Wat is er nieuw

molly zwanger?

• Onderwerp starter Onderwerp starter Whisper
  • Startdatum Startdatum
W

Whisper

Guest
hallo,

elke molly is anders natuurlijk, maar ik het idee dat deze molly wel erg dik aan het worden is... het gaat om de wit/grijze op de foto. de oranje er bij ter vergelijking, heb ze tegelijk gekocht een x aantal maanden geleden..

mocht dat beest nou idd zwanger zijn? wat moet ik doen? kan 'ie zo gaan 'werpen'? of gaat dat niet goed, moet er een zo'n bakje komen?

help me out please

8bcced4fa1.jpg

1b6d088ea4.jpg

Laat zo een marteltuig alsjeblieft uit je bak,als je genoeg beplanting hebt zullen er wel voldoende overleden.

molly was toch niet zwanger.

vanmiddag na dit bericht te hebben geplaatst gingen wij weg. en ik kom net thuis. en de molly is dood. we hebben hem/haar open gesneden en er zit niks in.

dus het zal wel een tumor oid geweest zijn..

R.I.P mijn kleine vriend ;( ;(

Het kan ook buikwaterzucht geweest zijn. Als ik naar de foto kijk lijkt het of er ook wat schubben uitstaan klopt dat? Een foto is altijd moeilijk maar volgens mij was dit een mannetje. Ik kan het helemaal verkeerd hebben maar ik vind de andere molly er ook niet al te fris en fruitig uitzien. Buikwaterzucht kan een virus zijn maar ook van slechte waterkwaliteit zijn. Staat je bak al lang en zijn de medebewoners niet ziek?

ik heb even een filmpje gemaakt, word geupload.

waterwaardes zijn verder:

no3: 75
no2: 1
gh: 8
kh: 18
ph: 7
ci2: 0
temp: 24

dit was vanmorgen, voordat ik zo'n 40% van het water had vervangen, nitraat nogal hoog :/

Edit:

de bak staat sinds eind november

Ik zie zoals Sanneke al zegt ook wat schubben uitstaan al. Persoonlijk zou ik zo n vis niet gaan opensnijden maar goed geen mens is gelijk natuurlijk 😉.

Hoe hoog is de nitraat nu want die moet eigenlijk onder de 50mg. Hoe kan deze zo hoog zijn?

upload is op 70%

ik wilde morgen weer een water test gaan doen. kijken ofdat het beter is geworden.

maar ik vermoed dat mijn vrouw wat enthousiast met voeden is geweest...

[video]b6hQO1Y5LsU[/video]

en mijn log er even bij:

26/11/2015 20:00 aanschaf aquarium, modder, steendjes 2x plantje met ovale bladeren, 2x plantje met meerdere blaadjes als blad, en gras. aardewerk potje en hout ding.
30/11/2015 19:00 air stone toegevoegd
30/11/2015 21:00 led verlichting
01/12/2015 19:30 slakje ondekt. (poelslakje?)
03/12/2015 20:00 9neons
07/12/2015 17:00 6neons, 3moly's, 3gernalen, 1 algeneter, mos en plantje met rode bladeren toegevoegd
07/12/2015 22:00 Nog een slakje ondekt.
08/12/2015 19:00 filter schoongemaakt
09/12/2015 08:15 eitjes ondekt, van poelslakje?
09/12/2015 23:10 5ml ph/kh minus toegevoegd. PH waarde was tien. Morgen 8 of 9? (vissen lijken dit niet prettig te vinden)
11/12/2015 19:10 vissen zijn weer blij en 10 ltr water ververst
13/12/2015 ~ planten lijken bruin te worden...
14/12/2015 11:30 PH gemeten, weer rond de 9. 5ml ph/kh minus toegevoegd.
18/12/2015 18:00 water lijkt troebel te worden
21/12/2015 11:30 10liter water ververst, filter schoon gemaakt, en 10ml ph/kh minus toegevoegd
23/12/2015 08:00 de siamese algeneter is dood gestorven.
24/01/2016 16:00 5l water bijgevuld
21/02/2016 15:00 20l water ververst, planten gesnoeid
12/03/2016 19:50 de zwarte moly dood aangetroffen, en pomp was uit, vervuild...
08/04/2016 19:30 halve tank water vervangen, planten gesnoeid en terug geplant. en 20 oid slakken er uit. lamp staat overdag al een geruime maand niet meer aan.
09/05/2016 15:00 tigervis(Botia) erbij, en nieuw voer. en ook nog is bevroren voer erbij licht moest van dierenzaak overdag branden en meer voeren.
12/05/2026 19:00 zie ik 'staghorn'?
18/05/2016 19:45 'staghorn' alg explosie... :/4ml algenweg meuk toegevoegd (normaal voor de vijver) <-- deed niks, zo leek het.
19/05/2016 23:15 nieuwe verlichting, co2 toegevoegd, 3luchtbellen per 10 seconde.
23/05/2016 20:00 verlichting uitgelaten voor 4dagen. staghorn van de bladeren afgeknipt en planten verwijderd.
26/05/2016 16:00 bodembedekker micranthemum umbrosum toegevoegd
27/05/2016 18:35 3nieuwe planten, magneet klep en test set gekocht. micranthemum umbrosum & Lysimachia Nummularia 2x timer er tussen. 1 voor verlichting en co2. de andere op de luchtpomp. 6uur perdag verlichting en co2. de rest van de dag licht en co2 uit. en de luchtpomp aan.
30/5/2016 13:00 water test gedaan. 13l water ververst, (grote emmer) te hoog nitraat. oorzaak, teveel voeding? miranda....?

Nitraat moet idd onder de 50 zijn liefst tussen 25 en 50 maar wat me ook zorgen baart is de nitriet no2 die moet ten alle tijden 0 zijn. Ik zou zsm 50% verversen en de komende dagen steeds 25%. Filmpje bekijk ik zo even.

De molly heeft het zichtbaar moeilijk, de tetra's hebben allemaal witte plekken aan de vinnen. Ik wil niet zwartgallig overkomen maar je hebt iets niet in orde in je bak. Ik lees dat je pomp uit was vanwege vervuiling. Hoe maak je d ze tegenwoordig schoon? Te schoon en rigoreus kan ook problemen veroorzaken.

wees alsjeblieft eerlijk. als het niet goed gaat met m'n bak, dan moet het anders.

het filter heb ik afgespoeld onder de kraan. sommige tetras hebben idd witte plekken op de vinnen. was me niet bewust opgevallen. laat ik het anders zeggen, ik wist niet dat het iets schuldig kon wezen.

Ik zie het vaker bij een enkele tetra maar nooit bij allemaal. Nitriet moet 0 zijn als het zo hoog is dan is verversen de enige manier om het zo snel mogelijk laag te krijgen. Had je nu een binnenfilter van juwel? Een filter schoonmaken kun je het best doen door wat aquariumwater in een emmer te doen en daar dan de spons lichtjes in uit te knijpen. Als je meerdere sponzen hebt dan nooit allemaal tegelijk. Dit hoeft niet wekelijks hoor, ongeveer eens in de vier weken of als de uitstroom heel veel minder is geworden. Nieuwe sponzen hoef je alleen te halen als ze bijna uit elkaar vallen en niet zoals op veel verpakkingen staat, elke drie maanden. Als je steentjes of buisjes in je filter hebt als filtermateriaal ook niet uitspoelen. Ik heb een buitenfilter waar steentjes en buisjes inzitten en die heb ik in anderhalf jaar twee keer in een emmer aquariumwater gedompeld zodat er iets van het vuil wegspoelde maar niet alles. Juist in dat vuil zitten de meeste goede bacterien die zorgen dat je nitriet en nitraat aangepakt worden. Bij het binnenfilter van juwel kan wat drab onderin de bak gaan zitten maar tenzij het heel veel is zou ik dat gewoon laten zitten. ik zou de komende dagen iig dagelijks testen en verversen.

dit is een doorsnee foto van mijn filter:

322f2ef3bc.jpg

de 3sponsen heb ik toen echt helemaal schoon gespoeld onder de kraan.

die buisjes heb ik nog nooit schoon gemaakt.

de aankomende dagen dus goed verversen. en dan zou het allemaal beter moeten worden? wat te doen als die vlekken niet verdwijnen?

Dat is minder,van je molly..

Ik zou het niet over mijn hard krijgen om hem open te snijden hoor ..

Je log is wel mooi uitgebreid bij je filmpje!,

Het zou kunnen dat er teveel is gevoerd. Als de uitstroom van de filter nog goed is dan zou ik daar niet teveel aan rommelen want daar zitten juist de bacterien die de nitriet moeten omzetten. Wel moet je flink verversen tot de nitriet op 0 staat.
desnoods opstartbacterien toevoegen.

De sponzen van dat filter mogen dus nooit meer helemaal uitgespoeld onder de kraan. De buisjes (ze hebben een naam maar ???) gewoon laten zoals ze zijn tenzij het echt te erg voor woorden wordt maar dat kan nog heeeeel lang duren. Ik vermoed dat het een combi is van te veel voeren en te veel/goed schoonmaken van je filter. Of je er nog lang naweeen van houdt kan ik niet zeggen maar iedereen heeft dit soort problemen wel gehad hoor dus niet opgeven. Uiteindelijk krijg je de bak goed in balans en krijg je zelf ook steeds meer ervaring waardoor je problemen eerder herkent als ze er al zijn en ook weet wat je dan moet doen.

Wat de tetra's betreft kan ik eigenlijk niet zeggen wat het is en wat eraan te doen is. Ik had ook tetra's die er zo uitzagen. Deze had ik gekocht bij een "foute" winkel en pas thuis zag ik dat ze het allemaal hadden. Eerst dacht ik dat ze aangevreten waren door een andere vissoort in de winkel want daar zaten de vreemdste combi's in de bakken maar dat betwijfel ik eigenlijk. Ook heb ik wel eens aan pokken gedacht en ik denk ook dat het dat was maar weet het niet zeker. Af en toe ging er eens eentje dood of "verdween" er eentje en de tetra's die ik nu heb zijn allemaal nieuwe. Deze zien er wel goed uit. Dus ze zijn in een half jaar tijd wel allemaal doodgegaan. Je zou onder het topic ziektes eens kunnen vragen wat het is. Wat betreft de molly die er nog is hoop ik voor je dat deze het gaat redden maar ik heb er een hard hoofd in.

C�dric Vleminckx zei:
Ik zou het niet over mijn hard krijgen om hem open te snijden hoor ..

ik dacht dattie een buik vol visjes had, dus ik dacht dat ik wellicht nog wat kon redden.. vandaar de keuze🙂

Yilleke zei:
Uiteindelijk krijg je de bak goed in balans en krijg je zelf ook steeds meer ervaring waardoor je problemen eerder herkent als ze er al zijn en ook weet wat je dan moet doen.

ik hoop het 🙂

Yilleke zei:
Je zou onder het topic ziektes eens kunnen vragen wat het is. Wat betreft de molly die er nog is hoop ik voor je dat deze het gaat redden maar ik heb er een hard hoofd in.

Ga ik doen!

Thnx iig!

Whisper zei:
ik heb even een filmpje gemaakt, word geupload.

waterwaardes zijn verder:

no3: 75
no2: 1
ph: 7
temp: 24

dit was vanmorgen, voordat ik zo'n 40% van het water had vervangen, nitraat nogal hoog :/

Edit:

de bak staat sinds eind november

en wat het nu is:

no3: 50
no2: 0
ph: 7.6
temp: 25

zit verbetering in, ik ga vanavond weer water verversen 😎

Dit zijn hele mooie waarden hoor, no3 kan nog ietsje lager maar vooral de no2 was heel belangrijk dat dat zsm 0 werd. Ik zou iig de komende dagen dagelijks testen en zo nodig verversen en als de waarden zo mooi blijven langere tussenpozen tussen het verversen. En iets minder rigoreus schoonmaken. 😎

*blij*

dank je wel voor je wijze les, ik ga het vissenvoer achter slot en grendel zetten 😉 haha

Bedankt!

Het filter had dat misschien wel aangekund hoor maar door de te grondige schoonmaak moest je bak eigenlijk weer opnieuw indraaien.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan