Wat is er nieuw

modderkruipertje 'Pangio kuhlii' ziek?

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Robert1234
  • Startdatum Startdatum
R

Robert1234

Guest
Beste lezers,

Ik heb een modderkruipertje in mijn aquarium die sinds gister avond alsmaar op z'n zij ligt te spartelen.
Het aquarium heb ik overgenomen en staat pas sinds paar dagen in mijn kamer.

De rest van de (20) vissen zwemmen altijd nog gezond rond. ze zijn niet aan het zuurstof happen of iets dergelijks.

PH waarde is 6.8 op het moment. later op de dag is dit meestal 7.0
kH is 7.

zijn er misschien water waardes waar ik extra op moet letten?
Of is dit slangetje ziek?

Ik maak me wel beetje zorgen of ie blijft leven 🙁
 
Mijn modderkruiper is overleden ook omdat hij de zelfde symptomen had die je nu beschrijft , ik kwam er ook niet uit wat het was , ik dacht dat het misschien aan mijn bodem lag omdat ik toen grind had , maar dat weet ik niet , mijn modderkruiper werd ook grauw van kleur , hopelijk blijft je modderkruiper leven 🙁
 
Ja precies dat idee heb ik ook. Ik heb ook grind 4-6mm in mijn bak.
Heb inderdaad het idee dat een 'modder'kruiper er niet veel mee kan en om zich in te graven is het te grof heb ik het idee.

Wel had de vorige eigenaar ook grind, dus dat is dan ook wel weer apart.

Geen idee wat ik nu het beste kan doen... eigenlijk alleen maar afwachten.
 
Mijne doen het prima op grind. Denk alleen dat deze niet meer is te redden !
 
Nog advies wat ik nu het beste kan doen ?!?!

heb em nu in een bakje met aquarium water gelegd in het donker met wat vissenvoer erin.
Hopelijk kalmeert hij zo en eet ie misschien nog wat.

Beetje een rot gezicht om hem zo te zien spartelen 🙁
 
Zou geen vissenvoer in het bakje doen want dat vervuilt het kleine beetje water heel snel natuurlijk en is niet goed.

Ben geen expert maar lijkt bij z'n kieuwen en anus ook verkleuring te zitten wat niet hoort,ik zou dat diertje doodmaken.
 
Je heb de bak pas?

en staat pas sinds paar dagen in mijn kamer.!?

Heb je al nitriet gemeten.
Is in feite nog niet goed ingedraait?

Ververs eens 1/3 water.
En meet de waterwaarden.
 
Ik voel hem al aankomen......


Hoe groot is die bak eigenlijk ?
 
Ik denk ook dat et beste is om em te euthanaseren... 🙁

voor de duidelijkheid:

Het aquarium heb ik overgekocht en staat een sinds een paar dagen in mijn kamer.
Het aquarium is dus verhuisd en niet helemaal nieuw gestart.

Het water is 24 uur gefilterd voordat de vissen uit de verhuis bak in het aquarium gingen.
Met toevoeging van: startbacteri�n, middel om kraanwater geschikt te maken, oud filter materiaal en iets van 30L 'oud' aquarium water.
(2/3 weken is optimaal uiteraard, maar zolang kan ik de vissen niet in een donkere bak laten zitten.)

-- aquarium is 120 x 40 x 40... ruimte zat voor 1 slangetje.

-- Nitriet waarde (NO2-) is zo'n 1 tot 4... dit afgelezen van een test trip... vind erg lastig om hier een precieze waarde vanaf te lezen.
Het is in ieder geval geen extreme waarde.

Verder heb ik nog geen idee hoe ik zo'n beestje zou moeten euthanaseren... mocht dat de beste optie zijn.

🙁
 
No2 moet 0 zijn,misschien zijn er door de verhuizing wel enorme afvalstoffen vrijgekomen en is dit gehalte veel te hoog maar weet ook niet hoe ik je meting van 1 tot 4 moet zien...

Vis in een stuk keukenrol doen en met iets zwaars een flinke klap geven als het nodig is...
Zijn er nog andere bewoners en hoe gedragen die zich?
 
uhm... ja... hij is overleden.... 🙁
voelt niet bepaald goed...

bewoog erg langzaam met zn kieuwen... en even later helemaal niet meer.

ik betwijfel of dit kwam door nitriet, aangezien de test strip zeer weinig aangaf... ook zou het effect moeten hebben op andere vissen.
Tevens staat het aquarium er pas 4 dagen met vers water.
stres door verhuizen? geen idee, kan niet veel anders bedenken.

ik zal sowieso het water komende weken aantal keer verversen tot de bak volledig is ingedraaid... en dan om de 14 dagen standaard.
Ook kan ik bij waterweelde (bekende aquarium winkel) mijn water laten testen.

Zal ook een nauwkeuriger test halen voor nitriet met zo'n druppelaar.
Lijkt mij dat het belangrijk is om die waarde in de gaten te houden.
 
In een ingedraaide bak zou je geen nitriet moeten meten.
 
Robert1234 zei:
Ik denk ook dat et beste is om em te euthanaseren... 🙁

voor de duidelijkheid:

Het aquarium heb ik overgekocht en staat een sinds een paar dagen in mijn kamer.
Het aquarium is dus verhuisd en niet helemaal nieuw gestart.

Het water is 24 uur gefilterd voordat de vissen uit de verhuis bak in het aquarium gingen.
Met toevoeging van: startbacteri�n, middel om kraanwater geschikt te maken, oud filter materiaal en iets van 30L 'oud' aquarium water.
(2/3 weken is optimaal uiteraard, maar zolang kan ik de vissen niet in een donkere bak laten zitten.)

-- aquarium is 120 x 40 x 40... ruimte zat voor 1 slangetje.

-- Nitriet waarde (NO2-) is zo'n 1 tot 4... dit afgelezen van een test trip... vind erg lastig om hier een precieze waarde vanaf te lezen.
Het is in ieder geval geen extreme waarde.

Verder heb ik nog geen idee hoe ik zo'n beestje zou moeten euthanaseren... mocht dat de beste optie zijn.

🙁

Balen van het visje...

Misschien bedoel je dit ook, maar heb je een draaiend fiter meegekregen (dwz, het filter uit de bestaande bak en hooguit ~30 minuten stilgestaan)?

Gefilterd water zegt me niet zoveel, oud aquarium water neem je mee voor de waterwaarden niet voor de bacterieen. 30 lite in een 1.2m bak is dan alleen niet erg veel natuurlijk Die bacterieen zitten amper in je water maar in je filter en gedeeltelijk ook in je bodem. Heb je de bodem ook mee?

NB 'middel om kraanwater geschikt te maken' is in Nederland onzin, niet nodig en alleen maar leuk voor de LFS.

Startbacteri�n zijn normaal gezien ook niet nodig, als je een aquarium een kort stukje verhuist met filter en al, maar in dit geval misschien wel handig. Niet alle opstart flesjes zijn even nuttig. Nuttiger is een handje ingedraaid keramiek uit een draaiend filter, of anders een filterspons meenemen of uitknijpen, maar wellicht hebje dit al gedaan.
 
Robert1234 zei:
uhm... ja... hij is overleden.... 🙁
voelt niet bepaald goed...

bewoog erg langzaam met zn kieuwen... en even later helemaal niet meer.

ik betwijfel of dit kwam door nitriet, aangezien de test strip zeer weinig aangaf... ook zou het effect moeten hebben op andere vissen.
Tevens staat het aquarium er pas 4 dagen met vers water.
stres door verhuizen? geen idee, kan niet veel anders bedenken.

ik zal sowieso het water komende weken aantal keer verversen tot de bak volledig is ingedraaid... en dan om de 14 dagen standaard.
Ook kan ik bij waterweelde (bekende aquarium winkel) mijn water laten testen.

Zal ook een nauwkeuriger test halen voor nitriet met zo'n druppelaar.
Lijkt mij dat het belangrijk is om die waarde in de gaten te houden.

je moet nu van de bak afblijven.
Je bent aan het indraaien.
Pas verversen als je nitrietpiek geweest is.
Dan alle waarden meten.
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan