Wat is er nieuw

mollies groeien niet

  • Onderwerp starter Onderwerp starter jennyvh
  • Startdatum Startdatum
J

jennyvh

Guest
Hoi, ik ben Jenny en sinds een half jaar hebben we een juwel60 staan met 5 gespikkelde mollies (van mn schoonzus overgenomen) 10 neons, een ancistrus en na een hoop rondgezoek op het forum een kwikwi (hoplosternum thoracatum) mijn zoon zn snorvis... o en nog wat verdwaalde garnalen.

De mollies hebben we van mijn schoonzus overgenomen die een bak vol jonkies had. van 3 verschillende worpen. nu is de oudste aardig doorgegroeid heeft een enorme rugvin ontwikkeld en is duidelijk een mannetje. de rest blijft alleen klein, groeit niet door. ik heb ook t idee dat het allemaal mannetjes zijn.

is mijn bak te vol? komt t omdat t allemaal mannetjes zijn? ik heb t idee dat ze t wel naar hun zin hebben, ze zijn allert, maar zwemmen niet gestresst de bak door. is het normaal dat ze klein blijven? als ik de mollies in de winkel zie zijn dat echt enorme vissen vergeleken met die van ons.
 
Welkom,Jenny,op het Af.

Aller eerst,heb je een foto van de bak?
Hoe vaak waterverversing? hoeveel?

Denk dat het wel wat vol is.
Combi mollies en neon tetra,s is niet denderend.
Mollies vragen beetje zout in de bak, maar de tetra,s weer niet.


Snorvis?
 
ik heb geen idee hoe ik een foto plaats.

ik ververs wekelijks een 5e tot een kwart van t water. er zit verwarming in op 26 graden en een superfish 100 filter op zn hardst (vinden de garnalen leuk geloof ik)en plantjes natuurlijk. t is trouwens wel een 60*40*30 bak dus iets hoger dan normaal.

fijn he, de dierenwinkel, ik heb dus nog nooit gehoord dat mollies wat zout nodig hebben, ik kan me dat van vroeger (toen mijn ouders een 150 bak hadden ook helemaal niet herinneren). is het rampzalig dat er nu geen zout in kan?

de kwikwi noemt mijn zoon snorvis ;-) is zijn vis, hij heeft m kees genoemd
 
Dat is een interne pomp toch
 
Lovevissen123 zei:
Dat is een interne pomp toch

als je bedoelt dat je m aan de binnenkant van je glas plakt, dan ja
 
Ja
Hoe vaak maak je die schoon??
 
1x per 3 mnd een nieuwe cartridge erin. en om de week knijp ik de spons uit in mn oude water.
 
Ok�
Hoeveel liter zit er in de bak
54??
 
60*40*30 is volgens mij 72L

minus grind en planten, toch nog minstens 65L lijkt me...
 
jennyvh1.jpg


ik hoop dat t zo duidelijk is.
 
Ik heb de zelfde pomp
Net als jou
Maar zelf vindt ik een buitenpomp beter
Minder om kijk naar
En je bak eerst veel schoner
En hoeveel vissen heb je precies
 
5x molly
10x neon tetra
1x ancistrus
1x hoplosternum thoracatum (kwikwi)
5x vuurgarnaal (waren er meer, maar helaas een aantal kwijtgeraakt na een dichtgeslagen zandbodem)
 
jennyvh zei:
1x per 3 mnd een nieuwe cartridge erin. en om de week knijp ik de spons uit in mn oude water.

Waarom doe je dat?
Is hij dan versleten?

Versleten,is,als hij brokkelig wordt.
Zolang dat niet is,kan je hem blijven gebruiken,hoor.
 
Ik vervang dat meestal
Na een jaar
Maar heb mijn cartridge ook anders
 
Lovevissen123 zei:
Ik heb de zelfde pomp
Net als jou
Maar zelf vindt ik een buitenpomp beter
Minder om kijk naar
En je bak eerst veel schoner
En hoeveel vissen heb je precies


Ja,alleen draait hij nog niet jou ,toch?
 
Zoey.

Dit voor Jenny,!!!!
Black molly - Poecilia sphenops - Visaquarium


Daar Black molly's zich veel in brak water bevinden is het aan te bevelen om wat
zeezout (geen gewoon zout) aan het water toe te voegen. Met 1 eetlepel per ...
www.visaquarium.nl/vis/Poecilia-sphenops


Zeer vreedzame vis die geschikt is voor een gezelschapsaquarium. De Black Molly is ook zeer actief. Nadeel van deze vis is dat ze vrij witte stipgevoelig zijn, het is daarom raadzaam af en toe wat zeezout toe te voegen.
 
Bertus zei:
jennyvh zei:
1x per 3 mnd een nieuwe cartridge erin. en om de week knijp ik de spons uit in mn oude water.

Waarom doe je dat?
Is hij dan versleten?

Versleten,is,als hij brokkelig wordt.
Zolang dat niet is,kan je hem blijven gebruiken,hoor.

tja, weer advies van de viswinkel. op de doos van de superfish staat zelfs elke 4 wkn, dus ik was al blij dat ik t 'maar' eens in de 3 mnd hoefte te doen, maar ik kan m dus gewoon laten zitten, af en toe uitspoelen is genoeg?
 
Ja, dat is voor de verkoop,he.
Als je de spons eruit kan halen,dan gewoon in beetje aquawater onder dompelen en knijpen.
Is voldoende.
Heb zelf 2 x Aquael 500 UV, nu na een jaar vallen ze uit elkaar.
Dus nieuwe besteld.
 
en die zwarte korrels erin? moeten die nog vervangen worden?

dus voor het mooi zitten mollies op iets brak water, wat dus hier geen optie is omdat dan de neons (en waarschijnlijk ook de acistrus en de kwikwi en de garnalen) het loodje leggen. dus daar kan ik helaas niks aan veranderen...

maakt het nog uit dat het waarschijnlijk toch minimaal 4 mannetjes zijn? (heb net nog even gekeken en 1 lijkt wel een vrouwtje.
 
Jagen de mannen achter het vrouwtje aan??
 
nee, daarom dacht ik ook dat t allemaal mannetjes waren. ze jagen helemaal nergens achteraan. t enige gejaag wat ik ooit heb gezien is een dolle garnaal die een neon besprong. en de kwikwi en ancistrus die samen op hetzelfde tabletje afstuiven
 
Dat is kool, die hoeven er niet in.
Kan je eventueel vervangen door wat siporax. kermieken rolletjes.

Weet niet of ze op zout reageren.
 
Bovenin in de cartridge
Heb keramiek dingen in
Daar onder zwart filter
 
en wat ik dan niet snap is dat ze bij mn schoonzusje zitten ze in een 40cm bakje onverwarmd op kraanwater en daar groeien en fokken ze de bak uit....

terwijl dat ook geen gezonde situatie is, lijkt me.
 
Tja,met hoeveel? in de 40 cm.
Klopt geen hout vann,als de vis al 8 cm is.
 
ze is begonnen met 2, maar dat zijn er nu dus een stuk meer...
 
Tja, dat stopt niet.
Als de jongen ook geslachtsrijp zijn,gaat het harder.
 
ze zet ze wel op MP als er weer gejongd is...

ok, maar concluderend, er is geen specifiek aanwijsbare reden waarom mijn mollies klein blijven, behalve dat ze niet geheel optimaal zitten op zoet water...
 
hoe vaak geef je ze eten
 
1x per dag tetramin. af en toe levendvoer van de dierenwinkel
 
Jonge vis heeft om te groeien verhoudingsgewijs veel voedsel nodig, meerdere malen per dag. Hoor je niks rammelen ????
 
jennyvh zei:
1x per dag tetramin. af en toe levendvoer van de dierenwinkel
Koop gewoon diepvries.
Is stukken goedkoper.
 
diepvries, waar haal je dat? de dierenwinkel heeft t niet en de bosrand zou t gaan verkopen maar heeft de vrieskist nog niet staan.

ik (of mijn kinderen) voer ze al dusdanig veel dat er al van alles op de bodem blijft liggen, moet ik ze dan nog meer geven?
 
Dan geef je teveel in een keer. In principe moeten ze het binnen 5 minuten op hebben. Maar met jonge vis moet je dat meerdere keren per dag doen. Het beste is dan ook om dat in een apart aquarium te doen
 
voor diepvriesvoer moet je dan een betere dierenwinkel zoeken
hier hebben ze het allemaal


en als er blijft liggen voer je veel te veel
deel dezelfde hoeveelheid al eens op in 3 a 4 keer per dag
 
AquaCafe
Help Users
      Kosmopoliet: :petjeaf:avond room, John, André, Mark.
      Terug
      Bovenaan