Wat is er nieuw

Mooi grastapijtje gezocht

• Onderwerp starter Onderwerp starter Bart87120
  • Startdatum Startdatum
B

Bart87120

Guest
Bestaat er een grondbedekker om een gazonnetje te maken. Die het goed doet zonder co2 en met beperkt licht? Of ben ik dan aangewezen op java mos opgebonden op een steen ofzo?

Ik vrees dat je bijna geen bodembedekkers zonder co2 gaat vinden...

Wat versta je onder 'beperkt' licht?

Marsilea hirsuta of Marsilea crenata is misschien een optie?
Geen 'echte' bodembedekkers maar leuke (vind ik) klein blijvende plantjes.
Ze doen het wel bij minder licht/geen CO2 denk ik maar het zal wat trager gaan. Maar dit vormt misschien niet het soort gazonnetje dat je voor ogen hebt..

Ook Micranthemum sp. monte carlo doet het soms relatief goed in die omstandigheden. Ik heb een low tech bakje waar het mooi groeit, traag maar laag en compact.
Heb ook al gehad dat het 'stilviel' in sommige omstandigheden, het bleef wel mooi fris en groen maar groeide amper tot niet...
Je kan maar proberen, nietwaar. Je merkt snel wat al dan niet aanslaat.

Het is voor in een superfish wave 15 nano met 3,5 watt led. De marcilea crenata vind ik er wel goed uitzien.
Thanks voor de latijnse namen

De Sagitaria Sabulata kan ook goed zonder co2. Ik heb dat in de nano van 20 liter met 3,5W led. Het groeit dan niet als kool maar het kan.

Ziet die sagitaria sabulata er niet wat grof uit in zo'n klein bakje? Het is natuurlijk wel een 'makkelijke' plant.

Het is voor in een superfish wave 15 nano met 3,5 watt led.

Geen ervaring met die verlichting maar voor een dergelijk bakje kan je altijd een ander (of extra) lampje vinden als blijkt dat het niet volstaat.
Ga je plantenvoeding gebruiken?
Welk bodemmateriaal heb je?

Staurogene repens is trouwens ook een optie.
Of je kan eens kijken naar de kleinere Cryptocoryne soortjes. Cryptocoryne parva is een laagblijvende variant en zeer mooi maar groeit echt zeer traag, ik heb deze staan en zelfs onder relatief veel licht en met CO2 toevoeging blijft deze plant extreem traag...

Of ben ik dan aangewezen op java mos opgebonden op een steen ofzo?

Er zijn op vlak van mossen echt heel veel mogelijkheden en sommige zijn zeer mooi...
Java mos is dus zeker niet de enige (noch de mooiste) optie...

eleocharis acicularis misschien een idee? Hier ook in de aqua 45, zonder co2 en met weinig licht was de bodemonderzoek in een paar weken vol gegroeit.

De bodem bestaat uit zwart grind zonder voedingsbodem. En plantenvoeding is voorlopig beperkt tot 1 x per week sera florena

Keuze stress🙂 zoveel plantjes

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan