Moet het hout van een stelling behandeld worden?


M

MarlonnekeW

Guest
De komende dagen wil ik beginnen met het bouwen van een (kleine) kweekstelling. De verticale staanders/balken wil ik maken van 44x44mm vurenhout. Wat ik me nu afvraag, moet dit hout nog behandeld worden om het watervast te maken?
Op het internet kom je verschillende meningen hierover tegen en ik weet niet zo goed meer wat ik nu moet geloven.

De planken worden van 18mm dik watervast multiplex (die worden ondersteund door stalen profielen). Deze wil ik rondom voorzien van een laag plakplastik tegen eventuele waterschade. Bij de vuren balken is dat bijna niet te doen. Als ik deze van meerdere laklagen moet voorzien is dat best een werk en als dat niet nodig is, kan ik me dat weer besparen.

Alvast bedankt voor jullie advies!
 
Ik zou ze zelf wel een laklaag geven, maar of het perse nodig is? Ik denk niet perse... Maar hoe groot gaat die stelling worden? Een paar balkjes in de lak zetten is toch niet zoveel werk?

Mijn mening: beter in een keer goed doen, als later (een beetje) spijt... ;)
 
Hoi MarlonnekeW,

Wat leuk om je berichtje te lezen! Ik zit namelijk in een zelfde fase... Ik ben ook druk aan het bedenken hoe ik een stelling kan maken van hout. Ik ga voor een stelling met 4 bakjes van 50 cm en 1 bak van een meter.

Ik zit echter nog bij de vraag of deze balkjes wel stevig zat zijn. Denk jij dat een plank moet of is een extra balkje (dus 3 balkjes) voldoende?

Kun jij aangeven waar jij jou info vandaan hebt en wat je idee�n zijn over de stelling?
 
@Coos:
Het gaat om zes verticale balken van 44x44mm, 150cm hoog en 6 draaglatjes in de diepte van 40cm. De stelling zelf wordt 60x40x150cm en er komen 2 bakken van 60x40x40cm in en eentje erop (voorlopig een Aqua60, die later wordt vervangen door een andere bak). Ik ben vandaag bij de grote Duitse bouwmarkt geweest en daar zeiden ze dat ik ze minimaal 1x in de grondverf en 2x in de lak moet zetten wil ik ze goed beschermen. Dat is dan dus ook weer 3x opschuren tussendoor en toch een paar dagen extra rommel (ik heb geen schuur, dus zal het binnen moeten). Als het echt noodzakelijk is dan wil ik dat best doen, maar als het niet nodig is, vind ik het een beetje zonde van het werk.

De balken zijn verder niet zichtbaar en ik wil de aquariums afdekken met een dekruit, dus de kans dat de balken daadwerkelijk nat worden is heel erg klein.

@Homerno1:
Leuk dat je ook een stelling gaat bouwen! Ik ben begonnen met op internet lezen hoe anderen een stelling maken. Wat ik daar veel tegenkwam, was standaardstellingen die je bij elke bouwmarkt wel kunt kopen. Het lastige is dat deze eigenlijk allemaal dezelfde maat hebben en die past hier niet. Toen kwam ik erachter dat ze bij Hornbach ook stellingen hebben, die je zelf kunt samenstellen, dus losse profielen en planken (voor meer info https://www.hornbach.nl/shop/Stellingen ... zicht.html).
Alleen is het draagvermogen van de planken niet groot genoeg, omdat deze van metaal zijn (dus uit ��n stuk en geen profielen met een houten plank). Ik heb een medewerker om hulp gevraagd en hij was van mening dat je met de profielen ook zelf een omranding kunt maken en hier een stevige plank in kunt leggen. Dit had weer het nadeel dat, omdat je ze met schroeven in de verticale profielen moet vastzetten, je de hoeken allemaal verstek moet zagen, wat best lastig is met behoorlijk dik staal.

Uiteindelijk ben ik uitgekomen op een combinatie van dit systeem en hout, dus 3 verticale balken van 44x44cm van hout, waar ik in de diepte houten dwarsbalkjes opschroef (deze wil ik doorschroeven) als liggers. Deze wil ik nog extra verstevigen met een versterkingshoekje eronder. Op deze liggers bevestig ik de stalen hoekprofielen van het stellingsysteem (door de houten balk eronder hoef je deze niet meer verstek te zagen), waardoor ik een soort bak krijg, waar ik de planken in kan leggen. Hiervoor wil ik 18mm multiplex gebruiken. Het voordeel is dat je niet zoveel ruimte in de hoogte kwijt ben aan dikke balken en de hele bodem van het aquarium ondersteund wordt. De planken zou je eventueel ook nog kunnen vastschroeven op de stalen liggers. Op deze manier moet het denk ik wel sterk genoeg zijn, zeker omdat ik niet super grote aquariums wil plaatsen (twee van 60x40x40cm met een kleiner aquarium bovenop de stelling). De stelling komt verder ook nog tussen 2 kasten in te staan en staat tegen een stevige buitenmuur.

Het is een heel verhaal geworden, maar ik hoop dat ik zo een beetje goed heb uitgelegd wat ik van plan ben en hoe ik hierop gekomen ben.
 
Heb zelf niet precies ervaring met een stelling maken voor aquaria maar ben weleens in die richting aan het knutselen geweest.
Heb het idee dat de staanders met 4.4cm wat aan de krappe kant zijn,is wel afhankelijk van het gewicht maar in het geval van bakken gevuld met water kan je beter wat extra zekerheid nemen.
Ga je de stelling op meerdere plekken aan de muur vastmaken of heb je andere plannen ivm de stabiliteit?

Lees net dat de boel tussen 2 kasten komt te staan dus ;)
Zou de stelling zelf echt nog wel verstevigen door te verankeren of iets van een achterwand hoor.
 
Ervaring heb ik dus ook nog niet, maar ik heb meerdere voorbeelden gezien van stelling met grotere bakken (80x40x40cm en groter) met ook deze maat staanders. Vandaar dat ik daar vanuit gegaan ben. Maar ik kan natuurlijk ook b.v. 44x69mm hout gebruiken. Ik wil de stelling aan de kast ernaast en de muur vastmaken en er aan de achterkant een kruisverbinder tussen zetten. De bovenplaat komt van kant tot kant bovenop de houten staanders en deze wordt hierop vastgeschroefd (plus dat deze ook ondersteund wordt door een stalen profiel). Dat zal dus ook nog voor extra stevigheid zorgen.
 
Dan hebben we net zoveel ervaring maar jij bent duidelijk beter op de hoogte door onderzoek.
Ik zeg niks meer over de constructie en kan wellicht nog wat leren van je! ;)

Wat betreft het behandelen zou ik het ook 123 niet weten,aan de ene kant 100% op safe spelen en de boel lakken idd maar aan de andere kant misschien wel een hoop werk voor niks want hoe groot is de kans dat ze daadwerkelijk nat worden?

Kortom,aan mijn reacties heb je eigenlijk niks bedenk ik me nu! :D
 
Toch wel, want ik ga nog even nadenken over het hout. Iets breder neemt verder geen extra ruimte in, komt beter uit met verzagen (dit hebben ze namelijk wel in 3 meter en de 44x44mm niet) en dan speel je 100% op zeker.

Verder ben ik heel blij als ik er eindelijk aan kan beginnen, want ik word langzamerhand gek van het gepieker (en dit is dan alleen nog maar de constructie, dan komt nog het filter, de verlichting, de inrichting en welke vissen ik in welke bak ga houden) ;) .
 
Haha ja ik ken dat,als je iets in je hoofd heb zitten moet het ook liever gisteren dan volgende week klaar zijn ;)

Komt vast goed,veel succes iig!
 
Zou maar een Gamma stelling kopen, voor 25 euro.

Die klop je zo in elkaar.
Is stevig ,en sterk, 9 cm breed.

Zaag daar dan planken in.
 
Hahaha...dat gepieker...zoooo herkenbaar!

Ik heb gister de stelling even uit mijn hoofd gezet en wat denk je...zit ik 5 minuten later weer te piekeren over welke verlichting en zit Banggood en Dealextreme af te speuren naar led strips, stekkertjes, hangbeugeltjes, aansluitsnoeren met 4 en met 2 draden en en en en en....weer piekeren!!!

Ik kwam na een flinke zoektocht op internet ook allerlei opties met bestaande, goedkope stellingkasten tegen, maar die zijn bijna altijd 90 cm en ik heb 1 meter nodig (ik zag op die site die jij gaf ook een kast van 1 meter!) omdat ik al 6 bakjes van 50 cm heb waarvan er 4 in de stelling komen, samen met mijn gezelschapsbak van 1 meter (deze in het midden en dan 2 kleintjes er boven en 2 kleintjes eronder).
Toen kwam ik op deze advertentie terecht... http://link.marktplaats.nl/m1000837824
Als je dan naar de foto's kijkt is die stelling helemaal niet zo ingewikkeld en lijken het allemaal 4,4x4,4 balkjes vurenhout vast gezet in de hoeken met een ijzeren hoekje!! Enkel dus die balkjes en geen steun onder de aquariums in de vorm van een plank. Ik had dus bedacht om 3 ipv 2 horizontale balkjes te gebruiken onder de aquariums. Scheelt aanzienlijk in de kosten.

Het idee van een iets dikker maatje kan ik ook wel waarderen. 4,4x6,9 geeft net dat beetje meer en alleen in de hoogte iets meer cm nodig, maar dat zou moeten passen in mijn berekening.

Heerlijk om de piekers te delen en te sparren zo!!!

Wat betreft het lakken...ik ga dat niet doen. Ik vertrouw mezelf erop dat er niet zoveel nattigheid op die balkjes komt, te meer omdat het grootste deel van de balkjes onder het aquarium komt. Het water wat er eventueel opvalt is her en der een druppel en dat zal dat hout prima kunnen hebben...toch?
 
Ga dan eerst eens uitrekenen, wat het hout kost.

Met een stelling van 90 cm, daar past ook 1 m .op met een grotere plank,,en ook 2 x 50 cm.
 
Bertus zei:
Ga dan eerst eens uitrekenen, wat het hout kost.

Met een stelling van 90 cm, daar past ook 1 m .op met een grotere plank,,en ook 2 x 50 cm.

Je kunt een aquarium van 1 meter best op een plank van 90 cm zetten.

Probleem 1 is echter dat een stelling meestal een diepte heeft van 46 cm. Mijn 1 meter bak is 40 cm. De poten/staanders hebben een bepaalde dikte, dus het is maar de vraag of het aquarium daar tussen door past.

Probleem 2 is dat ik het wel een beetje esthetisch verantwoord wil, aangezien de kast in de huiskamer komt te staan. De zijkanten en achterkant dicht maken met hout dat je verbind aan houten staanders is net even wat gemakkelijker dan hout aan metaal.

De kosten drukken zou ik doen door geen 18mm multiplex te hoeven kopen. In mijn geval 4 platen van 1 meter x 40 cm. Dat is prijzig spul. In ieder geval een stuk prijziger dan 3 x 1 meter vurenhouten balk.

Kortom, voor mij wint hout het. Neemt niet weg dat zo'n stellingkast in een aantal gevallen een prima basis is.
 
Bertus zei:
Zou maar een Gamma stelling kopen, voor 25 euro.

Die klop je zo in elkaar.
Is stevig ,en sterk, 9 cm breed.

Zaag daar dan planken in.

Het probleem is dat ik maar 70cm kan plaatsen. Stellingen van 60 of 70cm breed zijn maar 30cm diep en ik vind kweekbakken van 60x30x30cm of 70x30x30cm te klein. De planken van een stelling van 90cm breed zullen wel op maat te zagen zijn, maar als ik de stellingen bekijk, dan zitten er om de planken stalen profielen. Die kleiner maken lijkt me een stuk lastiger (ik ben al heel blij dat we een kennis hebben met een slijptol die de paar profielen, die ik nu wil gebruiken, voor me wil zagen).
 
MarlonnekeW zei:
@Coos:
Het gaat om zes verticale balken van 44x44mm, 150cm hoog en 6 draaglatjes in de diepte van 40cm. De stelling zelf wordt 60x40x150cm en er komen 2 bakken van 60x40x40cm in en eentje erop (voorlopig een Aqua60, die later wordt vervangen door een andere bak). Ik ben vandaag bij de grote Duitse bouwmarkt geweest en daar zeiden ze dat ik ze minimaal 1x in de grondverf en 2x in de lak moet zetten wil ik ze goed beschermen. Dat is dan dus ook weer 3x opschuren tussendoor en toch een paar dagen extra rommel (ik heb geen schuur, dus zal het binnen moeten). Als het echt noodzakelijk is dan wil ik dat best doen, maar als het niet nodig is, vind ik het een beetje zonde van het werk.

Ik denk niet dat het echt noodzakelijk is hoor.
Maar je zou ook gewoon transparante lak kunnen nemen. Dan hoeft het niet in de grondverf. Ook 2 lagen lijkt me wel genoeg.
Maar ik zou doen wat voor jou goed voelt...

Mooie plannen trouwens!
 
Nou, daar was ik nog niet helemaal uit. Gisteravond heb ik nog wat meer info gezocht en ik heb denk ik een goed alternatief gevonden, namelijk houtolie. Dat zorgt ook voor een waterafstotende laag en is veel gemakkelijker aan te brengen. Je hoeft het na het opbrengen maar kort in te laten trekken en daarna de overtollige olie weer te verwijderen en je bent klaar. ��n laag is in principe voldoende, maar mocht je nog een tweede willen aanbrengen, dan hoef je tussendoor niet te schuren of zoiets. Dat leek me een mooie oplossing.

@Homerno 1:
Inderdaad leuk dat we gelijktijdig met een stellingproject bezig zijn. De verlichting is idd ook nog iets waar ik goed naar moet kijken. Ik dacht eerst aan Ikea ledstrips, maar die hebben waarschijnlijk niet genoeg lichtopbrengst, dus ik moet nog even op zoek naar een goed alternatief.
Weet je al welke soorten je in de stelling wilt gaat houden?
 
Hey,

Olie om het hout te bewerken. Dat heb ik nog niet langs zien komen! Als het zo weinig extra werk geeft is het misschien wel een prima alternatief van die vele behandelingen die het lakken vergt. Heb jij een linkje naar een soort olie?

Wat verlichting betreft heb ik al eerder voor mijn gezelschapsaquarium gekeken bij de bekende Chinese websites. Op zich een puzzel, maar ik leek nu uit te komen op een euro of 70 voor alle verlichting inclusief aansluitmateriaal en Led controller. De vraag is hoe de opbrengst is per led balk (met een rol van 5 meter is eea nog iets goedkoper en kun je meer strips ophangen voor meer licht). Daarover zijn hier op het forum al meerdere posts geweest. De bakjes zijn maar 30cm hoog, dus dat scheelt. Ik ben voor die 70 euro wel bereid om dat eens te proberen.

Wat er in de bakjes gaat is nog niet helemaal zeker. Ik heb aardig wat Caridina cf. Cantonensis SuperTiger (Tijgergarnalen met oranje staart en kop). Leuke garnalen die eigenlijk het meest in de buurt komen van de "originele" Tijgergarnaal uit China. Deze gaan in ieder geval in 1 bak. Ook mijn Corydora Panda's hebben al voor aardig wat nakomelingen gezorgd, dus misschien dat ik daar ook mee aan de gang blijf. Anders eventueel een keer de Corydora Sterbai?
Dan zou ik ook nog wel een bak willen waar een mooie Apistogramma in kan. Heb nu een harempje Apistogramma Agassizii. Erg mooie vissen en lijken elkaar wel te bevallen.
Mocht ik toch ergens van af zien, dan vind ik de Apistogramma Borelli ook wel erg mooie visjes.
Ook ben ik gek van de epiplatys annulatus (hoewel ik nooit zeker weet of ik het goed schrijf!).

Kortom, het gaat nog zoeken en bedenken worden. Uiteindelijk eerst timmeren, dan indraaien (welke filters ga je gebruiken...). Dus nog makkelijk 4 weken voor een keuze nodig is!

Waar heb jij je zinnen op gezet? Hoe ga jij filteren?

Ik zal wel wat foto's delen als het zover is!
 
We hebben hier sinds ongeveer 2 jaar een grote Hornbach in het dorp (heel handig) en ik kwam de olie tegen op hun website. https://www.hornbach.nl/shop/Verven/Hou ... zicht.html
Ze hebben verschillende versies (werkbladolie, harde olie en kleurloze houtolie)en ik moet nog gaan vragen welke ik het beste kan gebruiken. Of het even goed is als lak weet ik niet, maar het is in ieder geval beter dan helemaal niet behandelen.

Voor led heb ik zitten te kijken naar verschillende Nederlandse websites voor ledstrips. Daar hebben ze speciale aquarium leds, die echt waterdicht zijn, maar ook spatwaterdichte leds met 2x zoveel leds (volgens mij 120) per meter. Als er toch een dekruit op komt, vraag ik me af of dat niet beter is. Voorlopig vind ik strips met een schakelaar of dimmer voldoende. Een controller lijkt me leuk, maar hoeft van mij niet per se. Dat kan altijd later nog. Het lastige vind ik om te bepalen wat de kwaliteit is en hoeveel lichtopbrengst je nodig hebt. Ik heb ook best hoge bakken (40cm) dus daar moet ik ook mee oppassen.

Qua visbestand heb ik ook nog ruimte over. In de 'hoofdbak' komen in ieder geval mijn Ancistrus claro (nu heb ik twee vrouwtjes en hopelijk komt daar in de toekomst nog minimaal 1 man bij) en een kleine cory soort. Ik heb een groepje pygmaeus en habrosus. Ik moet nog even kijken welke ik bij de claro's zet en welke een eigen aquarium krijgen. Met de pygmaeus heb ik al gekweekt, de habrosus is nieuw. De bak bovenop (nu nog Aqua60, maar wordt later vervangen door of een 60x30x30/35 of 70x35x35 aquarium) en mijn rekord600 gaan dienst doen als de bak voor de tweede cory-soort en een opgroeibak. Wat ik met het andere 60x40x40cm aquarium ga doen, weet ik nog niet. Daar moet ik nog iets leuks voor bedenken ;).

Het filter ben nog niet uit. Het liefste zou ik een Juwel binnenfilter gebruiken omdat ik daar goede ervaringen mee heb, maar met de beperkte ruimte boven het aquarium wordt het lastig om daar de sponzen uit te halen. Ik heb ook al zitten te kijken naar een hamburger mattenfilter, maar ik weet niet of dat voldoende zal zijn.
 
Ben nog eens een keer extra gaan meten vandaag en nu blijkt dat het me net niet gaat lukken om van hout een stelling te maken voor de bakken die ik heb. Ik heb 102 cm ruimte, maar de bakken zijn 1 meter breed. 4 staanders van 1 cm dik ga ik niet gokken met het gewicht dat er op komt.
Oftewel...Ik moest terug naar het tekenbord en kijken welke opties er dan zijn. Misschien toch zo'n metalen stellingkast, maar dan van 1 meter breed en 40 cm diep? Dan vallen de staanders wel als hoeken strak om het aquarium. Ik ben ook een stellingkast van Lundia tegen gekomen. Een systeem dat ik wel ken van een kast die we hier ooit hebben gehad. Ken jij dat? zouden die planken sterk genoeg zijn?

Wanneer staat de eerste bouw op jou planning?
 
Heb je ergens een Hornbach in de buurt zitten? Dan zou je eens kunnen kijken naar hun zelf samen te stellen stellingen. Daarvoor hebben ze leggers van 1 meter en staanders van verschillende afmetingen voor de hoogte. Dan zit je alleen nog met de kopse kanten van de planken, die je of op een andere manier moet ondersteunen of je moet de profielen verstek kunnen zagen.
In Duitsland is dit systeem trouwens ook nog in zwaardere versies te koop.
 
Hier zit geen Hornbach in de buurt. Helaas... Wel bedankt voor de tip. Ben dus aan het zoeken naar andere opties.

Het Lundia syteem is op zich best ok. Vanmiddag eens bekeken, maar ook dat gaat niet lukken. Mijn bak is 1 meter breed. De planken van het Lundia systeem zijn 1 meter, maar vallen een stukje in de zijwand. Effectief hou je dan 97 cm over... dat gaat dus niet passen.

Vandaag wel een andere ingeving gehad. Voorheen dacht ik de staanders aan de zijkant te zetten. Dan moest de bak tussen de staanders staan. Dan had je de breedte van de bak plus de dikte van de staanders. Dat was te breed.
Nu heb ik bedacht de staanders aan de voor en achterkant van de bak te zetten. De bak staat dan dus tussen de staanders aan de smalle kant. Daarmee valt de hoek van de bak aan beide kanten achter de staander. Ik neem dan 4,4 cm staanders (die voelen stevig genoeg) waardoor het gehinderde uitzicht beperkt blijft. Nadeel is dan wel dat alles wat verder (8,8 cm) naar voren komt. Eens zien of dat ook op een akkoord kan rekenen van mijn wederhelft.
De ondersteuning van de bakken doe ik dan met 4,4 cm balkjes tegen de staanders en een balk van 4,4x6,9 (" plat") in het midden onder de bak. Deze uiteinden ondersteun ik dan met een balk tussen de staanders aan de smalle kant.
Bijkomend voordeel van deze opstelling is dat er aan de achterkant van de bakken een ruimte ontstaat van 4,4 cm diep waar alle draden/slangen etc langs kunnen lopen.

Morgen na het werk (jippie, een halve dag) maar eens langs de bouwmarkt voor het hout en de schroeven en dan aan de gang...
 
Dat is inderdaad het lastige van hout aan de zijkant. Daardoor moet de stelling ongeveer 10cm breder worden dan de aquariums. Hopelijk kun je het op deze manier oplossen.

Het zou kunnen dat ik het toch ook anders ga aanpakken (ik ga straks in de winkel kijken of alles er in het echt hetzelfde uitziet als op de plaatjes en of wat ik in m'n hoofd heb wel kan). Ik wil proberen of ik toch een standaardstelling kan gebruiken en deze zo kan 'verbouwen' dat hij hier gaat passen. In eerste instantie dacht ik dat dit niet kon, omdat de profielen die de planken ondersteunen uit ��n stuk bestaan en de haakjes voor het 'kliksysteem' hier al vast inzitten. Ik heb me nu bedacht dat ik die misschien ook kan vervangen door schroeven. Als dat zo is kan ik de profielen op de gewenste lengte afzagen, een gaatje boren voor twee schroefjes en deze daarmee aan de staanders bevestigen. Dat gaat dan toch een stuk makkelijker en sneller dan alles helemaal zelf bouwen.
Misschien is dat voor jou ook nog een idee, een stelling van 1,20m kopen en deze inkorten?
 
Ok, de bouw is gestart en ben er tot nu toe erg tevreden over....al zeg ik het zelf. Helemaal als je bedenkt dat ik eigenlijk niet zo'n goede klusser ben!

Ik heb alles gemaakt van 4,4x4,4 balkjes vurenhout en dat heb ik vastgeschroefd met 6,0 x 80 schroeven. Die zetten zich in bijna het hele balkje vast, dus lekker veel stevigheid.

imag0846.jpg


Dit een van de "verdiepingen" waar de aquaria op komen te staan. 1,01 meter breed en 41 cm diep, zodat mijn grootste aquarium van 1 meter bij 40 cm er precies op past. De buitenste balken heb ik vastgezet met constructie bruishoutlijm, omdat ik anders met schroeven niet uitkom.

imag0847.jpg


De "casco" staat.

imag0851.jpg


De eerste 2 verdiepingen zitten vast en voor de vorm heb ik er alvast 4 van de kweekbakken in gezet. De verdiepingen zitten vast met 2 schroeven op elke hoek en er komt onder het balkje tussen de staanders nog aan beide kanten een ijzeren hoek als extra stevigheid. Het geheel ga ik nog tegen de muur vast zetten, maar eerst nog een achterkant erin maken. 1 van de zijkanten ga ik ook eerst nog dicht maken. De 2e zijkant kan pas dicht als alles erin staat.

De indeling zal als volgt gaan zijn:

- helemaal onderin (waar je op de foto de balkjes ziet liggen) komt het externe filter van de grote bak en blijft ruimte voor de controller en stroomvoorziening van de led verlichting die boven de bakken komt. Verder ruimte voor "aquarium rommeltjes".
- op de eerste verdieping komen 2 bakjes van 50x30x35 (bxdxh)
- op de tweede verdieping komt mijn huidige gezelschapsaquarium
- op de derde verdieping (staat nog niet op de foto, maar komt er vandaag in) komen ook weer 2 bakjes van 50x30x35 (bxdxh)

Al met al voelt het nu al lekker stevig.

Ik ben benieuwd wat jullie er van vinden/denken...
 
Dat ziet er al goed uit. Nu heb ik helemaal zin om te beginnen ;).

Ik was ook al begonnen met de voorbereidingen, maar heb vertraging opgelopen door onverwachte baby cory's. Mijn huidige pygmaeus kweekbak moet, samen met de kast waar hij op staat, weg voor de stelling (op de plaats van deze kast komt een andere kast en op de open plek komt de stelling). Ik wilde dit aquarium eigenlijk zo lang mogelijk laten staan en eerst de stelling bouwen, maar dat bleek toch niet handig, dus heb ik de pygmaeus zolang naar een ander aquarium verhuisd, zodat ik deze kan leeghalen.
Toen ik dat aan het doen was bleken er een groot aantal heel erg kleine (1-2mm groot) baby pygmaeus op de bodem rond te zwemmen. Ook kwam ik er achter dat er planaria in het aquarium zit. Ik had de pygmaeus wel zien afzetten, maar zag geen kleintjes, dus het zou wel eens kunnen dat de planaria hier de reden van zijn. Het is alleen een ramp om zo'n kleine visjes te ontdekken en te vangen. Ik ben hier gisteren de hele middag mee bezig geweest en ga vandaag de bodem stukje voor stukje met een dun slangetje afhevelen en dan goed kijken of er niets meer tussen zit. De kleintjes zitten nu veilig in mijn garnalenaquarium, dat als het goed is planaria vrij is. Het kost zo wel veel meer tijd dan gepland, maar het is voor een goed doel ;).
 
Mooi stevig lijkt me zo met dikke en lange schroeven.
Maar ik zou wel iets aan de achterkant maken, tegen het scharen van het meubel.
een kruis of een massieve plaat.
Anders ben ik bang dat ie niet stevig genoeg is.
Voor de rest word het wel een hele operatie om alles bij te houden. Maar veel succes ermee!
 
MarlonnekeW zei:
Dat ziet er al goed uit. Nu heb ik helemaal zin om te beginnen ;).

Ik was ook al begonnen met de voorbereidingen, maar heb vertraging opgelopen door onverwachte baby cory's. Mijn huidige pygmaeus kweekbak moet, samen met de kast waar hij op staat, weg voor de stelling (op de plaats van deze kast komt een andere kast en op de open plek komt de stelling). Ik wilde dit aquarium eigenlijk zo lang mogelijk laten staan en eerst de stelling bouwen, maar dat bleek toch niet handig, dus heb ik de pygmaeus zolang naar een ander aquarium verhuisd, zodat ik deze kan leeghalen.
Toen ik dat aan het doen was bleken er een groot aantal heel erg kleine (1-2mm groot) baby pygmaeus op de bodem rond te zwemmen. Ook kwam ik er achter dat er planaria in het aquarium zit. Ik had de pygmaeus wel zien afzetten, maar zag geen kleintjes, dus het zou wel eens kunnen dat de planaria hier de reden van zijn. Het is alleen een ramp om zo'n kleine visjes te ontdekken en te vangen. Ik ben hier gisteren de hele middag mee bezig geweest en ga vandaag de bodem stukje voor stukje met een dun slangetje afhevelen en dan goed kijken of er niets meer tussen zit. De kleintjes zitten nu veilig in mijn garnalenaquarium, dat als het goed is planaria vrij is. Het kost zo wel veel meer tijd dan gepland, maar het is voor een goed doel ;).

GEFELICITEERD!!!

Altijd leuk om die ukken te ontdekken. Balen van die planaria. Maar als die bak toch leeg gaat ivm de stelling is het te overleven. Succes met de zoektocht naar die kleine ukken.
Ben benieuwd naar jou vorderingen in het bouwen!
 
C�dric Vleminckx zei:
Ziet er een leuke kweekstelling uit!
Waar heb je de bakjes vandaan gehaald?

Bedank voor het compliment!

De bakjes heb ik per 6 gekocht van iemand op Marktplaats. Hij heeft ze ongeveer een jaar geleden laten maken (ik weet niet waar, maar zou het na kunnen vragen) en gebruikt voor het kweken van garnalen. Toen alles bij hem in een dag of 2 was gaan hemelen zonder een duidelijke aanleiding is hij er mee gestopt. Mooie, erg stevige bakjes omdat het allemaal 6mm glas is. In de stelling ga ik er 4 gebruiken. De andere 2 laat ik nog even in de schuur staan voor als ik het nog gekker wil gaan maken. Anders komen die ook op Marktplaats.
 
ikbenFrits zei:
Mooi stevig lijkt me zo met dikke en lange schroeven.
Maar ik zou wel iets aan de achterkant maken, tegen het scharen van het meubel.
een kruis of een massieve plaat.
Anders ben ik bang dat ie niet stevig genoeg is.
Voor de rest word het wel een hele operatie om alles bij te houden. Maar veel succes ermee!

Bedankt voor je compliment.

De stelling krijgt inderdaad aan de achterkant nog een plaat hout. Voor de zekerheid, want als ik de stelling tegen de muur vast zet voelt het heel erg sterk aan. Maar better be safe then sorry!

Het onderhoud is inderdaad nog even koffiedik kijken. Mede afhankelijk van wat ik er uiteindelijk echt in ga zetten. 1 bak komen garnalen en die vragen wat minder onderhoud (de garnalen die ik heb in ieder geval).
 
Homerno1 zei:
C�dric Vleminckx zei:
Ziet er een leuke kweekstelling uit!
Waar heb je de bakjes vandaan gehaald?

Bedank voor het compliment!

De bakjes heb ik per 6 gekocht van iemand op Marktplaats. Hij heeft ze ongeveer een jaar geleden laten maken (ik weet niet waar, maar zou het na kunnen vragen) en gebruikt voor het kweken van garnalen. Toen alles bij hem in een dag of 2 was gaan hemelen zonder een duidelijke aanleiding is hij er mee gestopt. Mooie, erg stevige bakjes omdat het allemaal 6mm glas is. In de stelling ga ik er 4 gebruiken. De andere 2 laat ik nog even in de schuur staan voor als ik het nog gekker wil gaan maken. Anders komen die ook op Marktplaats.

Het lijkt me heel leuk!
Ik wil ook zoiets gaan doen.
Ik heb een klein schuurtje gevonden bij mijn oma dat de perfecte plek zou zijn voor de vissen.
Ik zou kweekbakjes willen aanstellen van 60x30x30 (ongeveer 2)
En dan zou ik nog een grote bak van 110 liter 80x40x30 willen aanschaffen om daar zowat de grote en de gekweekte samen te zetten als de kleintjes groot genoeg zijn.
 
Kleine update van vandaag...

imag0852.jpg


Alleen de 3e "verdieping" er in gezet en ook onder alle hoeken een ijzeren hoekje gezet als extra ondersteuning.

Volgende stap is een plaat hardboard tegen de achter tegen om het geheel stevigheid te geven. Wat denken jullie van de keuze van hardboard? Wat zouden jullie anders nemen?
 
ik zou geen hardboard nemen, dat lijkt me te zacht en te slap.
Neem een plaat multiplex, dan ben je beter af.
en ik zou de hele stelling in de jachtlak zetten, tegen vocht. Met een beetje onderhoud, knoei je altijd wel iets water, in het begin is dat niet zo erg, maar in de loop der maanden word het minder, onbehandeld hout.
 

Terug
Bovenaan