Mogelijk verf in aquariumwater! Wat nu?


F

Fero

Guest
Beste allen,

Ik heb dringend advies nodig a.u.b.

Ik heb een aquarium gekocht van 225cm bij 80cm hoog en 60cm diep. Deze is een tweedehands aquarium. Eigenaar had de kap niet geverfd en hier zaten oude schimmelplekken op. Uiteraard wou ik nieuwe schimmelplekken voorkomen en op advies van ervaren mensen heb ik het kap geverfd met vochtafwerend verf. Deze is goed gedroogd, en qua tijd meer dan op het blikje staat aangegeven.
Echter is het nu dag 2 van opstartdag en tijdens het bewonderen zie ik dat er verfplekken hebben losgelaten. Ik ben bang en heb het vermoeden dat deze in het aquariumwater terecht is gekomen. Beits is schadelijk voor organismen levend in het water (vermeld op het verfblikje).

Wat moet ik nu doen?
Hout, grind alles weg en spoelen? Aquarium spoelen? Ik heb geen idee en ik ben enorm geschrokken :(

HELP AUB
Alvast bedankt

PS: Ik heb 2x fluval fx6 pompen erop en beide met geactiveerd kool
 
Zitten er al vissen in het aquarium?

Vochtafwerende verf is niet genoeg m.i.
binnenkap kap altijd behandelen met epoxy of aflakken met jachtlak (zo heb ik de kap van mijn malawibak ook gedaan).
 
Zitten er al vissen in het aquarium?

Vochtafwerende verf is niet genoeg m.i.
binnenkap kap altijd behandelen met epoxy of aflakken met jachtlak (zo heb ik de kap van mijn malawibak ook gedaan).

Beste Rich. Nee, ik ben op dag 2 van indraaiperiode dus er zitten geen visjes in.
Dus ik kan hierover gewoon epoxy doen en laten drogen en niks laat meer los?
 
Waarschijnlijk is de verf losgelaten op de plekken waar de schimmel heeft gezeten?

Ik zou de rest van de verf er zo snel mogelijk afhalen, goed schuren en wat RichD al aangeeft, verven met jachtlak dit is echt waterafstotend namelijk, heb ik kortgeleden ook gedaan. (mede op zijn ervaring ermee)

Welke houtsoort is de kap van gemaakt?
 
Nouja ik weet niet waardoor de verf los heeft gelaten, wellicht toch de rotte plekken zoals zeester al aangeeft.

is de kap demontabel? dat maakt alles een stuk makkelijker.

maargoed even over de verf die nu wss ergens in de bak ligt.... lastig.
neem aan dat het oplost in het water en je het met kool en flinke waterwissel prima uit je bak kan halen.
100% zeker ben ik daar echter niet van.
 
Waarschijnlijk is de verf losgelaten op de plekken waar de schimmel heeft gezeten?

Ik zou de rest van de verf er zo snel mogelijk afhalen, goed schuren en wat RichD al aangeeft, verven met jachtlak dit is echt waterafstotend namelijk, heb ik kortgeleden ook gedaan.

Beste Patrix,
Nee het zijn juist niet de plekken van de schimmels. Het is een heel groot oppervlak. hoe haal ik het verf weg? schuren? Kan ik nu al niet gewoon epoxy eroverheen doen?
 
het beste zou zijn om de verf te verwijderen ja, waar is de kap van gemaakt?
 
15481932490318285425489988365025.jpg
15481932880653948126431345629220.jpg
 
kap is gemaakt van hout. Ik denk dat ik het zekere boven het onzekere neem: alles eruit. Grind spoelen, hout spoelen, stenen spoelen en aquarium ook. Maar de kap ben ik nog niet uit...... gewoon epoxy erop? Maar verf eraf hoe? door te schuren?
Zijn mijn aquariumpompen nu ook met de chemische troep? Dus deze ook helemaal schoon maken neem ik aan? Nieuwe koolzakken erin? met heet water? Het is toch een nieuwe bak dus verlies van 2 dagen gegroeide bacteriën vast niet erg...
 
kap is gemaakt van hout
Ja dat had ik al begrepen, bedoelde eigenlijk welk soort hout.

Vuren hout zo te zien?

het beste schuur je alles zo goed mogelijk met een grove korrel 150 oid, zo komen alle stukken die niet goed vastzitten wel los.

daarna kun je het beter eerst in de grondverf zetten (alkyd basis) en daarna minimaal 2 lagen jachtlak.

Alles goed schoonmaken is wel het beste ja, je hebt beits gebruikt las ik? dat is behoorlijke troep voor in een aquarium
 
Vuren hout zo te zien?

het beste schuur je alles zo goed mogelijk met een grove korrel 150 oid, zo komen alle stukken die niet goed vastzitten wel los.

daarna kun je het beter eerst in de grondverf zetten (alkyd basis) en daarna minimaal 2 lagen jachtlak.

Alles goed schoonmaken is wel het beste ja, je hebt beits gebruikt las ik? dat is behoorlijke troep voor in een aquarium

+1

wellicht dat er over de verf in de bak nog iemand met ervaring komt.
 
Vuren hout zo te zien?

het beste schuur je alles zo goed mogelijk met een grove korrel 150 oid, zo komen alle stukken die niet goed vastzitten wel los.

daarna kun je het beter eerst in de grondverf zetten (alkyd basis) en daarna minimaal 2 lagen jachtlak.

Alles goed schoonmaken is wel het beste ja, je hebt beits gebruikt las ik? dat is behoorlijke troep voor in een aquarium

Geen idee wat voor hout eigenlijk :/
Prima dan schuur ik dat met de hand of een machine grove korrel 150. ik ben nu echt bang geworden van verf en lak. Dat epoxy lijkt me minder gevaarlijker ?
Klopt beits gebruikt inderdaad op advies van een groep op facebook
 
Sommige beitsen zijn behoorlijk agressief, maar voor nu goed schuren en grondverven (2 lagen)

Epoxy wordt vaak gebruikt maar is behoorlijk prijzig, jachtlak is makkelijker aan te brengen en nog goedkoper ook, Ruwa heb ik gebruikt 750 ml voor 23 euro.

Wel goed laten drogen, ook tussen de lagen door.
 
Hier ook jachtlak van Ruwa gebruikt, werkt m.i. een stuk prettiger dan epoxy.

epoxy moet je aanmaken, en dan meteen verbruiken.

jachtlak smeer je erop en dan doe je het potje dicht totdat het is uitgehard en dan doe je het potje weer open voor de volgende laag :)
 
  • Leuk
Waarderingen: Fero
Sommige beitsen zijn behoorlijk agressief, maar voor nu goed schuren en grondverven (2 lagen)

Epoxy wordt vaak gebruikt maar is behoorlijk prijzig, jachtlak is makkelijker aan te brengen en nog goedkoper ook, Ruwa heb ik gebruikt 750 ml voor 23 euro.

Wel goed laten drogen, ook tussen de lagen door.

Moet het ook nog ontvet worden met ammonia?
Eerst schuren en dan stofvrij
Grondlaag met alkyd basis (deze heeft een sterke geur toch?)
Dan 2 lagen jachtlak?

Is 24 uur drogen tussendoor genoeg?
Na laatste laag jachtlak hoeveel dagen wachten voor ik het kap kan gebruiken? (dus eigenlijk aquarium weer opstarten)

Wat zal ik nu doen met aquarium en pompen? laten draaien? of nu alles leeg zetten (maar dan ben ik bang dat bacteriën en dergelijke kunnen groeien doordat grind vochtig is en achter de achterwand ook ....
 
ik zie dat jachtlak op terpentinebasis is. Is deze niet giftig ook voor vissen dan? En bescherming is maar voor 2 jaar staat er op Ruwa. Na 2 jaar? kans op schimmel of loslating?
 
Wel even ontvetten na het schuren ja.

De jachtlak is ook op alkyd basis, dus dan kun je beter ook alkyd als ondergrond nemen.

Tussen de lagen jachtlak zou ik één dag wachten met de volgende laag, hoelang het in totaal moet drogen weet ik zo niet, minimaal 2 dagen denk ik toch zeker wel.

De pompen en de bak zelf zelf zou ik zo goed mogelijk schoon proberen te maken, en daarna wel weer laten draaien, staan er al planten in de bak?
 
Wel even ontvetten na het schuren ja.

De jachtlak is ook op alkyd basis, dus dan kun je beter ook alkyd als ondergrond nemen.

Tussen de lagen jachtlak zou ik één dag wachten met de volgende laag, hoelang het in totaal moet drogen weet ik zo niet, minimaal 2 dagen denk ik toch zeker wel.

De pompen en de bak zelf zelf zou ik zo goed mogelijk schoon proberen te maken, en daarna wel weer laten draaien, staan er al planten in de bak?

Dankjewel voor de tips. Nee ook geen planten inderdaad. Schoonmaken: jammer dan denk ik en dat komt wel. Alleen het kap tjah: ben toch weer bang dat ook dit keertje misschien loslaat. het blijven chemische spul. Nieuwe kap laten maken vast ook duur ?
 
Goed schuren, goed ontvetten, goed in de grondverf, 2 lagen jachtlak, rustig laten drogen tussen de lagen door en alles komt goed.

Een nieuwe kap moet je ook behandelen, dus dat blijft hetzelfde dan.
 
  • Leuk
Waarderingen: Fero
hoe komt het dat beits stukjes heeft losgelaten. zowel gamma als de aquarianen zeiden dat beits een van de beste is tegen vocht. ik ben bang om jachtlak te gebruiken, wat als deze ook loslaat? ik vertrouw jullie hoor, maar het vertrouwen in die spullen is nu even weg :(
 
waarom de beits heeft losgelaten zou ik zo niet weten, zat er al verf op de kap?

Op aanraden van RichD heb ik ook jachtlak gebruikt, en verder ook goede dingen over gelezen, als je het allemaal goed voorbehandeld laat het echt niet zomaar los
 
Ook Ruwa zegt het: schadelijk voor in het water levende organismen en in aquatisch milieu op lange termijn schadelijke effecten hebben. Qua categorie in webshops staat het tussen de beitsen, wassen en oliën..... in mijn ogen nu chemisch hetzelfde als beits.
15481954267247841264714678986968.jpg
 
waarom de beits heeft losgelaten zou ik zo niet weten, zat er al verf op de kap?

Op aanraden van RichD heb ik ook jachtlak gebruikt, en verder ook goede dingen over gelezen, als je het allemaal goed voorbehandeld laat het echt niet zomaar los

Klopt laag grijstint verf
 
Als er reeds uitgeharde verf in je bak komt met waarschijnlijk licht zuur ( pH < 7) water dan loogt dat de verf uit. DWZ dat de verf uiteenvalt in zijn diverse samenstellende componenten. De meeste daarvan zullen binnen een paar weken door je actieve kool worden opgesoupeerd, Gooi de kool daarom elke 14 dagen weg!!
De hoeveelheid verf die in het water zit is te gering om blijvende schade aan te richten.
 
  • Leuk
Waarderingen: Fero
Als er reeds uitgeharde verf in je bak komt met waarschijnlijk licht zuur ( pH < 7) water dan loogt dat de verf uit. DWZ dat de verf uiteenvalt in zijn diverse samenstellende componenten. De meeste daarvan zullen binnen een paar weken door je actieve kool worden opgesoupeerd, Gooi de kool daarom elke 14 dagen weg!!
De hoeveelheid verf die in het water zit is te gering om blijvende schade aan te richten.

Verf was al inderdaad droog maar ook niet weken (3 dagen). Op blik staat na 1 uur al bestand tegen regen en na 4 uur al tweede laag aan te brengen. Voor bijna 900 Liter, paar plekken verf losgelaten.
Dan ga ik niet alles eruithalen, maar wel een volledige waterwissel doen en het grind en hout en stenen precies op hun plek laten, maar wel afspoelen 2x en water weer eruit. Dan opvullen met water weer. en ook de zakken met kool vernieuwen direct.

Gezien ik epoxy toch niet zo duur vind in vergelijking met lak en grondverf heb ik dus net epoxy besteld bij mr. Boat.
Ontvetten, opschuren, stof vrij en dan epoxy laag erop.

Ik hoop dat dit allemaal goeie volgorde is
 
Ja dat is wel goed alleen waterwissel is echt niet nodig! Laat de kool het werk doen. Kan echt geen kwaad als over 6 weken nitrietpiek is geweest, dan is de invloed van de verf 100% weg!
 
  • Leuk
Waarderingen: Fero
De beits is losgelaten omdat je zeer waarschijnlijk de ondergrond niet eerst goed hebt behandeld.
Waarschijnlijk heb je het alleen schoon gemaakt en toen meteen in de beits gezet?
Of heb je het eerst goed ontvet, losse/slechte verfplekken weg geschuurd, daarna alles goed opgeschuurd en toen pas gebeitst met voldoende tussenpauze tussen meerdere lagen?
Als de onderlaag niet goed is, dan laat alles los zeker in combinatie met vocht.

Alles zal waarschijnlijk met een sisser aflopen, alleen het is zonde van je tijd ook.
Zorg er bij de epoxy echter ook voor dat je goed ontvet en schuurt.
 
  • Leuk
Waarderingen: Fero
waarschijnlijk heeft de verf onder de beits losgelaten, beits is ook niet bedoeld om over verf te smeren, beits is agressief en kan de verf oplossen.

Gezien ik epoxy toch niet zo duur vind in vergelijking met lak en grondverf heb ik dus net epoxy besteld bij mr. Boat.
Ik zou de kap dan eerst een kleurtje geven alvorens de epoxy behandeling, of schuur je de kap helemaal kaal?
 
De beits is losgelaten omdat je zeer waarschijnlijk de ondergrond niet eerst goed hebt behandeld.
Waarschijnlijk heb je het alleen schoon gemaakt en toen meteen in de beits gezet?
Of heb je het eerst goed ontvet, losse/slechte verfplekken weg geschuurd, daarna alles goed opgeschuurd en toen pas gebeitst met voldoende tussenpauze tussen meerdere lagen?
Als de onderlaag niet goed is, dan laat alles los zeker in combinatie met vocht.

Alles zal waarschijnlijk met een sisser aflopen, alleen het is zonde van je tijd ook.
Zorg er bij de epoxy echter ook voor dat je goed ontvet en schuurt.

Geschuurd afgestoft en daarna beits erop..... adviezen wel opgevolgd.
Ik ga nu een schuurmachine huren en dan alles grondig schuren dus. En afstoffen en dan epoxy erop.
 
  • Leuk
Waarderingen: FvdP
Geschuurd afgestoft en daarna beits erop..... adviezen wel opgevolgd.
Ik ga nu een schuurmachine huren en dan alles grondig schuren dus. En afstoffen en dan epoxy erop.

Klinkt goed. Succes met deze klus.
Als het straks af is zal je blij zijn met al het werk wat erin is gaan zitten.
 
  • Leuk
Waarderingen: Fero
Geschuurd afgestoft en daarna beits erop..... adviezen wel opgevolgd.
Ik ga nu een schuurmachine huren en dan alles grondig schuren dus. En afstoffen en dan epoxy erop.

En niet onbelangrijk: eerst de boel goed laten drogen voordat je hem gaat behandelen met epoxy
 
Klinkt goed. Succes met deze klus.
Als het straks af is zal je blij zijn met al het werk wat erin is gaan zitten.

Dankjewel. Dat denk ik ook zeker. Doe het met liefde en hoe geoter de de liefde hoe groter de pijn dus is dit een goed teken :D

En niet onbelangrijk: eerst de boel goed laten drogen voordat je hem gaat behandelen met epoxy

Ik heb de kap gisteren al niet meer erop gezet, zodat het al kan begonnen te drogen. Heb een laag vochtigheidsgraad thuis dus dat helpt wel mee.
Iedereen bedankt weer.
 

Terug
Bovenaan