Moenkhausia pittieri gedrag


Erik1974

Well-known member
Lid geworden
6 augustus 2014
Berichten
346
Locatie
Bilthoven
Sinds 2 weken heb ik 6 Pitieri in mijn rio 240 zwemmen.
2 man en 4 vrouw.

Nu is het geval dat 1 mannetje 2/3 van de bak voor zichzelf opeist. Dit was de eerste week zelfs nog veel erger, de 5 anderen kregen 10 cm zwemruimte en de rest was voor hem.
Ik heb hem na afgelopen dinsdag in een drijfbakje geplaatst om de rest wat rust te geven en gisteren heb ik hem weer vrijgelaten. De aggressie is niet minder geworden maar de andere 5 krijgen nu wel iets meer ruimte maar nog verre van ideaal.
Hij zoekt ook constant het andere mannetje op zodat hij hem kan opjagen/aanvallen.
Is dit normaal de eerst komende tijd of heb ik hier te maken met een extreem geval? Ik zit er aan te denken om volgende week een paar vrouwtjes er bij te halen zodat de groep wat groter wordt maar ik weet niet of dat gaat helpen in dit geval. Het laatste wat ik wil is dat er straks nog meer vissen de hoek in worden gedrukt.

Ik zal vanavond ook nog een foto van de bak maken zoals het er nu bij staat. Ik heb nl. wat meer Braziliaanse klimop neergezet om de zichtlijnen meer op te breken.

IMG_20170318_195630.jpg


IMG_20170318_195630.jpg


Ik krijg de dubbele foto niet weg trouwens....
 
Ik zou je niet kunnen helpen met je vraag maar ik vind je bak wel 'wauw'!
 
Ik zou meer mannen erbij zetten. Wordt de agressie beter verdeeld. En als je plek hebt ook meer vrouwen :D
 
Precies, met 2 mannen zal de dominante constant de zwakkere aanvallen.

Ik zou er nog zeker 6 mannen bij doen en ook ook 6 vrouwen. Dan heb je ook een mooie groep wat in deze mooie bak niet zal misstaan. Hier en daar nog een pluk Javamos en je hoeft nooit meer nieuwe Diamantzalmen te kopen. ;)
 
12 er bij is misschien iets te veel maar klinkt wel goed. Er moet ook nog een groepje altispinosa in. Maar meer kan zeker nog wel.
 
12 erbij is echt wel te doen in deze ba,k zo zwaar is hij niet bevolkt en dat wordt hij ook niet snel. Ook niet met de altispinosa's.
 
Ik ga komende zaterdag wel even naar Amersfoort, minimaal 10 er bij in ieder geval.

Ik gebruik altijd aqadvisor.com en daar kom ik met 18 in totaal inclusief mijn huidige vissen op 80 procent bezetting dus dat moet idd makkelijk kunnen.

Bedankt alvast voor de reacties!
 
Ik hoop wel dat je aan duidelijke mannen kunt komen. Als ze heel klein is dat niet altijd goed te zien. Anders weet ik nog een winkel in Noord-Holland waar ze halfwas dieren hebben, maar dat is een eind rijden voor je.

Ik denk dat je bak nog mooier wordt met een zwart karton achter je bak. Dan zullen de Diamantzalmen er nog meer uit knallen.
 
Zwart karton gaat niet meer lukken maar de achtergrond moet nog veel voller groeien dus daar zie je straks niet veel meer van. Achteraf had ik idd toch liever ook zwart gehad, de folie die er nu op zit is bij normaal gebruik ook donkerder moet ik zeggen,ik had niet verwacht dat het zo licht zou worden. Maar goed, als de echinodorus planten goed gegroeid zijn zie je dat amper nog.

Geslacht onderscheid was goed te zien dus dat gaat wel lukken.
 
Zoals beloofd nog even een up to date foto.

IMG_20170417_210553.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: Rubz
Zou het trouwens niet beter zijn om wat meer vrouwen dan mannen bij te kopen? Ik zit te denken om er 10 bij te kopen, ik vind 18 in totaal wel erg veel worden ook al kan de bak het aan.

Dan zou ik i.p.v. 2 man 4 vrouw gaan naar 6 man 10 vrouw.
 
Zou het trouwens niet beter zijn om wat meer vrouwen dan mannen bij te kopen? Ik zit te denken om er 10 bij te kopen, ik vind 18 in totaal wel erg veel worden ook al kan de bak het aan.

Dat kan wel. Je zal ws ook nog wat nakweek krijgen. Ze fokken tenslotte als konijnen als ze het naar hun zin hebben. ;)
 
Top, ben benieuwd naar nakweek. Ik heb ze i.i.g. al meerdere malen de bosjes in zien duiken :)
 
Dan heb je best kans dat je over een tijdje wat jongen te voorschijn ziet komen.
 
Leuk. Ik heb al een baby visje zien wegschieten maar volgens mij was dat een corydoras panda jong.
 
Wat ook zker kan baten is het onderbreken van de zichtlijn in je bak, de vissen kunnen nu van uiterst links naar uiterst rechts kijken, als je d.m.v. planten een soort van "gordijn" laat groeien, dan is er ook al meer rust in je bak.
 
Ja, vandaar dat ik ook overal die klimop heb neergezet. Grote planten kan ik daar niet kwijt i.v.m. al het hout wat er ligt.
 
De Pittieri's waren helaas uitverkocht. Maar ik moet zeggen dat het al wel wat beter gaat. Ik zie ze nu geregeld met zijn 6-en zwemmen. Het is nu vooral in de ochtend dat het ene mannetje nog erg territoriaal is. Aan het eind van de middag en s'avonds is het veel rustiger nu.
Ik heb zaterdag al wel 6 altispinosus mee kunnen nemen. Dat zorgt ook wel voor wat meer eendracht :).

Over een paar weken kan ik weer pittieri's bij kopen.
 
Ik heb er zo te zien al 2 bij :D

In de filterkamer van de hamburger matten filter zie ik 2 piepkleine visjes zwemmen samen met 2 piepkleine corydoras panda! Aan de afmeting van de panda's te zien zitten die er al wat langer, blijkbaar genoeg te eten.
 
Ik heb er zo te zien al 2 bij :D

In de filterkamer van de hamburger matten filter zie ik 2 piepkleine visjes zwemmen samen met 2 piepkleine corydoras panda! Aan de afmeting van de panda's te zien zitten die er al wat langer, blijkbaar genoeg te eten.
Dat is leuk nieuws. :)
 
Inmiddels zwemmen er al 4 vrij rond in de bak! Ik heb nog niets bij kunnen halen maar ik ga het aantal wel bijstellen. 2 man en 2 vrouw is wel zat denk ik. Ze kweken wel erg hard. En het gedrag is de laatste weken behoorlijk verbeterd.
Komt ook door de altispinosa denk ik. Precies links waar de dominante man zat hebben 2 altispinosa besloten om daar samen te gaan wonen, dus de diamant man is daar ook niet altijd welkom meer :)
 
Ok, bij kopen is niet meer nodig.... Inmiddels zwemmen er 8 jongen vrij rond.... Nog even en ik kan een winkeltje beginnen
 
Het gaat goed daar. ;)
 
Ja blijkbaar vinden ze het water hier wel lekker
 
Nog even een kleine update van mijn kant. Het kweken is nu even afgelopen gelukkig, er zwemmen nu 24! Diamantzalmen rond, de bak is nu vol....als er meer nakweek gaat komen ga ik maar eens een kweekbakje neerzetten zodat ik ze kan gaan verkopen. Voorlopig is het even rustig i.i.g. de huidige nakweek eet volgens mij meteen de nieuwe eitjes op.
 

Terug
Bovenaan