Wat is er nieuw

Moedeloos, vissen gaan dood!

Paultje

Active member
Lid geworden
5 februari 2025
Leeftijd
65
Sinds februari leuke vijver ingericht, ongeveer 5000 liter. Met meerdere lelies, krabbescheer, waterpest en andere planten langs de kant zoals gele lis. Verder heb ik een kleine beekloop en een waterval via een biologisch filter met lavasplit welke achter het drukfilter is geplaatst. Tevens een extra zuurstofpomp. Alles lijkt dus prima in orde. Alle waterwaardes zijn tiptop, gemeten met een Sera vloeistof testkit. Visbestand bestaat uit een 15tal goudvissen, enkele goudwindes, shubunkins en serasa’s. Allemaal kleine maatjes, alleen de goud windes zijn 15-20 cm.
Een maand of twee geleden begonnen de problemen, een schimmelinfectie. Betreffende visjes in quarantaine gezet en behandeld met Esha 2000. Geen effect, visjes gingen dood evenals een derde en vierde. Vijver toen behandeld met Sera Omnipur A. Dat leek de oplossing want geen schimmelinfecties meer gezien. Na de behandelperiode het water via actieve kool behandeld en 30% waterwissel gedaan.
Twee weken later begon de een na de andere vis zich sloom en teruggetrokken te gedragen en gingen dood. Elke dag vond ik er een of meerdere, meestal goudvissen soms nog niet oranje verkleurd. Ook een Serasa moest er aan geloven. De vissen geen enkel uiterlijk ziektekenmerk dus het moet wel een parasitaire infectie zijn zou je zeggen. Wederom geen andere keus dan de vijver de behandelen. Nu met Colombo Alparex. Kuur van 2 dagen en een week laten doorwerken. Zit nu op dag vier na de start van de behandeling. Het product werkt snel en dat leek ook zo te zijn tot gisteren de volgende vis weer de symptomen vertoonde. Je krijgt ervaring in het observeren van het gedrag en de afloop!
Vanmorgen deze vis uit z’n lijden verlost want hij was meer dood dan levend.
Hoor graag of jullie tips hebben over mogelijke andere oorzaken en oplossingen.

Ik vermoed dat je filter onvoldoende verwerkt en dat (dus) je waterwaarden het probleem zijn.
Heb je een overzichtfoto van je vijver+filter?
Hoeveel en wat voor planten heb jein je lavafilter?
Wat zijn de afmetingen van je vijver?

Je krijgt ervaring in het observeren van het gedrag en de afloop!

Mooi , dan weet je intussen ook dat "medicijnen" niet de oplossing zijn 😉

Fijn, heb je verder ook nog iets zinvols te melden!

Ik vermoed dat je filter onvoldoende verwerkt en dat (dus) je waterwaarden het probleem zijn.
Daar kan je gelijk in hebben. Ik begrijp inmiddels uit andere bronnen dat het zelf gemaakte biologische filter ook kan vervuilen met slechte bacteriën. Ik zal het direct uitschakelen en ook het biologische gedeelte in het drukfilter lichtjes schoonmaken. Een grote waterwissel doen en een soort van nieuwe opstart doen.

Loopt er regenwater in je vijver?
bij een bui na een langere tijd droog kan het eerste water behoorlijk veel verontreinigingen bevatten

Dat ben ik met je eens. In zoverre kunnen ze helpen maar dan moet je wel weten waartegen je het inzet want dat kan vaak van alles zijn. Vaak voegt men op de gok iets toe en dat is dan weer niet zinvol.

Alle waterwaardes zijn tiptop, gemeten met een Sera vloeistof testkit.

En wat zijn de waardes precies?

De vissen geen enkel uiterlijk ziektekenmerk dus het moet wel een parasitaire infectie zijn zou je zeggen.

Maak eens wat foto's, plaatje zegt meer dan 1000 woorden.

Daar kan je gelijk in hebben. Ik begrijp inmiddels uit andere bronnen dat het zelf gemaakte biologische filter ook kan vervuilen met slechte bacteriën.

Ik zou op zoek gaan naar andere bronnen.

Ik zal het direct uitschakelen en ook het biologische gedeelte in het drukfilter lichtjes schoonmaken.

Zou zo veel mogelijk van filters afblijven als er genoeg doorstroming is.

Ik ben het met Catfishfreak eens, dat je je filter beter laat draaien. Verder verwijs ik naar mijn eerdere post:

En die had ik er nog niet bij vermeld: wat zijn de afmetingen van je filter?

En wat zijn de waardes precies?

pH 8, GH 9 en KH 10

Maak eens wat foto's, plaatje zegt meer dan 1000 woorden.

Ik zou op zoek gaan naar andere bronnen.

Zou zo veel mogelijk van filters afblijven als er genoeg doorstroming is.

Bijlagen

• 20250528_181229.jpg
    20250528_181229.jpg
    615.8 KB · Weergaven: 21
  • 20250627_155436.jpg
    20250627_155436.jpg
    465.6 KB · Weergaven: 19
  • Afbeelding van WhatsApp op 2025-04-22 om 15.05.48_4995bf23.jpg
    Afbeelding van WhatsApp op 2025-04-22 om 15.05.48_4995bf23.jpg
    322.2 KB · Weergaven: 18
Ok, dat vertelt me héél veel en sorry, ik ga de boodschap niet verzachten, maar als je wilt dat je vijver en je vissen gezond worden, zal je de volgende zaken moeten aanpassen:
Je filter is véél te klein. (Dat moet ongeveer 1/4 tot 1/3e van je vijver zijn met jouw hoeveelheid vissen.)
Je hebt véél te weinig planten. Die verwerken de nitraat en fosfaat die door je filterbacteriën worden geproduceerd.(En dan heb ik het over snelgroeiers, niet uitsluitend 'sier'planten.)
Je hebt te veel onbedekt oppervlaktewater. Dat is voor de ziektes niet echt van belang, maar wel goed tegen algen en geeft beschutting aan de vissen.
Ik zie dat je je vissen voert. Helemaal zonder zal niet gaan, maar onder huidige omstandigheden is elke korrel voer méér die je erin gooit dan strikt noodzakelijk, vergif (omdat je filter het niet aankan). Probeer dus het absoluut minimum op te zoeken.

Ik kan wel wat mogelijkheden verzinnen om e.e.a. aan te passen, zeg het maar als je eraan toe bent om dat te horen.

N.B. de waarden die je geeft, zeggen niets over het vermogen van je filter. Nitriet, ammoniak, nitraat en fosfaat zijn de waarden die van belang zijn. (NO2 en ammoniak moeten 0,0 zijn, nitraat en fosfaat worden door de filterbacteriën gevormd en door planten opgenomen en zijn veel minder giftig.)

Goudvissen zijn karperachtigen en kunnen het vijverwater sterk vervuilen. Je zal dus voor je goudvissen een goed filter moeten bieden met voldoende capaciteit. Verder hebben karperachtigen de neiging om in de bodem te woelen en eten graag van de zuurstofplanten.

Ok, dat vertelt me héél veel en sorry, ik ga de boodschap niet verzachten, maar als je wilt dat je vijver en je vissen gezond worden, zal je de volgende zaken moeten aanpassen:
Je filter is véél te klein. (Dat moet ongeveer 1/4 tot 1/3e van je vijver zijn met jouw hoeveelheid vissen.)
Je hebt véél te weinig planten. Die verwerken de nitraat en fosfaat die door je filterbacteriën worden geproduceerd.(En dan heb ik het over snelgroeiers, niet uitsluitend 'sier'planten.)
Je hebt te veel onbedekt oppervlaktewater. Dat is voor de ziektes niet echt van belang, maar wel goed tegen algen en geeft beschutting aan de vissen.
Ik zie dat je je vissen voert. Helemaal zonder zal niet gaan, maar onder huidige omstandigheden is elke korrel voer méér die je erin gooit dan strikt noodzakelijk, vergif (omdat je filter het niet aankan). Probeer dus het absoluut minimum op te zoeken.

Ik kan wel wat mogelijkheden verzinnen om e.e.a. aan te passen, zeg het maar als je eraan toe bent om dat te horen.

N.B. de waarden die je geeft, zeggen niets over het vermogen van je filter. Nitriet, ammoniak, nitraat en fosfaat zijn de waarden die van belang zijn. (NO2 en ammoniak moeten 0,0 zijn, nitraat en fosfaat worden door de filterbacteriën gevormd en door planten opgenomen en zijn veel minder giftig.)
Ik ga heel graag op je aanbod in. Echter staar je niet blind op de eerste foto. Deze is van eind mei en dus niet geheel representatief. Bedoel je dat het biologische- of drukfilter te klein is. Voor zover ik heb kunnen berekenen is de inhoud rond de 5000 liter. De vijver bestaat uit een ondiep (30cm) en een diep (1m) gedeelte. Drukfilter is een Vt - drukfilter 6000. Wat me wel opvalt is dat de waterpest niet zo snel groeit als ik had verwacht. De vijver staat onder een boom en is beschut tot in de middag.
Hoeveelheid voeding vind ik lastig. Geef ze nu in de zomer 's morgens wat flakes en 's avonds wat korrels. Maar wat is teveel? Ze hebben het binnen 5 minuten op!
Je inbreng wordt zeer gewaardeerd.

Zonder op filtratie in te gaan zijn wat meer waterwaardes wel nodig.
Nh3/4, no2, no3 en po4 op zijn minst.

Ook graag wat duidelijkere foto's van de vissen, voor de hoeveelheid voer die je geeft lijken ze wat mager maar dat is slecht in te schatten op de foto's.

Echter staar je niet blind op de eerste foto. Deze is van eind mei en dus niet geheel representatief.

Onze antwoorden hangen af van de data die jij aanlevert.

Als de data die jij aanlevert niet representatief is zullen onze adviezen dat ook niet zijn...

Ik heb (schat ik) 4x zoveel vissen als jij, en ik voer 1x daags een 15ml maatschepje per keer. En dan sla ik wel eens een dag over. Ze hebben het binnen 1,5 minuut op. Vergeet niet dat je vissen ook muggenlarven, insecten, stuifmeel, planten etc bij snoepen in een buitenvijver!
Het aantal snelgroeiende planten mag 1/4 tot 1/3 e van je vijver innemen, dus niet alleen waterpest op de bodem maar ook: https://schonevijver.nl/contents/nl/d49_moerasplanten.html.

Op zich lijkt je pomp voldoende, maar de filtercapaciteit is onvoldoende.
Ik vermoed dat die pijp van je filter onderin die bak uitstroomt en dan het water door die bak naar boven drukt? Dan zou ik denk ik die bak een eindje verderop zetten en een beekverbinding maken (hoe langer hoe beter) tussen de uitstroompijp van je bak met een lavabedding naar je watervalletje met snelgroeiende moerasplanten, bijv gele lis, dotterbloem, ranonkel, waterweegbree, kalmoes, zegge. Voordewerking van je watervalletje maakt dat niet uit, maar het vergroot je filtervolume aanzienlijk.
Redelijk eenvoudig te maken met gedeeltelijk ingraven en de rand met ecolat en waterdicht maken met vijverfolie. Beekbedding moet dan tenminste 30cm diep zijn, met 20 cm lavasplit en 10 cm vrijstromend water.
Je filterbak ontfermt zich dan over mechanische en gedeeltelijk biologische filtering, maar je beekbedding pakt ook nog een stuk filtering voorzijn rekening, waarbij de planten zorgen voor het wegfilteren van je nitraat en fosfaat.

Ik denk dat je het eerder in de watertemperatuur moet gaan zoeken .
Daar heb je in zekere zin gelijk in, aangezien een hogere temperatuur zorgt voor een versnelde groei van ziektekiemen. Maar door een beter filter versterk je de afweer van de vijver: de filterbacteriën zorgen voor een verlaging van het aantal ziektekiemen.
Maar ook meer drijfplanten zorgen hiervoor: meer schaduw, minder stress.

Daar heb je in zekere zin gelijk in, aangezien een hogere temperatuur zorgt voor een versnelde groei van ziektekiemen. Maar door een beter filter versterk je de afweer van de vijver: de filterbacteriën zorgen voor een verlaging van het aantal ziektekiemen.
Maar ook meer drijfplanten zorgen hiervoor: meer schaduw, minder stress.
Daar ben ik het niet mee eens , de ziektekiemen wek je alleen maar aan door meer te gaan filteren (dat krijg je in een vijver toch nooit voor elkaar omdat dat een ongecontroleerde situatie is met vele variabelen) , als je niks doet , bepaald de natuur wat er moet gebeuren , nu ga je zelf een richting aangeven en die richting is altijd minder gunstig .

Het enige een waterplas nodig heeft is :
-zon
-water met voldoende zuurstof (>4 mg/l)
-inrichting met planten
-mineralen en sporenelementen (die zitten NIET in kraan of grondwater)
-VOER c.q. belasting , dit is het belangrijkste om van de algen af te geraken
-en een beetje gezond verstand
-en het zelfreinigend vermogen omarmen .

oja : met gezond verstand bedoel ik dat je geen handelingen moet gaan doen die een impact hebben op het micro-bioom , het is heel makkelijk dit te verwoesten , maar oh moeilijk dit terug goed te krijgen .

en het voer zorgt ervoor dat je water actief wordt , lui water is vatbaar voor vanalles (door te weinig concurrentie in de waterkolom)

ik heb nog vijvers die maar wat liggen te niksen , het verschil met de andere is enorm (en op zich zijn die ook nog wel mooi hoor, maar tis niet hetzelfde )

vroeger was er een hele mooie site van een koivijver online , die werd aangelegd , gevuld , aangeplant en direct flink met koi bezet , gevoerd en de vijver vertrekt dan gewoon als een tierelier (en dus ook zonder de algen), die maken gewoon geen kans . Dat principe pas ik ook nog steeds toe .

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan