Wat is er nieuw

Mini Biobox 2, over turf?

• Onderwerp starter Onderwerp starter kizzrenate
  • Startdatum Startdatum
K

kizzrenate

Guest
Hoi allemaal

Sinds zaterdag heb ik de volgende vissen in mijn aquarium:

6 Barbus hulstaerti (vlinderbarbeel)
9 Epiplatus annulatus (ringsnoekje)
6 Otocinclus Macrospilus
2 Trichogaster lalius

Het water die ochtend getest met zo'n strip. Ph zat toen rond de 7. Maar lijkt iets hoger te worden terwijl mijn vissen beter een lagere pH kunnen gebruiken.
Er is gisteren ook al 1 Barbus hulstarti dood gegaan.

Dus mijn vraag:

Hoe kan ik de ph verlagen?

Ik heb begrepen dat het mogelijk is door over turf te filteren.
Maar hoe pak ik dat dan aan.

Ik heb dit filter nu draaien. Zitten 4 cartridges in. Moet ik dan er 1 vervangen door turf ofzo?

A69BbRtoZ2K9_OtRdAqRa785xe5tKHjF.jpeg

Of kan ik op een andere manier de pH verlagen?

Ik lees net ergens dat je sinds een week je aquarium hebt en is dus als ik het goed heb totaal nog niet ingedraaid waardoor de kans bestaat dat al de vissen doodgaan door nitriet.
Of heb ik iets over het hoofd gezien?

Klopt er werd mij verteld dat ik na een week prima vissen erin kon doen. Door de speciaalzaak.

Daalt nitriet wel vanzelf dan.

Nitriet is puur vergif en moet 0 zijn voor de vissen,de bacteri�n in het filter die normaal de afvalstoffen van de vissen omzetten zijn na een week nog niet genoeg aanwezig.
Nitriet gaat nu alleen maar oplopen waardoor al je vissen zullen doodgaan.

Je stelt een vraag over turf in je mini bio box 2.
Nee dat heeft nu totaal geen zin.
Zoals John aangeeft heb je te maken met de vorming van nitriet en dat is giftig voor je visbestand.

Mag ik vragen hoe groot je aquarium is, aangezien dit type filter gebruikt wordt voor bakjes tot zo'n 80 liter.

Ik zou je ook aan willen raden om je vissen heel erg goed in de gaten te houden en de komende tijd vaak water te verversen. Je bent nu namelijk bezig met een indraaiperiode met een belasting qua visbestand dat al behoorlijk vol is voor je bak (het was toch een 60cm geworden?). Het is natuurlijk geen automatisme dat alles dood gaat, maar je loopt nu wel een erg verhoogd risico op uitval. Ik zou me momenteel dan ook nog niet druk maken over je PH, maar over hoe je je vissen door de indraaiperiode van je bak gaat slepen. Dat visje zal ook vats niet doodgegaan zijn doordat je PH iets te hoog is.

Overigens is dit een fout die heel vaak voorkomt doordat veel dierenwinkels beroerd voorlichten. Kun jij niets aan doen en het ook niet terugdraaien, maar je moet nu wel de boel heel goed in de gaten houden om het bij te kunnen sturen wanneer er een probleem op begint te treden.

Oja, nu lees ik dat ook. Bedankt Mark.

Tsja, veel vis voor zo weinig water met een minifiltertje. Jammer. Ik denk dat je (op jouw vraag terugkomend) je niet hoeft te bekommeren om via turf een bepaalde phwaarde te verkrijgen.
Eerst naar het overleven van je vissen kijken.
Grotere bak is geen optie lees ik in je andere topic.
Nitriet gaan meten met een no2 test en bij optreden ervan water gaan verversen!!

Je oto's zitten in een te "schone" omgeving. Ze grazen van tussen de aangroei op hout, steen en planten hun kostje bij elkaar. Dat gaat ze nu niet lukken. Wat voer je ze?

kizzrenate zei:
Klopt er werd mij verteld dat ik na een week prima vissen erin kon doen. Door de speciaalzaak.

Daalt nitriet wel vanzelf dan.

Bij die "speciaalzaak" zou ik dus niet graag meer advies vragen
Hieronder een schema hoe de nitrietpiek verloopt
concverloop.gif

Na een aantal weken gaan de bacteri�n hun werk doen en wordt dat nitriet omgezet in het minder schadelijke nitraat. Dat nitraat wordt dan weer gebruikt door de planten om te groeien

Mooi schema!
Je ziet dus dat eigenlijk eerst de Ammoniak in deze fase van het bakje een gevaar is.

60x30x34 54L klopt

Oke ik ga me nu zeker op het nitriet focussen. Baal echt dat ik weer zo fout ge�nformeerd ben, dacht echt een goede zaak te pakken te hebben. En ook nog eens niet om de hoek.

Ik ga nu elke dag een deel van het water verversen en daarbij de bodem reinigen.
Dacht aan 1/4 deel?

Ik wil dan aquasafe gebruiken bij iedere verversing of kan ik dat beter niet elke keer doen?

Bedankt voor het schema maakt een hoop duidelijk. En ik ga er alles aan doen om mijn bakkie toch goed op orde te krijgen.

Jammer van de valse start!

O en vraagje is er een topic waar ik met al mijn vragen in 1 keer terecht kan. Houd het overzichtelijker!

Jullie zijn top kwa advies. Ideaal dit forum!

Ook hier weer even opnemen voor Utaka. Ik heb net ook al aangegeven dat ik niet bij de gesprekken ben geweest maar zij hebben duidelijk in 1e instantie je GEEN vissen willen verkopen omdat je bakje te klein was. Wat daarna precies is gebeurd, ... zal het weten. Maar als jij niet heeeeel duidelijk bent geweest, is een misverstand zo in de wereld.

Als ik deze zin lees (zie hierboven) : Klopt er werd mij verteld dat ik na een week prima vissen erin kon doen. Door de speciaalzaak.

Wat moet ik daar dan van denken ??? :stars:

Wat dacht je van: "Maar als jij niet heeeeel duidelijk bent geweest, is een misverstand zo in de wereld." ?

Voordeel van de twijfel geven bestaat niet in jouw wereld?

~ Ivo

Ook ik ben niet bij de gesprekken geweest, ik ga dus af op wat hier geschreven staat. En als ik dat lees reageer ik op deze manier, puur op wat er geschreven staat, niet meer en niet minder. Die zin is slechts op een manier uit te leggen. Voordeel van twijfel gaat hier niet op. Ik blijf daar dus ook achter staan.

Anderzijds hoor je maar een kant van het verhaal waarbij dus de vraag is of dat volledig is 🙄
En dan is dit kort door de bocht. Vaak wordt hier op het forum gezegd dat er niet zo direct en aanvallend gepost moet worden maar als het over een LFS gaat is deze altijd fout en alleen maar uit op verkoop. Vaak is dat wel maar echt niet altijd dussss 🙄
Sorry Renate, niet persoonlijk bedoelt en excuses voor de topicvervuiling

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan