Wat is er nieuw

Moet ik mij zorgen maken?

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Faye
  • Startdatum Startdatum
F

Faye

Guest
Ik heb mijn betta nu drie weken, hij had al beschadigde vinnen. Maar ik zie nu ook wat witte vlekken. Ik wil weten of ik me hierom (of om het feit dat zijn vinnen er zo uit zien) zorgen moet maken of niet.

Hij komt van fremabo, de bakken zagen er allemaal keurig uit en omdat ik niks opvallends aan hem zag heb ik hem meegenomen want hij sprak mij erg aan. Ik dacht dat hij misschien vinrot had gehad, of dat hij misschien geruzied had met andere vissen.

Wat is je bakmaat ? 60x30x30
Wat zijn je waterwaarden ? strips: no3/10 no2/0 gh/4d kh/6d ph/6.8 cl/0
druppels: ph/8 nh3.Nh4/0
Welke filter gebruik je en hoeveel debiet geeft deze. de serafil 60
Om de hoeveel tijd ververs je water en welke hoeveelheid is dit dan? 2 tot 3 keer per week ongeveer 20 tot 25 procent
Om welke vis(sen) gaat het ? een betta
Wat zijn de medebewoners ? 6 endlers, 2 renslakken, 3 japonica garnalen
Heb je iets veranderd aan het aquarium de laaste tijd ? Ik heb alleen nog wat filterwatten in het filter gestopt om de stroming iets te dempen.
Wat is het ziektebeeld ? (beschrijf het zo precies mogelijk) hij heeft wat onregelmatige witte plekken op zijn vinnen, zijn vinnen zijn ook erg 'ragged', dit was al zo toen ik hem kocht en is niet erger geworden. Het enige is, is dat hij een fin heeft gescheurd (het is een dumbo) toen hij in de stroming van de filter aan het spelen was (het moet echt spelen zijn geweest, want er is maar 1 plekje met stroming)
Wat heb je al gedaan om het te verhelpen ? (evt medicijngebruik etc)nog niets
Hoelang heeft de vis het al ? de witte vlekken zijn me pas sinds een dag of twee opgevallen, ik denk dat hij er een week mee rondzwemt.
Heb je de vis al lang ? of betreft het een nieuwe vis ? ik heb hem nu iets meer dan 3 weken, dus niet zo lang. Hij zag er toen al ongeveer zou uit.
Heb je een foto van de symptomen?

het is niet zo goed te zien, maar het zijn de lichte vlekken
op de vinnen.
vTd4Y1kADpns8rMAM9DFJkXx1J5UUyjN.jpeg


vTd4Y1kADpns8rMAM9DFJkXx1J5UUyjN.jpeg
 
Als je endlers hem niets doen en hij de endlers niets doet wat die vinnen kan veroorzaken dan zou ik me wel zorgen maken ja. Wat het is weet ik niet, dat laat ik aan de deskundigen over. Neem hem mee terug naar de LFS desnoods. Ik neem aan dat je hem niet kwijt wilt, in wilt ruilen of wat ook. Dan zal je denk ik toch medicijnen moeten hebben.
Kijk dan uit voor je japonica's. Die kunnen niet overal tegen.
Laat je goed informeren.
 
Dank voor je reactie, Maar ik krijg helaas geen gehoor van mensen die er wat meer verstand van hebben. Misschien had ik een andere topic titel moeten kiezen.
 
Vaak als vinnen gaan rafelen zijn er wel wat mogelijkheden wat er aan de hand kan zijn.
Het eerste kan zijn dat hij idd aangevreten wordt door medebewoners, vaak als een vis zwak is zie je dat ook wel eens gebeuren, terwijl als die gezond zou zijn , wel met rust gelaten wordt.
Zo op de foto zie ik geen rode draden door de vinnen lopen, anders zou het vinrot kunnen zijn.
Dus ik denk toch het eerste, aangevreten , anders zou ik het niet weten.
 
dat zou ook wel goed kunnen, hij zat bij andere vissen in toen ik hem kocht en het is zelf nogal een persoonlijkheid.

Mijn endlers laten hem voor zover ik heb gezien gewoon met rust.
 
Zag de vis vanaf het begin dat je hem hebt er al zo uit dan?
 
ja, ik heb hem pas drie weken. Alle vissen die ze hadden zagen er tip top uit, behalve deze, maar deze sprak mij wel het meeste aan. Het aquarium waar hij in zat zag er keurig uit (komt van fremabo) en het personeel wist ook van wanten. Dus daarom heb ik hem toch meegenomen
 
Ja, misschien kan hij er goed mee leven, wel zonde dat hij gehavend is, misschien groeit het deels weer aan, maar als je verder geen witte plekken of rode draden ziet in de vinnen zou ik het even aankijken!
 
Ik meen dat een catappablaadje nog wel eens wilt helpen bij gescheurde vinnetjes (als het geen vinrot of andere serieuze ellende is).

~ Ivo
 
Tsja..ik zou nooit een beschadigde vis meenemen of ik moest zeker weten dat het wel "bij" zou trekken.
Nu weet je niet wat er aan de hand is. Wat blad (catappa) of scheutje Voogle erbij ter ondersteuning en verder maar in de gaten houden.
 
Door stroming scheuren de lange vinnen nog wel eens, ja. Zo'n lichtere plek kan volgens mij ook erop duiden dat de scheuren juist weer vergroeien, soort van 'litteken'. Lijkt in elk geval zeker niet op vinrot of andere ellende.. Mij lijken die 'dumbo' borstvinnen gewoon heel teer, zeker als ze in stroming zwemmen. Ik zou het inderdaad eventjes aankijken met wat Catappa-bladeren in het water en wellicht de stroming nog wat anders proberen te richten of anderszins proberen te dempen.

- Mascha
 
ik ga het met die bladeren proberen. hij ziet er verder ook eigenlijk wel goed uit. Bedankt voor de antwoorden! stelt mij zeker gerust.
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan