Wat is er nieuw

Mogelijk nieuw project shallow rimless aquarium

roberto1983

Well-known member
Lid geworden
30 mei 2020
Leeftijd
41
Hallo allemaal 😁

Al geruime tijd speel ik met het idee om nog een aquarium toe te voegen aan onze collectie. Nou ben ik erg geinspireerd door een bak die ik op youtube tegenkwam,
van een Nederlander, wie weet ook actief op dit forum?

Anyway, zo ziet dit pareltje eruit;

1734435456988.png

Zo exorbitant zal het hier niet worden, het is een zeewater aquarium met volgens mij meerdere maandsalarissen aan inhoud 🙈 Maar de opstelling vind ik wel erg mooi. Hier zou ie niet op zolder komen, maar in de
woonkamer, die er nu zo uitziet;

20241217_123549.jpg

Je moet de tierelantijn een beetje wegdenken 🙈 Zoals te zien houden wij wel van een filmpje en/of serie kijken, maar voor deze gelegenheid zouden we een wat kleiner scherm aanschaffen, dat hoger aan de wand komt,
zodat er meer ruimte komt tussen scherm en aquarium. Het huidige meubel is leuk, maar vertrouw ik niet toe met een zware bak erop, dus vandaag bij aqualife geïnformeerd wat de bak plus meubel zou gaan kosten,
meubel zou dan worden;

1734435724292.png

Met een aquarium lengte van 220cm. Het middengedeelte van de kast blijft open zodat daar de versterker en center speaker kunnen komen, waardoor het blad helemaal ruimte kan geven voor het aquarium.
Het is nog niet zeker of dit er gaat komen, hangt een beetje af van de prijsindicatie van Aqualife, maar ik ben alvast een beetje aan het kijken naar mogelijke verlichting erboven, dit kunnen niet de standaard lichtbalken
zijn, gezien die wat lastig plaatsen met de lengte van de bak, maar ik wil ook niets hebben hangen, aangezien dat voor het scherm zou komen te hangen.

Eigenlijk wil ik iets als;

1734435897242.png

Dat op het achterraam van het aquarium te bevestigen is, alleen dit model schijnt niet echt gebruiksvriendelijk te zijn qua instellingen, dus het zou dan een model moeten zijn
dat goed in te stellen is qua dag en nacht cyclus, met zonsopkomst en ondergang. Het liefst had ik het fluval aquasky model, die bevalt me heel goed op alle andere aquaria,
maar ik zie niet goed hoe deze op zo'n bak te bevestigen, misschien iemand een idee?

Een andere optie zou zijn om 3 nano verlichtingen erboven te hangen, zoals;

1734436085784.png

Voordeel is, al mijn verlichting in 1 app te bedienen, nadeel is dat ik zelfs met 3 niet denk de bak fatsoenlijk te kunnen verlichten. Iemand een briljante ingeving hiervoor?

Qua visbestand denk ik aan wat rijstvisjes, die kunnen erg koel gehouden lees ik, ik wil de bak niet gaan verwarmen. Ik zie dat corydoras er een beetje om spant qua temperatuur,
onze ondergrens in de winter is 18.5C s'nachts. Garnaaltjes zouden ook kunnen, iemand nog een andere leuke suggestie? We willen geen druk bestand en ook niet teveel hoeven filteren,
en uit de bak willen we bonsai of soortgelijke boompjes gaan laten groeien 🙂

Bijlagen

• 1734435885058.png
    1734435885058.png
    1 MB · Weergaven: 8
Houdt je ook rekening met verdamping en dure apparatuur erboven zoals een scherm?

Leuke plannen!.
Qua corydoras heb ik mede om die reden voor de paleatus gekozen. Maar er zijn er wel meer die kouder kunnen. Panda ook geloof ik.
De planten die in je voorbeeld staan zijn de Rhizophora mangrove (link) volgens mij. Deze heb ik er ook in staan. Kunnen zowel zoet, brak als zout.

Houdt je ook rekening met verdamping en dure apparatuur erboven zoals een scherm?
Ja ik had een open Reefer 170 maar daar verdampte al dik 7 liter per week minimaal wat resulteerde in vocht dus weet waar je aan begint.

Leuke plannen! Die Danny met die zeebak is volgens mij hier niet actief maar wel erg goed bereikbaar via instagram

Zeker, goed punt, maar op zich is zo'n scherm daar denk ik niet echt gevoelig voor, en de bak wordt niet verwarmd dus ik vermoed dat verdamping dan nog enigszins meevalt?
overige apparatuur komt er dan juist onder 🙂

Een idee zou kunnen zijn, dat je een plank aan de muur bevestigt boven het aquarium. (de halve breedte van de bak bijv?) dan kun je daar het licht aan hangen en kun je de tv op zetten. Waterdamp wordt dan naar voren geleid ipv dat het achter de tv 'verdwijnt'.
Dat moet dus wel vocht bestendige plank zijn, of glas.

Toch denk ik dat je veel verdamping hebt met zo n groot oppervlak wat niet is afgedekt en ook in de zomer als het wat warmer is.
Hier zag je op de muur boven de bak de vochtige plekken opdoemen. En dan heb ik het over een bakje van slechts 60cm breed.
Maar goed, ik wilde je er alleen op attenderen ;)k

Wat een mooi plan!
Maar bij dit

Met een aquarium lengte van 220cm. Het middengedeelte van de kast blijft open zodat daar de versterker en center speaker kunnen komen, waardoor het blad helemaal ruimte kan geven voor het aquarium.

vroeg ik me meteen af of dit wel zo'n goede combinatie is met vissen. Ze zullen het geluid mee krijgen en ook de trillingen die hierdoor ontstaan. Ik neem dat je het geluid niet op fluisterstil zal houden.

Zomaar een gedacht die bij mij op kwam, geen idee in hoeverre het echt een probleem zou vormen.

Wat een mooi plan!
Maar bij dit

vroeg ik me meteen af of dit wel zo'n goede combinatie is met vissen. Ze zullen het geluid mee krijgen en ook de trillingen die hierdoor ontstaan. Ik neem dat je het geluid niet op fluisterstil zal houden.

Zomaar een gedacht die bij mij op kwam, geen idee in hoeverre het echt een probleem zou vormen.

Qua geluid denk ik dat het wel meevalt, alleen de center komt in het meubel zelf dan, die dreunt niet echt, de subwoofer staat er naast, maar zo achterlijk hard luisteren we niet eens,
dat valt nog wel mee, iets met buren en zo 😁

Toch denk ik dat je veel verdamping hebt met zo n groot oppervlak wat niet is afgedekt en ook in de zomer als het wat warmer is.
Hier zag je op de muur boven de bak de vochtige plekken opdoemen. En dan heb ik het over een bakje van slechts 60cm breed.

Ai oke, dat klinkt dan toch wat ernstiger dan ik dacht. Is daar iets aan te doen met vochtvreters of iets anders inventiefs?

Een idee zou kunnen zijn, dat je een plank aan de muur bevestigt boven het aquarium. (de halve breedte van de bak bijv?) dan kun je daar het licht aan hangen en kun je de tv op zetten. Waterdamp wordt dan naar voren geleid ipv dat het achter de tv 'verdwijnt'.
Dat moet dus wel vocht bestendige plank zijn, of glas.

Het is geen televisie maar een beamer scherm. Op zich een goed idee om iets aan de muur te bevestigen voor de verlichting, alleen zal dat eventueel onderhoud
in de bak wel wat lastiger maken qua toegang, plus ik wordt dan mogelijk beperkt met spulletjes die we uit het aquarium willen laten steken (hout, planten), aangezien
er dan wat boven hangt.

Zolang er geen verbindende structuren tussen de tv/soundbar (?) zitten, zal dat wel mee vallen.

Daarom dus de halve breedte.

heb je het dan over een verwarmde of onverwarmde bak?

Mijn aquarium staat eigenlijk in een wandkast. eerder was hij verwarmd en afgedekt. Nu is hij onverwarmd en niet afgedekt maar de luchtvochtigheid in de kast is nu lager dan voorheen.

Overigens weet ik niet hoeveel er verdampt. Het water in het aqua is altijd hetzelfde niveau omdat deze via een overloop in de bioloog komt. Het bioloog wordt door een vlotter op niveau gehouden.

Mijn bak was verwarmd hoor maar ja bij de zomerdag natuurlijk niet en ook dan is door de temp de verdamping aanzienlijk.

Daarom dus de halve breedte.

Ja dat zou idd schelen ja, ik houd de optie in mijn achterhoofd, ik weet alleen niet of ik het de meest charmante optie vindt.

schetsje.jpg

Zoiets stel ik me het voor 🙂

Als je tegen de onderrand van het scherm die plank bevestigt, met een zwarte L-vormige rand om de lampen achter te verbergen, is de onderrand van het scherm wat breder. Dan zie je het nauwelijks.

Als je tegen de onderrand van het scherm die plank bevestigt, met een zwarte L-vormige rand om de lampen achter te verbergen, is de onderrand van het scherm wat breder. Dan zie je het nauwelijks.

Ja dat is zo, vooral frontaal gezien, van alle andere hoeken zie je het dan wel wat beter. Maar ik heb dan alsnog geen licht in de hoeken van het aquarium, en ik denk niet dat het mooi is
om lichtbalken aan beide zijden van die plank eronder uit te laten steken. Ga ik nog ff op knagen 😁

Dat scherm is breder dan je bak. Als je 3 leds bevestigt, dan eentje in het midden en de andere 2 op de hoeken.
Bovendien kun je die Lhoek ook op de korte kanten bevestigen. Zolang je plank lager dan ooghoogte zit, zie je er alleen licht onderuit komen en zit je er niet tegen in te kijken.

Een paar dagen verder en hier even mijn gedachtes bijhouden, ik denk dat ik toch voor de fluval verlichting optie ga;

71qlE-1fKSL.jpg

Ik denk dat 3 voldoende licht geeft, ik vind het oke als de 2 uiteindes wat donkerder zijn en ik zal er geen veeleisende planten in doen, het is voor mij een
grote pre dat de lampen te besturen zijn in dezelfde app als al mijn andere verlichting. De vraag is nog even in hoeverre dit in de ogen schijnt, zittend/liggend
op de bank, maar desnoods buig ik de standaards iets om zodat ze iets meer naar binnen schijnen, ze zijn ook in hoogte instelbaar, maar zal er eerst 1
aanschaffen als test.

Qua dimensies kom ik uit op ongeveer 200 liter bruto, maar daar zal nog wat af gaan vanwege inrichting, wellicht dat er 160 liter overblijft. Ik heb een eheim
classic 250 die qua volume voldoende zou moeten zijn maar qua flow de andere kant van de bak niet zal halen, een stromingspomp zou kunnen werken, maar
ik heb ook nog een eheim biopower binnenfilter liggen, ik denk dat ik die in de andere hoek plaats voor wat extra flow en mechanische filtering.

Opties qua visbestand heb ik nu;

- rijstvisjes
- neon tetra
- zwarte tetra
- corydoras
- garnaaltjes

Temperatuur zal niet kouder worden dan 18.5C, ik kan dit eventueel nog verhogen naar 19C. In de zomer wordt het uiteraard warmer, maar ons huis is
redelijk goed geïsoleerd, warmer dan 25.5C wordt het zelden binnen, en ik kan er dan eventueel nog een ventilator op zetten tijdelijk. Iemand nog een
extra leuke suggestie qua bestand?

Wat betreft plantjes oog ik op;

Anubias nana
Bolbitis heteroclita difformis
Cryptocoryne lucens
Echinodorus latifolius
Pogostemon Helferi
Bucephalandra sp. Filiformis

Ik ga er vanuit dat het aquarium er zeker nog niet binnen 2 maanden staat, maar zou ik alvast plantjes kunnen bestellen en deze in de tussentijd
uit laten groeien tot meer? Wat heb ik daar dan voor nodig/hoe doe ik dat het makkelijkst?

Laatst bewerkt:
Ohja, en een koppeltje honing gourami 🙂

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan