Wat is er nieuw

Monte carlo nog een kans geven of toch maar wat anders?

aquatlantis splendid 100

Well-known member
Lid geworden
20 december 2024
Leeftijd
37
Het monte carlo plantje in het aquarium doet het niet geweldig het was wat bruin dus wat lelijk geworden(er kwamen wel nieuwe blaadjes aan)
Ik wilde hem eruit halen om weg te gooien maar het was best wel een redelijke bos ondanks dat heeft de plant niet echt geworteld hij was makkelijk te verwijderen.
Ik heb het plantje onderen de kraan goed uitgespoeld zodat het weer redelijk schoon is en toch maar weer terug gezet.
Denken jullie dat het nog een kans maakt om aan te slaan of toch maar beter voor wat anders kiezen? Tips zijn welkom.
Ik heb inmiddels ook de cabomba piauhyensis besteld om de ambulia te vervangen.(zodat er meer kleurvariatie komt)
17377309534353904894626108218555.jpg
17377309973675584194576419015056.jpg

Als ik dat zo zie liggen zegt mijn gevoel trek uit elkaar in 10 (of meer) stukken, en plant die terug.
Met dat kleine spul wil ik nog wel eens een klein kuiltje graven, spul er in, en laagje terug er op
en vervolgens het plantje langzaam omhoog trekken zodat alleen het groene deel boven de bodem uit komt

Laatst bewerkt:
leuk ingericht 🙂 ben benieuwd hoe het met de cabomba piauhyensis eruit gaat zien. Heb verder geen ervaring met de monte carlo, heb deze plant ook besteld, ben benieuwd hoe die het gaat doen bij mij. Mag ik vragen wat dat voor plant helemaal links onder is? is dat de cryptocoryne parva? en de plant helemaal links achter?

Tsja, altijd lastig. Is het een nieuwe plant, dus mogelijk boven water gekweekt? Dat kan namelijk verklaren dat het blad wat dood gaat. Alle emers gegroeid blad zal dan namelijk afsterven en vervangen worden door nieuw blad.
Qua verlichting lijkt het wel okee, lichtsterkte is wel ongeveer het eerste waar ik aan denk als zo'n plant wel groeit, maar niet lekker wortelt. Als je een RGB lamp hebt, en dus de mogelijkheid hebt om blauw en rood toe te voegen, dan zou ik dat eens proberen. Kijken of het verschil maakt.

Ik zou hem zeker nog even een kans geven. Tenzij dit plantje al een jaar staat en al die tijd al moeilijk doet.

Sommige planten hebben ook geen 'klik' met je. Echinodorussen zouden het volgens de boekjes en de verzorging die ze van me krijgen in mijn bak(ken) het goed moeten doen, maar nee dus.

Het plantje is pas zo'n 6 weken oud dus ik kijk het nog 2 weekjes aan.
Als ik dan geen verbetering zie ga ik op zoek naar een andere mooie bodembedekker.

Oh, dan moet ie zich nog aanpassen. Gesteld dat je voldoende licht en voeding voor 'm hebt. (?)

Licht co2 voeding etc. Is allemaal afgestemd op planten. De waterwaardes zijn ook goed.

De succesvolste manier om MC te laten groeien is met voldoende voeding vanuit de bodem.
Een inerte bodem met her-en-der een voedingscapsule is meestal niet afdoende. Dus verwacht ik niet dat ie het gaat doen.

Werkt een laagje kleikorrelpoeder wel? (Zodat elk plantje voeding vindt)?
Gewoon uit nieuwsgierigheid en zodat Ts misschien een oplossing kan vinden.

Ik heb wel een goede voedingbodem onder het zand zitten. Van zo'n 2 a 3 cm dik.

Werkt een laagje kleikorrelpoeder wel? (Zodat elk plantje voeding vindt)?
Gewoon uit nieuwsgierigheid en zodat Ts misschien een oplossing kan vinden.
Nee ook niet goed genoeg.
Een laag met voeding zoals een voedingsbodem, laag lateriet, kleikorrelpoeder is opzich prima...als de wortels van de plant erbij kunnen.

Het word namelijk altijd afgetopt met een laag zand of grind. Een aangezien HC maar een kleine wortelgestel ontwikkeld kunnen ze simpelweg niet bij de voeding.
De voeding diffundeert natuurlijk wel naar boven toe, maar dit is altijd te weinig.
Het is niet totaal onmogelijk om HC te laten groeien op een inerte bodem, maar dan moet de bemesting, belichting én CO2 wel 100% in orde zijn.

Het monte carlo plantje in het aquarium doet het niet geweldig het was wat bruin dus wat lelijk geworden(er kwamen wel nieuwe blaadjes aan)
Ik wilde hem eruit halen om weg te gooien maar het was best wel een redelijke bos ondanks dat heeft de plant niet echt geworteld hij was makkelijk te verwijderen.
Ik heb het plantje onderen de kraan goed uitgespoeld zodat het weer redelijk schoon is en toch maar weer terug gezet.
Denken jullie dat het nog een kans maakt om aan te slaan of toch maar beter voor wat anders kiezen? Tips zijn welkom.
Ik heb inmiddels ook de cabomba piauhyensis besteld om de ambulia te vervangen.(zodat er meer kleurvariatie komt)
Bekijk bijlage 384123Bekijk bijlage 384124
Dit plantje vraagt een voedselrijke bodem maar ook lichtzuur water. Hoewel soms wordt gezegd dat het plantje met een gemiddelde lichtsterkte toekan groeit ze in mijn ervaring beter met een hoge lichtsterkte én CO2! Het neefje van deze plant de Micranthenum umbrosum heeft veel moeite met te hoge temperaturen. Ze gaat tot zo'n 24 á 25 graden hooguit. De monte carlo is daar iets minder gevoelig voor maar toch; ga hoge temperaturen uit de weg.

Inmiddels heb ik het monte carlo plantje uit het aquarium gehaald omdat deze steeds verder achteruit ging.(dit levert alleen maar extra vervuiling op)
Ik heb besloten om geen ander plantje ervoor in de plaats te zetten maar ik heb de rode lotus wat naar voren gehaald zodat deze er beter uit komt. Ook vind ik het nu wat rustiger ogen. Op termijn ga ik proberen om deze mooi breed en laag te houden. De lotus zat overigens al zeer diep en breed geworteld in de voedingbodem.
Nogmaals dank voor alle tips!!
Nog even een foto voor en na(het is wel een beetje stoffig nu in het aquarium)
20250119_083719.jpg
17379959278307515818490968874196.jpg

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan