Wat is er nieuw

Minuscuul kronkelend wormpje, schadelijk?

• Onderwerp starter Onderwerp starter Weemism
  • Startdatum Startdatum
W

Weemism

Guest
Ik zag zojuist een gek wormpje door het water bewegen, voor ik er een foto van kon maken had een ringbandsnoekje 'm al te pakken. Op Youtube kon ik gelukkig een goed filmpje vinden met hetzelfde soort wormpje:

[video]https://www.youtube.com/watch?v=61y7K0voIZ0[/video]

Het vreemde is dat ik hetzelfde type wormpje ook opmerkte toen de bak nog aan het indraaien was zonder vissen (maar met planten). Ik vermoed dus ook dat ie met de nieuwe planten is meegelift.

Ik maak me een beetje zorgen dat het een parasiet is, hoewel in de commentaren onder het Youtube filmpje staat dat een zogenaamde detritusworm is die zich vooral laten zien als er teveel wordt gevoerd, maar verder onschuldig is.

Ik gebruik nooit levend voer, daar kan ie dus niet vandaan komen, maar de grote vraag is dus of dit beestje kwaad kan voor de vissen?

Nee, wat voor wormpjes het zijn weet ik niet maar ze zijn niet schadelijk voor de vissen. Normaal leven ze in het grind en worden door de meeste vissen opgegeten.

Je krijgt de wormen via de planten. In de meeste aquaria zitten wormen en andere microfauna.

Thanks! Dat was de bevestiging die ik even zocht 🙂.

Is een borstelwormpje. Vergelijk het met een regenworm.

Ik had precies hetzelfde...zonder vissen inlaten draaien en hij leefde zich uit. Sinds vissen erin zitten niet meer gezien, blij dat het niet schadelijk is..

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan