Wat is er nieuw

Misvormde guppen, wat nu ?

• Onderwerp starter Onderwerp starter Shantiken
  • Startdatum Startdatum
S

Shantiken

Guest
Ik heb 3 misvormde guppy's. Ze zijn in mijn aquarium geboren, van vrouwtjes die al zwanger waren toen ik ze gekocht heb.
Met uit te groeien zie ik nu dat er 3 een misvormde staart/rug hebben.
Dit komt door inteelt heb ik nu gelezen...
Ik heb 1 bak van 60L waar nu enkel mijn gups in zitten en een bak van 25L waar mijn Betta man en 1 vrouwtje in zitten.
Ik heb al gelezen dat er mensen zijn die deze misvormde vissen dood maken, maar dat vind ik wat wreed omdat ze goed eten en zwemmen. Ze ondervinden dus blijkbaar geen last van hun kromme rugje.
Ik wil nu wel niet dat zij ook jongen krijgen...het gaat om 2 mannetjes en 1 vrouwtje.
Wat zouden jullie doen???...

Hoelang kweek je al?
Heb je gecontroleerd gekweekt?

Zoals ik schreef heb ik hen zwanger aangekocht...

Door bij het kweken de mindere exemplaren op te ruimen houd je de kwaliteit van de soort goed. Natuurlijk is het niet leuk om een vis dood te maken maar als je kweker bent besef je al snel dat dit erbij hoort. Je wilt anderen niet opzadelen met slechte kwaliteit vis die jij geleverd hebt. Doe je dit wel dan ben je snel uitgekweekt.

Hobbygroet Jos Hut

En hoe doet u dit dan?

Dan kun je beter ook de ouderdieren opruimen, deze dragen blijkbaar de defecte genen bij zich.

Dit kan je doen door ze in een bakje water te zetten en kruidnagelolie toe te voegen. Hierdoor vallen ze langzaam weg en merken ze er niets van als ze dood gaan.

@ spruitje 😀at is niet nodig. Een stelletje dat jongen krijgt heeft af en toe ook jongen er bij zitten die niet in orde zijn. Zolang de meeste jongen wel in orde zijn is er geen probleem.
@ shantiken: ik vang de vissen uit het aquarium en sla ze met iets hards op de kop. Ze zijn dan direct dood.

Hobbygroet,
Jos Hut

ik ga met jos mee, de slechte vissen zou ik afmaken. de klap erop techniek is het effectiefst, maar als je dat niet durft is de kruidnagel olie ook een optie.

je kan ze ook eventueel op marktplaats zetten om te vragen of iemand ze wil hebben om als voer te gebruiken.

doe je dit niet, en laat je ze zwemmen en laat je ze weer jongen maken/krijgen, dan blijf je bezig met slechte vissen er tussen te hebben. doen ook zat mensen hoor maar je wilt toch ook wel gezonde en niet misvormde vissen hebben.

Ook ik heb een paar misvormde visjes gehad. Het waren geen guppy's maar zilver molly's. Van de 90 baby's bleken er vier misvormd. Op eentje na heb ik ze ook doodgemaakt. Die ene zit apart en kan niet meer voor nakweek zorgen.

Ik pak altijd een schermesje en hak het koppie er in ��n keer vanaf. Dat vind ik makkelijker dan een klap op de kop geven, want dan ben ik bang dat ik het niet in ��n keer goed doe.

In de natuur zullen de misvormde guppen ook als voer dienen.

Misvorming wordt een dominant kenmerk in je stam als je de misvormden niet verwijderd. Vooral bij Guppen is dit heel bekend.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan