Wat is er nieuw

Misschien garnalenbakje beginnen / vragen

• Onderwerp starter Onderwerp starter Ansi
  • Startdatum Startdatum
A

Ansi

Guest
Hai Allemaal,

Ik denk er over om misschien een garnalenbakje te beginnen, maar heb nog wat vragen.
Ik vind Blauwe Garnalen erg mooi, dus het zouden dan mogelijk Blue Fairy's of de Blue Dreams / Velvet worden.
Voor zover ik lees zijn dat Neocaridina's toch?
Die zouden wat makkelijker zijn om mee te beginnen dan met de Caridina's?
Ik zie op MP advertenties waarbij ze op leidingwater zitten en bijv. op gewone zandbodem.
Maar bij sommige advertenties kom ik ook ppm tegen en is dat iets wat belangrijk is?
Moet je bij een garnalenbakje ook de bodem schoonmaken / stofzuigen en zo ja hoe?
Ik heb eens bij iemand die garnalen kweekt mos gekocht en daar zag ik van die piepkleine jonge garnaaltje, althans ik zag ze zelfs bijna niet.
Hoe moet je dan schoonmaken als die piepkleine priegeltjes al bijna niet te zien zijn?
Ik lees over selecteren en uitvangen, maar wat gebeurd er dan met die garnalen?
Ik zie in garnalenbakjes vaak een glazen schaaltje staan, is dat noodzakelijk en zo ja waarom?

Ik heb dus nog geen bakje en ben nog alleen maar aan het ori�nteren.
Ik lees dat een garnalenbakje zo'n 6 weken zou moeten indraaien?

Alvast dank.

Ik stofzuig bij de garnalen eigenlijk nooit. De Neocaridina is een makkelijke soort en je moet even vragen of ze op leidingwater zijn gekweekt. Dan heb je met ongeveer dezelfde waarden geen omkijken daarnaar.
Die jij noemt zijn kweekvormen van het Vuurtje. Indraaien is belangrijk en 6 weken is prima verder.
Je zult bij de jongen ook minder mooi gedekte krijgen en die kun je uitselecteren om de kleur te behouden. Misschien kun je die op MP verkopen an kijken of iemand er belang bij heeft.
Ik heb de ervaring dat de garnalen zelf de bodem wel schoonhouden.

Hoi,

hieronder even wat antwoorden in het rood. Ik hoop dat je daar wat aan hebt en dat je lekker kan gaan genieten van deze heerlijke beestjes!!

Ansi zei:
Hai Allemaal,

Ik denk er over om misschien een garnalenbakje te beginnen, maar heb nog wat vragen.
Ik vind Blauwe Garnalen erg mooi, dus het zouden dan mogelijk Blue Fairy's of de Blue Dreams / Velvet worden.
Voor zover ik lees zijn dat Neocaridina's toch?
Die zouden wat makkelijker zijn om mee te beginnen dan met de Caridina's?
[color:#FF0000][/color]Dit zijn inderdaad neocaridina's, die inderdaad in de regel wat gemakkelijker te houden zijn. Dan nog zijn de ervaringen natuurlijk heel verschillend. Als blauwe garnalen heb je ook nog de blauwe tijgergarnaal, maar dat is een Caridina soort. Ik heb de "super tijgers" hier in een gezelschapsaquarium zitten en daar doe ik echt helemaal niets voor en ze kweken prima. Er zit nu zelfs 1 blauwe bij met wat oranje ogen.[color:#FF0000][/color]

Ik zie op MP advertenties waarbij ze op leidingwater zitten en bijv. op gewone zandbodem.
Maar bij sommige advertenties kom ik ook ppm tegen en is dat iets wat belangrijk is? [color:#FF0000][/color]ppm gaat over de geleidbaarheid van het water. Het hele precieze verhaal ken ik ook weer niet. Als je gaat starten, kies dan vooral leidingwater en zandbodem. Dat is het minste werk en ook de grootse kans op succes, aangezien deze garnalen over het algemeen wat sterker zijn. Het is daarbij wel weer afhankelijk van de waterwaardes van degene die ze verkoopt. Dit kan geheel anders zijn dan bij jou, en dus kan het ook dan minder goed gaan dan bij de verkoper.[color:#FF0000][/color]
Moet je bij een garnalenbakje ook de bodem schoonmaken / stofzuigen en zo ja hoe?
Ik heb eens bij iemand die garnalen kweekt mos gekocht en daar zag ik van die piepkleine jonge garnaaltje, althans ik zag ze zelfs bijna niet.
Hoe moet je dan schoonmaken als die piepkleine priegeltjes al bijna niet te zien zijn? [color:#FF0000][/color]Schoonmaken is altijd weer de vraag. Als je niet te veel voert, zal het bakje ook niet te vuil worden. Garnalen zijn poetsers en zijn de hele dag bezig met peuzelen en algjes etc eten. Wat men met die glazen schaaltjes vaak doet, is er eten op leggen, zodat de bodem ook redelijk schoon blijft en je etensresten makkelijk kan verwijderen. Je ziet ook vaak geblancheerde groentes aan een lange sate prikker. Ook hier weer, makkelijk de resten te verwijderen.[color:#FF0000][/color]
Ik lees over selecteren en uitvangen, maar wat gebeurd er dan met die garnalen? [color:#FF0000][/color] Het uitselecteren doen ze om de mooiste garnalen door te laten kruisen en de "minderen" er uit te halen. Op die manier kun je steeds intensere kleuren krijgen of bepaalde details. Zo ontstaan uiteindelijk "nieuwe kweekvormen". De uitgeselecteerde dieren worden vaak verkocht op MP oid. Die zijn dan voor de kweker niet interessant omdat ze niet voldoen aan de eisen van de kweker, maar voor jou als beginner prima, aangezien je vaak toch nog mooie garnalen krijgt. Daarnaast weet je dan ook waar ze vandaan komen.[color:#FF0000][/color]
Ik zie in garnalenbakjes vaak een glazen schaaltje staan, is dat noodzakelijk en zo ja waarom? [color:#FF0000][/color]Heb ik net al wat over verteld. Ieder zijn manier van werken en het zal voor velen handig zijn. Bij mijn garnalen allemaal niets van dit alles. Die eten deresten van het visvoer, de algjes en de restjes van de planten in het aquarium. Ik heb ze weleens speciale garnalen sticks gevoerd, maar niet 1 garnaal die er op af kwam.[color:#FF0000][/color]

Ik heb dus nog geen bakje en ben nog alleen maar aan het ori�nteren.
Ik lees dat een garnalenbakje zo'n 6 weken zou moeten indraaien? [color:#FF0000][/color] Ze zeggen inderdaad 6 weken, omdat garnalen net wat kwetsbaarder zijn dan vissen. Uiteindelijk kun je met het testen van je water natuurlijk in de gaten houden hoe het er voor staat. Uiteindelijk is altijd het advies...GEDULD![color:#FF6666][/color]

Alvast dank.

Dat uitselecteren roept inderdaad de vraag op.. wat doe je er dan mee?
Verhandelen is een optie..
Anderen hebben nog een bak met vissen waar ze als levend voer dienen.
Zelf heb ik een wat grotere aparte bak voor de (niet op kleur zijnde) exemplaren, die mogen daar dan verder leven, je zou daar eventueel vissen bij kunnen plaatsen om de populatie een beetje in toom te houden.
Verschillende opties dus..

Ook ik doe in mijn garnalenbakjes eigenlijk niets met de bodem, er verzameld zich wel wat stofpulp op de bodem (met name door catappablad wat verweerd) maar dat zorgt niet voor slechte waterwaardes.
Afzuigen/hevelen van het bodemvuil heb ik wel eens geprobeerd, maar toen had ik een emmer vol met vuil water en een zooi kleine garnaaltjes die weer terug moesten worden gezet 😉
Best een gepruts.

Edit: Over het 6 weken indraaien.. ik denk dat 1 van de grote voordelen van lang indraaien is het feit dat zich in die tijd veel micro-organismen hebben kunnen ontwikkelen en nestelen in zo'n bak, micro-algjes, tot stof verworden bladresten etc.
Ik denk dat garnaaltjes gebaat zijn bij een rijpe en voedingsrijke bak, idealiter hoef je dan ook niet bij te voeren, zeker in het begin niet.

Dit is interessant om even te volgen. Ik ben pas een aqua-40 begonnen (staat nu een dikke week in te draaien) en wil daar ook een neocaridina soort in gaan houden (het liefst rode vuurgarnalen).

Naar mijn informatie was 4 weken indraaien goed om met garnalen te kunnen beginnen, hierboven zie ik dat 6 weken wordt aangeraden ivm de genoemde redenen.

Verder kan ik je niet echt antwoorden op je vragen geven, wel weet ik dat ze erg van mos(javamos bijvoorbeeld) houden. Doe dat er dus zeker in, dit groeit zelfstandig zeer snel en mooi uit.

Groetjes en veel plezier met je bakje.

Gerjan90 zei:
Naar mijn informatie was 4 weken indraaien goed om met garnalen te kunnen beginnen, hierboven zie ik dat 6 weken wordt aangeraden ivm de genoemde redenen.
Er is natuurlijk nog een verschil tussen dat het goed gaat.. en wat beter is 😉
Bij juist indraaien zal 4 weken ook wel voldoende zijn, er zijn ook ervaren aquariumhouders die vanaf dag 1 al garnalen toevoegen en rustig de belasting opbouwen en dus een harde indraai-periode helemaal overslaan.
Maar om eerder genoemde redenen is het (wat mij betreft) beter om 6 weken aan te houden, nog los van of het strikt genomen altijd nodig is.
Ik heb wel eens een bakje 3 maanden aan het indraaien gehad, (had nog geen garnaaltjes om er in kwijt te kunnen), die kwamen meteen in een rijpe bak met lekker veel voeding 😉

Zelf draai ik zo n 4 weken in met de gewone neocaridina maar bij de wat gevoeligere garnalen trek ik daar snel 6 weken voor uit.
Ik zou ook in ieder geval met een makkelijke soort beginnen die op gewoon leidingwater kan.
Anders heb je weer een speciale bodem nodig en werk je in de regel met osmosewater.

Dank voor alle reacties, fijn!

Hoe doen jullie het met snoeien / mos bijknippen en het kleine grut / de babypriegeltjes?

Op MP zag ik bijv. een advertentie voor Blue Dream / Velvet op een PH van 7,5 (leidingwater)en een zandbodem.
Maar hoe zit het dan met KH en GH, zou ik daar ook naar moeten vragen?

Ik ben zelf niet zo van de rode vuurtjes en las dat het voor kan komen dat er uit de blauwe garnalen ook rode kunnen komen, dus die zou ik dan uit moeten vangen en zien of ze te verkopen zijn?

Ja dat ligt ook een beetje aan de voorouders en de genen dus. Als die garnalen op leidingwater zijn gekweekt en jij een beetje een vergelijkbare ph hebt dan zou ik me over de kh en gh niet zo druk maken. Het zijn vrij sterke soortjes die Neocaridinas. Af en toe snoei ik het mos en het hout waarop dit zit haal ik dan even uit de bak. Eerst even met de hand de kleintjes uit het mos jagen en in de regel gaat dit dan wel goed hoor.

eigenlijk is alles al verteld,

alleen voor het schoonmaken een aanvulling: je kan als je wat vuil ziet wat je hindert. dit met een pincet/vingers eruit halen en de rest ruimen de garnalen wel op. zo doe ik dat iig.

en volgens mij ben je bang om bij het snoeien een garnaal om te leggen ofniet 😀 zoals john al aangeeft even met je vingers wapperen dan vluchten ze er wel uit. maar een ongeluk kan altijd hoor. ikzelf heb ooit een vuurgarnaal doorgeknipt en er 1 geplet tussen mijn hand en t glas. nou ben ik ook niet altijd de handigste dus dat helpt ook al niet 🙁

Ik ken dat, ben zelf ook wat 'onhandig'..al vind ik het doorknippen van een garnaal wel wat errug ver gaan 😉
Wel vond ik tijdens het uitvangen wel eens een garnaal op tafel of op de grond of zo.. 😉

Tja, ik vond laatst ook een droge cr naast de bak die de weg niet kon terugvinden 🙁.

jessicapilon zei:
Ja dat ligt ook een beetje aan de voorouders en de genen dus. Als die garnalen op leidingwater zijn gekweekt en jij een beetje een vergelijkbare ph hebt dan zou ik me over de kh en gh niet zo druk maken. Het zijn vrij sterke soortjes die Neocaridinas. Af en toe snoei ik het mos en het hout waarop dit zit haal ik dan even uit de bak. Eerst even met de hand de kleintjes uit het mos jagen en in de regel gaat dit dan wel goed hoor.

Ah ok�, dank en de ppm maakt ook niet zoveel uit dan?

RichD1011 zei:
en volgens mij ben je bang om bij het snoeien een garnaal om te leggen ofniet 😀 zoals john al aangeeft even met je vingers wapperen dan vluchten ze er wel uit. maar een ongeluk kan altijd hoor. ikzelf heb ooit een vuurgarnaal doorgeknipt en er 1 geplet tussen mijn hand en t glas. nou ben ik ook niet altijd de handigste dus dat helpt ook al niet 🙁

Ja, daar ben ik zeker bang voor, maar ook dat ik de allerkleinsten niet zie en vervolgens per ongeluk door de gootsteen spoel of met mos in de afvalbak gooi.

Ik haalde dus ooit mos bij iemand en die garnalen kweekt en die liet de allerkleinste priegeljonkies zien, maar moet je eerlijk zeggen ik kon ze niet zien.
Dus ja, hoe moet dat dan als ik zelf garnalen heb?

Ansi zei:
Dus ja, hoe moet dat dan als ik zelf garnalen heb?

goed kijken, heb je stukje afgesnoeid in de bak zelf. dan uit het water pakken en goed inspecteren of er wat aan zit.

Ja zeker want blauwe garnalen (Blue Fairy's) en po�zie gaan goed samen.

RichD1011 zei:
goed kijken, heb je stukje afgesnoeid in de bak zelf. dan uit het water pakken en goed inspecteren of er wat aan zit.

Dat wordt nog wat met mijn ogen...

Na ja, ben ik elk geval al een stuk wijzer door alle reacties, dank daarvoor.
Nu nog even goed nadenken of ik dit ook wil of niet en dan op zoek naar een geschikt bakje.
Zit te denken aan de Tetra AquaArt 30 liter.
Alhoewel ik wel vermoed dat het filter wat daarbij hoort niet geschikt is.
http://www.aquarium-winkel.nl/aquaart-3 ... a5056eb258

Oh ja, over filter gesproken, hoe zit het met de stroming voor garnalen?

haha mijn ogen zijn zeker ook niet als te best hoor. maar ook mij lukt t 😀

de bak is niks mis mee. het filter ken ik niet, meeste binnenfilters zijn niet out of the box garnaal veilig. meestal moet je nog wel wat aanpassen om dat wel voor elkaar te krijgen.

zelf heb ik een dennerle hoekfilter + baby protect (dat is een opzetstukje) en deze bevalt mij prima, hoor hem niet en filtert wat die moet filteren.

mag wel wat stroming in de bak zitten als het maar geen wervelwind is is het goed.

ik denk eerder halogeen. kan er nergens iets over vinden verder.

nog even nagezocht maar spaarlamp zou ook zomaar kunnen 😀

als compact staat voor "Compact fluorescent lamp" is het spaarlamp

In die Tetra zit dacht ik een spaarlamp want die heb ik ook gehad als ik me goed herinner, maar hou me ten goede hoor.

@ John,

In de Tetra zit voor zover ik weet een TL Lamp.

@ Richard,

Hmm, nou ik hoop niet dat het ook echt een spaarlamp is want dat vind ik niks.

Had zelf hier een paar superfish aqua40 bakjes voor de garnalen,zit een pl lamp in en had toen via een webshop verschillende kleurnummers besteld.
Ideale bakjes op zich maar was enkel niet weg van hun filtertjes en gebruikte de hoekfiltertjes van dennerle.

Hai John, wat is een pl lamp dan?
Ben zelf niet zo kapot van die aqua 40 bakjes.

Is een soort tl buisje met ingebouwde starter.
Voorschakelapparaat bedoel ik,lamp zit aan 1 kant bevestigd met pinnetjes.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan