Wat is er nieuw

moet het of niet

• Onderwerp starter Onderwerp starter Sharon_xx
  • Startdatum Startdatum
S

Sharon_xx

Guest
Ik heb een pomp in mijn bak zitten die het goed doet (merk weet ik niet). In mijn pomp zit een zakje met kooltjes. Nu moet ik mijn kooltjes vervangen maar daar ben ik nu nog niet aan toe. Mijn vraag is nu of dat zakje verplicht is ??

Alle andere tips zijn ook welkom 🙂

Die wordt meestal na 14 dagen na aanvang gebruik vervangen voor een spons.
Is er eigenlijk alleen om medicijnen uit te filteren.

Bij mij zit er ook een spons in. Ik heb een keer medicijnen gebruikt , de winkelmedewerker zei tegen mij dat ik mijn pomp dan uit moest zetten. Of er nou kooltjes in zaten of niet.

Maar als je alleen een spons hebt moet je pomp dan ook uit zetten als je medicijnen toe voegt? En haalt de pomp ook plantenvoeding uit het water??

Maar die kooltjes zijn dus alleen om medicijnen uit het water te halen ??

Actieve kool is zeer nuttig om organisch afval uit het water te halen.
Afhankelijk van de kwaliteit van de kool kan het een paar dagen tot en paar weken meegaan.
Je kan het dus blijven gebruiken, alleen gaat het je wel wat kosten op lange termijn.

En haalt de pomp ook plantenvoeding uit het water??

Pomp niet, bacteri�n in de pomp wel.

Maar die kooltjes zijn dus alleen om medicijnen uit het water te halen ??

Heeft veel meer mogelijkheden.

Nee,met spons mee laten draaien,nooit uitzetten.

Kool is inderdaad voor medicijnen.

idd pomp nooit uitzetten. Kool hoeft er normaal niet in, alleen als je idd medicijnen uit moet filteren.....

Ow ik heb hem toen wel uit gezet :O flut medewerker ! Niet om er rot over die mensen te doen.
Dus ik moet mijn pomp nooit uit doen. Ik heb hem wel uit gezet toen ik gisteren water heb ververst. Maar is dat erg ??

backplay zei:
alleen gaat het je wel wat kosten op lange termijn.
Als het echt nodig is dan moet het maar.

Sharon_xx zei:
Ow ik heb hem toen wel uit gezet :O flut medewerker ! Niet om er rot over die mensen te doen.
Dus ik moet mijn pomp nooit uit doen. Ik heb hem wel uit gezet toen ik gisteren water heb ververst. Maar is dat erg ??

backplay zei:
alleen gaat het je wel wat kosten op lange termijn.
Als het echt nodig is dan moet het maar.

hoe lang heeft hij uitgestaan

20 minuten half uur max is geen echt probleem
langer en je bacterieen sterven af

Ik denk dat hij 20 tot 25 minuten uitgestaan heeft. Verder heb ik hem nooit uit gehad omdat ik dan bang ben dat mijn vissen dood gaan. Maar ik wil ook planten voeding halen maar halen die kooltjes ook die uit het water ??

Maar ik wil graag een nieuwe pomp kopen binnenkort : maar wat is nou echt een goeie pomp ?

hangt helemaal van de grote van je aquarium en je bezetting af

Juist als je medicatie gebruikt wil je waterbeweging hebben (veel medicatie neemt zuurstof weg), dus het laatste dat je dan wil doen is je pomp uitzetten. Er wordt niet voor niets geadviseerd een luchtpomp te gebruiken bij medicatie.

Afhankelijk van welke medicatie je gebruikt is je filter afkoppelen een goed idee, word soms aangegeven in de bijsluiter.

Nitrificerende bacteri�n zijn gram negatief.
Als je dus medicatie gebruikt tegen gram negatieve bacteri�n, doe je het filter naar de bom.
Zorg dan wel dat je het filter die tijd ergens anders draaiende houd.
Zou dan wel iets van een stromingspomp laten draaien.

Ik heb tot nu toe 1 keer medicijnen gebruikt tegen witte stip. Nu ik di vissen niet meer heb omdat ik geen risico wou nemen dat de rest het ook kreeg heb ik eigenlijk geen medicijnen meer hoeven gebruiken.

De medewerker rade me aan om het drie dagen achter elkaar 2 keer per dag te gebruiken en mijn pomp uit te zetten als ik het er net in had gedaan. Hij zei dat ik het best een tijd uit kon laten staan maar ik vertrouwde dat niet helemaal dus heb hem na 20 tot 25 minuten weer aangezet 'Hoop dat ik op dat moment goed gehandeld heb'. Verder heb ik mijn pomp alleen met water verversen uit. En als ik hem toevallig een keer omspoel.

Maar ik wil graag een nieuwe pomp kopen binnenkort : maar wat is nou echt een goeie pomp ?
[/quote]

Ik neem aan dat je nog steeds die 60ltr bak hebt, met de maanvisjes, dan hoef je niet zo duur te gaan, kijk eens naar een Eheim(altijd goed)type 2213 plus, kijk eens rond waar hij het goedkoopste is.

Gr. Rob.

Ja ik heb inderdaad nog mijn 60 liter bak en inderdaad nog mijn maanvisjes. Aangezien ze ze in de winkel niet terug nemen en de winkel waar ze dat wel doen heb ik geen goed gevoel bij , ben ik ze nog niet kwijt ook. Verder ga ik er niets over zeggen.

Ik ga inderdaad kijken voor een nieuwe pomp , wil er zeker van zijn dat het een goeie is dus het mag kosten wat het kost alleen moet ik wel nog even doorwerken en sparen. Dat moet ik sowieso want ik wil uit eindelijk uit gaan breiden.

backplay zei:
Afhankelijk van welke medicatie je gebruikt is je filter afkoppelen een goed idee, word soms aangegeven in de bijsluiter.

Nitrificerende bacteri�n zijn gram negatief.
Als je dus medicatie gebruikt tegen gram negatieve bacteri�n, doe je het filter naar de bom.
Zorg dan wel dat je het filter die tijd ergens anders draaiende houd.
Zou dan wel iets van een stromingspomp laten draaien.

het moet weer mooi gezegd worden

denk dat in geen een handleiding ooit zal staan dat het gram negatieve bacteri�n aantast

wat hij bedoelt staat erin de handleiding dat het de filterbacterieen aantast staat dat erniet dan niet

dan filterpomp ergens anders op laten draaien

met het risico dat de ziekte nog steeds in je filter zit

naar mijn mening gewoon filter mee laten draaien

na kuur actief kool erin en bacterie cultuur

kool erin laten altijd is alleen zin bij verkleuring

Oke dankjewel. Ik ben al blij dat ik het nu weet. Anders als ik bijvoorbeeld weer medicijnen zou moeten gebruiken zou ik hem steeds uit zetten. En dat is natuurlijk niet de bedoeling. 🙂

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan