'Moderne' vijver filters ?...


J

Javis

Guest
Hallo,

Is er hier iemand bekend met een Ubbink BioPressure 6000 vijver filter ?

Ongeveer 15 jaar geleden installeerde ik m'n eerste vijver. Werkte met 'n pomp, filter en beekloop. Het filter bestond o.a. uit actieve kool dat ik zelf diende toe te voegen en af en toe vernieuwen. De vijver is 'n paar jaar later jammerlijk ten onder gegaan door lekkage (vijverfolie).

Net weer begonnen om toch weer 'n nieuwe vijver te creëren (het bloed kruipt). Nu heb ik 'n Ubbink Biopressure 6000 gekocht maar ik kan niets vinden in de handleiding over het zelf toedienen van filter matriaal zoals b.v. actieve kool.

Zijn vijver filters in de loop der jaren zo 'modern' geworden dat je zelf geen filter matriaal meer hoeft toe te voegen ??..... I.e. In- en -Uitvoer slang aankoppelen, pomp aanzetten en draaien maar ??.....

Hartelijk dank voor enige opheldering !

Groet,
Jan
 
Actieve kool heb je inderdaad niet nodig, hooguit om een keer medicatie uit het water te filteren. Maar dat was 15 jaar geleden ook al het geval :DD

De Biopressure van Ubbink ken ik niet, maar als ik op internet kijk lijkt mij dit een compleet systeem (incl UV-C) voor een kleine vijver (1 tot 2 m3). Nadeel van dit systeem is wel dat het een zogenaamd druk systeem is, vergelijkbaar met een extern filter voor het aquarium. Dit maakt onderhoud erg lastig, wellicht is een filter uit de Filtramax serie van Ubbink een betere keuze.
 
Een filter voor een aquarium of vijver zijn wat werking betreft nagenoeg gelijk. Een filter werkt met een mechanisch voorfilter om deeltjes uit het water te filteren, daarna komt biologisch filter materiaal om ammoniak -> nitriet -> nitraat om te zetten en daarna komt eventueel nog chemisch materiaal zoals de actieve kool die je noemt. Bij een vijver zit er vaak nog een UV-C lamp tussen voor het doden van bacterien, parasieten en alg. Dat chemisch filteren is niet altijd nodig. Actieve kool bijvoorbeeld is goed in het verwijderen van medicijnen en ook voor het helder maken van verkleurd water door hout of turf maar neemt ook wat voedinggstoffen weg voor de planten. Vaak gebruik je dit dan ook tijdelijk.

Wat onderhoud betreft, het mechanische gedeelte dien je periodiek uit te spoelen. Het biologische gedeelte doe je niets aan en het chemische gedeelte zal je aan de hand van wat je gebruikt periodiek moeten vervangen of regenereren.
 
Hartelijk dank voor de reacties ! Hier wordt b.v. totaal niet over gerept in de handleiding van de Biopressure. Ik had 'm al gekocht omdat ik zo'n zelfde had bij mijn eerste vijver. Dat was geen drukfilter) maar wel met zo'n vuil water kijkglaasje. Nu kun je dat ook weg laten lopen doormiddel van 'n draaiknop. Dat filter heeft bijna 3 jaar prima z'n werk gedaan.

Ik heb de boel aan de gang en 't lijkt allemaal goed te werken. Ik wil wel 'n andere pomp kopen omdat er niets te regelen valt aan die Xtra 2300 die ik nu heb. Er komt teveel water uit 't reservoir van de beekloop. Spat alle kanten op. Waarschijnlijk wordt 't 'n SuperEco T2.800. Daar valt vanalles aan te regelen en je kunt 'm zelfs uitelkaar halen om schoon te maken.
Blij dat ik wat meer weet over 'moderne' filter systemen. Nogmaals dank ! :petjeaf:
 

Terug
Bovenaan