Mistig water, niet weg te krijgen

M

Max_Aquarium

Guest
Hallo mede-hobbyisten,

Ik heb een probleem met mijn aquariumwater :S
Ik krijg het namelijk niet helder.
Het aquarium staat nu een paar maanden, en heb al verschillende dingen geprobeerd.

-Er hangen nu 2 pompen in de bak
-Ik gebruik elke dag Easy Carbo tegen de algen
-Ik gebruik 1x per week Profito
-Ik ververs 30% water om de week
-De filters maak ik om de week schoon

Waterwaardes zijn:
pH 7,5
KH 8
GH 8
NH3 0,0
No2 0,0
No3 0,0
Po4 0,0

Ik gebruik, zoals je ziet bij de waterwaardes, geen CO2. Zou dit het probleem zijn of ligt het probleem toch echt bij de filter? Filter is standaard. Heb er een pompje bijgehangen als oplossing, maar dit wil niet werken.

Heb in het begin ook veel last gehad van draadalgen, dit verdwijnt inmiddels wel maar nog steeds erg veel alg aanwezig in de bak (moet zeker 3-4x per week de ramen schoonvegen!)

Voor een duidelijk beeld van het aquarium zie mijn album.
 
Hoi Max,

Je moet je filters niet vaak schoonmaken. Zo krijg je geen bacteri�n. Dus je grote filterbox zeker 2 tot 3 maanden met rust laten. Hooguit de witte watten vervangen.
Je superfish pompje mag je schoonmaken, als deze slecht doorstroomd.

Ik weet niet of je vaak water ververst en hoeveel. Maar ik zou het beperken tot 50 liter in de week.

Je planten komen nog steeds Nitraat en Fosfaat te kort. Hierdoor gaan de algen groeien. Je hebt opgroeiende vissen, dus met regelmatig voeren, had er wel nitraat en fosfaat in het water moeten zijn.
Maar het kan ook al omgezet zijn door de planten.

Dus ik zou toch eens wat proberen met Nitraat en Fosfaat toe te voegen. 10 mg/L Nitraat en 0.1 mg/L Fosfaat zijn al mooie waarden. Sommige zeggen 1 mg/L fosfaat, maar begin eerst maar met 0.1, planten hebben doorgaans niet zoveel fosfaat nodig.

Misschien hebben anderen ook nog goede tips, maar dit is mijns inziens al het belangrijkste.

Succes.
 
Die slechte waarden komen ook door het filter.
Zou er eens een goeie opzetten, dan zonder kool.

Dat met die patronen , is 2 x niks.
 
Bertus zei:
Die slechte waarden komen ook door het filter.
Zou er eens een goeie opzetten, dan zonder kool.

Dat met die patronen , is 2 x niks.

Hij heeft de filterkool al vervangen door een blauwe spons.

In dit topic
http://www.aquaforum.nl/ubb/ubbthreads. ... ost1769698

Hebben we ook al eens aangedragen dat hij beter een ander filter kan nemen. Of in ieder geval er eentje bij zetten.
Een extern filter ( evt. van marktplaats) erbij plaatsen. Betere bezetting bacteri�n, dus omzet afvalstoffen.
 
De filter zal zeker een grote rol spelen bij dit probleem en het is dus wel zaak om een goed filter te hebben. Ook voor de toekomst kan dat problemen voorkomen. Zelf vind ik een po4 van 0,1 erg weinig en dat kan ook erg snel verbruikt zijn waardoor je weer een tekort hebt. Je mag gerust op 1,0 gaan zitten hoor. Zelf heb ik met de EI ergens tussen de 3 en 4 mg dus gevaar zal het niet opleveren.
 
Bedankt voor jullie snelle reacties. Kort samengevat ligt het dus aan het filter. Ik was echter niet van plan het filter wat er nu inzit, eruit te halen aangezien ik de achterwand daarin helemaal bijgesneden heb.. Ook de verwarmingen etc. zitten in dat filter.

Ik kan er wel een extern filter bij zetten en het tijdelijke kleinere pompje er dan natuurlijk uit halen. Wat zou een goed en niet te duur extern filter zijn volgens jullie? Ik dacht zelf aan de JBL CristalProfi Greenline. Maar voor hoeveel liter zou ik hem dan moeten hebben; aangezien ik de standaard pomp ook gewoon laat draaien.
 
De JBL heb ik toevallig sinds 2 weken ook gekocht en hij bevalt prima en is vrij stil. Ook makkelijk in gebruik en voor de 901 betaalde ik nog geen 100 euro.
 
Hee dat is toevallig John! Het filter moet wel echt stil zijn, aangezien het aquarium bij mij op de slaapkamer staat. Bevalt het filter?

Welk type (dus voor hoeveel liter) zou ik hem dan moeten hebben? Aangezien ik het standaard filter dan ook laat draaien..
 
Dat standaarfilter moet je als back up beschouwen, en geheel voor de externe.
Dan zit je altijd goed.
 
Ja hij bevalt en zoals ieder filter draait er iets en je hoort wel iets maar in een kastje zul je hem denk ik niet horen hoor.
Die 1501 is de zwaaste en die mag je wel hebben denk ik. Wat teveel capaciteit kun je makkelijk met de hendeltjes bijregelen.
 
Oke, bedankt voor de tips. Dan weet ik wat mijn volgende investering gaat worden! Dat wordt de 1501 dan :)
 
Hoop dat hiermee het probleem wordt opgelost
 
Je kunt je interne filter prima laten zitten. Ik zou hem vullen met stukken blauw schuim, dan hoef je niet meer met die doosjes te werken. Hij werkt dan als extra circulatie filter. En natuurlijk voor je verwarming.

De externe filter lijkt mij ook een prima keuze. Al ben ik zelf meer van de Eheim.

Ik weet niet wat voor filtermateriaal er wordt bijgeleverd. Maar probeer er zeker voldoende siporax buisjes in te doen. Superfish crystal max is een voordelige keuze.
Probeer een opbouw van grof naar fijn te maken. Dit zorgt voor een lange standtijd.
 
Ik had altijd de Eheim en nog op 3 bakken hoor. Die voldoen ook prima verder. Ik wilde gewoon eens iets anders en hoorde veel positieve geluiden over deze filter. Daarnaast vind ik de bakken van de JBL prettig en makkelijk werken. Ik kreeg bij de 901 geen pijpjes erbij maar heb wat oud filtermateriaal in de nieuwe overgezet. Dwz de balletjes die in de oude filter zaten.
 
Ok�, ik kijk tegen die tijd dan wel wat erbij wordt geleverd.
Ik heb gelezen dat de filters van Eheim wel eens wat herrie maken, daarom was mijn keuze gauw gemaakt.
 
Over het algemeen behoren de Eheim filters tot de stilste in zijn soort.
Dat lawaai kan door slechte aansluitingingen komen. Of verkeerd gevuld.
Ook moeten mensen wel iets geduld hebben. Mijn ervaring is dat nieuwe filters toch zeker een week of twee moeten inlopen. Ze worden echt sinificant stiller in die periode. Spreek uit ervaring. Ik ben zelfs teruggegaan naar de winkel omdat ik ook vond dat de filter veel geluid maakte. Maar nu is hij stil.
De meeste negatieve racties worden geschreven direct na aansluiten. Daarna zal het veelal over zijn, maar neemt men niet de moeite dit te melden. Dus blijft de negatieve review staan.

Veel succes.
 
Ow oke, daar had ik zelf nog niet bij nagedacht maar je hebt idd gelijk.
Denk dat ik toch voor de JBL CristalProfi Greenline ga, ook omdat deze goedkoper is en (volgens mij) even goed in verhouding met de Eheim filters. Hoor er namelijk veel goede verhalen over.
 
De uitstroom is minder van JBL tov Eheim. Ook als op de doos een soort gelijke waarde staat. Eigen ervaring.
 
De JBL heeft daarnaast een veel grotere inhoud dan de Eheim. Ik merk weinig verschil in het geluid hoor. Beiden hoor je als je er dichtbij staat wel iets.
 
Mondeo zei:
De uitstroom is minder van JBL tov Eheim. Ook als op de doos een soort gelijke waarde staat. Eigen ervaring.

Zou kunnen Alex. Deze 901 heeft 900 liter capaciteit bij 11W. Ik kan dat niet met de Eheim vergelijken omdat mijn Eheim andere capaciteit en verbruik hebben. Ik heb wel begrepen dat het mindere stroomverbruik wel ten koste gaat van de uitstroom. Dus daarom zul je daar dan wel gelijk in hebben. Op de 180 liter hier is er voldoende stroming want de planten door de hele bak bewegen en dat is waar ik weer naar kijk dan ;) .
 
Ik denk inderaad dat je wat problemen hebt met de bacterie cultuur die onvoldoende is waardoor je het niet lekker helder krijgt. Tegen ee licht wazige bak aankijken is echter niet fijn dus ik begrijp heel goed dat je dit wilt oplossen.

Ik denk dat je inderdaad met een extern filter het grootste resultaat kan behalen op het gebied van biologische filtering, dus dat zou ik zeker proberen te gaan invullen.

Ik heb zelf een Eheim Pro 3 staan. Voor mij is geluid ook zeer belangrijk en ik heb wat waardes voor je.
Als ik (mbv smartfone) direct het aantal dB's meet op de Eheim pomp, dan ligt dit tegen de 50dB aan. Mijn pomp is dus zeker niet heel stil. Echter omdat deze onder in de kast van het aquarium staat heb ik deze hele ruimte met geluidsisolerende noppenplaten bekleed en tevens heb ik van dat isolatie schuim (tbv waterleiding) om mijn aquariumslangen gedaan.

Op de buitenzijde van mijn deurtje meet ik nu 30dB en aan de achterkant tussen mijn aquarium en de muur meet ik rond de 33dB.

Dit is voor mij acceptabel en stil genoeg. Hoe JBL zich verhoudt tov Eheim kan ik niet beoordelen, maar mogelijk dat de mede forumgebruikers ook mbv de APP Sound Meter metingen zouden kunnen doen, die helpen in het meest realitsche beeld m.b.t. geluid.

Verder kamp ik ook met alg en NO3 en PO4 tekorten, en die moet je echt omhoog gaan brengen om verbeteringen te krijgen, succes daarmee!
 
  • Leuk
Waarderingen: Hes
Volgens mij is de JBL een prima filter, zoals ik lees. Ik ga dan denk ik voor de 1501, zoals John eerder al aangaf. Als de planten idd voldoende op en neer gaan, het water mooi helder blijft en de waterwaardes goed zijn, is het filter naar mijn idee goed toch?

Ik lees bij de Eheim filters wisselende meningen, bij de JBL filters over het algemeen goede meningen..
 
Ik heb zojuist het nieuwe externe filter besteld (JBL CristalProfi Greenline buitenfilter e1501).

Heb gelijk ook 1L Sera Siporax buisjes besteld en fijn filterschuim voor het standaard filter, die boxjes haal ik er dan uit en doe er dan fijn filterschuim voor in de plaats. De standaard filter werkt dan als extra stroming en wat filtering en opslag van de 2 verwarmingen.
De Sera Siporax komt in een mandje van het nieuwe externe filter voor een betere bacteriehuishouding (allemaal tips van @biljoenblik, thanks daarvoor :) )

Levertijd is 1-2 dagen, ben benieuwd, ik houd jullie op de hoogte :)
 
Leuk! En natuurlijk benieuwd wat het resultaat gaat zijn.

Ben wel benieuwd naar het geluidsniveau, als je daar straks wat over kan zeggen houdt ik mij aanbevolen!
 
@ sschot : Is goed, ik houd jullie op de hoogte :D
 
Max_Aquarium zei:
Volgens mij is de JBL een prima filter, zoals ik lees. Ik ga dan denk ik voor de 1501, zoals John eerder al aangaf. Als de planten idd voldoende op en neer gaan, het water mooi helder blijft en de waterwaardes goed zijn, is het filter naar mijn idee goed toch?

Ik lees bij de Eheim filters wisselende meningen, bij de JBL filters over het algemeen goede meningen..

Tja, heb er zelf 12 draaien, en zit hier met oordoppen in. :D

Nou, dan hadden ze allang buiten gelegen.
Goed gevuld, geen lucht erin, hoor je ze niet,hoor.


En allemaal van Marktplaats af.
 
Wat voor voordelen heeft Sera Siporax meer dan de standaard buisjes die bij de filter geleverd wordt ?
Ik lees wel dat Sera Siporax de nitraat afbreekt maar dat hebben planten juist nodig.
Dat van het filtersponsen geef ik je wel gelijk , dat heb ik ook veranderd in fijnere .

Groet John
 
Uitwendig bezettingsoppervlak van sera siporax:
0,3 m2 per liter

Totaal effectief bezettingsoppervlak:
270 m2 per liter sera siporax

sera siporax� is een volledig biologisch filtermedium voor alle binnen-, buiten- en druppelfiltersystemen en voor vijverfilters. 1 liter sera siporax� biedt evenveel bezettingsoppervlakte voor bacteri�n als bijv. 34 liter keramisch filtermateriaal. Daarom zorgt 1 liter sera siporax� voor meer dan 200 liter kristalhelder en biologisch zuiver aquariumwater. sera siporax� is vooral geschikt voor kleine filters. Grove vertroebelingen door zwevende stoffen vermijdt u met het inzetten van sera biofibres en sera filterwatten als voorfiltermaterialen.

sera siporax� biedt aan ana�robe bacteri�n een bijzonder hoog aandeel aan tunnelstructuren met open pori�n. Zo wordt een ideale verzorging van de bacteri�n met voedingsstoffen en zeer geringe hoeveelheden vers water mogelijk. Binnenin de tunnels is er weinig zuurstof zodat de bacteri�n worden aangezet tot het splitsen van nitraat om voldoende zuurstof te krijgen. Zo breken ze het nitraat voortdurend af en blijft het aquariumwater nitraatvrij. 1 liter sera siporax� heeft dezelfde biologische afbraakcapaciteit als ca. 34 liter keramisch filtermateriaal.
 
Nitraat kan je zelf ook geven,he.
 
@ Bertus : Heb je het over de Eheim of JBL filter? Haha

En de Sera Siporax gebruik ik vooral voor de betere bacteriehuishouding in het aquarium en filter, deze is nu gewoon slecht met het standaard filter..
 
@ Bertus : Duidelijk haha
 
Max_Aquarium zei:
Ik heb zojuist het nieuwe externe filter besteld (JBL CristalProfi Greenline buitenfilter e1501).

Heb gelijk ook 1L Sera Siporax buisjes besteld en fijn filterschuim voor het standaard filter, die boxjes haal ik er dan uit en doe er dan fijn filterschuim voor in de plaats. De standaard filter werkt dan als extra stroming en wat filtering en opslag van de 2 verwarmingen.
De Sera Siporax komt in een mandje van het nieuwe externe filter voor een betere bacteriehuishouding (allemaal tips van @biljoenblik, thanks daarvoor :) )

Levertijd is 1-2 dagen, ben benieuwd, ik houd jullie op de hoogte :)

Kleine aanvulling.

Laat je interne filter voorlopig nog met rust. Eerst je nieuwe filter aansluiten. De oude filter nog zeker 2 weken mee laten draaien, liefst langer.
Pas als je hem echt schoon moet maken, dan de nieuwe blauwe filterschuim er pas in doen.
Anders ben je gelijk je weinige bacterien kwijt.

Voor de rest heb je een goede keuze gemaakt. Ik blijf het volgen.
 
Terug
Bovenaan