vergelijken denk ik.
 
De Cuba variant is wat sterker en kan meer tegen een stootje.
UG, TS, monte Cuba,... Ik weet het al helemaal niet!

Ik ging uit van de Cuba omdat het plantje zo goed groeit bij jouw.
;-)
 
ik denk dat er wel overeenkomsten zijn van alg problemen in een aquarium en water in de natuur.
Alleen buiten/natuur proberen ze met alle mogelijkheden het fosfaat en nitraat gehalte naar de beneden te krijgen om alg bloei tegen te gaan.
En hier lees ik toch heel vaak het advies je moet je fosfaat/nitraat gehalte verhogen
en met alle respect voor aquarium houders maar die mensen in Wageningen zijn toch niet gek.
 
Die zijn zeker niet gek maar is niet helemaal met elkaar te vergelijken.
Gaat in de natuur bv om massa's fosfaten en andere rotzooi die veelvoudig door het gebruik van mest in de wateren komen en zo voor problemen zorgen.
 

Terug
Bovenaan