Wat is er nieuw

Moet ik nu ook gaan bemesten?

• Onderwerp starter Onderwerp starter MKlaassens
  • Startdatum Startdatum
M

MKlaassens

Guest
Hallo allemaal, ik ben niet echt thuis in de planten en liet mij altijd adviseren in de winkel.. aangezien dat vaak niet het beste is zal ik de vraag hier stellen..

Ik heb enkele plantjes in mijn aquarium gedaan en hier moeten nog wat drijfplanten, vallisneria bij en wat plantjes tussendoor..

Is het verstandig om EasyCarbo en Profito te gaan gebruiken zoals het er nu bij staat of is dit geheel overbodig?
ik heb 2x T5 van 38W de achterste is wit/gelig en de voorste roze
ik heb de lampen 14uur branden..

graag hoor ik van jullie

maikel-aquarium2.jpg

Weet je ook wat die "plantjes tussendoor" voor soortjes zijn?

Drijfplanten hebben niet zo veel nodig, die doen het al snel prima.
Vallisneria is een plantje dat niet altijd even goed tegen EasyCarbo kan.

14 uur licht is wel best lang (in het kader van de vraag naar planten en voeding). Dat zit als volgt (eenvoudig uitgedrukt): hoe meer en hoe langer licht, hoe meer er vraag naar voeding is. Toevoegen van voeding is dan sneller nodig en/of voedingstekorten met als gevolg alggroei treden dan sneller op.

Is je vraag nu omdat je denkt dat je planten wat tekort komen? of, was je nu alvast aan het informeren geslagen?

Edit: oh, Echinodorus en Anubias zo te zien.
Echinodorus: heb je voeding bij de wortels?
Anubias. Die links, staat die met zijn wortelstok boven de bodem? Anubias is een weinig eisende plant.

Er liggen enkele Limnobium laevigatum in en daar wil ik er graag wat meer van hebben.
De Echinodorus krijgen van die mestbolletjes bijde wortelen, en de wortelstok staat inderdaad boven de bodem, hier had ik gelijk al naar gekeken.

De planten zitten er vandaag net in en deze vraag is echt om te informeren, ik zou niet graag zien dat ze het niet goed gaan doen.

de stok staat net boven het grind, is lastig te zien op de foto
Ik ben even gauw gaan kijken voor de zekerheid maar deze staat echt goed

De Echinodorussen heb je zelf dus nog niet heel lang in het aquarium staan. Raak in ieder geval niet in paniek als er eens een bestaand blad het slecht gaat doen: dat kan de transformatie bovenwatervorm > onderwatervorm zijn. Op termijn zullen je planten helemaal uit nieuwe bladeren bestaan en zijn de huidige bladeren verdwenen.

Heb je toevallig de namen van de Echinodorus?
Die links en die in het midden hebben wat weg van de 'bleheri' zoals deze vrij vers uit de kwekerij komt. Dat kunnen zeer forse planten worden. Onze planten hadden bladeren van 40+ cm lang, op stelen van 20+ cm lang en ze waren op een goed moment 40+ cm breed bovenaan. Een ware blikvanger. Je kunt in je achterhoofd houden dat deze op een bepaald moment misschien wat meer ruimte verdienen.
Die helemaal rechts lijkt zo op de foto een andere soort: anders gevormd bladeren (wat meer diamantvorm: breder en korter) die hoger op de stelen staan.

Als je Limnobium een beetje aanslaat vermeerdert zich dat vrij vlot. Je leest wel eens bij forumleden dat ze wekelijks of tweewekelijks het gehele oppervlak begroeien. Een goede nitraatvreter (en dat is weer bijzonder fijn met je opgroeiende maanvissen).

Op het kaartje van de Echinodorus staat 'Mixed' dus ik heb zo'n voorgevoel dat je hier weinig mee kan haha, maar de nerven in de bladeren lopen wel allemaal hetzelfde.. de rechter is allen wat meer ovaal dan de anderen..
maar goed, ik zal dan geen drijfplanten bijhalen als deze zo snel kunnen vermeerderen.
deze planten heb ik vanmiddag uit een draaiende discusbak gehaald, zou deze dan nog steeds een transformatie ondergaan?
mochten ze echt veel groter gaan worden, dan kan ik ze rustig even verplaatsen.

maar denk je dat het verstandig is om profito en easycarbo te gaan gebruiken?
of is dit overbodig met deze plantjes?

zou iemand mij misschien willen/kunnen adviseren?:$
ik wil namelijk zo min mogelijk fouten maken met deze bak

Om goed te weten wat je moet doen is het belangrijk om te weten hoe het met planten werkt:

- Licht geeft aan hoe veel capaciteit tot groei er is. Meer licht is meer groei mogelijkheid.
- CO2 regelt de snelheid waarmee de plant kan groeien, meer CO2 zorgt voor een snellere groei mogelijkheid
- Voeding (nitraat, fosfaat, kalium, magnesium, ijzer, sporen) zorgen er voor dat de plant ook werkelijk gaat groeien zonder defecten.

Deze drie zijn aan elkaar gekoppeld en moeten in evenwicht zijn.

Om je van juist advies te kunnen zijn moeten we eigenlijk wat waarde weten:

- KH/GH en pH ... hiermee kan bekeken worden of er voldoende CO2 en Magnesium aanwezig is
- NO3 en PO4... hiermee is te zien of er voldoende nitraat en fosfaat is
- Hoelang staat het licht aan?
- Hoe veel rimpeling op het wateroppervlak heb je.

Wel kun je starten met Profito en Carbo, start met een normale voorzichtige dosis per week en kijk goed naar de planten.

Ik heb de volgende informatie voor je,

PH: 7.4
KH: 5
Gh: 6

NO3 en PO4 heb ik geen test van dus zou ik je niet kunnen geven momenteel

Mijn lampen branden 14 uur per dag, en ik heb stevige beweging aan het oppervlak.

Is het beter om de profito en carbo toe te voegen? wat zijn de verschillen van wel of niet toevoegen?

Ik zou wel plantenvoeding geven en 14 uur is best lang. Dan moet je ook voldoende no3 en po4 in de bak hebben. Misschien dat je dat bij de lfs kan laten testen?
Nou heb je niet erg veel planten maar het kan geen kwaad je waarden eens te laten testen.

ik zal morgen even het water laten testen op deze waarden, maar het zijn nog jonge vissen en om de 2 dagen ververs ik zo'n 75&.. is het dan realistisch om deze waarden aan te houden? je zou denken dat er van deze waarden zo goed als niks in de bak zal zitten..

ik zie wel dat de puntjes van de echinodorussen donkerbruin kleuren

en de 14 uur heb ik van Jos, die doet dit precies zo

Zoveel uren kan wel zolang je voldoende voeding in je bak hebt. Echinos die nieuw zijn moeten vaak wennen aan de submerse omstandigheden.

Jos belicht zijn vissen vanuit de kweekbakken, dat is wat anders dan een "huiskamerbak" .
Ook zal het verversen mogelijk minder kunnen om de 2 dagen 75% is nog al wat.

ja dat vertelde ivo&Marscha ook, maar deze komen bij de winkel uit een discus bak..
zal deze dan niet genoeg gewend zijn aan zijn submerse vorm?
en als ik het goed begrijp, zou ik dus gewoon beide soorten bemesting toe moeten voegen om ze wel voldoende voeding te geven aangezien er zoveel ververst word?
en moet ik dan de aanbevolen dosering gaan gebruiken?

Ja dat is erg veel voor een gewone bak en zo raak je ook de plantenvoeding snel kwijt.
Zoals Ton al zegt is dat bij een kweekbak iets anders.

TonHageraats zei:
Jos belicht zijn vissen vanuit de kweekbakken, dat is wat anders dan een "huiskamerbak" .
Ook zal het verversen mogelijk minder kunnen om de 2 dagen 75% is nog al wat.

Zelfs zijn 'huiskamer' aquarium is 14 uur verlicht, vandaar dat ik dit overgenomen heb.
en het verversen is puur voor de groei van de vissen, ik zou dit natuurlijk ook naar 50& kunnen brengen wat ook wel zal voldoen

Ik zou even wachten tot Jos hier in adviseert
Zelf ververs ik 2x in de week 50%

Er zijn meer mensen die zolang belichten en dat is ook prima zolang er voldoende voeding aanwezig is. Anders krijg je tekorten met meestal weer algen.

TonHageraats zei:
Ik zou even wachten tot Jos hier in adviseert

Dat kan, maar ik zou wel de waterwaarden laten nakijken want anders weet je niet of je moet bijbemesten of niet.

Misschien een idee om een paar flinke bossen Vallisneria toe te voegen. Dat zijn echte waterplanten en goede zuurstof leveranciers. De meststoffen kan je beter nog even achterwege laten omdat je aquarium nog niet heel lang staat. Een bolletje klei in de bodem hier Endstra en eerst maar eens kijken hoe de planten zich gaan ontwikkelen.

Hobbygroet,
Jos Hut

ik zal even een bestelling plaatsen voor de plantjes 🙂
dankjewel voor je reactie jos!

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan