Mist, probleem?


mjgroep

Well-known member
Lid geworden
17 november 2020
Berichten
103
Leeftijd
57
Locatie
heerhugowaard
Hallo allemaal,

Ik heb wat advies nodig over wat mistig water.

500L bak 430L effectief
1,60 lang
vissenbestand laag tot midden
15 cardinaal tetra's
6 corodoras
4 hill stream loaches
4 black mollies
6 siamese algenm eters
leger van ongeveer 50 jarponica garnalen (de opruim/schoonmaak ploeg)

De bak gaat als alles er goed uit ziet 8 maanvissen krijgen
bak draaid nu 2 maanden

probleem?
Iets mistig water.

Ik heb 2 foto's er bij gezet, 1 is door de lengte, hierdoor zie dat het niet "cristal clear" is

alle waarde met stick getest, PH met druppels (6,0 / 6,5)
alles met test stick smack in de middle van het groen gedeelte.

Vissen vertonen ook geen raar gedrag eten normaal, eten is weg in een tijd van 5 a 10 minuten
Voed 3 keer op een dag en er blijft niets liggen

Gisteren purigen voor de eerste keer in mijn filter
oja 2 filters biomaster 850 + 350 in biede een zakje gedaan in de bovenste tray.
Dit zorgde er al voor dat het iets bruin/gele water nu geen bruin/geel water meer is
met dank aan kabouter ;-)

ververs 1 keer in de 2 weken 10% tot 20% en elke week voorfilter schoon maken

Wat zou ik nog kunnen doen aan het "cristal clear" krijgen van mijn water

Vriendelijke groeten

Marc

IMG_20211021_192909984_2.jpg


IMG_20211021_192927707_2.jpg
 
Witte mist in een aquarium kan een begin zijn van waterbloei, een bacterie-explosie. Komt vaker voor bij opstartende aquaria. Kan ook ontstaan wanneer je grote veranderingen in de bak hebt aangebracht. Persoonlijk vind ik drie keer per dag voeren wat veel. Als de vissen normaal reageren zou ik het even aankijken. Waterbloei trekt normaal vanzelf weg als de bacteriepopulatie stabiliseert.
Wellicht heeft een medelid extra informatie.....
 
Thanks Doragon,
Ik heb heel in het begin waterbloei gehad en dit ziet er anders uit.
Met waterbloei was het bijna van de ene op de andere dag wit.
Ik kon zelfs de achterkant van de bakl niet meer zien. (40cm)
Maar hou het wel in de gaten
Ik zal van 3 naar 2 keer gaan en kijken wat er gebeurd.
Hou je/jullie op de hoogte
 
Ik ben het met @Doragon eens en het is denk ik bacteriebloei en 3x voeren is niet nodig. De meeste mensen voren maar 1x. Als je straks Manen hebt zul je wekelijks zeker de helft moeten verversen en met jonge vissen 2x per week de helft. Ik zou als ik je was ook nu al zeker 25% gaan verversen.
Ik vermoed dat je bacteriecultuur nog niet goed op orde is.
 
Tja vooral de Manen zullen die graag eten en hier presteerden ze het zelfs om de wat kleinere Espei s te verslinden.
 
Purigen bind organisch stikstof.
En met de hoeveelheid voer die jij erin mikt is er veel stikstof om te binden.

Zou zomaar kunnen zijn dat je een onbalans in je bacterie cultuur teweeg hebt gebracht met de toevoeging van purigen
 
Het is al een heel stuk minder dan gisteren, gewoon door eigenlijk niets te doen ;-)

ik voer we 3 keer maar dat is 3 keer kleine beetjes en het voer is weg in 5 an 10 minuten.

Ik hou jullie op de hoogte
 
Het is al een heel stuk minder dan gisteren, gewoon door eigenlijk niets te doen ;-)

ik voer we 3 keer maar dat is 3 keer kleine beetjes en het voer is weg in 5 an 10 minuten.

Ik hou jullie op de hoogte
Ik vindt het best lang als ze daar 5-10 minuten over doen. Wat voor voer is dat want als ik vlokken voer dan is dat in 2-3 minuten weg.
 
Inderdaad, 5 a 10 minuten is behoorlijk lang. Dan verspreid het zich door de bak, in de pomp en in de bodem. Als je pech hebt. Kan inderdaad wel een hoop nitraat opleveren....
 
Inderdaad, 5 a 10 minuten is behoorlijk lang. Dan verspreid het zich door de bak, in de pomp en in de bodem. Als je pech hebt. Kan inderdaad wel een hoop nitraat opleveren....
Of het gegeten word of niet, het levert net zo veel nitraat op.
Vissen verteren het voedsel en dat komt als ammonia uit de kieuwen, of de bacteriƫn zetten het om in ammonia
 
Of het gegeten word of niet, het levert net zo veel nitraat op.
Vissen verteren het voedsel en dat komt als ammonia uit de kieuwen, of de bacteriƫn zetten het om in ammonia
Dat is juist maar goed vaak eten vissen door terwijl je ze dan toch teveel voert en dat geeft wel weer extra belasting. De manen hier eten wel 7x als ik ze zo vaak zou voeren maar goed dat gaan we dus niet doen:DD
 
Dat is juist maar goed vaak eten vissen door terwijl je ze dan toch teveel voert en dat geeft wel weer extra belasting. De manen hier eten wel 7x als ik ze zo vaak zou voeren maar goed dat gaan we dus niet doen:DD
Nee klopt, meeste vissen hebben niet echt een ā€œverzadigdā€ gevoel heb ik het ideeā€¦
Zal ook wel een stukje natuur zijn, eten wanneer je eten kan zolang het er nog is
 
Ok thanks voor de headsup ik ga het eten terug brengen naar 1 keer per dag

ik voer ze vlokken en 1 keer in de 3 dagen 2 of 3 tables, 2 maal algen en 1 rode. en een snufje garnulaat. (Als in een snufje zout, duim en wijsvinger)

hoe kan ik trouwens zien dat mijn vissen genoeg hebben, bij de black mollies en de tetra's is het easy die buikjes zijn mooi rond maar hoe zie het bijvoorbeeld aan mijn siamese algen eters en mijn hill stream loaches (weet de NL naam niet)
Over mijn coredoras maak ik mij geen zorgen die zein er ook doorvoed uit, 1 misschien iets dik. ;-)
 
Even een update,
Ziet er nu toch een stuk beter uit, eten terug geschriefd naar 1 keer per dag en voor zeld 1 keer in de 3 dagen wat eten toe wat meteen naar de bodem zinkt
DSC04878.JPG
 
Voor je Coryā€™s en siamensis hoef je geen tabletten te voeren, die eten mee met de rest
Thanks, ik had ergens gelezen dat zeker siamese algeneters alleen algen eten en af et toe "algen" tabletten nodig hebben als de algengroei wat minder is.
Ik had dit van iemand gekregen die pleco's had in een 1,20 bank, no worries ik heb de pleco's meteen aan iemand gegeven die een grootte bak hadden 3 meter ;-)
 
Thanks, ik had ergens gelezen dat zeker siamese algeneters alleen algen eten en af et toe "algen" tabletten nodig hebben als de algengroei wat minder is.
Ik had dit van iemand gekregen die pleco's had in een 1,20 bank, no worries ik heb de pleco's meteen aan iemand gegeven die een grootte bak hadden 3 meter ;-)
Hier aten ze mee met de pot en anders was er komkommer, maar echt veel algen aten ze nooit
 
Met 1 voeding per dag ga je geen mooie maanvissen opkweken.
Al naar gelang de grootte waarop je ze zal kopen hebben ze zeker 4-8 voederbeurten per dag nodig.
MAAR...
Dat moet maar een hoeveelheid zijn die binnen de minut op is.
 

Terug
Bovenaan