Mooie verlichting voor goudvissen?!?


G

G3Fish3

Guest
Wie heeft de "gouden tip" :! qua TL buizen voor een bak met sluierstaarten?

LED is waarschijnlijk het mooist, maar op dit moment zit er nog ouderwets T8 in.

Persoonlijk vind ik dat nu, met Juwel Day-lite, de oranje kleuren niet mooi uitkomen; De vissen ogen een beetje vaal geel.
Ik zal ook nog even een foto plaatsen...
Bedankt alvast! :cool:

20181002_185051.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Daar zijn ook tl buizen voor ,hoor. Energie besparend. passen in de t 8. met speciale starters.
 
Ik denk zelf dat wat geler licht zoals kleur 840 bijvoorbeeld de kleur beter zal laten uitkomen.
 
Juwel daylite 6500K (graden Kelvin)

Nu heb je 2 opties, geler licht a 4000K of nog witter licht a 8000K of hoger.
4000K is er ook van Philips, 8000K niet dacht ik
 
Mijn LFS heeft extra rood bij sluiers en bv koraalplaatjes hangen, de vissen knallen gewoon uit de bak. Heel mooi.
 
Als het om de kleur van de vissen gaat moet er toch spier wit/blauw licht op. 10.000/15.000 Kelvin.

Gezien het een goudvissenbak is die niet veel planten heeft zou ik zoeken naar 10.000k. Dat lijkt me voor de kleur het beste.
 
Als je voor tl gaat zou ik 865 of 965 aanraden.
Led zou ik niet hoger gaan dan 10.000K dat is aardig fris wit, behoorlijk blauw al zelfs..
Dan word het echt een kwestie van persoonlijke smaak
 
Mijn LFS heeft extra rood bij sluiers en bv koraalplaatjes hangen, de vissen knallen gewoon uit de bak. Heel mooi.

Als je voor tl gaat zou ik 865 of 965 aanraden.
Led zou ik niet hoger gaan dan 10.000K dat is aardig fris wit, behoorlijk blauw al zelfs..
Dan word het echt een kwestie van persoonlijke smaak

Koel witte TL lijkt me inderdaad een goed plan.
Maar om de kleur van de vissen extra te benadrukken lijkt de combinatie van TL met een (rode) ledstrip me effectief een goed idee!
Dat kan een vrij goedkope dimbare (RGB) ledstrip zijn (het is toch niet in functie van planten) die je ineens ook kan gebruiken om een zonsopgang en -ondergang te programmeren...
 
Wauw wat een tips! Daar kan wel verder mee :smitten:
Nu heb je 2 opties, geler licht a 4000K of nog witter licht a 8000K of hoger. 4000K is er ook van Philips, 8000K niet dacht ik
Ik vind Juwel Day-Lite al best geel (Kelvin weet ik zo niet) Maar nog geler lijkt me dus niet een oplossing. Ik ga op zoek naar koeler licht.
Led zou ik niet hoger gaan dan 10.000K dat is aardig fris wit, behoorlijk blauw al zelfs.. Dan word het echt een kwestie van persoonlijke smaak
Dan gaan we voor fris wit. En omdat de bak niet in de woonkamer staat vind ik een heel klein beetje blauw ook niet storend.
Daar zijn ook tl buizen voor ,hoor. Energie besparend. passen in de t 8. met speciale starters.
Inderdaad wel eens online gezocht naar complete LED verlichting , maar dan dat prijskaartje...:eek:
Mijn LFS heeft extra rood bij sluiers en bv koraalplaatjes hangen, de vissen knallen gewoon uit de bak. Heel mooi.
Zelf nooit bedacht om de juiste TL met een (relatief goedkope) kleur LED te combineren, top! :thumbs:

Zal snel een nieuwe foto plaatsen, hopelijk van knalrode/oranje sluiers!:D
 
Wauw wat een tips! Daar kan wel verder mee :smitten:

Ik vind Juwel Day-Lite al best geel (Kelvin weet ik zo niet) Maar nog geler lijkt me dus niet een oplossing. Ik ga op zoek naar koeler licht.

Dan gaan we voor fris wit. En omdat de bak niet in de woonkamer staat vind ik een heel klein beetje blauw ook niet storend.


Inderdaad wel eens online gezocht naar complete LED verlichting , maar dan dat prijskaartje...:eek: Zelf nooit bedacht om de juiste TL met een (relatief goedkope) kleur LED te combineren, top! :thumbs:

Zal snel een nieuws foto posten, hopelijk van knal rood/oranje sluiers!:D
Als je voor rode LED gaat om erbij toe doen, moet je denk ik vrij sterk rood licht hebben. Hier heeft de LFS LED balken (zoals TL) erin hangen dus niet een gewone LEDstrip, maar hier zijn vast mensen die je kunnen adviseren welke LED strip je nodig zou hebben.

Een sterke rode LED die waterdicht is, liever te sterk dan te zwak en dan desnoods een dimmer in de vorm van een TC420 op de rode strip zodat je het naar je smaak kunt aanpassen. Bij onze Chinese vrienden kosten die beduidend minder dan hier.

Edit: die rode LEDbalken zijn ook los te koop oa bij mijn LFS, daar heb ik ze gezien. Zelf hebben ze ze gewoon met Tie wraps erin gehangen, ik heb dat gezien bij een van hun bakken.
 
ikzelf gebruik de juwel helialux. Vind ik de vissen erg mooi mee uitkomen, geloof dat deze LED balken 8000K zijn.
 

Terug
Bovenaan