Wat is er nieuw

Moeite met GH vs. KH waardes

• Onderwerp starter Onderwerp starter Steve Declerck
  • Startdatum Startdatum
S

Steve Declerck

Guest
Hallo,

Ik heb moeite met het begrijpen van de KH en GH waardes.

Zoals je al weet ben ik bezig met een nieuwe opstart. Voor de KH waarde heb ik een druppeltest, voor de GH niet, maar die ga ik vandaag nog kopen. Ik heb het dus nog even moeten doen met een teststrookje.

Na 2 weken ben ik de waterwaardes gaan meten, alles zal er redelijk uit, behalve de GH. Even opsommen:

KH van het kraanwater = 11 Duitse graden, na 11 druppels sloeg de blauwe kleur overtuigend om naar een fel oranje kleur.
KH van het aquariumwater, met 3 stenen erin, een aquasoil, planten en CO2 installatie = 3 Duitse graden.

Dat is al een eerste iets wat ik niet begrijp. Dat is dus hetzelfde water wat uit de kraan kwam die in het aquarium ging, weliswaar met een 4 ml Colombo aqua start per emmer, om de schadelijke stoffen te verwijderen. Hoe kan dit zo gaan verschillen? Zelfde druppeltest.
De GH op het teststrookje was > 21° aangezien de 4 kleuren paars bleven.

Om de GH naar beneden te krijgen heb ik een osmoseapparaat gekocht en 1/3 water eruit gehaald en vervangen door osmosewater. Die test zag er dan al beter uit, zie onder. Ik heb de huidige waardes omcirkeld. Nu heb ik ipv 4 paarse hokjes, 3 en 1 groene.
Probleem echter nu is dat de KH nog gezakt is. Als ik nu de druppeltest herhaal, dan slaat na 2 druppels het water al om naar een heel lichte gele kleur. Dat zou dus willen zeggen dat de KH slechts 2° meer is, iets wat het teststrookje ook min of meer aangeeft. De PH zit ook wat aan de lage kant.

En nu komt het, dit begrijp ik dus echt niet, als ik het goed begrijp geven KH en GH beide de hardheid aan van het water. Als KH de hoeveelheid kalk is in het water en GH de totale hardheid is van alles wat zich in het water bevindt, hoe kunnen beiden dan zoveel verschillen?

Ik heb volgende redenering gevolgd :

Stel KH = x
en GH = x + y + z,

Als de KH, dus x heel laag is, en GH de som is van x, y en z, dan wil dat eigenlijk zeggen dat y of z, of allebei dan moeten hoog zijn om aan een som te komen die hoog is, aangezien de ene factor x heel laag is. Daar begrijp ik niks van, hoe de KH kan laag zijn en de Gehele Hardheid dan toch kan hoog zijn, aangezien die beide toch hand in hand gaan ? :S

Ik zie dat er ook wat Chloor in zit, maar dat verdampt als ik me niet vergis?

Dank bij voorbaat moest iemand me even kunnen duidelijk maken wat dit KH / GH vraagstuk inhoudt.

615eK8yBF7L._SL1056_.jpg

Die teststrookjes zijn verre van betrouwbaar. Ik zou eerst je water testen met een druppeltest.

Idd, heb ik ook vermeld in m'n bericht.

Logisch je maakt gebruik van een soil, die trekt de KH naar beneden omdat deze een bufferend vermogen heeft (CEC).
En de kalk in het water is het 1e wat buffert en de mineralen (GH) in veel mindere mate. Dat is ook de reden waarom de ph zakt.

Goedemorgen steve.
Vraag: woon je in belgie of nederland?

Hey Twaggy, in België ja...

Hallo Cornelius, ok, dat verklaart alles, bedankt. Trek ik me dan best niks van aan en komt goed op termijn? Thx !

Ah ok dat verklaard de aanwezigheid van chloor. Verdampt als het goed is wel bij veel luchten. Anders heb je daar ook flesjes voor. Of ze werken weet ik niet heb ze in NL niet nodig

Twaggy, ok, bedankt, hebben jullie dus niet in NL, die chloortoevoeging? Ik denk dat ze dat hier doen omdat het een ontsmettende werking heeft, zoals in de zwembaden, maar niet zeker.
Voor alles wat aquarium is richt ik me tot Nederland. Jullie hebben tenminste een werkend forum en webshops. Alle spullen heb ik in NL besteld, we staan helaas nog een heel stuk achter wat webshoppen betreft...

KH en GH zijn ook ingewikkelder dan je op het eerste gezicht zou zeggen.

GH oftewel Gesamt Härte, Total Hardness, Totale Hardheid.

Soms worden alle opgeloste zouten onder de Hardheid geduwt, of groot deel ervan. Wat tot allerlei verwarring leidt. Maar de juiste en meestal ook gebruikte definitie is: Het totaal aan opgeloste aardalkalimetaalverbindingen.

Aardalkalimetalen zijn Beryllium, Magnesium, Calcium, Strontium, Barium en Radium. Maar omdat alleen Calcium en Magnesium in significante hoeveelheden in het water zitten, is het prima om te onthouden dat de GH het totaal van Calcium- en Magnesium-verbindingen is. (Ca en Mg)

De GH wordt meestal uitgedrukt in graden Duitse Hardheid, Maar er bestaan ook Franse en Engelse hardheid etc. Definities enzo doen er niet zoveel toe. wat handig is om te weten is dat 1DH 4,35 mg/l Magnesium of 7,14 mg/l Calcium is.

In het aquarium is de GH vaak verantwoordelijk voor een grootdeel van alle opgeloste stoffen, omdat calcium- en magnesium-verbindingen van nature in grotere hoeveelheden zijn opgelost dan veel andere stoffen. De GH is daarom veel gebruikt als indicator van de totale hoeveelheid opgeloste stoffen. Maar met de komst van goede en goedkope EC/TDS meters is dat achterhaald. Deze geven een veel betrouwbaarder beeld van de opgeloste zouten in het water. Vissen die van nature voorkomen in water met weinig opgeloste zouten noemen we nog steeds zachtwater-vissen. Houd je deze in water met veel opgeloste zouten dan geeft dat op termijn gezondheidsproblemen. En omgekeerd geldt dat ook voor "hardwater-vissen" in "zacht-water" .

Daarnaast zijn zowel Calcium en Magnesium belangrijke voedingstoffen voor planten.
In de natuur is de GH van de meeste stroompjes en riviertjes laag, er zit maar een paar mg/l Calcium en magnesium in. Maar op plaatsen waar de bodem kalkrijk is kan dit veel hoger zijn. Ook in grote meren is door verdamping/concentratie de GH vaak aanzienlijk hoger, net als in kustgebieden door de invloed van zeewater.

De KH oftewel Karbonat Härte, Carbonate Hardness,Carbonaat Hardheid, of TIjdelijke hardheid

In het aquarium komt carbonaten vooral als waterstofcarbonaat/bicarbonaat (HCO3) bij hogere pH-waarden ook een deel als carbonaat (CO3)
Als onderdeel van de GH gaat het strikt genomen alleen om Calciumbicarbonaat (CaHCO3), Calciumcarbonaat (CaCO3), Magnesiumbicarbonaat (MgHCO3) en Magnesiumcarbonaat (MgCO3). Andere carbonaatverbindingen horen niet bij de KH omdat immers alleen Calcium en Magnesiumverbindingen tot de Hardheid behoren.

Voor het aquarium is de KH op twee manieren belangrijk:
1. Als belangrijkste onderdeel van het zuurbufferend vermogen. Carbonaten reageren met zuren waardoor deze geneutraliseerd worden, hierdoor wordt voorkomen dat de pH snel kan dalen.
2. Om samen met de pH de CO2 waarde te bepalen. Bij elke pH hoort een bepaalde verhouding tussen CO2 en HCO3. Door de pH en de KH te meten kun je dus de CO2 waarde bepalen.

Voor beide geld dat we niet zoveel hebben aan de officiële KH. Alle carbonaten zijn daarvoor belangrijk, of ze nou wel of geen officieel onderdeel zijn van de hardheid.

Watertesten
Mooi die theorie, maar in de praktijk bepalen we GH en KH meestal met een testje. en die werken met scheikundige reactie. En in water waar allerlei stoffen zitten worden die reacties soms ook beïnvloed.

Om bij de KH te beginnen.
een KH-test is een zuur met een pH-indicator. Elke druppel reageert met carbonaten(of andere basen) tot ze allemaal verbruikt zijn, dan daalt de pH sterk en verkleurt de indicator vloeistof. Wat een KH-test dus eigenlijk meet is het zuurbufferendvermogen. met een mooi woord heet dat Alkaliniteit. Nou vormen carbonaten meestal het leeuwendeel van het zuurbufferendvermogen, maar andere stoffen heb ook een bufferende werking, bij filtering over turf bijvoorbeeld worden KH-testen minder betrouwbaar om de hoeveelheid carbonaten (HCO3/CO3) vast te stellen.
Alkaliniteit = KH + overige HCO3/CO3 + overige (geconjugeerde) basen. Filtering over turf verhoogt de laatste categorie.

De GH wordt meestal gemeten door een complexvormer (vaak EDTA een chelaat dat we ook uit plantenvoeding kennen) en een indicatorvloeistof. Elke druppel EDTA oplossing gaat een complex aan met een vaste hoeveelheid magnesium en/of calcium in het water. Als alle calcium en magnesium op is trekt het EDTA ook ionen uit de indicator vloeistof waardoor deze van kleur verandert. De bekende kleuromslag. Bij extreme pH waarden kan de GH test minder betrouwbaar worden omdat de gevormde complexen minder stabiel worden. Ook zullen andere stoffen die een complex kunnen vormen met EDTA zoals ijzer, koper etc. de test beïnvloeden. Meestal zijn deze alleen als sporenelement aanwezig en is het effect dus beperkt. Maar als er bijv veel koper in het water zit bëinvloed dat het testresultaat.

Voor beide druppeltesten is het ook belangrijk om te beseffen dat ze altijd naar boven afronden, bij een hardheid van 5.3 zal pas bij de 6de druppel een verkleuring optreden en meet je dus 6.

Overigens zijn teststripjes niet perse minder betrouwbaar dan druppeltesten, de scheikundige principes zijn in veel gevallen hetzelfde. Vaak is wel de schaalverdeling op een teststripje beperkt en dus minder nauwkeurig. All-in-one strips, waarmee je (bijna) alle waarden in 1 keer kunt meten zijn wel notoir onbetrouwbaar, maar speciale stripjes voor bijv de GH werken ook met een kleuromslag net als druppeltesten.

Conclusie
GH is het totaal aan calcium en magnesium verbindingen in je water. De GH is betrouwbaar te meten maar als waterwaarde wat achterhaald. De laatste jaren is GH steeds meer verdrongen door TDS/EC wat een veel betrouwbaarder beeld geeft van het totaal aan opgeloste zouten in het aquarium.

Het idee dat de KH onderdeel is van de GH kunnen we voor het aquarium beter loslaten, wat we meten met een KH-test is eigenlijk de alkaliniteit. Hoe hoger de alkaliniteit hoe stabieler de pH. De meeste zuren worden immers gebruikt om de buffer op te lossen waardoor de daling van de pH wordt beperkt.
Om je CO2-waarde te berekenen kun je de KH gebruiken mits er niet teveel andere stoffen in het water zitten die bijdragen aan de alkaliniteit.

En dan nog waarom je KH zoveel lager is in het aquarium:
De KH in je aquarium is lager dan het kraanwater door de zuren uit je soil. HCO3 is een anion (negatief geladen deeltje) en de KH wordt dus niet direct beinvloed door de CEC (cation exchange capacity) Dat heeft alleen effect op positief geladen deeltjes (kationen).

De hoge CEC waarde van de soil beinvloed mogelijk wel de GH van je aquarium water, Magnesium en Calcium zijn beide positief geladen en kunnen dus door de soil worden vastgelegd/uitgewisseld.

Bedankt voor de uitleg, klinkt allemaal heel ingewikkeld als ik het zo lees. Zouden die waardes zich stabiliseren, wat de werking van de soil betreft?
Of doe ik best nog enkele waterwissels?

Laatst bewerkt door een moderator:
Na verloop van tijd wordt het effect van de soil minder, zeker als leidingwater gebruikt gaat dat vrij snel. Maar inprincipe groeien veel planten beter in zacht en lichtzuur water. Dat is ook reden dat soil dit met je waterwaarden doet, het is er speciaal voor ontwikkeld.

Ok ja, thx, makes sense, maar wordt dat dat geen linke soep als je er vissen in plaatst? Echter, heel zuur is het natuurlijk niet

Dat is natuurlijk afhankelijk van welke soort vis. Maar voor een groot deel van de gewone scholenvisjes is een pH tussen 6 en 7,5 ok, en conform de waarden die ze in de natuur tegenkomen.

ok, da's prima, bedankt hoor !!

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan