Wat is er nieuw

Mini hillstream

  • Onderwerp starter Onderwerp starter GewoonJoey
  • Startdatum Startdatum
G

GewoonJoey

Guest
Omdat ik pas met de waterwissel bijna een vis in mijn slang had zitten (garra flavatra) heb ik eens voor de bak gezeten om te kijken of ik hier niet iets voor kon verzinnen.
Ze hebben wel hun plekjes maar wil toch proberen een nog aangenamer plekje te creeeren.
Kreeg toen het idee om achter in de bak,
Hier:
WP_20140513_002_zps853a3b98.jpg

een " mini hillstream" te maken.
Wou de achterste rij helferi eruit gooien of naar voren halen en daar een berg stenen opstapelen. ( ook omdat ik dit een kaal hoekje vind )
Vervolgens wou ik dan achter mijn hout een stromingspompje maken en op de berg stenen richten.

Doen of niet?
En wat zou een leuk pompje zijn?
Hoeveel L/u?



Het gaat om een Rio 180 met als overige bewoners:
Botia Sidthimunki
Trigostigma Espei
Colisa Lalia
 
Bij waterwissel een stukje Eheim pijp 8 cm in de slang steken,en een eheim instroom roostertje er op.
 
of je duim voor je slang houden, wanneer garra langs komt snel even je duim erop.
ja ik weet dat ze graag op je handen zitten 😛

maare je hebt gourami en je wil hillstream ervan maken?
 
Doe ik niet,hang een eheim bocht op hoogte en laat hem leeg lopen, zonder omkijken.
Geen hand in de bak.
Wordt ik aangevallen door de maanvissen.
 
Little zei:
maare je hebt gourami en je wil hillstream ervan maken?
Vergeet niet dat het om een 'plaatselijke hillstream' gaat, dus alleen daar bij de bodem wat meer stroming. Oppervlak blijft bij goede uitvoering van dat plan stil genoeg voor gourami's.

GewoonJoey zei:
Omdat ik pas met de waterwissel bijna een vis in mijn slang had zitten (garra flavatra)
Je kunt op de slang zo'n filter instroomkorfje monteren. Kan er geen vis meer in.

~ Ivo
 
Zo heb ik het ook opgelost met twee filters. E�n uitstroom aan de oppervlakte en ��n naar beneden gericht, voor de vissen die het daar graag willen. Dat stroming staat op de stenen gericht waardoor ook de nodige algjes beter groeien.
De stenen en planten remmen de stroming ook af en zo onstaan genoeg rustige plekjes voor de andere vissen.
 
Met de water wissel had ik de garra ook BIJNA in mijn slang zitten ( met bijvullen overigens)
Vandaar dat ik voor hun hillstream plekjee wil maken onderin de bak.
Boven wil ik het uiterraard stroming vrij/lichte stroming houden.


Maar dan nogmaals de vraag, wat voor stromingspompje zou geschikt zijn.
Hoeveel L/u zou ik aan kunnen denken?

Edit:
Heb even een tekeningetje gemaakt van het idee wat ik heb.
Moet even kijken hoe ik het pompje erop zet zodat deze mijn overige stroming in de bak niet beinvloed.
Tekening:
WP_20140514_001_zpsb85f9452.jpg


Als ik heb van boven naar onder laat stroming word denk ik het best van dat kaatst hij via mijn hout weer terug in de richting van de rest van de stroming en stroomt hij dus weer gewoon in de goeie richting mee.

Als het gaat heb ik hem liever van onder naar boven omdat ik dan mijn pompje kan verbergen achter mijn hout.
 
Met een klein pompje ben je er al.
Dan een eheim gaatjes buis en een stukje slang kan je het op de bodem laten blazen.

Kijk bij Techniek,,,Bakje snel helder. !!
Zie je zo,n pompje.
 
Joey, zorg wel dat je een goede watercirculatie krijgt. Dus de pompen/uitstromen niet tegen elkaars richting plaatsen, maar met elkaar mee.
Bijv bij mij staat ��n uitstroom rechtsboven naar links gericht, en de andere van linksonder naar rechts (over de bodem/stenen) gericht.

Ik heb ��n externe filter en voor de andere gebruik ik een orginele oude Juwel binnenfilter kop met sponsfilter eraan, die werkt perfect..

Maar ik heb geen Garra's en weet niet of zij een flinke of zwakke stroming nodig hebben.




Edit: links/ rechts doorelkaargehaald.. 🙂
 
Ja ik denk dat het gewoon puur een stromingspompje word en geen 3de filtertje. (moet even kijken kan goed alsnog een klein filterkopje worden)
Moet even kijken of ik hem van boven af of van onder af laat stromen.
Ligt puur aan hoe het uitvalt.
Probeer mijn doorstroom zoveel mogelijk hetzelfde te houden of te verbeteren.

Nu nog even over het pompje, hoeveel liter per uur is aan te bevelen voor een redelijk flinke stroming ?
Stroming beetje gelijk aan de uitstroom van een tuinslang. (als dit niet teveel is? Maar in die stroming ging de Garra in ieder geval in zitten)
 
Opvoerpomp | Shop voor Opvoerpomp bij www.twenga.nl


Opvoerpomp bij Twenga. Shop online voor Opvoerpomp uit een breed aanbod
bekende merken en webwinkels in Nederland - alles op ��n site.
www.twenga.nl/opvoerpomp.html

Die van mij zit een schuifje op,kan zelf de uitstroom regelen.

Staan dure, maar ook goedkope bij.
 
Heb nog totaal niet op internet gekeken voor pompjes.
Ga straks even kijken om er 1 te bestellen(wil proberen zo klein mogelijk om het zo min mogelijk te zien.
 
Heb enkele opvoerpompjes gevonden (stromingspompjes werd al snel te veel l/h)
Graag had ik even wat eigen ervaringen met verschillende pompjes of merken.

Heb deze gevonden:
http://www.aquaplantsonline.nl/p/1704:c ... 00-400-lh/
http://www.aquaplantsonline.nl/p/321:c: ... seltz-l40/
http://www.aquaplantsonline.nl/p/673:c: ... -pomp-300/
http://www.aquaplantsonline.nl/p/674:c: ... -pomp-600/
http://www.aquaplantsonline.nl/p/2000:c ... ution-400/

Graag hoor ik wat ervaringen over de pompjes of eventueel het merk.
 
Ik heb een Eheim Compact 600, maar vind het een waardeloos ding en gebruik het alleen om bakken leeg te pompen. Het pompje trilt te erg om permanent in de bak te houden.
 
Iemand ervaring met de Hydor pompjes?
Of iemand tips voor andere pompjes?
Liefst vanaf 200 L/U en regelbaar tot een liter of 600/U
 
Hydor is een goed stil merk . je hebt er veel verschillende uitvoeringen van .
 
Ik vraag nog even na bij degene waarvan ik al zei dat ze ook zo'n systeempje met een extra pompje had voor haar visjes en wat prima werkt. Als je wilt?
 
Kan je je eigen pomp niet opsplitsen,met T stuk en wat bochtjes ,dan op de bodem een gaatjesbuis.
 
@ Mascha&Ivo

Als je dat wil doen graag fotootje is ook altijd welkom!

@ Bertus

Eigen pomp opsplitsen geeft niet genoeg stroming.
Voor 3 tientjes heb ik het ook opgelost.
 
Hagen Aquaclear pompen zijn in sterkte regelbaar.
Brommen niet en zijn degelijk in gebruik. Ik ben er tot nu toe erg tevreden over.
Ik heb zelf een Aquaclear 50 in de meter hillstream in gebruik.
Zodra ik de rio 300 in gebruik ga nemen, komt daar nog een Aquaclear 70 bij.
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan