Wat is er nieuw

Modder

Mark.

New member
Lid geworden
8 juni 2024
Berichten
1
Leeftijd
55
Hallo,

Ik heb een klein vijvertje (3m x 1m). Geen enkele ervaring met vijvers, vandaar deze vraag.
Er is altijd een zandlaagje op de onderwaterplanten. Ook op de filter is na enkele dagen bedekt met modder.
Ik kuis de filter dan ook wekelijks. Het water zelf is helder. De planten zitten in manden in doeken en bovenop kiezeltjes.
Mijn vraag : is het normaal dat er zoveel zand in de vijver komt ? Indien niet, enige tips om dit tegen te gaan.
Alvast bedankt voor de tips !

IMG_0044.jpg


IMG_0049.jpg
IMG_0050.jpg

IMG_0047.jpg
 
als je echt schonen vijver wil geen zand in de poten alleen grind filter planten willen nog wel goed doen zonder voeding in het water en wat stroming . en spons filter regel matig schoon maken wil ook wel wat doen eventueel de pomp ook verplaatse elke schoon maak beurt
 
Mark ik denk dat je een groter filter nodig hebt, de beide filters lijken mij wat klein. Het vuil zakt tot op de bodem en op de planten en ook op de filterinlaat ,die mij lijkt net boven of op de bodem ligt.Kijk eens op een site met vijver benodigheden of bij een groot tuincentrum, en dan bij vijverfilters.

Bij een groter en sterker filter wordt de stroming door de vijver ook weer wat sterker, waardoor het vuil ook weer wat meer door de vijver heen stroomt in plaats van nu langzaam neer te dalen.
 
Mark
Kijk eens als voorbeeld eens op internet bij detopshop.nl daar voer je als zoekopdracht bio vijver filter in en dan kom je vanzelf terecht bij een bio vijverfilter filter van 12000 L/H.
Zomaar als voorbeeld.
gr. bert
 
Mark
Kijk eens als voorbeeld eens op internet bij detopshop.nl daar voer je als zoekopdracht bio vijver filter in en dan kom je vanzelf terecht bij een bio vijverfilter filter van 12000 L/H.
Zomaar als voorbeeld.
gr. bert
Een pomp met een capaciteit van 12000 liter per uur lijkt me veel op een vijver van 3 x 1 meter.
 
Dat lijkt mij een misverstand want je kunt de uitlaat van de pomp aan een van de beide lange zijde in de vijver laten lopen, jammer dat we vooraf niet wisten wat de hoogte was.Stel dat de vijver 70 cm. Hoog is dan praat je al snel over 2500 liter inhoud.

Bij een aquarium gaan we soms en vaak ook al tot 5-10x de inhoud in liters per uur rondpompen dus waarschijnlijk zit ik nog aan de lage kant.
 
Het zand probleem kan ik zo niet beoordelen , maar ik zou mijn filter iets hoger zetten en dus niet op de bodem. dan hoef je hem ook minder schoon te maken.
 
Het zand of modder die je benoemt zijn algen .
 
De oorzaak zou je moeten zoeken in bodemslib volgens mij, door afgestorven planten, resten van planten. Verwijderen met een vijverstofzuiger,of de vijver leegpompen en alles handmatig verwijderden,
 
AquaCafe
Help Users
      jessicapilon: zo klusjes zijn weer klaar
      Terug
      Bovenaan