Wat is er nieuw

Mixen Mirco+, Nitraat en Fosfaat?

Peter74

Well-known member
AquaForum Donateur
Lid geworden
31 januari 2015
Kun je deze componenten mixen om zo voor een aantal weken een kant en klare oplossing te hebben? Ik moet nu voor 2 bakken steeds met 3 spuitjes doseren uit 3 flessen en dat zou ik graag terugbrengen naar 2x uit 1 standaardmengsel.

Nitraat kun je mengen met de fosfaat.

Als je de poeders gebruikt neem je normaal 83 en 4 gram. Als je wil mengen neem je een dubbele portie fosfaat, dus 8 gram, en mengt dat. Je kan dan de dosering als vanouds bij de no3 aanhouden. Normaal doseer je altijd een dubbele hoeveelheid fosfaat maar dat hoeft dan niet meer omdat je de hoeveelheid poeder al hebt verdubbeld.
Verhouding nitraat/fosfaat (poeder) is zeg maar dan 10:1.
Dit gaat dus op bij bv de poeders van aquariumbemesting.nl waar je normaal 83 en 4 gram toevoegt op 500 ml. Dat wordt nu dus 83 en 8 gram.

Ik heb nitraat en fosfaat oplossingen die een factor tien in concentratie schelen. Die moet ik dan volgens mij 1 op 1 mengen.

Welke heb je Peter?? Beter gezegd hoeveel poeder voeg je toe op 500ml??

Bij https://planted-box.com/forum/ hebben ze een all in one te koop. dan hoef je niks meer te mengen en voeg je micro en macro in 1 keer toe. Als je met poeders wilt blijven mengen dan hebben ze die ook, maar moet je nog met 2 stock oplossingen werken, micro en macro.

Ja maar die all in one is wel veel duurder dan dat jezelf de poeders gaan maken tot een stockoplossing.

Klopt, het is maar waar je de voorkeur voor hebt.

Natuurlijk, sommigen kiezen voor gemak.

Dank voor de alternatieven, maar ik ben voorzien van vloeistoffen van 2 en 0.2 ppm. De leverancier heeft inmiddels al aangegeven dat er beter niet met de micro's gemend kan worden.

Ik ga van de NO3 en PO4 een hoeveelheid voor een paar maanden mengen. Dat scheelt al 2x afmeten. Dan kan ik daarna altijd nog zien of de verhouding nog wat bijgesteld moet worden.

Ja dat is weer anders dan bij de poeders en dan zul je zelf even moeten rekenen 😉

Met de plantenvoeding moet je beide inderdaad niet mengen.

Henton zei:
Bij https://planted-box.com/forum/ hebben ze een all in one te koop. dan hoef je niks meer te mengen en voeg je micro en macro in 1 keer toe. Als je met poeders wilt blijven mengen dan hebben ze die ook, maar moet je nog met 2 stock oplossingen werken, micro en macro.

Maakt dit profito overbodig of kan dit prima naast elkaar gebruikt worden ?

Het is wel een vrij dure maar makkelijke manier. Zelf kies er dan ook voor om het zelf even te mengen.

Eigenlijk ben ik vooral op zoek naar de toevoeging van nitraat en fosfaat (aangezien deze in profito ontbreken). Misschien moet ik me in zelf mengen verdienen idd.

Dat is heel makkelijk. Je neemt 83 gram nitraatpoeder en 8gram fosfaat en dat los je op in 1 fles van 500ml.
Dan doseer je voor een toevoeging van 20/2 20ml hiervan. Je kan de poeders kopen bij aquariumbemesting.nl.

jessicapilon zei:
Dan doseer je voor een toevoeging van 20/2 20ml hiervan. Je kan de poeders kopen bij aquariumbemesting.nl.

20ml per hoeveel liter ongeveer?

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan