Wat is er nieuw

Minimale afmeting voor maanvissen

• Onderwerp starter Onderwerp starter RC Vlieger
  • Startdatum Startdatum
R

RC Vlieger

Guest
Hallo,

Ik heb voornemen om een nieuwe bak aan te schaffen.
Omdat beschikbare ruimte beperkt is wil ik graag jullie advies.
Maximale lengt die ik kan plaatsen is 100 cm. Nu heb ik begrepen dat voor maanvisser de hoogte van de bak belangrijker is dan de lengte?
Ik overweeg een bak te laten maken van 100x50x60 (Lxbxh), is een hoogte van 60 voldoende voor het welzijn van maanvissen?

Graag jullie mening en advies voordat ik overga tot aankoop.

Ronald

Hoogte is belangrijk voor de groei, lengte en breedte zijn ook zeer belangrijk.
De maten die jij noemt is voldoende voor een koppel maanvissen, echter als je bedenkt dat dit eigenlijk scholenvissen/groepsvissen, zou dat niet ideaal zijn.

Mijn mening: niet doen.

eigenlijk is het te klein

een bak van 60 hoog hou je mss 50 cm effectieve waterhoogte over
verder hebben ze ongeveer een 50 liter per vis nodig
en het zijn groepsvissen dus een stuk of 5 6 minimum

zou het ook niet doen..

ik heb hier wel de vereiste hoeveelheid water en hoogte voor ze, maar in een hoekbak.....

doe ik ook nooit meer, ze komen niet mooi tot hun recht, bovendien wil je er wss toch een bijvis bij of meerdere, dan is het helemaal zonde.....

Boven staat er 1 van 450 ltr, zitten er 6 en die komen veel beter tot hun recht, echt mooi, maar al er eitjes zijn, oh jee

Bedankt voor jullie advies, hoewel ik liever iets anders had gelezen.

Nu heb nog een aantal andere hobby's, golf, modelvliegen met RC Helicopters, racefietsen en badminton.
Ben bang dat ik mijn vrouw niet kan overtuigen tot aanschaf van een grotere bak, misschien wel terecht?

Ga het ��n en ander eens goed overwegen.

als je de mogelijkheid hebt is het beter om zo groot mogelijk te gaan.
Ik weet ook wel dat dit voor vele mensen niet mogelijk is maar we willen toch altijd het beste voor de dieren dus dan raad ik aan om de volgende minimum maten aan te houden.

We weten dat de maanvissen groepsdieren zijn dus we gaan uit van 6 stuks met elk 50l water tot hun beschikking. dus min 300l
waterhoogte is heel belangrijk ga uit van min 55cm zwemhoogte 60 is beter.
Laten we nu even een rekensom maken.
volume is lengte x hoogte x breedte.

Ook wordt meestal aangeraden min lengte van 1.2m

dit wetende gaan we even verder
lengte 120
hoogte 60 (min)
breedte 50/60
dus volume is 12 x 5 x 6 = 360 liter
Nu zou dit volgens de regels allemaal perfect moeten kunnen maar uit ervaring en veel gelijke ervaringen van meerdere maanvisliefhebbers leren we dat vanaf het moment er koppels ontstaan deze ruimte eigenlijk te klein is (en zeker als er ook nog bijvis in het aqua komt).

Ik wil niemand afschrikken maar groter is altijd beter en dan laten de vissen meer hun natuurlijke gedrag zien.
Zelf raad ik meestal de volgende maten aan voor een groep van 6.
150 x 60 x 70= 630 liter dan heb je nog ruimte voor bijvissen decoratie en dergelijke.

Hoop hiermee een beetje te kunnen helpen.

jammer he..ze zijn zoo mooi...

maar DC heeft het helemaal goed, en het is echt uit ervaring......ik zou het zo ook niet meer doen. En in de Vision 450, die toch behoorlijk is, anders
geen of niet zoveel bijvissen, zodat ze goed de ruimte hebben, en wat ik al zei, daar zit een koppel in, dan nog is het kielekiele in die bak.......

q&q zei:
jammer he..ze zijn zoo mooi...

maar DC heeft het helemaal goed, en het is echt uit ervaring......ik zou het zo ook niet meer doen. En in de Vision 450, die toch behoorlijk is, anders
geen of niet zoveel bijvissen, zodat ze goed de ruimte hebben, en wat ik al zei, daar zit een koppel in, dan nog is het kielekiele in die bak.......

ik heb 8 maanvissen en een aqua van 200 x 50 60 met 2 koppels en die lijkt zelfs al te klein als ze samen eieren hebben.
daarom ga ik dan de koppels ook over zetten in een 220 x 70 x 70, kunnen ze lekker doorgaan met hun broedzorg ipv beschermen van het nest.

Bedankt voor jullie reactie, ben het met jullie eens welzijn van de dieren staat voorop.
Zal iets anders moeten bedenken.

Zijn Discussen een optie?........................... geintje🙂

Ronald

Jajaja grapjas...

dc.... misschien ooit. Krijg wel een plannetje nu. ..

Goedemorgen,

Ik heb nog geen beslissing genomen wat en welke afmeting een nieuwe bak gaat worden.
Ben wel offertes aan het opvragen voor een bak met de afmeting van 95x50x60 (lxbxh)en ben in gesprek met een constructiebedrijf die van RVS (roest vast staal)de basisconstructie voor een designmeubel kan maken waarbij de bak en techniek wordt ge�ntegreerd.

Als het een en ander definitief wordt hou ik jullie op de hoogte.

Ronald

Hoezo geen beslissing genomen?
Zo vreselijke moeilijke beslissing is dit toch ook niet?

Zo'n beslissing kun je in 2 uur maken:

Gewoon duidelijk zijn voor je zelf:

Kunnen Maanvissen in een 100x50x60 JA/NEE (tip vanuit het forum = nee).
Wil jij dit? JA/NEE (lijkt mij niet).

Mag ik groter van mede gezinsleden? JA/NEE
Zo niet, geen maanvissen, zo ja dan groter.

Heb ik de financi�n voor een grotere bak?
Zoek je dit even uit door rond te mailen.
JA/NEE

Zo ja, koop je de bak waar je het beste gevoel bij hebt,
zo nee. Spaar dan nog even of haal geen maanvissen en doe een kleinere bak.

Dit hoeft toch geen 3,5 maand te duren?
Of mis ik een cruciaal punt waar je mee zit?

Succes met de beslissing, probeer je alleen te helpen hoor!

Ik heb een bak van 160 x 60 x 60 (akvastabil) en deze is achteraf toch nog net iets te klein, maar goed, mijn budged was niet groter....

Ik zou je aanraden om dan een 100 cm x 100 cm te nemen en een hoogte van minstens 60.

als je deze plaatsen kunt dan hebben denk ik je maanvissen voldoende ruimte...

Dit zou ook wel makkelijk te fabriceren zijn van RVS.
Hoe ga je dit eigenlijk maken?
Ik zou geen grote oppervlakten nemen van RVS in verband met vingervlekken.

je blijft aan het poetsen.

Persoonlijk vindt ik dat maanvissen minimaal 120x50x60 nodig hebben.

ik zou het nog een stukje breeder maken.
omdat maanvissen groepsdieren zijn moet je ze met minimaal 6 houden.
als ze dan koppels gaan vormen en eitjes af gaan zetten gaan ze hun stukje claimen.
en lijkt mij ongeschikt om dat dan hun natuurlijke gedrag niet naar boven kan komen wat 99% van de aquarianen graag wil:smile:

voor opgroeiende is het geen probleem

HJ Boerman zei:
Ik zou je aanraden om dan een 100 cm x 100 cm te nemen en een hoogte van minstens 60.

1 blok? 1 meter breed?

gekke afmetingen raad je aan. Ik ken niemand die een bak van 1 meter breed heeft...

Daarnaast heeft jou 160x60x60 24 liter minder. Dat is dus meer dan genoeg.

Ik ken ze wel.
Een paar van onze zuiderburen houden prachtige eimekeis in een bak van 300x100x100 cm. Deze " binnenvijver" is gemaakt van betonplex en gecoat met epoxy.
Google eens vd grift in Kampen of aquariumbouwer in IJmuiden. Beiden zijn vaklieden die goede en grote aquaria kunnen maken.

Hobbygroet,
Jos Hut

Nou, gek of vreemd bedoel ik.

Waarom zou je een bak van 160x60x60 afraden, (576 liter)
en een 100x100x60 aanraden (600 liter).

in mijn beleving is een 100x100x60 minder makkelijk te plaatsen in een (woon)kamer,
plus je ziet minder oppervlak van de bak.

Maar misschien is dit een hele andere discussie 🙂.

Mascha&Ivo zei:
Prachtbak? 'gekke' afmetingen? Zeg het maar 😉

Ik zeg prachtbak, wow!

Canon zei:
Hoezo geen beslissing genomen?
Zo vreselijke moeilijke beslissing is dit toch ook niet?

Zo'n beslissing kun je in 2 uur maken:

Gewoon duidelijk zijn voor je zelf:

Kunnen Maanvissen in een 100x50x60 JA/NEE (tip vanuit het forum = nee).
Wil jij dit? JA/NEE (lijkt mij niet).

Mag ik groter van mede gezinsleden? JA/NEE
Zo niet, geen maanvissen, zo ja dan groter.

Heb ik de financi�n voor een grotere bak?
Zoek je dit even uit door rond te mailen.
JA/NEE

Zo ja, koop je de bak waar je het beste gevoel bij hebt,
zo nee. Spaar dan nog even of haal geen maanvissen en doe een kleinere bak.

Dit hoeft toch geen 3,5 maand te duren?
Of mis ik een cruciaal punt waar je mee zit?

Succes met de beslissing, probeer je alleen te helpen hoor!

volgens mij was TS er al uit dat er geen maanvissen komen, maar weet hij nog niet welke bak hij wil hebben.
(Tenminste als ik het HELE draadje lees, maak ik dat eruit)

Ook ik zou daar even rustig over nadenken.
Je zit namelijk wel een poos tegen zo'n bak aan te kijken.

hoi...

Een bak van 100-100-60 heeft m.i. een nadeel, je moet wel lange armen hebben,wil je overal bij kunnen.

Gr. Rob.

tja, ik raad een 160 x 60 x 60 zeer zeker niet af, maar als 1.60 te lang is dan is een vierkante wel een leuke oplossing.
Hieraan zat ik zelf ook te denken nameijk.

Een kubus heeft als voordeel dat ie een groot wateroppervlakte heeft met daarbij een goede gasuitwisseling...

En over gekke bakken gesproken, er heeft een tijdje geleden een kasteel aquarium op marktplaats gestaan. dat vind ik dan weer "gekke" bakken.

En een meter diep geeft natuurlijk een verbluffende dieptewerking.

inderdaad, een 100 x 100 x 60 is inderdaad nogal lastig om onderhoud te plegen....

Hobbygroet,

Henk-Jan

Als je er omheen kan lopen maakt het niets uit 😎
Bovendien als je er een zwartwatertakkenbak van maakt, hoef je bijna geen onderhoud te plegen. Komt de vissen alleen maar ten goede dat de aquariaan niet constant et z'n handen in de bak zit 😛

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan