Mini aquascape van Rianne20


R

Rianne20

Guest
Onlangs kwam ik op dit forum terecht van akwarium:
Dit bracht mij op het idee om iets soortgelijks te maken aan de hand van het eerste filmpjes alleen dan een van de andere bakjes, te zien aan het begin van het filmpje namelijk deze:

Ik heb een klein bakje van 20x20x20 cm, deze is alleen niet waterdicht omdat hij niet voor dit doeleinde gemaakt is. Ik heb nog aquarium kit liggen, dat ga ik gebruiken om het wel waterdicht te maken. Hierbij een foto van het bakje op de plek waar hij uiteindelijk komt te staan.
IMG_20200429_195015.jpg

Dit bakje word puur een plantenbakje! Er komen absoluut geen bewoners in en dit is zeker afgeraden!

Ik verwacht alle benodigdheden deze week nog, dan kan ik er snel aan beginnen
 
Leuk project! ben benieuwd hoe het gaat uitpakken.
Zou je uiteindelijk niet overwegen om toch wat slakjes/vuurtjes erin te doen? :DD
 
Leuk project! ben benieuwd hoe het gaat uitpakken.
Zou je uiteindelijk niet overwegen om toch wat slakjes/vuurtjes erin te doen? :DD
Het grootste probleem is dat ik nog geen goed filter heb gevonden, het is ook maar 10 liter max;). Maar anders zou ik blauwe of gele garnaaltjes heel gaaf vinden(ik weet de naam niet:DD)
 
Heel grappig zo'n klein project, maar daardoor misschien juist weer best lastig om er wat leuks van te maken. Succes, ik ben benieuwd.
 
Leuk, dit soort bakjes vind ik reuze interessant. Wel een uitdaging met zo'n klein bakje, ik ben benieuwd!
 
Dank allen :DD . Ik hoop dat ik jullie niet teleurstel als het af is:ROFLMAO:
 
Leuk, Ben benieuwd wat je ervan gaat maken!
 
De nodige voorbereidingen zijn getroffen. De plantjes zijn
bucephalandra needle leaf
Hemianthus Callitrichoides
Ik heb nog wat andere kleine plantjes in mijn aquarium die er misschien in gaan, maar eerst maar eens inrichten:giggle:
IMG_20200430_164801.jpg
IMG_20200430_164806.jpg
 
Lastige klus: HC en een zandbodem. Hoe ga je dat aanpakken met voeding?
Ik heb verschillende plantenvoeding die bij de Monte Carlo fantastisch werkt, dus mocht hij doodgaat dan gebruik ik die ook voor dit bakje
 
De plantjes staan erin, nu alleen het water en de techniek nog. ik wil eigenlijk geen co2 toe gaan voegen, alleen als de plantjes echt niet groeien. Er komt wel een lampje boven en een hang-on filter.
IMG_20200430_185143.jpg

Nog een bovenaanzicht, zo zijn de plantjes goed te zien
IMG_20200430_190103.jpg
 
Chips had het er vandaag ook over om nog een kleine bak te nemen. Succes kleine bak is moeilijker heb ik begrepen.
 
Wat een leuk project zeg. En tot nu toe ziet het er prachtig uit wat je gedaan hebt. Mijn complimenten hoor! :petjeaf:
 
Zouden jullie trouwens de achterkant zwart maken? Daar zou ik dan wel het filter achter kunnen verstoppen.

Ik heb ook nog een vraag aangaande een verwarming. Ik heb nu nog geen verwarming, de kamertemperatuur is overdag zo'n 23 graden dus het is niet te koud. Hoeveel watt moet deze hebben? Hij mag ook niet te groot zijn natuurlijk, een van de problemen van een klein bakje helaas:DD
 
Ik persoonlijk wel, hier bij alle bakken. Gewoon met acrylverf van de action. Stelt niks voor, kost zo goed als niks en is het makkelijkst aan te brengen (itt folie, dat lukt me nooit bubbelvrij)
 
Ik persoonlijk wel, hier bij alle bakken. Gewoon met acrylverf van de action. Stelt niks voor, kost zo goed als niks en is het makkelijkst aan te brengen (itt folie, dat lukt me nooit bubbelvrij)
oke, dat kan ik dus al doen. Ik heb genoeg verf liggen in alle kleuren van de regenboog dus ik kan er zelfs nog visjes op schilderen:ROFLMAO:
 
Ik heb inmiddels de Eden 501 pomp besteld na verschillende recenties te lezen. Ik heb nu de aquarel versamax, deze maakt teveel herrie voor op een slaapkamer. Overdag merk je dit uiteraard niet, het is verder een prima filtertje, alleen te luid ;)

Zijn er verwarmingen die horizontaal geplaatst mogen worden? De meeste zijn namelijk te lang, ik wil ze niet op de bodem hebben.
 
Kijk een naar een superfish smart heater
Die zijn vrij klein in hoogte, heb ik hier toen ook gebruikt icm een eden 501
 
Gevalletje mooi zwart is niet lelijk
IMG_20200502_184228.jpg
IMG_20200502_184132.jpg

Een aantal van de stenen heb ik veranderd voor grotere, ik vond het geheel te plat lijken. Ik wil misschien links achterin nog een plantje plaatsen, maar eerst even afwachten hoe deze het gaan doen
 
Bijna een week later, de plantjes lijken wat moeite te hebben, ik heb ook sinds 2 dagen het filter in huis en de verlichting is er ook nog niet. Toch lijkt de HC op sommige plekken wel door te komen, al groeit hij vreemd genoeg de hoogte in. Ondanks de gruwelijk lelijke verwarming ben ik heel erg tevreden over hoe het er nu bij staat.

Een update is natuurlijk niet compleet zonder foto's ;)
IMG_20200508_210239.jpg

IMG_20200508_205750.jpg
IMG_20200508_205737.jpg
IMG_20200508_205821_BURST1.jpg
 
Dat zou zomaar eens kunnen komen omdat hij te weinig licht krijgt. De plant gaat dan mogelijk op zoek naar licht.
Daar had ik nog niet bij stil gestaan, maar hopelijk is het lampje snel binnen en kan hij een mooi tapijtje gaan vormen:giggle:
 
Leuk projectje!

de plantjes lijken wat moeite te hebben
en kan hij een mooi tapijtje gaan vormen
Lastige klus: HC en een zandbodem. Hoe ga je dat aanpakken met voeding?

Ik ben het eens met Cornelius inzake de HC op een zandbodem: niet zo simpel...

Om verschillende redenen:

-Sowieso is HC niet de makkelijkste plant. Heeft vrij veel licht nodig om horizontaal te groeien. En eigenlijk is co2 toevoeging (onder andere door de hoge lichtintensiteit) bijna een must.
-CO2 toevoegen in dergelijk formaat is mss wat overkill. Mocht je het toch doen wordt de waterdistributie en stroming net boven de bodem zeer belangrijk en ook dat is niet zo makkelijk te realiseren in zo'n bakje.
-Om een mooi, compact matje HC te krijgen is de wortelvorming (en dus de verankering in de bodem) essentieel. In zand zal de wortelgroei moeizamer gaan (deels doordat zand iets te compact is en ook omdat je bodem nu niets van voeding bevat) waardoor ook de groei bovengronds niet optimaal zal zijn. De plant zal zich moeilijker kunnen hechten met 'fluffy' groei of loslaten van de bodem als mogelijke gevolgen.

Persoonlijk zou ik een paar aanpassingen overwegen om de slaagkans te vergroten:

-De HC zou ik vervangen door Monte Carlo. Lijkt sterk op HC maar is veel makkelijker te houden onder lowtech omstandigheden (= minder licht, geen CO2-toevoeging).
-Het zand zou ik vervangen door een soil (gezien het een klein bakje is valt de kost in dit geval zeer goed mee). Een klein zakje ADA amazonia zou al voldoende zijn. (de powder versie zal veruit het mooist zijn in dit bakje want dat zijn zeer fijne, uniforme korrels).

In jouw geval heeft een soil alleen maar voordelen:
*veel makkelijk om in aan te planten
*ideale structuur voor uitbundige wortelgroei/hechting (zeker voor bodembedekkers)
*zorgt voor betere waterwaardes
*bron van plantenvoeding (waardoor je minder bemesting in de waterkolom nodig hebt) en de bodem slaat ook voeding op om later af te geven.

Een tapijtje kweken wordt echt veel makkelijker (haalbaarder) met aquasoil als basis. En nogmaals: in zo'n klein bakje is het geen grote kost en de investering meer dan waard imo...
(Mocht je effectief willen omschakelen naar soil zou ik adviseren om gedeeltelijk te verversen met gedemineraliseerd water (bvb75% demi/25% kraanwater).
Dit is makkelijk (5l bidon) en goedkoop (80cent/5l) te vinden in bvb delhaize.
Ook hier geldt: het is een klein bakje dus verversen met demiwater is niet perse een grote kost/moeite en door geen puur kraanwater te gebruiken zal je soil langer (en beter) werken (en je water wat zuurder worden).
 
Laatst bewerkt:
-Het zand zou ik vervangen door een soil (gezien het een klein bakje is valt de kost in dit geval zeer goed mee). Een klein zakje ADA amazonia zou al voldoende zijn. (de powder versie zal veruit het mooist zijn in dit bakje want dat zijn zeer fijne, uniforme korrels)
Ik heb een vraag over dit stukje. Moet de soil afgedekt worden of is dit volledig ter vervanging van het zand?

Verder heel erg bedankt voor de info, een van de voordelen aan een forum :giggle:
 
Ziet er leuk uit, ik ben benieuwd of het je met alle tips gaat lukken.
Ik heb van de week een heel mini scape gemaakt, meer voor de lol eigenlijk dan dat het echt langdurig moet staan, maar het is wel erg leuk om te doen.
 
Ik heb een vraag over dit stukje. Moet de soil afgedekt worden of is dit volledig ter vervanging van het zand?

De soil is "puur" te gebruiken dus niet afdekken (of mengen) met zand of iets anders.
Een "aquasoilbodem" ziet er best mooi uit vind ik (je stenen zullen ook beter uitkomen door het contrast vermoed ik maar goed, als je tapijtje lukt zal je er uiteindelijk toch niet veel meer van zien...)

Als je het zou proberen is het belangrijk dat je de verversinstructies van de gebruikte soil opvolgt.
Bij Ada amazonia (nogmaals: de powder zal het mooist zijn in je bakje;))) moet je bijvoorbeeld de eerste weken zeer veel verversen. De eerste dagen zelfs dagelijks 80% van het water.
In je kleine bakje lijkt me dat niet echt een probleem.
Deze verversingen zijn zeer belangrijk want ze zorgen ervoor dat je geen pieken krijgt in je waterwaardes (met algen als gevolg) door de op gang komende werking van de soil.
 

Terug
Bovenaan